Kyykky- ja mavekyssäreitä

Miten tuo progressio pitäisi toteuttaa maastavedon nopeustreeneissä? Ilmeisesti tuolla 50-60% paikkeilla maksimilastista nuo olisi hyvä toteuttaa. 8x2 oon nyt vetänyt. Eli kun 120kg osuu itselläni tuohon rangeen, mutta maksimiveto ei kehity samaa kyytiä, niin onko tarkoitus pysytellä tuossa samassa painossa jonkin aikaa, pyrkimyksenä räjähtävyyden kehittäminen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nopeutta voi tehdä isommallakin raudalla. Ite käytän lähinnä sarjatiukkuuspohjaista määrittelyä ja aina maksimiteholla ylös joka tapauksessa. Mitään erityisen irrallista nopeustreeniä ei ees tehdä, ellei oo selkeetä ongelmaa liikenopeuden puolella. Sarjapituus 1-4 ja intensiteetti siellä 60-90%, vaikken prosentteja oo valovuosiin valmennuksessa käyttänytkään.

Nopeutta voi tehdä isommallakin raudalla. Ite käytän lähinnä sarjatiukkuuspohjaista määrittelyä ja aina maksimiteholla ylös joka tapauksessa. Mitään erityisen irrallista nopeustreeniä ei ees tehdä, ellei oo selkeetä ongelmaa liikenopeuden puolella. Sarjapituus 1-4 ja intensiteetti siellä 60-90%, vaikken prosentteja oo valovuosiin valmennuksessa käyttänytkään.
Olrait, kiitos gurulle. Menen tässä kohtaa aikalailla mutulla, koska osaaminen ei riitä viemään touhua uudelle levelille (eli se "maaginen" 200kg pysyttelee saavuttamattomissa vaikka treeniuraa tulee jo kohta lähemmäs 20 kuin 10 vuotta) ja nyt on semmonen fiilis että nimenomaan tuo nopeustreeni voisi olla se graalin malja. Jää nähtäväksi.

Miten tuo progressio pitäisi toteuttaa maastavedon nopeustreeneissä? Ilmeisesti tuolla 50-60% paikkeilla maksimilastista nuo olisi hyvä toteuttaa. 8x2 oon nyt vetänyt. Eli kun 120kg osuu itselläni tuohon rangeen, mutta maksimiveto ei kehity samaa kyytiä, niin onko tarkoitus pysytellä tuossa samassa painossa jonkin aikaa, pyrkimyksenä räjähtävyyden kehittäminen?
Lisää sarjoja, lisää painon sijaan kettinkiä/kuminauhaa, muuta korkeutta, muuta sarjataukojen pituuksia, mitä kaikkee näitä nyt on.

Nopeuden mukaanhan se kuuluisi tehdä ja prosentti sit on mitä on. Jos vaikka 70% kohdalla hidastuu niin kolmen viikon ''aalto'' vois olla 60, 65, 70% tai 65, 67.5, 70% tms. Mutta kymmenessä vuodessa jos ei 200 irtoo niin vika lienee muualla.

Lisää sarjoja, lisää painon sijaan kettinkiä/kuminauhaa, muuta korkeutta, muuta sarjataukojen pituuksia, mitä kaikkee näitä nyt on.

Nopeuden mukaanhan se kuuluisi tehdä ja prosentti sit on mitä on. Jos vaikka 70% kohdalla hidastuu niin kolmen viikon ''aalto'' vois olla 60, 65, 70% tai 65, 67.5, 70% tms. Mutta kymmenessä vuodessa jos ei 200 irtoo niin vika lienee muualla.
Kiitos vinkeistä sinnekin. Vika piilee kroonisessa heikkoudessa 😁 mutta hakataan nyt päätä niin kauan, kun jollain syklillä tullaan aina kuitenkin kilon tahi kaksi ylöspäin. Sitten kun huomaan, että kovasta treenistä huolimatta tullaan tasaisesti alaspäin, niin vaihdan Kakkupaisto.com foorumille.

Kakut on hyviä! Guru en ole, mutta äiti tekee loistavaa suklaakuivakakkua, ku tuunaa sen levyllä parilla tummasuklaapaloja :)

Nopeustreenissä tauot pitää olla ns. hyviä, että kuormitetaan oikeeta systeemiä. Useita minuutteja siis. Näennäinen nopeus ei niinkää merkkaa. Muuten nosteltas keppiä. Tehoalueilla pelataan.

Maksimin stoppikohdasta kyllä näät, mitä sun pitää tehdä saadakses homman pelaamaan. Jos maasta nousee hyvin, mutta hyytyy peruspaikoille polven alle, tee pukkivetoja ja hommaa voimaa muillekin nivelkulmille ja lihaspituuksille, kuin se koko veto.

Maksimin stoppikohdasta kyllä näät, mitä sun pitää tehdä saadakses homman pelaamaan. Jos maasta nousee hyvin, mutta hyytyy peruspaikoille polven alle, tee pukkivetoja ja hommaa voimaa muillekin nivelkulmille ja lihaspituuksille, kuin se koko veto.
Tämä(kin) lienee se meikäläisen laiminlyömä osa-alue.

Tossa ainakin alkuun. Vapaa kyykky on voimailijan kannalta lähinnä spesifimpi, ainakin raakanostajan on sitä lähes pakko harjoitella enemmän tai vähemmän. Bodari ei taida boksikyykyistä juuri hyötyä, ikinä en ole tainnut kuulla ko. kontekstissa edes mainittavan. Omasta kokemuksesta palautuminen on ainakin iso plussa eikä tavallaan ole polvet ja/tai selkä yhtä jumissa seuraavana päivänä kuin normaalin kyykyn jälkeen. Tekniikan harjoittelu kans helpompaa ja jos jotain aloittelijaa opettaisin niin aloittaisin laatikon kanssa. Ajoittain saatan treenata pelkästään lootalla niin jonkunlainen totuttautuminen on taas perinteiseen kyykkyyn mutta nopeastihan se sitten palaa, samaltahan sen kyykyn pitäisi näyttää lootalla ja ilman. Sama kuin pyörällä ajaminen, ei sitä unohda noin vaan. Kokonaisen kirjanhan tästäkin saisi kirjoitettua jos oikein alkaa syynäämään.

Mikä on boksikyykyn etu tavalliseen takakyykkyyn? Ja toisinpäin, mikä on takakyykyn etu boksikyykkyyn?
Hankala kysymys kun ei sillä ole mitään etua, tai sitten ei mitään muuta olekaan kuin etua. Riippuu siitä miten sitä tekee ja miksi. Ellei tiedä, niin turha sitä huvikseenkaan on tehdä. Se on enemmän sellainen voimanoston spesifinen apuliike mitä voi käyttää esimerkiksi kyykyn heikon kohdan vahvistamiseen, lähdön parantamiseen, ihan opettelutarkoitukseen tai sitten korkeaa versiota ylikuormittavana kyykkynä.

Hankala kysymys kun ei sillä ole mitään etua, tai sitten ei mitään muuta olekaan kuin etua. Riippuu siitä miten sitä tekee ja miksi. Ellei tiedä, niin turha sitä huvikseenkaan on tehdä. Se on enemmän sellainen voimanoston spesifinen apuliike mitä voi käyttää esimerkiksi kyykyn heikon kohdan vahvistamiseen, lähdön parantamiseen, ihan opettelutarkoitukseen tai sitten korkeaa versiota ylikuormittavana kyykkynä.

Aivan. Okei. Itsellä polven etuosassa alkanut vihlomaan. Varmaan patellan tendiniittiä. Sillä vaan meinasin, että boksikyykky voisi olla turvallisempi kun siinä pääsee taaemmas istumaan ja näin ollen sääret ovat pystymmässä. Ja myös penkin antaman tuen vuoksi ala-asennossa ei polvi joudu niin kovalle rasitukselle.

Eli boksikyykkyä ajattelin vähän aikaa vedellä polven vuoksi (plus tietty muut hoidot; venyttely, hyvä lämmittely jne) ja samalla tässä pohdin, että millä tavalla yleisellä tasolla boksikyykky on "huonompi" hypertrofian kannalta kuin tavallinen takakyykky. Eli jos vaikka siirtyisi kokonaan boksikyykkyyn pidemmäksikin aikaa. Mutta jos bodauksen kannalta tavallinen takakyykky on parempi, niin toki palaan siihen kun paikat ovat kunnossa. Siirryin muutenkin takakyykystä äskettäin etukyykkyyn olkapäävaivan vuoksi ja voi olla, että etukyykky aiheutti tämän polvikivun. Kokeilin siis sen vuoksi boksikyykkyä pari päivää sitten, eikä mitään kipua tuntunut. Ei kyllä tuntunut olkapäässäkään eli ehkä voisin palatakin takaisin taas takakyykkyyn :D ..mutta pysyn nyt tässä boksikyykyssä vähän aikaa, kun päässäni järkeilin, että polven kannalta se on parempi kuin etu- tai takakyykky.

Viimeksi muokattu:
Jospas hommaisit kunnolla tietoa, mitä siel polvessa ja olkapäässä on vikana. Kyllä reidet boksikyykyilläkin kasvaa, mutta niiden tekemiseen ei mitään yhtä ja samaa tekotapaa ole.

Jospas hommaisit kunnolla tietoa, mitä siel polvessa ja olkapäässä on vikana. Kyllä reidet boksikyykyilläkin kasvaa, mutta niiden tekemiseen ei mitään yhtä ja samaa tekotapaa ole.

Juu, olkapäähän sain vuosi sitten diagnoosin ultran perusteella, että supran jänne tulehtunut. Pitäisi mennä uudelleen tutkimaan, koska kipu ei ole täysin poistunut kuntouttamisesta huolimatta. Polvikipu on niin tuore, että venailen hetken ja tarkastelen tilannetta jos meniskin ohi ilman lekuri -ja fyssarikäyntejä.

Supra pitäs tulla kuntoon kyllä suht hyvin liikerataa rajoittamalla, viparit ja pystypunnerrukset pois jne. Mut juu eiku paikat kuntoon ja reeniä. Boksikyykyt ja puolikyykyt on hyviä kyllä.

Mikä on boksikyykyn etu tavalliseen takakyykkyyn? Ja toisinpäin, mikä on takakyykyn etu boksikyykkyyn?

Mutuna ja omasta, erittäin rajallisesta kokemuksesta, sanoisin että säästää polvia vrt. normi kyykkyyn. Pakko tehdä kontrolloidumpi negatiivinen, jotta tasapaino ei pääse heittämään boksille istuessa. Ja polvet pääsevät helpommalla em. syyn lisäksi myös koska lähtöön vaadittava voima pitää tuottaa lähinnä lantiolla. Jos siis boksille istutaan "taakse". Sit jos ei viedä painopistettä taakse, niin ehkä polvet rasittuu enemmän, en tiedä..

Supra pitäs tulla kuntoon kyllä suht hyvin liikerataa rajoittamalla, viparit ja pystypunnerrukset pois jne. Mut juu eiku paikat kuntoon ja reeniä. Boksikyykyt ja puolikyykyt on hyviä kyllä.

Eli ei paljoa jää jäljelle liikkeitä mitä voisi olkapäille tehdä. Olkapäät muutenki jäljessä muuta kroppaa, ni en viitsi kokonaan jättää treenaamatta. Oon nyt tehny Markus Poikela tyylillä vipareita eli maaten kyljellä ja peukalo edellä nostan painoa ylös. Tuolla tavalla ei ole tuntunut kipua. Ja oon myös takavipareita tehny.. toki ensin olen kunnolla lämmitellyt kumpparilla kiertäjät. Normiviparit ja pystypunnerrukset oon jättänyt tauolle.

Jos ei tunnu kipua, ok ja sillai voit tehdä. Sivuhartia ottaa hittiä noin myös. Heti treenin jälkeen vartiksi kunnon jäihin aina se kipupaikka.

Eli ei paljoa jää jäljelle liikkeitä mitä voisi olkapäille tehdä. Olkapäät muutenki jäljessä muuta kroppaa, ni en viitsi kokonaan jättää treenaamatta. Oon nyt tehny Markus Poikela tyylillä vipareita eli maaten kyljellä ja peukalo edellä nostan painoa ylös. Tuolla tavalla ei ole tuntunut kipua. Ja oon myös takavipareita tehny.. toki ensin olen kunnolla lämmitellyt kumpparilla kiertäjät. Normiviparit ja pystypunnerrukset oon jättänyt tauolle.
Mä teen samasta syystä ihan tavallisia vipareita sivulle peukalo vähän edellä, niin ei jää supraspinatus niin pahasti nalkkiin. On vähentänyt olkapäävaivoja huomattavasti. Nykyään opetankin pääasiallisena tekniikkana juuri tuon version ja kerron, että joku voi tulla sanomaan, että teet sen väärin, koska yleensä opetetaan sivuolkapään aktivaation takia tekemään pikkurillit edellä, mutta nyt tiedät, että sille on peruste tehdä näin. Ja kun toinenkin tapa on kerrottu, niin saa tehdä niin kuin itse haluaa. Täytyy kuitenkin sanoa, että omalla kohdalla en ole huomannut sivuolkapään aktivaatiossa mitään eroa. Peukalo edelläkin se menee sivuolkapäälle niin että tuntuu.

Oisko tipsiä miten vähentää rannekipua etukyykyssä? Oon koittanut opetella nyt oikeaoppista tekniikkaa faarao-otteen sijaan ja kipiäähän tuo käy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom