Kyykkypainojen suhde jalkaprässiin?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tere ihmiset,
kyselen uteliaisuuttani, kuinka paljon isommilla romuilla jengi tekee trässiä kuin kyykkyä?

Itse teen kinttureenissä ensin kyykyn, sitten trässin,
ja ennen aattelin, että tokihan prässätä pitää jaksaa 2x sillä millä kyykkää.

Mutta jos on tehnyt kyykyt alle ja laskee prässikelkan niin alas kuin menee (salilla tulee prässissä toppi vastaan), niin ei kyllä jaksa tehdä kunnolla 200 rosentilla kyykkypainoista.

Sitten tietty jos ei kyykkäis ja tekis vaan prässin, liikkuisivatten isommat rojut.

Oikein fiksu vastaus tähän threadiin.
Mutta vastaus alkuperäiseen kysymykseen:
Riippuu paljon prässistä.
Paria eri prässiä käyttänyt hiukan enemmän ja niiden välillä painot vaihtelee melkein puolella.

Eli ei mulla paljoa sen enempää ole itselläkään annettavaa kysymykseesi. :arvi:

No kyllähän se tietysti riippuu prässistä. Itse teen n.2,5-3 kertaa isommilla.:)

Pitää jaksaa tehdä ainakin kyykkymax/sin(kaltevuuskulma) raudalla, jos kelkka ei jumita. Tosiasiassa on toki isompi rauta, sillä vapailla painoilla tehtäessä se heikoin lenkki (joita voi olla siis enemmän kuin prässissä) rajoittaa maksimeita. Mutta näin teoriassa. Esim. 150 kyykky, kulma 50 astetta = 150kg/sin(50) = 196kg, josta jokainen tajuaa että 200 prässi ei ole paljon 150 kyykkääjälle... Ehkä joku prässiä tehnyt voi keksiä nohevan korjaustermin, tai sitten ei.

Oikein fiksu vastaus tähän threadiin.
Mutta vastaus alkuperäiseen kysymykseen:
Riippuu paljon prässistä.
Paria eri prässiä käyttänyt hiukan enemmän ja niiden välillä painot vaihtelee melkein puolella.

Eli ei mulla paljoa sen enempää ole itselläkään annettavaa kysymykseesi. :arvi:

Huh, no hyvä kummiskin, minä käytän tuota "riippuu niin paljon prässistä" -anekdoottia :D

ja tosiaan kun on kyykky alla niin verottaahan se prässipainoja... :jahas:

Vois aatella joku että miksi tehdä molempia samassa jeenissä, mutta mulla polvet kestää vaan nuo kaks etukreisiliikettä, eli kyykyn ja prässin.

Hakki ja reisiojennus pistää polvet naksuun ja nariseen niin että heikkopäistä hirvittää. Ja mua kans.

Hiven enempi vois mennä prässissä, mutta tuo duunin prässin jalkalauta/rauta on niin kapee, siinä ei saa sellaista jalka-asentoa, jolla muuten varmaan tekisin.
No, samapa tuo oikeestaan, kuhan tekee alas asti niin että tuntuu.

Pitää jaksaa tehdä ainakin kyykkymax/sin(kaltevuuskulma) raudalla, jos kelkka ei jumita. Tosiasiassa on toki isompi rauta, sillä vapailla painoilla tehtäessä se heikoin lenkki (joita voi olla siis enemmän kuin prässissä) rajoittaa maksimeita. Mutta näin teoriassa. Esim. 150 kyykky, kulma 50 astetta = 150kg/sin(50) = 196kg, josta jokainen tajuaa että 200 prässi ei ole paljon 150 kyykkääjälle... Ehkä joku prässiä tehnyt voi keksiä nohevan korjaustermin, tai sitten ei.

No mukaan kannattanee laskea ainakin 70-80% kehonpainosta jos tällaista kaavaa haluaa välttämättä käyttää.

Oman kehon painon lisäksi tarvittaisiin korjaustermi liikkeen vaativuudelle. On kai sanomattakin selvää, että kun tehdään takakyykky syvälle (ei mitään 10 asteen egoilukitkuttelua mitä valitettavan usein salilla näkee) se on huomattavasti prässiä vaativampi suoritus, vaikka prässi tehtäisiinkin syvälle. Kyykyssä on paljon suurempi osuus tasapainoilussa ja painojen kannattelussa (niskassa) kuin prässissä. Todennäköisesti kyykyssä liikkeen antagonistit ovat myös enemmän aktivoituneet, mikä taas heikentää kokonaissuoritusta (mihin vaikuttaa tietysti harjoittelutausta/liikkeen osaaminen).

Ihan kiinnostava ajatus tuollainen kerroin kuitenkin on:kippis1:. En tiedä olisiko biomekaanikoilla tarjota valmista laskentamallia. Siitä on niin paljon aikaa kun itse luin biomekaniikkaa (ja silloinkin pari vaivaista kurssia), etten tältä istumalta osaa paljon sanoa.;)

Näin tulevan insinöörin näkökannalta kaava menisi näin:

((omapaino+kyykkytulos)*1.05)/sin 50 = prässitulos

Mites on ku vertailette omia tuloksia tuohon kaavaan?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Näin tulevan insinöörin näkökannalta kaava menisi näin:

((omapaino+kyykkytulos)*1.05)/sin 50 = prässitulos

Mites on ku vertailette omia tuloksia tuohon kaavaan?

insinöörin näkökanta on

(kyykkytulos + omapaino) * prässin kulmasta muodostettu kerroin * laitteessaolokulman kerroin * prässin kitkakerroin * prässin mekaniikkaan perustuva kerroin jne...

kaikki kertoimet vaikkapa muotoa 0-1,5

Asiasta mitääntietämättömän, matemaattisesti lahjattoman, heikon kyykkääjän jä prässiä inhoovan näkökanta on:

Kyykyn jälkeen prässissä 1.7 -kertaiset painot kyykkyyn nähden. Ensimmäisenä liikkeenä en ole prässiä tehnyt enkä mielellään käytä prässiä ollenkaan. Prässeissäkin on eroa, intin salilla oli vipuavarsinen prässi ja siinä pystyi käyttämään lähes tuplasti enemmän painoa, kuin "kotisalini" prässissä.

insinöörin näkökanta on

(kyykkytulos + omapaino) * prässin kulmasta muodostettu kerroin * laitteessaolokulman kerroin * prässin kitkakerroin * prässin mekaniikkaan perustuva kerroin jne...

Mitä mitä, eikö prässin kelkka olekaan pistemäinen massa joka liukuu tyhjiössä ilman kitkaa??? :D

Itse vedän 8 toiston kyykkysarjoja 80kg:lla ja prässiä 120kg:lla. Tuon kaavan mukaan pitäisi prässätä yli 180kg. Taitaa olla mulla vähän prässi jäljessä.

Eikös prässissä ole eliminoitu keskikropan käyttö aika hyvin. Eli korsettia vahvistamalla kyykyn ja prässin eroa pystyy kuromaan kiinni.

insinöörin näkökanta on

Mielivaltaisten kertoimien sijaan ihan kulmiin ja momentteihin perustuva laskennallinen malli sopisi jos sen edellisen insinöörin tehtyyn työhön perustuva simppeli kaava ei kelpaa.

Vai haluaako herra insinööri antaa malliarvot tuohon ja perustella ne ;)

Eikös prässissä ole eliminoitu keskikropan käyttö aika hyvin. Eli korsettia vahvistamalla kyykyn ja prässin eroa pystyy kuromaan kiinni.

Paitsi että kyykky vaatii tekniikkaa ja motorista osaamista toisin kun prässi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom