Ja oikeastaan jos tietää jonku pätevän urheiluvammoihin erikoistuneen lääkärin tai fysioterapeutin, niin sieltä saa parhaimman diagnoosin.
Tosiaankin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja oikeastaan jos tietää jonku pätevän urheiluvammoihin erikoistuneen lääkärin tai fysioterapeutin, niin sieltä saa parhaimman diagnoosin.
Jos potilaat eivät tulisi kymmenen eri vaivan takia sille 15min vastaanottoajalle, voisi ehkä ehtiä sitä diagnostiikkaakin tekemään. Ja antaisivat kunnolliset esitiedot, eivätkä valehtelisi/liioittelisi vähän väliä lähetteen tai reseptin toivossa. Ja tk:ssa ei usein pyritäkään tarkkaan diagnoosiin, vaan tärkeintä olisi hoitolinjan oikea suunta.Arvauskeskukseenhan mennään vain sanomaan mihin lääkkeeseen tarvitaan resepti. Ei sieltä mitään diagnoosia kannata lähteä hakemaan.
Arvauskeskukseenhan mennään vain sanomaan mihin lääkkeeseen tarvitaan resepti. Ei sieltä mitään diagnoosia kannata lähteä hakemaan.
Yksityiselle mars, vaikka suolainen hinta vituttaa jos useasti joutuu käymään.
Samat lääkärit siellä terveyskeskukseessa ja yksityisillä asemilla on töissä.
Asiasta kolmanteen: Yleislääkärin ei useimmiten pidäkkään tietää kaikkiin vaivoihin vastausta, vaan hän on se joka tekee päätöksen siitä kenelle spesialistille homma nakitetaan hoidettavaksi, jos on tarvetta.
Tuo on ärsyttävää lähinnä seuraavasta syystä:Toisaalta olen lääkärin painajainen, koska yleensä menen vastaanotolle vasta kun tiedän mikä vaivaa, mitä sille pitää tehdä ja mitä lääkettä kuinkakin paljon tarvitaan.:D
tämä piti itsekin kirjoittaa.
Toisaalta olen lääkärin painajainen, koska yleensä menen vastaanotolle vasta kun tiedän mikä vaivaa, mitä sille pitää tehdä ja mitä lääkettä kuinkakin paljon tarvitaan.:D Muuten ei uskalla... Hyvin pääsääntöisesti suhtautuvat, vanhemmat mieslääkärit ovat joskus hyvin herkkänahkaisia ja nuoret juuri aloittaneet, joilla on vielä jumalakompleksi päällä. Muuten ovat olleet lähinnä huvittuneita ja yleensä olen saanut mitä olen halunnutkin. Kai siksi kun on alan slangi hallussa...;)
Toisaalta olenhan jo Wanha...:(
Tuo on ärsyttävää lähinnä seuraavasta syystä:
Suurella osalla potilaista on (vahvakin) mielipide siitä mikä vaivaa, ja mitä siihen tarvittaisiin avuksi, ja mikä ei ainakaan tule auttamaan. Ei tässä siis vielä mitään, mutta n. 75%:ssa tapauksista nämä käsitykset ovat totaalisen virheellisiä. Ja ärsytys tulee siitä, kun menee kohtuuttomasti aikaa siihen, että saa oikaista virheellisiä käsityksiä - ja lääkäri ei voi luottaa siihen, että potilaan käsitys olisi oikea, vaan tutkia pitää jo juridisistakin syistä aivan samalla tavalla kuin muutkin.
Jos käsitykset olisivat aina oikeita, ja pahat juristit hyväksyisivät sairaskertomusten tekstit "potilas on diagnosoinut itsellään sinuiitin, kirjoitetaan ab", kaikkien elämä olisi kieltämättä paljon helpompaa. Sitä siis odotellessa.
Se "Kyl mä tiedän, mitä lääkettä mä tarvin. Täytyy käydä pyytään resepti." -kulttuuri on kyllä jotenkin kornia. Tiedän tapauksen, kun eräs äiti yritti pyytää tutulta lääkäriltä tyttätelleen valmiiksi antibioottikuuria "kaiken varalta", jos vaikka paha flunssa iskisi.Jotenkin huvittavaa, että porukka juhlii sillä, että saa lääkäriltä sitä lääkettä mitä haluaa :jahas: Popsikaa pois vaan niitä antibiootti kuureja, kyllä ne lääkärit ja lääketehtaat viimoseksi ja parhaiten nauraa, kun lopulta bakteerien resistenssi on kasvanut siihen mittaan, että ydintuhokaan ei niitä poista. Joka nuhaa ei tartte kuurilla hoitaa, eikä kaikkia selkäkipukohtauksia tarvitse magneetti kuvata. Miten meistä on tullukkin niin lääkeuskovaisia, että lääkäriltä pitäisi saada pilleri joka vaivaan. Kaikille tulee varmasti aika, kun sitä lääkäriä ja kuuria oikeasti tarvitaan. Onhan se tunne sairaudesta yksilöllinen, mutta usein äänekkäimmin valittajien jalkoihin jää ne "kiltimmät" jotka sitä hoitoa oikeasti tarvitseisivat. Mielestäni tähän pitää suhtautua kuin onnettomuus tilanteessa: ne joista ääntä lähtee ovat vielä elossa, eli tilanteeseen nähden hyvin on asiat.
Jotenkin huvittavaa, että porukka juhlii sillä, että saa lääkäriltä sitä lääkettä mitä haluaa
Onhan se tunne sairaudesta yksilöllinen, mutta usein äänekkäimmin valittajien jalkoihin jää ne "kiltimmät" jotka sitä hoitoa oikeasti tarvitseisivat. Mielestäni tähän pitää suhtautua kuin onnettomuus tilanteessa: ne joista ääntä lähtee ovat vielä elossa, eli tilanteeseen nähden hyvin on asiat.
Ja ulkolaisista lääkäreistä, joo, monet puhuvat huonoa suomea, mutta yleensa niillä on motivaatiota pertsa-peruslääkäriin verraten enemmän. Lääkärikoulutus muuallakin kuin suomessa on perusteellinen. Ei niitä tutkintoja noinvain ostella, niikuin legendat huhuilee.
Ja perusterveydenhuollosta, jos lääkäreillä ja hoitohenkilökunnalla olisi aikaa laittaa oikeiden sairauksien ratkomiseen ainaisen juoppokuskauksen ja hoitoahetitännenyt-ihmisten paapomiselta, varmaan jaksaisivat hymyillen kuunnella nuoren miehen omakohtaiset diagnoosit ja sielunmaisemat!
Vuodatus, tiedän:D
Niin, voihan sitä palokunnankin hälyttää, jos kissa jää puuhun tai poliisille soittaa, aina kun netissä saa tappouhkauksen. Turhasta valittja on aina pois oikeasti apua tarvitsavien ajasta ja molempia riittää.Jotkut menee heti lääkäriin, ku vähän räkä valuu ja toiset ei mene sitten edes kirveellä, vaikka käsi on irti. Jokainen saa kuitenkin täällä ihan itse valita ton jutun, et miten käyttää terveyspalveluita. Ja niinku tredissä on tullu ilmi, nii yksityiselle mars, jos haluaa nopeampaa ja tarkempaa hoitoa.
Niin, voihan sitä palokunnankin hälyttää, jos kissa jää puuhun tai poliisille soittaa, aina kun netissä saa tappouhkauksen. Turhasta valittja on aina pois oikeasti apua tarvitsavien ajasta ja molempia riittää.
Turhasta valittajat erään tutun lääkärin mukaan: nuhaa, kuumetta, normaalia rasituksesta johtuvaa lihassärkyä, kolmiolääkkeiden kerjääjiä ym. Joukossa on paljon mummoja, jotka tulevat heti kun kehossa tapahtuu jotain erilaista kuin aiemmin.Onhan se näinkin, mutta mikä sitten on turha valittaja? Jos joku kokee tarpeelliseks mennä jonkun pienemmän vaivan takia lääkäriin, niin ei se mun mielestä ole sillon turha. Ja ajanvarauksessaki vähän kysellään, että mikä vaivaa, niin osataan sitten ohjata lääkärille tai hoitajalle. Jos käy päivystävällä hoitajalla, niin se ei pahemmin ole keneltäkään pois (ainakaan tossa mun terveysasemalla ei sinne pahemmin jonoa ole)
Turhasta valittajat erään tutun lääkärin mukaan: nuhaa, kuumetta, normaalia rasituksesta johtuvaa lihassärkyä, kolmiolääkkeiden kerjääjiä ym. Joukossa on paljon mummoja, jotka tulevat heti kun kehossa tapahtuu jotain erilaista kuin aiemmin.
Itse en ole ikinä päässyt hoitajalle ilman jonoa, en edes varatun ajan kanssa. Hyvä jos jossain onnistuu. Aika kumma, jos päivystävä hoitaja vain istuu paikallaan odottamassa mahdollisia potilaita. Luulisi silloin liikenevän aikaa vaikka paperihommiin.
Ei ne lääkärit ihan kaikkea määrää ihan tostanoinvaan. Jos lääkäri näkee aiheelliseksi kirjottaa jotain potilaan pyytämää lääkettä, niin silloin hän kirjoittaa myös sen. Tällöin siihen on hyvät perusteet, eikä tartte pelkää ydintuhoja.
Pitäiskö lääkäreiden arvalla heittää hiljasemmille potilaille jotain hoitoja ja lääkkeitä?
Se on ihan merkityksetöntä mikä motivaatio ulkomaalaisilla lääkäreillä on, jos he eivät ymmärrä Suomea. Mulla on monta kertaa ollu ongelmia, kun ei mene oikeesti jakeluun asiat.
Jotkut menee heti lääkäriin, ku vähän räkä valuu ja toiset ei mene sitten edes kirveellä, vaikka käsi on irti. Jokainen saa kuitenkin täällä ihan itse valita ton jutun, et miten käyttää terveyspalveluita. Ja niinku tredissä on tullu ilmi, nii yksityiselle mars, jos haluaa nopeampaa ja tarkempaa hoitoa.
ei kai ole mitään vaikutusta läkärin koulutukseen sattuuko olemaan töissä yksityisellä vai kunnallisella? ja muutenkin täällä kyseenalaistetaan ihmeen paljon lääkärien ammattitaitoa, ne ei muka tiedä mistään mitään jne...
Ja ei salilla käyminen ole niin harvinainen asia ettei lääkärillä olisi sellaisia potilaita ennenkin käynyt, ja ihmisiin pätee ihan samat hoidot riippumatta käykö ne salilla vai ei, turha kuvitella saavansa mitään erityiskohtelua.
Mitähän threadin aloittaja olisi halunnut kuulla, vaikutti ihan asialliselta vastaukselta, suoritustekniikat vain kuntoon jne. terveyskeskuksessa varmaan joka toinen tulee valittamaan kipeää selkää, ei niitä kaikkia voi lähettää mihinkään kalliisiin tutkimuksiin. Se että selkäkivuille ei välttämättä voida tai kannata tehdä mitään, tai yleensäkään saada selville kivun syytä, ei varmasti johdu ammattitaidon puutteesta.
täällä jokainen luulee tietävänsä asioista enemmän, kuin tavalliset yleislääkärit, joilla on monen vuoden koulutus kuitenkin.