Kyykky- ja mavekyssäreitä

Näkisin, että rullailut ja kyykkäilyt johtuu enemmänkin remmeistä sekä puvusta.
Nimenomaan. Ja erityisesti vahvamiehissä. Remmit käsissä vedetään ylikireä puku sinne tangon "alle" jotta saadaan puvusta mahdollisimman paljon irti.
Eihän se pohjasta lähtevä veto ole mitenkään taloudellinen tai hyvä asento muuten mutta sitten kun ollaan varsinaisessa nostoasennossa niin tanko on jo liikkeessä ylöspäin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nimenomaan. Ja erityisesti vahvamiehissä. Remmit käsissä vedetään ylikireä puku sinne tangon "alle" jotta saadaan puvusta mahdollisimman paljon irti.
Eihän se pohjasta lähtevä veto ole mitenkään taloudellinen tai hyvä asento muuten mutta sitten kun ollaan varsinaisessa nostoasennossa niin tanko on jo liikkeessä ylöspäin.
Mä saan vaa enemmän legdrivea, nopeutta, jos käytän eka persettä alempana ku missä todellinen nostokulma on. En osaa sanoo miks, vaikka teorioita löytyy 🤷‍♂️ . Yks teoria nyt on vaan, että satun oleen vahvempi ku kehon koordinaatit on kohassa X. Vaikeempi vetää yhtä nopeesti, jos mä vaan joogamaisesti lähen heti siitä kulmasta.

Vaikkei siinä peffan alasdippauksessa vielä painoja mukana olekaan, voi se hieman semmosta elastista energiaa jo kerätä, mutta enemmän kuitenki opittu ja itelle mukavaksi koettu juttu. Ei mitenkään virheellistä siis ja monella käytössäkin, ks. esim. Hautala. Minkälaiset rituaalit ja maneerit kullakin on ja jos nostamista auttaa, ei voi olla huonoksi.

Ed Coan taisi tehdä yhtenä variaationa nimenomaan tuolla tyylillä.
Pitää paikkaansa. Aikoinaan hyväksytin ton tyylin itelleni, ku tajusin että seki veti niin. Ei liity silti hirveesti esim. pomputteluun. Jotenki menee liian kiusalliseks, jos pitää jokaikisen vitun toiston välillä tehä kaikki uusiks. Se eka toisto on aina kuitenki raskain, ja se täytyy lattiasta rehdisti vetää. Kehittääkö absoluuttinen nollaus sitä paremmin, ni ööö... ehkä? Ei välttämättä. Tuntuu vähän samalta ku jos tekee paussikyykkyjä. Jos haluu tehä elämästään ihan super hirveetä, ni päästää pohjassa hapet, kaiken(paitsi coren lol) tyhjäks, ja sit kyykkää ylös. Tai vaan kyykkää alas, pysähtyy täysin, mut pitää silti vähän niinku energy flown päällä :d. Reidet latautuneina ja silleen.

Pitää paikkaansa. Aikoinaan hyväksytin ton tyylin itelleni, ku tajusin että seki veti niin. Ei liity silti hirveesti esim. pomputteluun. Jotenki menee liian kiusalliseks, jos pitää jokaikisen vitun toiston välillä tehä kaikki uusiks. Se eka toisto on aina kuitenki raskain, ja se täytyy lattiasta rehdisti vetää. Kehittääkö absoluuttinen nollaus sitä paremmin, ni ööö... ehkä? Ei välttämättä. Tuntuu vähän samalta ku jos tekee paussikyykkyjä. Jos haluu tehä elämästään ihan super hirveetä, ni päästää pohjassa hapet, kaiken(paitsi coren lol) tyhjäks, ja sit kyykkää ylös. Tai vaan kyykkää alas, pysähtyy täysin, mut pitää silti vähän niinku energy flown päällä :d. Reidet latautuneina ja silleen.
Riippuu ehkä mitkä on tavoitteet ja miten suuri ongelma se eka toisto on. Ite mittasin kasin maastavetosarjan (RIR2 eli 10MAX painolla) ja vasta viimenen toisto oli hitaampi ku eka, kaikki muut oli nopeempia. Ykkösinähän vois toki vetää ja nousta toistojen välissä seisomaan, joskus junnuna sitäkin harrastin.

Romanialaisesta kun on videoo, niin aika vähän kiinnitetään selkään huomiota. Yleensä vaan perseosastoon yhdistetään tuo. Tässä enemmän selkää esillä

View: https://youtu.be/jVp8IkTTXAE?t=1156

Mitäs mieltä ootte tuosta huomattavan voimakkaasta hartialiikkeestä?

Ylianalysointia, ja aina tulee facepalm olo ku puhutaan mavessa missään muodossa ''selällä nostamisesta''. No such thing, not really. Ellet kissanselästä oikase itteäs suoraks, ni osittain sillon joo. 🤷‍♂️ .

Tuosta pomputtelusta sen verran, et se on täysin eri asia tehä vaikka 5 toistoa niin et kuoletus lattiassa joka toiston välissä versus 5 toistoa ns. touch’n’go.

Lisäksi tuossa on mielestäni iso merkitys siinä, missä noston heikkous on. Jos lockout on ongelmakohta, niin touch’n’go voi olla ihan perusteltua. Itselleni tuo alku on ongelmallisin, joten otan kaikissa sarjoissa kuoletuksen toistojen välissä

Kolmijakoisessa salitreenissä joka tehdään kaksi kertaa viikossa eli kuutena päivänä viikossa ja johon päälle sisällytetään yksi yhden tunnin ja yksi 1.5 tunnin kuntopyöräily. Onko tuo kuntopyöräily paras sijoittaa jalkapäivään? Jos on niin Heti jalkatreenin jälkeen vaiko myöhemmin samana päivänä?

Miksi noin pitkiä pyöräilyjä? "Rasvanpolttoon" vai kestävyyskunnon kehittämiseen? Mieluiten myöhemmin samana tai seuraavana päivänä.

Jos on mahdollista niin 6 tuntia (vähintään) pidetään sellaisena välinä kirjallisuudessa että aiheuttaa mahdollisimman vähän häiriötä eri ominaisuuksien välillä. Ja voima toki ensin. Aina kaikki ei vaan ole optimaalisesti mahdollista ja silloin pitää joustaa. Itse pistäisin tuon voimapuolen uusiksi ettei vaadi kuutta punttia jos kestävyyttäkin haluaa samalla kehittää

Miksi noin pitkiä pyöräilyjä? "Rasvanpolttoon" vai kestävyyskunnon kehittämiseen? Mieluiten myöhemmin samana tai seuraavana päivänä.
Ihan vain perus hapenottokyvyn ylläpitämiseen/perusterveyttä ylläpitämään. Mahdollista kyllä jakaa kuudelle päivälle 2.5h aerobista jos se jotenkin sitten on parempi. Tuo 2.5h aerobista on kuitenkin jo aivan minimi mitä aikuisen pitäisi saada viikossa. Olisiko sitten parempi jos tekisi 40min neljänä päivänä viikossa joista ei yhtenäkään jalkapäivän treenin jälkeen vaan muiden treenien jälkeen? On hyvin hankala tehdä aerobist akuitenkaan eri aikaan enää joten olisi kyllä punttitreenin perään se saatava mieluiten.

No ei mitään minimiä ole kyllä, mutta hyvä sitä on lenkkiäkin tehdä. 4x40min olis kyllä parempi kuin 70+90min. Jos ei mitään erityisempää tapahtumaa oo tavoitteena, ei tarvi pidempiä tehdä. Mieluummin useemmin ja vähä vähemmän kerralla. Tollanen lyhyempi sopii paremmin myös puntin jälkeenkin.

No ei mitään minimiä ole kyllä, mutta hyvä sitä on lenkkiäkin tehdä. 4x40min olis kyllä parempi kuin 70+90min. Jos ei mitään erityisempää tapahtumaa oo tavoitteena, ei tarvi pidempiä tehdä. Mieluummin useemmin ja vähä vähemmän kerralla. Tollanen lyhyempi sopii paremmin myös puntin jälkeenkin.
Mahtavaa. Olisiko sitten 6x25-30min vielä parempi? Silloi ntosin tulisi jalkatreeninkin jälkeen kuntopyörää.

Olisko mahdollista mennä salille polkupyörällä tai kävellen/juosten? Silloin ne aerobiset uppoaisi sinne hyötyliikuntaan ja lämmittelyt/jäähdyttelyt menisi siinä samalla.

Onko kellään teistä hartiat eri tasossa? Mulle on lääkärintarkastuksessa joskus sanottu, että ovat vähän eri tasossa. Ei sen enempää asiasta sanonu. Ja oon ton itekki ollu kyllä jo vuosia huomanneeni tiettyjä juttuja tehdessä. Esim. dipissä jos on ollu peili edessä tehdessä, ja/tai ei paitaa päällä kotona ja videolta kattonu, ni olkapäät on näyttäny vähän erikoisilta. Mut nyt ihan vaan randomilla kuvasin viikko sitten sumomavea edestä päin, ja toi epäsymmetrisyys näytti aika radikaalilta jopa. Tänään otin videolle myös normimavea, ja samaa juttua mielestäni esiinty lievemmin. Mieli=räjäytetty, enkä ois ikinä pystyny uskoon että itellä tapahtuu tollasta mavettaessa. Meinaan tanko itessään on silti jotenki suorassa kaikesta tosta huolimatta ;d. Irtoo lattiasta suorassa, ja laskeutuu myös. Wtf. Eikä todellakaan tunnu, että olisin mitenkään killissä. Ei väännä selkää yms. kieroon. Näyttää vaan ihan ku mun kädet ois eripitusia.

En vielä jaa tästä videota/kuvaa, mut myöhemmin heitän tänne nekin. Haluun ekana testata tätä useessa liikkeessä, missä toi pitäis näkyä. Valakyykyssä kaiken järjen mukaan pitäis näkyä radikaaleiten.
Oon kyllä varsin hämmentynyt, koska aina tuntunu tosta huolimatta, että mulla ei esiinny oikeen mitään toispuoleisuutta(jos tää nyt on edes sama asia). Vaihtoehtoset teoriat kiinnostaa myös, mut tuskinpa mulla voi lantio missään vika-asennossa olla yhtäkkiä. Sacrum voi vissiin joillain mennä paikoiltaan helposti, mut luulis tohon liittyvän selkäkipuja sun muuta. Korostan, että tehdessä mä en huomaa juuri mitään. Ja oon tosi herkkä kaiken lisäks, eli huomaan heti että jtn vikana, jos on vaikka joskus ollu vahingossa puol kiloo enemmän toisella puolella tankoa, tai painoissa jtn eroavaisuuksia. Vammoja eikä kipuja oo ikinä ollu/ole.

Viimeksi muokattu:
Onko kellään teistä hartiat eri tasossa?

Mulla on koko kroppa kierossa, eli luonnollisesti hartiat myös. Vaikea sanoa, mistä koko juttu on saanut alkunsa, luultavasti toispuoleisuus on ollut jossain muodossa läsnä hyvin varhaisesta iästä lähtien, ja nyt nelikymppisenä se on ehtinyt kehittyä jo huomattavaksi. Jälkeenpäin ajateltuna melkein jokainen vaiva, loukkaantuminen ja krooninen kiputila, joita olen näiden kuluneen 15 treenivuoden aikana potenut, on liittynyt joko suoraan tai välillisesti tähän kropan epätasapainoon. Hauska ajatuskoe, jota olen pyöritellyt mielessäni viime aikoina, liittyy vaihtoehtoiseen menneistyyteen, jossa olen riittävän fiksu ottamaan kropan lähettämät kipusignaalit huomioon, ennekuin mikään mesta on ehtinyt prakata.

Tarkennuksena en ole siis käynyt salilla ollenkaan viimeiseen 8 kuukauteen, mutta olen joka päivä kuntouttanut näitä jumeja ja yrittänyt pikku hiljaa saada kroppaa toimimaan "normaalisti". Toi normaali on erittäin liukuva käsite, omalla kohdalla noi jumit ja virheasennot ovat niin pinttyneitä, että mulle ne ovat jo toinen luonto. Yksi syy, miksi en ole salille palannut laiskuuden lisäksi on huoli, että mä taas pelkästään päädyn vahvistamaan noita vanhoja "kaavoja" ja liikemalleja, joista nimenomaan yritän opetella pois. Mutta mun vammalista on jo niin pitkä, että oikeastaan ei ole vaihtoehtoja: mä joko opettelen liikkumaan ja toimimaan "paremmin", joka toivottavasti siirtyy jossain vaiheessa myös punttiharrastukseen paremman tasapainon muodossa, tai jatkan vanhalta pohjalta, mikä ei ole enää käytännössä mahdollista loukkaantumisten takia.

Mulla on koko kroppa kierossa, eli luonnollisesti hartiat myös. Vaikea sanoa, mistä koko juttu on saanut alkunsa, luultavasti toispuoleisuus on ollut jossain muodossa läsnä hyvin varhaisesta iästä lähtien, ja nyt nelikymppisenä se on ehtinyt kehittyä jo huomattavaksi. Jälkeenpäin ajateltuna melkein jokainen vaiva, loukkaantuminen ja krooninen kiputila, joita olen näiden kuluneen 15 treenivuoden aikana potenut, on liittynyt joko suoraan tai välillisesti tähän kropan epätasapainoon. Hauska ajatuskoe, jota olen pyöritellyt mielessäni viime aikoina, liittyy vaihtoehtoiseen menneistyyteen, jossa olen riittävän fiksu ottamaan kropan lähettämät kipusignaalit huomioon, ennekuin mikään mesta on ehtinyt prakata.

Tarkennuksena en ole siis käynyt salilla ollenkaan viimeiseen 8 kuukauteen, mutta olen joka päivä kuntouttanut näitä jumeja ja yrittänyt pikku hiljaa saada kroppaa toimimaan "normaalisti". Toi normaali on erittäin liukuva käsite, omalla kohdalla noi jumit ja virheasennot ovat niin pinttyneitä, että mulle ne ovat jo toinen luonto. Yksi syy, miksi en ole salille palannut laiskuuden lisäksi on huoli, että mä taas pelkästään päädyn vahvistamaan noita vanhoja "kaavoja" ja liikemalleja, joista nimenomaan yritän opetella pois. Mutta mun vammalista on jo niin pitkä, että oikeastaan ei ole vaihtoehtoja: mä joko opettelen liikkumaan ja toimimaan "paremmin", joka toivottavasti siirtyy jossain vaiheessa myös punttiharrastukseen paremman tasapainon muodossa, tai jatkan vanhalta pohjalta, mikä ei ole enää käytännössä mahdollista loukkaantumisten takia.
Katoin nyt noi mun videot uudelleen, ja ehkä tähän nyt liittyy useempiki tekijä. Siis mulla todellaki on vähän tota vaihtelevuutta noissa raajoissa, mut tähän hyvin suurella todennäkösyydellä vaikuttaa myös nää: a) kontrolli, ja huono aktivointi, b) yliajattelu, eli tiedostan et tällanen juttu on ja pahennan asiaa yli-yrittämällä jtn, mikä oikeesti toimis ihan itestään, c) mun salin lattia on killi, mikä sekin voi edesauttaa hommaa salee, d) videolla mun levyt myös valuu hieman, koska ne on vähän paskaa/väljää mallia, mikä sekään ei asiaa paranna. Ku alotin tossa joskus alle puol vuotta sit kyykkäämään suht ''ison''(pari kk max) tauon/höntsäilyn jälkeen, ni mulla oli siinäki hirveetä yliajattelua. Sain kyykyt meneen killiin, ku ylikeskityin katteleen jtn omia kinttujani tehdessä ''joo prkl varvas millin ulompana ku toises jalas''. Vasemmassa nilkassa on mulla kans 5 miljardia astetta dorsifleksioo, & oikeessa vaan 3 miljardia. Tollanenki voi tietenki vaikuttaa, mut todellisuudessa se vasen jalka vaan kyykätessä sopeutuu kankeempaan jalkaan. Kummassaki kuitenki hyvin paljo liikkuvuutta, eli se vasemman hirvee määrä dorsifleksiota ei nyt ainakaan pääse edes kokonaan käyttöön perus syväkyykyssä.

Eli sanoisin, että kyse on luontasesta ominaisuudesta/taipuvaisuudesta tohon, jonka voi pitää kontrollissa kyllä silti. Onko yks lapa, trapsi, olkapää korkeemmalla ku toinen vai ei, ni tapahtunee vaan joku pieni kompensaatio/korjausliike aikalailla itestään, ja homma skulanee kyl. Jos tässä ois jostain hirveestä viasta kyse, ni mä oisin kyllä jo satuttanu itteni pahasti noita valakyykkyjä yms. tehdessä, koska kyseisessä liikkeessä pieninki epäsymmetrinen notkahdus on katastrofi. Videolta nuokin katoin, ja ihan poikkeuksellisen kauniita & vakaita. Tässä A-luokan esimerkki siitä, kuinka ittensä kuvaus on 5/5 oppimateriaalia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom