Kyykkypainojen suhde jalkaprässiin?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mielivaltaisten kertoimien sijaan ihan kulmiin ja momentteihin perustuva laskennallinen malli sopisi jos sen edellisen insinöörin tehtyyn työhön perustuva simppeli kaava ei kelpaa.

Vai haluaako herra insinööri antaa malliarvot tuohon ja perustella ne ;)

sitä varten pitäis tutustua useampiin prässeihin.

tuo annettu kaava on simppeli ja varmasti toimii useissa eri tapauksissa, mutta se ei ota kantaa siihen, että eri prässeissä menee eri määrä kiloja ainakin oman kokemuksen perusteella. kai sitä vois eläkkeellä rueta tuota kaavaa vääntämään jos on tekemisenpuutetta :D

Prässissä varmaan 2-3 kertaa se mikä kyykyssä. Mun selällä ei paljon kyykkyjä tehdä. ;)

Mutta noin normaalimmassa tilanteessa tähä lienee oikeasti aika hankala vastata, muuta kuin että prässissä on yleensä reilusti enemmän rautaa kuin kyykkytangossa.

Tällaisessa http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/LV45LegPress.html tehtynä painot eivät varmaan ole ihan vertailukelpoisia normaalin kelkka-prässin kanssa? Kelkka kuitenkin itsestäänkin painaa jonkun verran. Oli miten oli, niin tuossa yllämainitussa prässissä painoa on 175-200kg, mutta kyykkyä olen tehnyt vain 60 kilolla. Saattaa olla tekniikassa sitten vikaa tai vaihtoehtoisesti keskivartalo on liian heikko, koska eikö prässipainojen perusteella voisi olettaa, että kyykyssä pitäisi pärjätä suuremmilla painoilla? Tällaiselle 60 kiloiselle tyttelille tuo 60kg:n kyykkytanko kyllä tuntuu jo vaativalta. Vähän isompi tuulenvire, niin minä kellahtaisin jo selälleni... :(

...ja kyykkäämiseen sopivan vartalon.
Aina sama laulu. En voi kyykätä kun mulla on liian pitkät/lyhyet/paksut/ohuet/siniset jalat ja sitten se ottaa selkäänkin, hengästyttää, tuntuu pahalta, tankokin painaa niskaa ja polvi sanoo naps... jne. Ja sitten sitä kyykkyä on koitettu 3 kertaa ominpäin ja todettu paskaksi.

Kyykky on vaikea liike, se vaatii aikaa, vaivaa ja opettelua. Periaatteessa yksinkertainen, mutta sitten kuitenkin niin kinkkinen.

Aina sama laulu. En voi kyykätä kun mulla on liian pitkät/lyhyet/paksut/ohuet/siniset jalat ja sitten se ottaa selkäänkin, hengästyttää, tuntuu pahalta, tankokin painaa niskaa ja polvi sanoo naps... jne. Ja sitten sitä kyykkyä on koitettu 3 kertaa ominpäin ja todettu paskaksi.

Kyykky on vaikea liike, se vaatii aikaa, vaivaa ja opettelua. Periaatteessa yksinkertainen, mutta sitten kuitenkin niin kinkkinen.

Komppaan tätä täysin :) Mitä enempi on kyykännyt, sitä luontevammaksi liike muuttuu. Harvoin kyllä salilla näkee jengin tekevän syväkyykkyä. Moni sanoo kyykkäävänsä noin 200kiloa, mutta ohops, sata kiloa selässä jäädäänkin pohjiin :jahas:

Komppaan tätä täysin :) Mitä enempi on kyykännyt, sitä luontevammaksi liike muuttuu. Harvoin kyllä salilla näkee jengin tekevän syväkyykkyä. Moni sanoo kyykkäävänsä noin 200kiloa, mutta ohops, sata kiloa selässä jäädäänkin pohjiin :jahas:

Ei kai se ole mikään kansallisvelvoite tehdä juuri syväkyykkyä. Tai ilmoittaa syväkyykky tulosta, ellei erikseen kysytä, että paljonko kykkäät pohjilta.

Onko väliä, jos ei kyykkää sitä 200kg:tä pohjista, mutta vaakatasosta. Tietysti se on kovempi suoritus ottaa pohjasta asti, mutta ei kaikkien voi olettaa/ tartte tehdä juuri pohjista asti. Moni tekee kyykyn vaakatasoon asti. Tietysti niitä nytkyttäjiäkin löytyy aina.

PS: ehkä otin turhan kirjaimellisesti tekstisi ;)

Prässi 10x300kg stoppiin asti, paljon suurinpiirtein olisi kyykky?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mä kyykkään 120 kilolla 2*6 suht oikealla tekniikalla reidet noin vaakatasoon. Prässiä teen 340 kilolla 3*10 ja se tuntuu menevän helposti. Teen nuo aina eri päivinä (vuoroviikoin). Mutta silti nimenomaa kyykky tuntuu seuraavana päivänä paljon enemmän reisissä ja jalat tuntuu betonilta, eikä sängystä tahdo päästä ylös. Kyykky tuntuu muutenkin enemmän koko kropassa. Kyykky kunniaan!

Takakyykky 160, perse polven alle
prässi 3x4x400, puolikyykkyä vastaavalla liikeradalla :D
Toisin sanoen eipä tuosta ainakaan voi päätellä mitään, varsinkin kun keskivartalo on heikko.

edit: Pertti123, eihän muiden tuloksilla ole periaatteessa väliä. On se silti mun mielestä naurettavaa, jos ilmoitetaan vaikka 180 kyykystä kun tiedetään että kyseisellä suorituksella ei ole mitään tekemistä kyykyn kanssa.

Moro Big Evil! Ootko kokeillu tehdä 2*6 kyykkyä, mitä luulet, paljonko menisi? Lähinnä siks kysyn, koska en itse ole kokeillut omaa max-kyykkyäni, en oikein tiedä paljoako uskaltaisi kokeilla. Oletan kyykkääväni ainakin ton 160kg, mahdollisesti enemmänkin.

Takakyykky 160, perse polven alle
prässi 3x4x400, puolikyykkyä vastaavalla liikeradalla :D
Toisin sanoen eipä tuosta ainakaan voi päätellä mitään, varsinkin kun keskivartalo on heikko.

edit: Pertti123, eihän muiden tuloksilla ole periaatteessa väliä. On se silti mun mielestä naurettavaa, jos ilmoitetaan vaikka 180 kyykystä kun tiedetään että kyseisellä suorituksella ei ole mitään tekemistä kyykyn kanssa.

Kyllähän se olis erikoista ilmottaa joku 1/4 kyykky, mutta vaakatason ja pohjasta kyykkäämisenkin välillä on iso ero.

Moro Big Evil! Ootko kokeillu tehdä 2*6 kyykkyä, mitä luulet, paljonko menisi? Lähinnä siks kysyn, koska en itse ole kokeillut omaa max-kyykkyäni, en oikein tiedä paljoako uskaltaisi kokeilla. Oletan kyykkääväni ainakin ton 160kg, mahdollisesti enemmänkin.

Ennen noita ykkösiä olivat kovimmat treenit 3x3x135 ja 6x6x120.
Kahdella kutosella en saanut muuta kuin paikat jumiin ja hermotuksen kuolioon.

Teet ensin lämmittelynousut ja alat kokeilemaan jostain 140:sta, jonka pitäisi tulla vielä hyvin, ja siitä sitten vaikka vitonen lisää jokaiseen. Ei siihen 160:n suoraan hypätä :)

Edit: Pertti, siksi siis on varmaan hyvä mainita aina syvyys, rehellisesti :)

Prässissä olen tehnyt 300x6(niin pohjasta kun vain pystyy ettei perse nouse), mutta kyykky maksimi on vain 120-130kg hujakoilla. Tosin olen aika jumiukko, joten en edes taivu tekemään kyykkyä pohjasta (jäykät nilkat ja takareidet. Kyykkailyllä nämä tosin vetreytyneet, kaippa sitä joskus taipuu kunnolla kyykkäämään)

Samosin että mitä suurempi ero (ilmotetulla) prässi/kyykky suhde, sitä lyhyempi historia on jalkojen vahvistamisen parissa :)

Muistuu mieleen tarinat 400kilon prässeistä yläasteelta. Samat kaverit sitten puolikyykkäsivät hiessä 60kilolla :D

Mikäli jalat olisivat heikoin lihasryhmä, niin silloin lukemien pitäis olla aikalailla samat, mutta käytännössä lähes aina keskivartalo on heikompi, joten prässissä saadaan suuremmat painot.
Tietysti tuo prässin kulma vaikuttaa myös keventävästi, mutta kitka taas vastustaa liikettä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom