Kyynärpäät rikki, pää hajoo, jotain tilalle!

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Olen tässä tuskaillut kyynärpäiden kanssa puoli vuotta ja nyt kiertänyt lääkäriltä lääkärille. Kaikkea mahdollista on tullut kokeiltua akupunktiosta, nivelhömpänpömppäpillereihin luontaistuotekaupasta.

Tenniskyynärpää on nyt lähinnä oleva diagnoosi mun tapauksessa. Fysioterapeutin kanssa kateltiin miten suoritan kuntosalilla tekniikat. 3v. ahkeraan oon salilla käynny ja nyt ei vaan paikat kestä (mm. pari kertaa kylkiluu”murtunut” ja 3niskanikamaa pois paikoiltaan) kovaa treenaamista. Samalla terapeutti näki heti et jotain teen väärin, kun mulla on yhtä suuri käsivarsi kun olkavarsikin, eli ihan epäsuteessa toisiinsa. Teen monet tekniikat painottaen käsivartta ja tuohan sitten rasittaa kyynärpäätä tietenkin.

Nyt on pidettävä totaalitauko salilta ja töistäkin. Lepokipua ei enää ole, mutta aina käsiä pestessä ym. pienissä liikkeissä vihlovaa kipua jatkuvasti, samoin kättä ojentaessa tietyssä vaiheessa vihlasee pahasti.

Kun jossain vaiheessa pääsee takas töihin ja uskaltaa ajatella urheilua, ajattelin aloittaa uinnilla.

Tarkoitus ois pitää yllä hyvään kehitykseen päässyttä lihasmassaa ees jotenkin.

Onko uinnilla mahdollista tuota ylläpitävää harjoittelua pitää? Uintikunto on sellanen et 2km uintitekniikoita vaihdellen jaksaa uida yhteen menoon ja aikaa kuluu n.50min.

Pää tässä kans meinaa hajota,:( kun on vaan oltava ja mitään ei voi oiken tehdä. Taitaa vaan mennä piiiitkään ennen kun salille voi edes lähteä yrittämään?

Kommentteja suunnitelmista ja vinkkejä, et sais edes jotain ajateltavaa, sillä paikalleen ei voi jäädä murehtimaan, kun on koko ikänsä tottunu liikkumaan ja harrastamaan.

Broidilla katkesi penkissä rintallihas jänteineen ja leikkauksesta toipumisajan se käytti lähinnä jalkojen treenaamiseen ja venyttelyyn. Ei malttanut olla pois salilta mutta nyt on jannulla riskit koparat. Parempi tämä on kuin se, että joko käydään salilla täysillä tai ei sitten käydä ollenkaan. Kroolaus voisi auttaa, jos kyynärpää sallii. Rintauntia tuskin. Hyvää treeniähän tuo uinti on. Tenniskyynärpää paranee aika hitaasti ja uusiutuu helposti, joten malttia. Kokemusta on. Mitenkä olisi juoksu (niin typerältä kuin tuo kuullostaakin)?

Otettu jo huomioon

Juoksu on ihan OK. 7km lenkkejä irtoo kyllä siihen asti, kun lunta tulee maahan. Sit jää juoksut vähemmälle.

Onkohan kellään ylipäätään jääny tenniskyynärpäävaivat levon jälkeen?
Ei taida olla.........:itku:

Puoli vuotta tuo kesti ennenkuin hellitti. Tulikin vielä nimensä mukaisesti tenniksestä. Ei ole onneksi yhtä rajuna toistunut. Kaveri pilkkoi isälleen päivän klapeja (silleen siististi yhdelläkädellä) ja kärsi pahasta vaivasta toista vuotta. Käy salilla ja tee niitä liikkeitä, joita voit. Aika rampaa on treenaus ollut itselläkin viimeaikoina. Vaiva on tällä kertaa oikean käden kyynärpään sisäpuolella olevassa luupatissa. Penkkaus heikkoa, mutta kulmasoutu menee. Muuten tehdään salilla se mitä pystytään. Lisukkeena kerran viikossa uintia ja sulkapalloa.

Toissakesänä vaiva hellitti muutaman kuukauden levolla, tosin kävin kyllä salilla tekemässä liikkeitä jotka eivät kipua aiheuttaneet. Tennistä en ole tuon jälkeen pelannut matsiakaan joten en osaa sanoa.. Uusi maila olisi ainakin pakkohankinta.

Viime keväänä taasen onnistuin rikkomaan kyynärpäätäni ranskalaisella punnerruksella, leposärky ihan helvetillistä. Nyt muutamia viikkoja sitten tein ekaa kertaa ko. liikettä ilman kipuja joten toipuminen kesti todella pitkään. Kyynärpäälämmittimiä kokeilen jos jatkossa tulee pieniäkään tuntemuksia ko. vaivan uusimisesta.

Itse tulehdutin toisen kyynärpääni nimenomaan ranskalaisilla punnerruksilla ja lyhyillä kovilla sarjoilla. Hommasin lämmittimen, joka auttoikin hieman ja lopetin luonnollisesti ranskalaiset. Pitkään tuo vaiva kesti, mutta hiipui lopulta kokonaan. Nykyään pystyy jo tekemään ranskalaisiakin.

Kortisoni..........

Kohta on kaksi viikkoa kulunut kortisonin laitosta ja ei ole tuonut apua mun vaivaan. Lääkäri ei kyllä toiveita elätellytkään:( , kun ei oiken löytynyt pistoskohtaakaan. Kipu ja vihlonta kun on kyynärpään sisällä, niin eipä sinne voi millään pistääkkään?

Nyt Jyväskylään erikoilääkärille aikaan varaamaan.

ei se kortisoni mikään jumalan ihmeaine kuitenkaan ole. mulla otti viisi kk, ja neljä kortisonipiikkiä ennenkuin helpotti omat kyynärtaivekivut. neljännen kortisonipiikin jälkeenkin oli vielä kuukauden päivät sellainen epäröivä olo, että paraneekohan vaiko eikäkö. eli yli 6 kk siihen meni kaiken kaikkiaan, ja sinä aikana ei selkää eikä hauiksia tehty.

harvemmin vaivat parissa viikossa paranee - tai sitten ne ei oo olleet niitä vakavempia vaivoja.

edit. ei ollut välttämättä samasta vaivasta mulla siis kysymys, koska pääasiallinen dg oli hauisjänteen tulehdus - mutta jäi siltikin hieman ortopedillekin arvoitukseksi että mikä siellä lopulta oli vikana. hyvä vaan että parani. ideana tässä vuodatuksessa oli siis se, että oli kyseessä vaiva kuin vaiva, niin ei se parissa vkossa parane - ja sitä kortisoniakin voi saada läträtä ihan useamman kerran, ennenkuin jeesaa. jos jeesaa.

Miten tenniskyynärpäävaivaa voi ehkäistä, ettei sitä pääse syntymään?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Miten tenniskyynärpäävaivaa voi ehkäistä, ettei sitä pääse syntymään?

Rasituksestahan ne vaivat tulee jos on tullakseen, joten siitä voi päätellä.

Mutta kyynärvarren (ja sormien) flexoreita ja extensoreita huolellisesti venyttämällä ei tee ainakaan hallaa kropallesi.

Varmaan aika usein tenniskyynärpäähän on syynä pikemminkin tietokoneen hiiri kuin tenniksen pelaaminen. Ainakin itselläni näin. Hiirtä kun pitää pöydällä niin käsi jännittyy ja siitähän se sitten alkaa. Myös painoja nostelemalla voi saada paikat hyvin jumiin. Venyttely on varmasti hyvä, mutta vielä parempi on hieronta. Rannettahan voi itsekin varovaisesti hieroa, mutta ei varmaan kipukohdasta vaan kyynär- ja olkavarren lihaksia pehmittämään.

Lihashuolto, venyttely ja treenistä kunnolla palautuminen ehkäisevät kaikenlaisia vaivoja.

Mulla oli sama ongelma. Tenniskyynärpää tuli ranskalaisesta punnerruksesta kun siirryin lyhyempiin sarjoihin. Vaivaa koitin fysioterapian, kortisonin ja ties minkä kautta parantaa mutta mikään ei tuntunut auttavan. Lopulta jäin sairaslomalle töistä ja vaiva parantui totaalilevolla noin neljässä kuukaudessa. Oli muuten helvetin piinaavaa aikaa tuo 4kk, ei pystynyt oikealla kädellä tekemään yhtikäs mitään, kokoajan vihloi koko kyynärvartta ja kyynärpäätä. Ranskalaisen punnerruksen suosittelen unohtamaan jos kyynärpäät vähänkin sellaista sanovat. Samoin dipin.

Joo hankalimpia vaivoja tosiaan. Mulla on ollut toisessa kyynärpäässä "tennis kyynärpää" 2 vuotta, nyt alkaa paraneen. Se tuli sali/laji treeni/hiiri kautta. Paraneminen kestää siis v*tun kauan. Tosin totaali lepoa en ole koskaa pitänyt yli viikkoa. (oma vika)

Ja nyt 3 viikkoa sitten teloin laji reeneissä toisen kyynärpään, että sille sitten vissiin sama ruljanssi. V*tuttaa!!!!

Toissakesänä vaiva hellitti muutaman kuukauden levolla, tosin kävin kyllä salilla tekemässä liikkeitä jotka eivät kipua aiheuttaneet. Tennistä en ole tuon jälkeen pelannut matsiakaan joten en osaa sanoa.. Uusi maila olisi ainakin pakkohankinta.

Viime keväänä taasen onnistuin rikkomaan kyynärpäätäni ranskalaisella punnerruksella, leposärky ihan helvetillistä. Nyt muutamia viikkoja sitten tein ekaa kertaa ko. liikettä ilman kipuja joten toipuminen kesti todella pitkään. Kyynärpäälämmittimiä kokeilen jos jatkossa tulee pieniäkään tuntemuksia ko. vaivan uusimisesta.
Olen sitä mieltä että siinä vaiheessa kun alkaa taas kyynärpäät särkeen niin on jo myöhäistä ottaa lämmittimiä käyttöön.Hommaat ne heti ja semmoiset sopivan löysät ettei kiristä kun tarkoitushan on pitää ne lämpiminä.olen vuosia jo käyttänyt että liekö siinä syy kun ei ole pahemmin kipuja ollut.mars mars kauppaan;) ranskalaisen olen tehnyt vinopenkissä eli 45 asteen kulmassa niin ei rasita läheskään niveliä niin paljon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom