Kyykky- ja mavekyssäreitä

Sitä ajoinkin takaa että jos tietää että ote ei rajoita sitä ykkösvetoa ja haluaa vaan kehittää niitä vetolihaksia eikä ranteita, eikä halua repiä käsiä auki niin remmit on ok. Ykköset ainakin ite vedän aina ihan paljain käsin. Raskaammat soudutkin yleensä remmien kanssa, helpompi saada selkä failureen eikä hauista ja sormia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itekkin vejän 99% vedoista remmeillä ja yläselkä reeneistä 100% remmeillä. Muutama reeni ennen kisoja sitten ristiotteella. Jos ei kisaa, mie suosittelen kyllä aina remmejä ja myötäotetta ja jos grippireenit kiinnostaa, niitä voi reenailla sitten eri tavalla ja ottaa sen vedon vetona.

Mut nää remmi, vyö, ranneside, polvilämppäri jutut on aina vähä semmosia että jokaisella on näistä oma mielipide. Joku ei voi käyttää remmejä mutta polvilämppärit ok jne. Vasta tovi sitten eräs kaveri (ei kisaava) valitteli kun ei kestänyt 140kg näpissä ja vetoreenit kärsi. Sanoin sitten että alota grippireeni tai vedä remmeillä. Remmit ei käynyt ja kun kyselin miksi, vastaus oli että ei miehet niitä käytä. Noh toki jokainen voi vuonna 2020 määritellä sukupuolensa millä perusteella tahansa.

Itekkin vejän 99% vedoista remmeillä ja yläselkä reeneistä 100% remmeillä. Muutama reeni ennen kisoja sitten ristiotteella. Jos ei kisaa, mie suosittelen kyllä aina remmejä ja myötäotetta ja jos grippireenit kiinnostaa, niitä voi reenailla sitten eri tavalla ja ottaa sen vedon vetona.

Mut nää remmi, vyö, ranneside, polvilämppäri jutut on aina vähä semmosia että jokaisella on näistä oma mielipide. Joku ei voi käyttää remmejä mutta polvilämppärit ok jne. Vasta tovi sitten eräs kaveri (ei kisaava) valitteli kun ei kestänyt 140kg näpissä ja vetoreenit kärsi. Sanoin sitten että alota grippireeni tai vedä remmeillä. Remmit ei käynyt ja kun kyselin miksi, vastaus oli että ei miehet niitä käytä. Noh toki jokainen voi vuonna 2020 määritellä sukupuolensa millä perusteella tahansa.
Mä kehitin niin syvän vihasuhteen remmeihin etten niitä käytä. Nuorena sällinä olin niin bodari, että tumputinkin melkein remmeillä ja sen seurauksena puristusvoima oli kuin pikkutytöllä. Vähän vitutti kun aloin voimailla ja siinä meni tovi, että sai gripin edes jotenkuten kuosiin. Nykyään suosin sellaista käytännönläheistä treenaausta millä saa vähän sitä grippiäkin käyttämättä erikseen kallisarvoista aikaa siihen.

Mä kehitin niin syvän vihasuhteen remmeihin etten niitä käytä. Nuorena sällinä olin niin bodari, että tumputinkin melkein remmeillä ja sen seurauksena puristusvoima oli kuin pikkutytöllä. Vähän vitutti kun aloin voimailla ja siinä meni tovi, että sai gripin edes jotenkuten kuosiin. Nykyään suosin sellaista käytännönläheistä treenaausta millä saa vähän sitä grippiäkin käyttämättä erikseen kallisarvoista aikaa siihen.

Joo ja kuten sanottu, jokainen tehköön tavallaan.

Itellä on otevoima edelleen todella paskaa, mutta kun riittää omaan lajiin, ei itellä oo hätää. Kisavedot kuitenkin ristiotteella, eikä oo vielä ikinä noin irronnut mitään näpistä. Satunnaista grippireeniä teen, mutta aika vähän perus levytangolla, joten siirtovaikutus vaikka siihen maastavetoon on heikko.

Siis ei mulla ole gripissä mitään ongelmaa. Kysehän oli vain siitä että ekassa sarjassa ei sormilukko pidä, mutta lopuissa kyllä. Tyäkalu tuli sitten kyselemään miksi pitää vetää sormilukolla ja siitä tämä lähti.

En kysynyt miksi pitää vetää sormilukolla, vaan miksi vetää sarjat sormilukolla, jos sormet pitää ykkösissä. Sulla mitä ilmeisemmin pitää, kun sulla ei ole ongelmaa gripissä.

Ottaisin remmit siis käyttöön, ristiotteella vetäminen nyt on perseestä. Toki jos tykkäät hakata mielummin kaikki sarjat sormilukolla, niin senkus teet niin, mutta ei siinä treenien puolesta järkeä ole, kun ykkönen on kuitenkin se mitä haetaan.

Kerran olen pudottanut painon sormilukosta noin viiden vuoden aikana, ja silloin ei ollut mankkua käytössä. Kaikki pidemmät sarjat olen tehnyt remmeillä. Lämppärit ja satunnaisesti yhden työsarjan olen saattanut ottaa lukolla.

En kysynyt miksi pitää vetää sormilukolla, vaan miksi vetää sarjat sormilukolla, jos sormet pitää ykkösissä. Sulla mitä ilmeisemmin pitää, kun sulla ei ole ongelmaa gripissä.
No eihän tuossa ole mitään järjen hiventäkään. Ei se grippi hirveän kauaa ykkösissäkään pidä jos siitä ei pidä huolta. Siinähän se vahvistuu samalla kun niitä remmejä ei käsiinsä laita ja se takaa sen, että ykkösissä ei ikinä edes tule ongelmaa. Tai sitten pitäisi alkaa vetää ykkösiä joka viikko ja oikeuttaa sillä remmien käyttö sarjoissa.

No eihän tuossa ole mitään järjen hiventäkään. Ei se grippi hirveän kauaa ykkösissäkään pidä jos siitä ei pidä huolta. Siinähän se vahvistuu samalla kun niitä remmejä ei käsiinsä laita ja se takaa sen, että ykkösissä ei ikinä edes tule ongelmaa. Tai sitten pitäisi alkaa vetää ykkösiä joka viikko ja oikeuttaa sillä remmien käyttö sarjoissa.

No sitten sulla on ongelmaa gripissä ja sormilukon tekniikassa, case closed. Sormilukon ylläpitämiseen ei kyllä kummoisia treenimääriä tarvitse, jos lukko on pitävä.

Henkilökohtaisesti 3kk salitauko koronapsykooseissa ei vaikuttanut lukkoon millään tapaa, mutta löytyy noita esimerkkejä kovemmistakin ukoista, esim. Bryce Krawczyk vetää lähes kaikki sajansa remmeillä ja vain ykköset lukolla, eikä ole ongelmia.

Toki jos sulla on tytön kädet, niin sitten kyllä ymmärrän, pienillä sormilla tuo on huomattavasti vaikeampaa.

Toki jos sulla on tytön kädet, niin sitten kyllä ymmärrän, pienillä sormilla tuo on huomattavasti vaikeampaa.
No mulla on pienet kädet, koska pieni olen itsekin. Hauskana yksityiskohtana vetelin aloittelijakaverin kanssa fat gripeillä mavea ja se pesi mut kylmiltään mennen tullen ihan vain sormien pituuden ansiosta. Paljaalla tangolla mulla onkin sitten selvästi kovempi ote kuin sillä.

Kysymys: onko se ristiote nyt_niin_perseestä? Itse olen vaihdellut sormilukkoa ja ristiotetta, ja voiman puolesta niissä ei suurempaa eroa ole. Remmejä en ole jaksanut käyttää, ja 10+ toiston sarjat sormilukolla on jättänyt kyllä peukalot aika julmaan kuntoon.

Pari kk sitten tuli joku hermovaurio tms toiseen peukkuun sormilukosta, ja oon nyt vedellyt taas pelkästään ristiotteella. Ihan hyvältä tuntuu, ei yhtään epätasapainoiselta tms.

Mietin vaan, kun kovin ristiriitaista tietoa liikkuu siitä, kuinka riskialtis ja vahingollinen toi ristiote nyt todellisuudessa on. Jotkut vannottaa kovasti välttämään koko otetapaa treenatessa, vaikka sillä kisaisikin. Osa sanoo, että asiaa suurennellaan tarpeettomasti. Kiinnostaa varsinkin koutsien, esim @jto mielipide asiasta.

Tuota mäkin oon tässä kyllä kuumotellut ja pohtinut siirtymistä remmeihin. Eniten pelottaa tuo epätasapaino. Yleensä vedän myötäotteella lämmittelyt, pari kevyempää työsarjat yleensä heikommalla puolella ja kovat sarjat vahvemmalla. Enempi kyllä tullut tehtyä tuolla vahvemmalla, myönnetään. Remmejä mäkin olen pohtinut tässä, mut tiedä tosiaan sitä et kuinka pahasta toi ristiote on.

Kysymys: onko se ristiote nyt_niin_perseestä?
Ei kai se niin kauhean perseestä välttämättä ole, mutta toisinaan tulee vastaan videoita missä vastaotekäden hauis katkeaa ja syynä on aina ristiote. Jos niin käy, niin se on kyllä kieltämättä perseestä. Henkilökohtaisesti ihan mielelläni poistan tuon mahdollisuuden yhtälöstä, vaikka ei mulle tietysti ikinä mitään tapahdu...

Ei kai se niin kauhean perseestä välttämättä ole, mutta toisinaan tulee vastaan videoita missä vastaotekäden hauis katkeaa ja syynä on aina ristiote. Jos niin käy, niin se on kyllä kieltämättä perseestä. Henkilökohtaisesti ihan mielelläni poistan tuon mahdollisuuden yhtälöstä, vaikka ei mulle tietysti ikinä mitään tapahdu...

Joo, ne on pahan näköisiä. Muutama video netissä ei silti anna tietenkään todellista kuvaa siitä minkälaisiin riskeihin ristiotteella itsensä laittaa. Sillä löytyyhän niitä videoita missä repeää rinta penkatessa tai paukahtaa polvi kyykyissä jne. Lähinnä siis tuo riskin suuruus mietityttää. Onko se huomattava? On jopa tullut eteen väite, että riski haukkarin repeytymiselle on yhtä lailla peukkulukkoakin käytettäessä. Enpä ole fysiologi, joten en osaa arvioida väitteen todenperäisyyttä.

Tuo epätasapainokysymys on toinen mielenkiintoinen asia. Loogisesti ajatelleen luulisi jotain epätasapainoa helposti syntyvän, mutta esim. Mike Tuchscherer suosittelee käyttämään kisaotetta (on se sitten ristiote tai mikä muu) mahdollisimman paljon, eikä pidä mahdollista epätasapainoa niin suurena riskinä.

Eihän ristiotteella mitään pitäisi käydä niin pitkään kun pitää käden suorana, siitä alitajuisesta hauiksen jännittämisestä ne ongelmat sikiää. Eli pitäis osata suoristaa ojentajalla kädet. Saattaa se epätasapainon luoda kroppaan jos paljonkin vetelee, käsien vaihtaminen taas on erittäin luonnotonta. Ainakin teoriassa voimailijankin on hyvä treenata hauista edes jonkun verran niin isompi ja vahvempi lihas ja jänteet ei välttämättä niin herkästi repeä. Isommilla käsillä on parempi punnertaakin.

Minä kun vetelen ilman remmejä vaan niitä ykkösiä max pari kertaa kuussa ristiotteella niin en usko että siitä isoja ongelmia koituu, mutta senhän tietää sitten 20+ vuoden päästä. Tällä tavalla ainakaan ote ei heikkene vaikka olisi 4vk vetämättä ja jos heikkenee niin se on helppo kiriä kiinni. Välillä saatan vetää remmeilläkin ne raskaat vedot mutta kiloakaan enempää ei oo noussu, jos ois merkittävä ero niin sitten se taas vihjaisi otteen heikkouteen. Toisinsanoen jos tietää että ote pitää (kisapäivänä) ja kiloissa ei ole eroa otteiden/remmien välillä niin voisi yhtä hyvin vetää vaikka aina remmeillä ja pienentää riskejä. Miehisyyden mittana se on huono, se on paras jolla on isoin yhteistulos.

Eihän ristiotteella mitään pitäisi käydä niin pitkään kun pitää käden suorana, siitä alitajuisesta hauiksen jännittämisestä ne ongelmat sikiää. Eli pitäis osata suoristaa ojentajalla kädet. Saattaa se epätasapainon luoda kroppaan jos paljonkin vetelee, käsien vaihtaminen taas on erittäin luonnotonta. Ainakin teoriassa voimailijankin on hyvä treenata hauista edes jonkun verran niin isompi ja vahvempi lihas ja jänteet ei välttämättä niin herkästi repeä. Isommilla käsillä on parempi punnertaakin.

Minä kun vetelen ilman remmejä vaan niitä ykkösiä max pari kertaa kuussa ristiotteella niin en usko että siitä isoja ongelmia koituu, mutta senhän tietää sitten 20+ vuoden päästä. Tällä tavalla ainakaan ote ei heikkene vaikka olisi 4vk vetämättä ja jos heikkenee niin se on helppo kiriä kiinni. Välillä saatan vetää remmeilläkin ne raskaat vedot mutta kiloakaan enempää ei oo noussu, jos ois merkittävä ero niin sitten se taas vihjaisi otteen heikkouteen. Toisinsanoen jos tietää että ote pitää (kisapäivänä) ja kiloissa ei ole eroa otteiden/remmien välillä niin voisi yhtä hyvin vetää vaikka aina remmeillä ja pienentää riskejä. Miehisyyden mittana se on huono, se on paras jolla on isoin yhteistulos.
Joo, eipä tässä toivottavasti koiteta mitään miehisyyttä mittailla. Yhteistuloskin on merkittävä vaan kisaajille.

Ajatus vaan: eikö se riski ole juuri suurin niissä raskaissa ykkösissä? Varsinkin jos valtaosa volastq tulee remmeillä?

Joo, eipä tässä toivottavasti koiteta mitään miehisyyttä mittailla. Yhteistuloskin on merkittävä vaan kisaajille.

Ajatus vaan: eikö se riski ole juuri suurin niissä raskaissa ykkösissä? Varsinkin jos valtaosa volastq tulee remmeillä?
Eihän se hauiksen repeäminen paljon painoa vaadi, samalla tavalla se rinta saattaa revetä reilusti alle maksimin kun sattuu vaan huono päivä. Vähenee siinä ainakin sarjoissa riski ettei väsyneenä tee virheitä ja jäljelle jää vaan ne kovat vedot. Tietoinen riski kumminki, jos haluais pysyä loppuelämänsä ehjänä niin voimanosto ei ole se oikea harrastus.

10+ vuotta vedin ristiotteella aina samanpäin kädet(vasen underhand). Lopputulos kevyesti mutta sitkeästi kieroon mennyt äijä, oikenee mutta tosi hitaasti. Edelleen kapeassa vedossa ristiotteella olis vahvempi kuin remmeillä tai lukolla, sumossa hieman eri juttu.
Sittemmin monta vuotta jo mennyt niin että ykköset lukolla tai remmeillä, sarjat remmeillä tai myötäotteella. Ykköset on vedon treenisisällössä lähes aina jossain muotoa, ykköset on muutenkin nykyajatuksilla se turvallisin toistomäärä etenkin vedossa.

Äskettäin hoksasin vasta että tuo kiertymä kun osuu raskaaseen nostoon, on syntymekanismi itsellä sen oikean pakaran yläpuolelle tulevaan kipuun. Remmeillä tehty raskaahko ykkönen aktivoi pitkästä aikaa. Jos on nosto videolla niin sieltä näkyy ja seuraavat 2-4 viikkoa tuntuu kunnes saa siivottua pois.

Ehdottomasti otteen vaihtelua ristiotevedoissa. Kieroon menee hyvin isolla todennäkösyydellä, jos samoin päin vetelee. 3cm eroja mitattu selkälihaspaksuuksissa. MM-tason ukolta korjattiin yhden raajan versioilla toi vuodessa.

Hauis menee, koska supistuneempana vastaotekädessä ja kova staattinen jännitys pitkällä lihaspituudella. Veto on tosi kokonaisvaltanen liike ja hauista mahdoton kytkee irti, vaikka ideaalisti sitä kättä ei koukistaa pitäskään. Ees alitajuisesti.

Trap bar on myös otteen puolesta mainio tapa vedellä romua maasta.

Vähän epäspesifi itelle kun voimanostoa höntsään. Hyvähän se silti perusvoimaliikkeenä on.

Täytyypä kokeilla paluuta sormilukkoon huomisissa vedoissa. Jos sormi kestäisi taas. Ongelmia tuli juuri pitkissä sarjoissa, että remmit tai double overhand voisi toimia niissä vaihtoehtoina.

No mulla on pienet kädet, koska pieni olen itsekin. Hauskana yksityiskohtana vetelin aloittelijakaverin kanssa fat gripeillä mavea ja se pesi mut kylmiltään mennen tullen ihan vain sormien pituuden ansiosta. Paljaalla tangolla mulla onkin sitten selvästi kovempi ote kuin sillä.

Okei, ei käynyt tämä edes mielessä.

Mitä jos kokeilisit pariin viikaan lämppään jotain lyhyttä pitoa yläasennossa, kuitenkin niin ettet liikaa rasita otetta, tai sitten otat tuon ensimmäisen sarjan ns. ykkösinä, niin että otat otteen uudestaan joka toistoon?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom