Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Asiasta mitääntietämättömän, matemaattisesti lahjattoman, heikon kyykkääjän jä prässiä inhoovan näkökanta on:

Kyykyn jälkeen prässissä 1.7 -kertaiset painot kyykkyyn nähden. Ensimmäisenä liikkeenä en ole prässiä tehnyt enkä mielellään käytä prässiä ollenkaan. Prässeissäkin on eroa, intin salilla oli vipuavarsinen prässi ja siinä pystyi käyttämään lähes tuplasti enemmän painoa, kuin "kotisalini" prässissä.

insinöörin näkökanta on

(kyykkytulos + omapaino) * prässin kulmasta muodostettu kerroin * laitteessaolokulman kerroin * prässin kitkakerroin * prässin mekaniikkaan perustuva kerroin jne...

kaikki kertoimet vaikkapa muotoa 0-1,5

Mitä mitä, eikö prässin kelkka olekaan pistemäinen massa joka liukuu tyhjiössä ilman kitkaa??? :D

Itse vedän 8 toiston kyykkysarjoja 80kg:lla ja prässiä 120kg:lla. Tuon kaavan mukaan pitäisi prässätä yli 180kg. Taitaa olla mulla vähän prässi jäljessä.

Eikös prässissä ole eliminoitu keskikropan käyttö aika hyvin. Eli korsettia vahvistamalla kyykyn ja prässin eroa pystyy kuromaan kiinni.

insinöörin näkökanta on

(kyykkytulos + omapaino) * prässin kulmasta muodostettu kerroin * laitteessaolokulman kerroin * prässin kitkakerroin * prässin mekaniikkaan perustuva kerroin jne...

kaikki kertoimet vaikkapa muotoa 0-1,5

Mielivaltaisten kertoimien sijaan ihan kulmiin ja momentteihin perustuva laskennallinen malli sopisi jos sen edellisen insinöörin tehtyyn työhön perustuva simppeli kaava ei kelpaa.

Vai haluaako herra insinööri antaa malliarvot tuohon ja perustella ne ;)

Eikös prässissä ole eliminoitu keskikropan käyttö aika hyvin. Eli korsettia vahvistamalla kyykyn ja prässin eroa pystyy kuromaan kiinni.

Paitsi että kyykky vaatii tekniikkaa ja motorista osaamista toisin kun prässi.

Mielivaltaisten kertoimien sijaan ihan kulmiin ja momentteihin perustuva laskennallinen malli sopisi jos sen edellisen insinöörin tehtyyn työhön perustuva simppeli kaava ei kelpaa.

Vai haluaako herra insinööri antaa malliarvot tuohon ja perustella ne ;)

sitä varten pitäis tutustua useampiin prässeihin.

tuo annettu kaava on simppeli ja varmasti toimii useissa eri tapauksissa, mutta se ei ota kantaa siihen, että eri prässeissä menee eri määrä kiloja ainakin oman kokemuksen perusteella. kai sitä vois eläkkeellä rueta tuota kaavaa vääntämään jos on tekemisenpuutetta :D

Prässissä varmaan 2-3 kertaa se mikä kyykyssä. Mun selällä ei paljon kyykkyjä tehdä. ;)

Mutta noin normaalimmassa tilanteessa tähä lienee oikeasti aika hankala vastata, muuta kuin että prässissä on yleensä reilusti enemmän rautaa kuin kyykkytangossa.

Tällaisessa http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/LV45LegPress.html tehtynä painot eivät varmaan ole ihan vertailukelpoisia normaalin kelkka-prässin kanssa? Kelkka kuitenkin itsestäänkin painaa jonkun verran. Oli miten oli, niin tuossa yllämainitussa prässissä painoa on 175-200kg, mutta kyykkyä olen tehnyt vain 60 kilolla. Saattaa olla tekniikassa sitten vikaa tai vaihtoehtoisesti keskivartalo on liian heikko, koska eikö prässipainojen perusteella voisi olettaa, että kyykyssä pitäisi pärjätä suuremmilla painoilla? Tällaiselle 60 kiloiselle tyttelille tuo 60kg:n kyykkytanko kyllä tuntuu jo vaativalta. Vähän isompi tuulenvire, niin minä kellahtaisin jo selälleni... :(

...ja kyykkäämiseen sopivan vartalon.
Aina sama laulu. En voi kyykätä kun mulla on liian pitkät/lyhyet/paksut/ohuet/siniset jalat ja sitten se ottaa selkäänkin, hengästyttää, tuntuu pahalta, tankokin painaa niskaa ja polvi sanoo naps... jne. Ja sitten sitä kyykkyä on koitettu 3 kertaa ominpäin ja todettu paskaksi.

Kyykky on vaikea liike, se vaatii aikaa, vaivaa ja opettelua. Periaatteessa yksinkertainen, mutta sitten kuitenkin niin kinkkinen.

Aina sama laulu. En voi kyykätä kun mulla on liian pitkät/lyhyet/paksut/ohuet/siniset jalat ja sitten se ottaa selkäänkin, hengästyttää, tuntuu pahalta, tankokin painaa niskaa ja polvi sanoo naps... jne. Ja sitten sitä kyykkyä on koitettu 3 kertaa ominpäin ja todettu paskaksi.

Kyykky on vaikea liike, se vaatii aikaa, vaivaa ja opettelua. Periaatteessa yksinkertainen, mutta sitten kuitenkin niin kinkkinen.

Komppaan tätä täysin :) Mitä enempi on kyykännyt, sitä luontevammaksi liike muuttuu. Harvoin kyllä salilla näkee jengin tekevän syväkyykkyä. Moni sanoo kyykkäävänsä noin 200kiloa, mutta ohops, sata kiloa selässä jäädäänkin pohjiin :jahas:

Komppaan tätä täysin :) Mitä enempi on kyykännyt, sitä luontevammaksi liike muuttuu. Harvoin kyllä salilla näkee jengin tekevän syväkyykkyä. Moni sanoo kyykkäävänsä noin 200kiloa, mutta ohops, sata kiloa selässä jäädäänkin pohjiin :jahas:

Ei kai se ole mikään kansallisvelvoite tehdä juuri syväkyykkyä. Tai ilmoittaa syväkyykky tulosta, ellei erikseen kysytä, että paljonko kykkäät pohjilta.

Onko väliä, jos ei kyykkää sitä 200kg:tä pohjista, mutta vaakatasosta. Tietysti se on kovempi suoritus ottaa pohjasta asti, mutta ei kaikkien voi olettaa/ tartte tehdä juuri pohjista asti. Moni tekee kyykyn vaakatasoon asti. Tietysti niitä nytkyttäjiäkin löytyy aina.

PS: ehkä otin turhan kirjaimellisesti tekstisi ;)

Prässi 10x300kg stoppiin asti, paljon suurinpiirtein olisi kyykky?

Mä kyykkään 120 kilolla 2*6 suht oikealla tekniikalla reidet noin vaakatasoon. Prässiä teen 340 kilolla 3*10 ja se tuntuu menevän helposti. Teen nuo aina eri päivinä (vuoroviikoin). Mutta silti nimenomaa kyykky tuntuu seuraavana päivänä paljon enemmän reisissä ja jalat tuntuu betonilta, eikä sängystä tahdo päästä ylös. Kyykky tuntuu muutenkin enemmän koko kropassa. Kyykky kunniaan!

Back
Ylös Bottom