Kyykkytekniikasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Crystal
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Osaisko joku sanoa mikä mulla mättää takakyykyn tekniikassa ku en saa siinä ollenkaa tuntumaa persiiseen? Haluisin nimenomaa kasvua sinne :hyper: Mutta taas on eilisen kyykkäilyn jälkee vaan etureidet niin prkl:n juntturassa että. Miten siis muuttaa tekniikkaa jotten kyykkäis pelkästään etureisillä?

On kyllä omituinen ongelma. Itellä menee homma just päinvastoin. Kaksi asiaa: 1) Katso kyykätessä ettei polvet mene varvaslinjan yli. Näin kyykkäät väkisinkin enemmän perseellä. Itse joudun tekemään näin pakon sanelemana (myös etukyykyssä), koska polvet ottaa muuten liikaa osumaa. 2) Levennä jalkojen asentoa. Mulla leveä kyykky ottaa nimenomaan vain perseeseen, sisäreisiin ja alaselkään.

Oletan siis että kyykkäät tarpeeksi syviä kyykkyjä. Se on tietysti perseen koon kannalta aivan oleellinen asia. :whip:

minusta on just kyykyn syvyys se mika otaa sinne takamukseen ja haaran leveys myös. Ass to the grass

Samaa sanoisin minäkin: syvemmälle, suht leveällä.

t. Ei-enää-kauan-pikkupeppu :demi:

Ei ole taas tasan onnenlahjat. Eilen lomien jälkeen ekakerran kyykkäsin ja ei juurikaan istua kärsi kun niin meni jumiin persus. Kuten jo edellä niin kyykyn syvyys ratkaisee.

Kyykkää niin, että istut kunnolla sinne taakse ja reisien väliin. Älä laske takapuolta alkuasennosta suoraan alas, niin että polvet työntyy pitkälle eteen ja kaikki rasitus on etureisillä. Pideä yläkroppa mahdollisimman pystyssä. Niin ja kyykkää syvältä.

Pertti 123:lta hyvät ohjeet. Ja muistetaan nyt taas kerran se, että se "tuntuma" ja DOMS eivät ole lihaskasvun tae, saatikka edellytys... Iso pakaralihas on kuitenkin (muistaakseni?) ihmiskropan suurin ja vahvin lihas, joten se ei välttämättä ihan helposti kipeydy, vaikka olisikin treenissä tehokkaasti osumaa ottanut.

Syvemmälle ja leveämmällä asennolla on varmaankin juuri se millä sitä kyykkyä saa siirrettyä pakaralihaksille.

Tähän väliin varoituksen sana:
Itse aloin n.1.5 v sitten hakemaan syvempää asentoa juuri tuohon (mielestäni) liialliseen etureisipainotteisuuteen kyllästyneenä. Ensin meni suht hyvin. Homma toimi niin kyykyssä kuin prässissäkin. Parin viikon jälkeen uskalsin lisätä jo hiukan rautaakin.
Tulos: vasemman pakaralihaksiston alueella jotain revähti ja homma loppui siihen. Ilmeisesti olisi pitänyt venytellä/lämmitellä paremmin kuin aiemmin.

Asentoni ei ollut mikään ultrasyvä, olipahan vain muutaman tuuman aiempaa enemmän.
Hölmö kun olin, niin en ottanut tuota heti tosissaan. Ajattelin vaurion paranevan kun otan kuukauden varovaisemmin. Eihän se oikeastaan ollut edes kipeä enää muutaman päivän päästä, kunhan otti reisitreenissä varovasti.
No, homma iski takaisin muutaman kuukauden päästä kun ei meinannut enää päästä autosta ylös parin tunnin ajon jälkeen. Pakara/alaselkä oli kuin tulessa.

Tässä vaiheessa menin lääkäriin ja sain pain-killereiden lisäksi lähetteen fysioterapeutille. No, fysioterapeutti teki työtä käskettyä viiden hoitokerran edestä ja löysi jonkin verran viottunutta/jumissa olevaa lihaskudosta, joka painoi hermoja. Sitä sitten neuloin relaksoitiin. Jumppaliikkeitäkin tuli vino pino. Tein niitä sen minkä kerkesin ja vähän aikaa vasen jalka oli melkein eho. Sanon melkein, koska ei se kokonaan parantunut. Nyt olen taas runsaan vuoden jälkeen enemmän ja vähemmän siinä tilanteessa, että tuntia enempää ei pysty paikallaan istumaan. Jotain pitäis varmaan taas tehdä.

Syvemmälle ja leveämmällä asennolla on varmaankin juuri se millä sitä kyykkyä saa siirrettyä pakaralihaksille.

Tähän väliin varoituksen sana:
Itse aloin n.1.5 v sitten hakemaan syvempää asentoa juuri tuohon (mielestäni) liialliseen etureisipainotteisuuteen kyllästyneenä. Ensin meni suht hyvin. Homma toimi niin kyykyssä kuin prässissäkin. Parin viikon jälkeen uskalsin lisätä jo hiukan rautaakin.
Tulos: vasemman pakaralihaksiston alueella jotain revähti ja homma loppui siihen. Ilmeisesti olisi pitänyt venytellä/lämmitellä paremmin kuin aiemmin.

Asentoni ei ollut mikään ultrasyvä, olipahan vain muutaman tuuman aiempaa enemmän.
Hölmö kun olin, niin en ottanut tuota heti tosissaan. Ajattelin vaurion paranevan kun otan kuukauden varovaisemmin. Eihän se oikeastaan ollut edes kipeä enää muutaman päivän päästä, kunhan otti reisitreenissä varovasti.
No, homma iski takaisin muutaman kuukauden päästä kun ei meinannut enää päästä autosta ylös parin tunnin ajon jälkeen. Pakara/alaselkä oli kuin tulessa.

Tässä vaiheessa menin lääkäriin ja sain pain-killereiden lisäksi lähetteen fysioterapeutille. No, fysioterapeutti teki työtä käskettyä viiden hoitokerran edestä ja löysi jonkin verran viottunutta/jumissa olevaa lihaskudosta, joka painoi hermoja. Sitä sitten neuloin relaksoitiin. Jumppaliikkeitäkin tuli vino pino. Tein niitä sen minkä kerkesin ja vähän aikaa vasen jalka oli melkein eho. Sanon melkein, koska ei se kokonaan parantunut. Nyt olen taas runsaan vuoden jälkeen enemmän ja vähemmän siinä tilanteessa, että tuntia enempää ei pysty paikallaan istumaan. Jotain pitäis varmaan taas tehdä.

Heh, joo, näin sitä sit käy kun ei ole kärsivällisyyttä, painoa lisätään liian nopeesti ja lopputulos on tossa.
Lämmittelytkin kevyellä painolla on tärkeitä ja sit lähtee siitä nostamaan painoa pikku hiljaa.
Toivottavasti saat itsesi kuntoon, mutta tää on huippu esimerkki miten homma tehdään päin vittua.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Älä laske takapuolta alkuasennosta suoraan alas, niin että polvet työntyy pitkälle eteen ja kaikki rasitus on etureisillä.

Jepa, tolleen oon tainnut sitten tän neljä vuotta kyykkäillä..:rolleyes: Kyykyn syvyydestä ei ainakaan pitäs olla kiinni, meen aina niin syvälle kunnes polvet naksahtee tyyliin "enough!" Peban saan kyllä aina sen tuntuman yhden jalan kyykyillä ja loitonnuksilla...ihan tulessa treenin jälkeen! Mutta MIKSI en saa sinne sitä pyöreyttä mitä etureisissä on jo melkee liianki kanssa??:itku:

Tulipas siihe kirotusvirheitä..;) Anyway, sitä piti vielä kysymäni, että käännetäänhän jalkateriä ja polvia hieman ulospäin? Siis tietysti niin että ovat samassa linjassa. Ja kuinka leveä sen asennon tulis sit olla? Tietty jos kovin leveeltä kyykkää niin taitaapa nuo polvet & varpaat kääntyä sinne ulos ihan luonnostaankin.

Iso pakaralihas on kuitenkin (muistaakseni?) ihmiskropan suurin ja vahvin lihas, joten se ei välttämättä ihan helposti kipeydy, vaikka olisikin treenissä tehokkaasti osumaa ottanut.
Meille sanottiin fysiologian tunnilla, että se olis etureisi, mutta minun ukko kyllä on aina luullut/tiennyt että se on pakara, mutta tiedä sitten näistä...

E: Kuvittelenko vai onko se hankalampaa työntää persettä taakse maksimipainojen kuin harjoituspainojen kanssa? Minusta tuntuu, että en uskalla niin paljon työntää kun on maksimipainot kyseessä. En ole varma pitäs varmaan videoida. Tuntuu vaan, että jotenkin tiputan sen suoraan alaspäin.

Perse se taitaa olla suurin lihas...

Tuntumaa etureisiin ja samalla perseeseen ja koko helahoitoon sain itse oikein kunnolla pari päivää sitten ihan simppelillä reseptillä: 20 rep squat.

Suht kapealla ja suht syvältä. Nyt ei kärsi istua saati kyykistellä:)
Ei tarvii miettiä sen kummemmin perseitä/työntöjä/polvia jne. Painoakaan ei tartte ladata homona, kun jos puuskuttaa. Ei tää nyt maksimivoimaan auttane, mutta enemmän just condition-osastoon.

Meille sanottiin fysiologian tunnilla, että se olis etureisi, mutta minun ukko kyllä on aina luullut/tiennyt että se on pakara, mutta tiedä sitten näistä...
Kyllä iso pakaralihas on kehon suurin yksittäinen lihas. Etureidessä on useita pienempiä lihaksia, eli se on lihasryhmä.

Mutta MIKSI en saa sinne sitä pyöreyttä mitä etureisissä on jo melkee liianki kanssa??:itku:
On tuo kyllä niin väärin. :wall: Itsellä vain perse kasvoi kyykätessä ja oli pakko opetella etukyykky, että sai edes jotain tapahtumaan etureisissä.

Tavallaan ois siistiä kasvattaa ihan suhteettoman iso perse.

Itselläni ihan normikyykkykin ottaa aika tehokkaasti pakaroihin kun sen tekee syvään.

Kyllä iso pakaralihas on kehon suurin yksittäinen lihas. Etureidessä on useita pienempiä lihaksia, eli se on lihasryhmä.

no meille fysiol. tunnilla sanottiin niin mitä minä täällä aiemmin sanoin ( en kyllä sano, että uskonko itse siihen vai en ), mutta eikö etureidessä ole sellainen pitkä lihas? minulla ainakin on... :whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom