kyykystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja raato81
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
fergie sanoi:
Siinä olet kyl oikeassa että aloittelijat ja valitettavan usein myös kokeneemmat salikävijät tekee kyykyn päin persettä. Onhan se nyt naurettavaa kun penkissä menee enemmän kuin kyykyssä...lisäksi kyykyt on usein sellasia ettei mennä lähellekään edes vaakatasoa. Tämän lisäksi käytetään sitä kaikista leveintä voimanostovyötä ja polvisiteitä. Tämä sen takia ku valitetaan ettei mun polvet kestä kyykkyjä
Tämähän on aivan neitimäistä käyttäytymistä kuten Bodylehdessä lukee. Todellakin, jos ei kyykää niin ei edes treenaa. Etu-, taka- ja Hack-kyykyt ovat reisien parhaita tappajia ja siitä ei pääse mihinkään. Tietty jos haluaa olla tikku jalkanen kakka niin siitä vaan, mutta se näyttää tosi tyhmältä ja onhan se kiva kun reidessä on vähän kaarta.

mut itellä ollu sen jälkee ku nilkka murtu niikuin tuossa mainitsin vaikeuksia kyykyn kaa on vaa toinen nilkka nii saatanan jäykkä ja liikerata vajavainen.
Ennen tapaturmaa ei ollut mitään ongelmia

samoin en meinaa sen jalan pohkeesee saada tuntumaa
oonkohan runnunu liian kovaa parantumisen jälkee?

Ai että mä olen tyhmä. Mä kun luulin että penkki ottaa vaan tisseihin ja maastaveto vasempaan korvaan :hyper: Onko sun tarkotuksena alkaa nussimaan pilkkua? Sanoohan sen jokaisen järkikin, että mitä enemmän painoa on niskassa, sitä vaikeampi sitä kroppaa on pitää pystyssä.
Mitäköhän mä oon sulle tehnyt? Vai onko vain huono päivä ja piti mulle avautua? Ja itse ainakin pyrin tekemään sen kyykyn aina samalla tavalla oli sitä painoa niskassa sitten paljon tai vähän.
Kelle se on suotavaa että se kroppa kallistuu eteenpäin? Kyllä esim bodaustyylisesti treenaava yrittää pitää sen kropan mahdollisimman pystyssä. Painonnostaja yrittää myös pitää kropan mahdollisimman pystyssä tehdessään kyykkyjä.
Sille on hyötyä, joka pyrkii käyttämään hyväksi sitä kropan vipuvartta ja näin saada maksimaalisen voimantuoton ulos. Bodarikin voi kyykätä hieman leveämmältä jos haluaa saada pakaralihakset ja takareidet tehokkaampaan käyttöön. Painonnostajilla taas kapeammat kyykyt harjoittelussa selittyvät tempauksen ja työnnön suoritustekniikoista, jotka vaativat kapeampaa jalkojen asentoa, tosin onhan noita videoita näkynyt missä allemenossa jalat leviää melko paljon.
Mutta onneksi kerroit mulle tämän asian kyykystä, koska enhän mä voinut tietää että se kroppa kallistuu hieman eteenpäin kyykkyjä tehdessä :rolleyes:
Tarkoitukseni oli ilmaista jotain pointteja, jotka tuosta sinun postista jäivät pois. Kaikille tekniikat eivät ole selviä, ja joku voi luulla, että takakyykky pitää todellakin tehdä selkä tikkusuorana, ja ihmettelee kun ei millään saa kyykättyä kapealta syvälle. Polvetkin harhailee pitkällä edessä ja niihin sattuu, "mutta pakkiksella sanottiin että se ei haittaa".
Jos ei polvet kestä tehä normaaleja syväkyykkyjä, niin sit kannatta harkita lajin vaihtoa vaikka kuviokelluntaan ;) Sanon sen myös sulle..90 asteeseen tehtävät kyykyt aiheuttavat kaikista suurimman rasituksen polville. Säärilinja suorassa tehdyt kyykyt eivät ole mitään kyykkyjä, ne ovat pyllistyksiä :rolleyes:
Säärilinja pystyssä hieman leveämmällä asennolla kyykätessä saa usein vain tehokkaammin niitä takaosaston isoja lihasryhmiä käytettyä hyväksi ja voimantuotto on parempaa. Ja osaatko perustella miksi sinusta nuo 90 asteen kyykyt ovat vahingollisimpia? Ja tuossa postissa oli vittuilua, joka on jostain nimimerkin takaa kohtuu säälittävää. Minulle on ihan sama arvostatko sinä voimannostotyylistä kyykkäystä vai et. Omakin kyykkyasento on vain sellanen puolileveä, mutta minusta leveältä samaan syvyyteen kyykkääminen on aivan yhtä vaativaa, vain hieman erilaista. Itsekin voit lähteä kokeilemaan kuinka helppoa se leveältä riittävään syvyyteen pyllistäminen on.

Eiköhän se ole ihan myytti että 90 asteen kyykyt ovat vahingollisempia kuin syväkyykyt? Miten se olisi edes mahdollista että pienempi liikerata olisi vahingollisempi. Minä ainakin jätän suosiolla syväkyykyt harjanvarrella ja tyhjällä tangolla kyykkääjille ;)

Edit: ja kun hyvä liikkuvuus on harvinaista niin monella menee selkä toooooooosi pitkälle syväkyykyn ala-asennossa-> pistää melkoisti rasitusta selälle.

Kyllä se vaan niin on, että syvälle tehty kyykky on turvallisempi polville kuin vajaa kyykky. Ala-asennossa paino siirtyy lantion seudulle, eikä suinkaan polville. Toisin on vajaissa kyykyissä, joissa jarruttaminen tapahtuu polvilla. Ei ihme, että polvet kipeytyy! Vajaissa kyykyissä nelipäisen reisilihaksen veto aiheuttaa kovaa repivää voimaa polvinivelessä. Tätä ei tapahdu syvässä kyykyssä, jossa takareiden lihasten aktivoituessa niiden aiheuttama vastakkainen veto stabiloi polvea. Siksi kyykyt pitäisi ehdottomasti suorittaa vähintään ns. "kisasyvyyteen", oli kyse sitten voimanosto- tai painonnostokyykystä.

Korjatkaa, jos olen väärässä.

Liikkuvuuteen kannattaa tosiaan kiinnittää PALJON huomiota. Vastikään oli Voimanostaja lehdessä juttua nuorten suomalaisten huippunostajien leiristä. Jutun mukaan oli hämmästelty junnunostajien kankeutta aika vuolaasti. Tosin eipä se pelkästään junnujen ongelma ole. Aika moni aikuinen tai veteraaninostaja kitisee myötäänsä krempoista ja kankeudesta, muttei vaan ikinä tee asialle mitään muuta, kuin ehkä käy kerran kuussa hierojalla, mikä ei riitä mihinkään.

Mielestäni aika hyvä liikkuvuustesti on kyykätä harjanvarsi kyykkytankona pohkeet ja takareidet yhteen, väliin istuen, painonnostotyyliin, paljain jaloin. Jos kantapäät nousevat yhtään ja ahteri ns. taittuu alle kovin paljoa, ei liikkuvuus riitä. Miksi ehdotan moista testiä? Koska jos liikkuvuus riittää em. kaltaiseen ylipitkään liikerataan helposti harjanvarrella, niin se riittänee suht helposti siihen voimanoston sääntöjenmukaiseenkin syvyyteen vaikka maksimikilot päällä.

Tunnetusti suoritukset vaikeutuvat sitä mukaa, kun tankoon lastataan kiloja. Maksimikilot kyydissä ketään ei varmasti huvita mennä yhtään syvemmälle, kuin on pakko, eikä varmasti asiaa helpota, jos esim. kankeat lonkankoukistajat tai pohkeet kinnaavat vastaan ja häiritsevät reisien ja ahterin voimantuottoa.

Minä kavensin kyykkyasentoani kesän alussa noin 5cm per puoli ja samalla lakkasin kovin kovasti huolehtimasta siitä, minkä verran polvet menevät eteenpäin, eli pyrin kyykkäämään enemmän, kuten painonnostajat. Olen muutokseen erittäin tyytyväinen. Vieläkään eivät polvet mene varpaiden yli, mutta kyykkääminen tuntuu paljon luonnollisemmalta ja saan reisien voimaa nostoon paljon paremmin mukaan, kuin aiemmin leveämmällä asennolla.

Gulon kommentti pitää paikkansa.

Kyllä se on ihan tutkimuksella osoitettu, että kesken jätetyssä kyykyssä rustoihin ja niveliin kohdistuu kovempi rasitus kuin pohjaan asti tehdyssä. Tämä perustuu siihen, että polven liikkeen pysähtyessä kesken matkan, siihen kohdistuu pitemmän aikaa vääntävä voima joka on suurimmillaan juuri tuossa 90 asteen kohdassa. Kun viedään pohjaan asti, tuossa pahimmassa kohdassa viivytään vähemmän aikaa (mennen-tullen) - itse pysäytys tapahtuu polvelle suotuisemmassa kulmassa.

Pohjaan asti tehty EI tarkoita sitä että pompautetaan pohjasta rustojen ja jänteiden elastisuutta hyväksi käyttäen. Tämä on polvelle hyvinkin vahingollista.

Mitä jos liikkuvuus on huono eikä syväkyykky luonnistu kunnolla? Ei varmaan kannattaisi tehdä vajaita kyykkyjä, joten jätänkö suosiolla takakyykyn pois ohjelmasta?

Ollik, miten olisi tämmöiset toimenpiteet:
1) hanki tietoa fiksusta liikkuvuusharjoittelusta ja venyttelystä
2) toteuta ykköskohdassa hankkimaasti tietoa säännöllisesti siten liikkuvuuttasi kohentaen
3) kyykkää säännöllisesti, mutta hillityillä kilomäärillä ja suoritustekniikkaa korostaen
4) jotta kolmonen sujuisi paremmin, hankkiudu mieluiten useammankin kokeneen voimanostajan puheille ja kysele heiltä vinkkejä suoritustekniikkaan ja pyydä seuraamaan, miten kyykkäät, mikä menee pieleen, mikä oikein.

Myös eri kyykyn muunnelmia kannattaa opetella, kuten esim. hack tangolla ja laitteella, 1-jalan kyykky käsipainoilla, tangolla tai smithlaitteessa, etukyykky joko kädet ristissä tai painonnosto-otteella. Kokeile myös joko koroketta kantapäiden alla tai painonnostokenkiä, joissa on kantakorkoa, esim. Do-Win merkkisiä saa aika edullisesti.

Mitäköhän mä oon sulle tehnyt? Vai onko vain huono päivä ja piti mulle avautua? Ja itse ainakin pyrin tekemään sen kyykyn aina samalla tavalla oli sitä painoa niskassa sitten paljon tai vähän.

Sille on hyötyä, joka pyrkii käyttämään hyväksi sitä kropan vipuvartta ja näin saada maksimaalisen voimantuoton ulos. Bodarikin voi kyykätä hieman leveämmältä jos haluaa saada pakaralihakset ja takareidet tehokkaampaan käyttöön. Painonnostajilla taas kapeammat kyykyt harjoittelussa selittyvät tempauksen ja työnnön suoritustekniikoista, jotka vaativat kapeampaa jalkojen asentoa, tosin onhan noita videoita näkynyt missä allemenossa jalat leviää melko paljon.
Tarkoitukseni oli ilmaista jotain pointteja, jotka tuosta sinun postista jäivät pois. Kaikille tekniikat eivät ole selviä, ja joku voi luulla, että takakyykky pitää todellakin tehdä selkä tikkusuorana, ja ihmettelee kun ei millään saa kyykättyä kapealta syvälle. Polvetkin harhailee pitkällä edessä ja niihin sattuu, "mutta pakkiksella sanottiin että se ei haittaa".
Säärilinja pystyssä hieman leveämmällä asennolla kyykätessä saa usein vain tehokkaammin niitä takaosaston isoja lihasryhmiä käytettyä hyväksi ja voimantuotto on parempaa. Ja osaatko perustella miksi sinusta nuo 90 asteen kyykyt ovat vahingollisimpia? Ja tuossa postissa oli vittuilua, joka on jostain nimimerkin takaa kohtuu säälittävää. Minulle on ihan sama arvostatko sinä voimannostotyylistä kyykkäystä vai et. Omakin kyykkyasento on vain sellanen puolileveä, mutta minusta leveältä samaan syvyyteen kyykkääminen on aivan yhtä vaativaa, vain hieman erilaista. Itsekin voit lähteä kokeilemaan kuinka helppoa se leveältä riittävään syvyyteen pyllistäminen on.

Tälläkin sivustolla on erikseen aloittelijoiden osasto...ja aloittelijan järki ei ehkä sano mikä mättää kyykyssä, mutta se alue on täällä erikseen. jos et ymmärrä mun hymyssä suin kirjoitettua tekstiä niin ei sille voi mitään ;) Ehkä se aloittelija ei tiedäkään miten se kyykky pitää tehä ja ei ymmärrä miks liike kaatuu eteen jne...Eli vittuunnun ihan muista asioista kuin sun kirjoituksista täällä.

Niinkuin sanoin, jos tekee voimanostotyylisesti ni sit säärilinja on hyvä pitää suorassa jotta pystyy hyödyntämään mahdollisimman hyvin sen voimantuoton. Tämänhän jo varmaan tiesitkin :)

En ymmärrä kun tyhmä olen...mitä tarkoittaa, että polvetkin harhailee pitkällä edessä ja niihin sattuu, "mutta pakkiksella sanottiin että se ei haittaa???? Kuten on tiedetty jo pitkään niin 90 asteen kulmaan tehty kyykky on kaikista vaarallinen polville. Tämänhän jo useat tutkimukset kertoo. Se on kuule ihan luonnollinen juttu ihmisille kun tekevät kyykkyjä että polvet menevät eteenpäin. Paitsi jos ei tee sitä voimanostotyylisesti.

Enpä tiedä kovinkaan montaa bodaria kuka tekis kyykkyjä niin että haluais sen myös ottavan takareisiin ja pakaroihin...ai niin mut onkos se niin et kyykky ottaa myös niihinkin lihaksiin :D Kyllä heillä on perseelle ja hamppareille ihan eri liikkeet.

Painonnostajalla kyykyt pitää tehdä lajinomaisesti. TÄMÄHÄN ON PÄIVÄNSELVÄ ASIA: sanoohan sen jo järkikin :hyper:

Sorry nyt Sepsis, mut mä meen syöttämään mun 2 viikkoista poikaani. Sanoohan sen nyt jo järkikin että lapselle ku antaa ruokaa, ni se on ku laittais rahaa pankkiin;)

Voin kyllä sanoa et nää mun kommentit perustuu ainoastaan siihen mitä olen 10 vuoden aikana voimaharjoittelusta oppinut. Eli raw voimanostokisoissa ensiks ja sen jälkeen vaihtanut lajia ja kilpailen tällä hetkellä painonnostossa. Se myös saattaa auttaa asiaa et olen täs kymmenen vuotta opiskellut voimaharjoittelualaa ja viimeiset 5 v saanut leipäni muita treenauttamalla.

Mutta kaikkihan tämän on susta säälittävää ku huutelen nimimerkin takaa....elä ota sitä ittees vaan opi siitä :D

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€

Suositut

Back
Ylös Bottom