Kyykky- ja mavekyssäreitä

Onko kohtalotovereita, saako täältä vertaistukea sellaiseen pikkuvaivaan, kun mavea vetelee sormilukolla, niin ensimmäisessä sarjassa tippuu tanko aina näpeistä? En tiedä onko se jotain ettei mankku ole päässyt tarpeeksi syvälle ihohuokosiin, vai onko sitä liian vähän tangossa heti alkuun ja pienen avun olen löytänyt siitä jos käytän mankkua otan sormilukon jo noususarjoissa, mutta siitäkin huolimatta tänään kolmannessa toistossa tanko lipsahti. Sen jälkeen ei ongelmia ja kokeilin jopa vetää viidennen sarjan lisäämättä mankkua ja se onnistui ihan hyvin.
Mieluumin varmaan noin päin, jotkut käyttää peukalolukkoa säästeliäämmin ja vaan niihin tärkeimpiin nostoihin kun muuten on iho auki. Muuten sit ristiotteella tai remmeillä. Mankku ois hyvä saada koko kämmenelle sormienkin väliin, oli sitten veto tai punnerrus. Pitkät sormet ja hammastikkumavetanko helpottanee kummasti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt kun tämän asian vahvistaa myös ammatikseen valmentava, missä ovat haukkujat 🤔? Jännä kun minä kerroin saman niin se on paskapuhetta. Tämä on tätä ryhmissä kun otetaan tietyt nimimerkit henk. koht. silmätikuiksi. Ei edes mietitä mitä he kirjoittavat. Kunhan pääsee lyttäämään väitteet.
Sanavalinnat vaikuttaa jo aika paljon. Ehkä en käyttäisi esim. sanaa ”roikkua” mutta ymmärrän mitä sillä tarkoitetaan ja jollekin se saattaa mennä paremmin jakeluun kuin latsien aktivoinnit yms. Sitten joku ymmärtää sen vielä väärin ja alkaa monen sivun vääntö vaikka kaikki puhuu tismalleen samasta asiasta.

Tietysti jos joku kyykkää kaljakorin verran niin vittuillaanhan siitä 😁

Onko kohtalotovereita, saako täältä vertaistukea sellaiseen pikkuvaivaan, kun mavea vetelee sormilukolla, niin ensimmäisessä sarjassa tippuu tanko aina näpeistä?
Kerran reissussa törmännyt tuollaiseen, mutta se johtui ihan vaan tangosta. Leokon vn tanko, mutta surkeessa kunnossa ja sormilukolla lipsu painot mitkä kunnon tangolle tulee vielä kevyesti myötäotteellakin.

Sanavalinnat vaikuttaa jo aika paljon. Ehkä en käyttäisi esim. sanaa ”roikkua” mutta ymmärrän mitä sillä tarkoitetaan ja jollekin se saattaa mennä paremmin jakeluun kuin latsien aktivoinnit yms.
Joo, sanavalinnat etenkin näin netin yli on (usein) hankalia. Jollekin "roikkua" vie olkapäät eteen.

Nyt kun tämän asian vahvistaa myös ammatikseen valmentava, missä ovat haukkujat 🤔? Jännä kun minä kerroin saman niin se on paskapuhetta.
Eihän sun yläselän pyöristämiseen liittyvää vinkkiä ketään kritisoinut täällä? Eikä siinä vinkissä olekaan mitään vikaa.

Powerhousu: Voisko olla, ettei grippivoimat vaan oo heränny vielä. Vaikka sormilukkoa käyttääkin, vaatii aikansa.

Ihon reagointi mankkaan ja kitkan kehittyminen treenin aikana on joskus aika hienovireinen juttu ja oma laji on siinä melkonen nyanssien ja nillitysten leikkikenttä. Karhennetulla tangolla ei pitäs mokomia kyllä tulla.

Väliraporttia. Testailin eilen sumoa uudestaan tämän threadin kannustamana. Lähdin tällä kertaa siitä, että tekniikassa on vika ja se on korjattava. Todennäköisesti vikaa on myös voimassa, mutta ei puututa nyt siihen. En ole oikeastaan koskaan saanut todella kiinni ajatuksesta "työnnä jaloilla", koska kun rautaa on enemmän, mave tuntuu nostamiselta. Tein kuitenkin seuraavaa:

1. Menin maastavetoasentoon ja kyykistyin
2. Laitoin kädet selän taakse
3. Työnsin itseni ylös jaloilla

... ja oikeastaan tästähän on kyse vedossakin. Käytät jalkoja työntämään itsesi ylös ja käsien tehtävä on lähinnä roikottaa painoa. Latsit vetävät painon sääriä vasten. Polvien yläpuolella kyse on vaan siitä, että työnnät lantion eteen, joka ei ole minulle ongelma.

En nyt kuitenkaan vetänyt mitään ennätysrautoja tälläkään oivalluksella, koska alla oli turhankin raskaat kyykkysarjat, mutta veto tuntui kyllä aivan erilaiselta mihinkään aiempaan verrattuna. Luulen, että seuraavaksi keskityn tämän näkökulman tutkimiseen ja yritän opettaa aivoille oikean tuntuman kevyemmillä painoilla. Jospa se siitä.

Kiitokset tänne vinkeistä etukyykyn jullettamiseen liittyen. Johtui puhtaasti tekniikasta. Kun vaan päätti, että pitää selän suorana ni sehän pysyi. Kyynerpäitä vaan tarpeeksi pystyssä ja polvien työntäminen eteenpäin auttoi.

Mitä tulee taka-akselin heikkouteen, niin veikkaan että mulla takareidet on vahvemmat kuin etureidet ainakin jos painoja katsoo; SJMV:ssä teen puhtaalla tekniikalla 4 x 6 100 kg. Takakyykyssä 4 x 6 menee 90 kilolla.

Kiitokset tänne vinkeistä etukyykyn jullettamiseen liittyen. Johtui puhtaasti tekniikasta. Kun vaan päätti, että pitää selän suorana ni sehän pysyi. Kyynerpäitä vaan tarpeeksi pystyssä ja polvien työntäminen eteenpäin auttoi.

Mitä tulee taka-akselin heikkouteen, niin veikkaan että mulla takareidet on vahvemmat kuin etureidet ainakin jos painoja katsoo; SJMV:ssä teen puhtaalla tekniikalla 4 x 6 100 kg. Takakyykyssä 4 x 6 menee 90 kilolla.
Vaikka kyykky ja veto kulkee pitkälti samoilla lihaksilla niin vaikea niitä vertaamalla on heikkouksia päätellä. Ainakaan noin suoraan.

Kyykyn pääsuorittajat on iso lähentäjä, pakarat ja etureidet. Takareidet ei juurikaan. Vedossa ne on paljon isommassa roolissa eli ei mee samoilla lihaksilla kyllä. Etarissa etureisien osuus tietenkin korostuu.

Sjmv ja takakyykyn vertailu on turhaa, mutta kertoo juurikin noiden eri lihasryhmien voimien kehityksestä. En kyllä äkkiseltään muista yhtäkään valmennettavaa, sjmv olis parempi ku kyykky edes lähelle.

Sjmv tulis tehdä hyvin suurella muuttumattomalla polvikulmalla (170-175°) ja selän lordoosin pysyessä samana koko liikkeen ajan. Eli ainoastaan lonkkanivel liikkuu.

Kyykyn pääsuorittajat on iso lähentäjä, pakarat ja etureidet. Takareidet ei juurikaan. Vedossa ne on paljon isommassa roolissa eli ei mee samoilla lihaksilla kyllä. Etarissa etureisien osuus tietenkin korostuu.

Sjmv ja takakyykyn vertailu on turhaa, mutta kertoo juurikin noiden eri lihasryhmien voimien kehityksestä. En kyllä äkkiseltään muista yhtäkään valmennettavaa, sjmv olis parempi ku kyykky edes lähelle.

Sjmv tulis tehdä hyvin suurella muuttumattomalla polvikulmalla (170-175°) ja selän lordoosin pysyessä samana koko liikkeen ajan. Eli ainoastaan lonkkanivel liikkuu.
Mutta pitkälti kumminkin, joillakinhan ne näyttää sivusta hyvin samalta. Polvikulmahan vedoissa riippuu varmaan paljolti välityksistä ja ihan siitä miten tykkää tehdä.

No kyllä niissä se lihastyö on vahvasti erilainen ja vaikuttaa mm. apujen valintaan. Normivetoo ei kyllä kyykätä, vaikka kuinka syvältä perä lähtis. Sumossa hieman kyykympi meno ja semisumo on jopa aika ok apu kyykylle. Mutta juu, kuviteltu vertailu esim sjmv ja kyykyn suhteen on hieman turhaa ja mitään lukuja ei oikein voi esittää.

No kyllä niissä se lihastyö on vahvasti erilainen ja vaikuttaa mm. apujen valintaan. Normivetoo ei kyllä kyykätä, vaikka kuinka syvältä perä lähtis. Sumossa hieman kyykympi meno ja semisumo on jopa aika ok apu kyykylle. Mutta juu, kuviteltu vertailu esim sjmv ja kyykyn suhteen on hieman turhaa ja mitään lukuja ei oikein voi esittää.
No ei ihan niin samalta, mutta varmaan ymmärretty että mitä tarkoitin. Molemmissa pitää olla isot lihasryhmät vahvoja päästä varpaisiin. Yhteistulosta kun haetaan niin yhdistävä tekijä on ”vahva”. Yksilölliset erot sitten siihen päälle.

Meikällä on melko räikeä ero rdl:n ja low bar kyykyn välillä. Rdl:ssä paras sarja: 160kgx8 ja low bar: 150kgx1. :rolleyes: (ja joo tiedetään, rdl ja sjmv ei ole sama asia)

Kerran kysyin Barbell Medicinen Jordan Feigenbaumilta, mielipidettä mun maven ja low bar-kyykyn erosta (222.5kgx1 vs 150kgx1)
Jordanin veikkaus oli, että mulla olis tod näk polvet ihan sökönä. :X3:
Todellisuudessa polvissa ei ole mitään vikaa. Kyykky ei vaan koskaan ole tuntunut luonnolliselta, vaikka sitä tekisi 3xviikossa. Ja mave kulkee melkein, kuin kiskoilla puolen vuoden tauonkin jälkeen.

Meikällä on melko räikeä ero rdl:n ja low bar kyykyn välillä. Rdl:ssä paras sarja: 160kgx8 ja low bar: 150kgx1. :rolleyes: (ja joo tiedetään, rdl ja sjmv ei ole sama asia)

Kerran kysyin Barbell Medicinen Jordan Feigenbaumilta, mielipidettä mun maven ja low bar-kyykyn erosta (222.5kgx1 vs 150kgx1)
Todellisuudessa polvissa ei ole mitään vikaa. Kyykky ei vaan koskaan ole tuntunut luonnolliselta, vaikka sitä tekisi 3xviikossa. Ja mave kulkee melkein, kuin kiskoilla puolen vuoden tauonkin jälkeen.
Ite saan RDL mun oletetulla kyykkymaksimilla ainakin kympin. Mutta tässä pitää huomioida millä liikeradalla sen tekee, itse pääsen vaan 5cm polven alapuolelle ennen suunnanvaihtoa. En oo kyllä pitänyt tästä syystä tätä eroa mitenkään hälyttävänä.

Vaikea sanoa näkemättä. Video sivulta auttais jo jotain. Pelkän oman kokemuksen perusteella niin monenlaisia tapauksia tullu eteen, että kaikki on mahdollista melkein. Kyykynkin luonnollisuuteen oon joskus puuttunut ja sitten, ku ollaan muutettu, luonnollisuuden käsitekin hieman on muuttunut. 150 vs 222,5 on kyllä semmonen ero, että hieman kiinnostais tutkia.

Eiköhän tossa yksi tekijä ole ainakin se, että etureidet on heikot suhteessa pakaroihin ja takaketjuun. Voi myös olla, että välitykset ei ole optimaaliset kyykkyyn. Meinaako kyykky julleettaa helposti ylös tullessa?

Toki tämäkin taas täysin välityksistä ja yksilöstä riippuva asia, mutta millainen suhde kyykyllä ja vedolla "kuulusi" olla tai missä vaiheessa toinen on huomattavasti parempi suhteessa toiseen?

Jos esimerkiksi maastavedon maksimi on 200, niin mikä olisi sellainen "optimaalinen" kyykkytulos vai onko sellaista edes olemassa?

Ei ole optimaalista, mutta mahdollisimman iso tulos tietenkin viemättä vedolta potentiaalia. Yleisesti jos ajatellaan, jk 180, pp 160, mv 200 ois suht peruskamaa raw-kisatuloksina. Turha kilon päälle nyt nillittää ja mulla sitä ja tolla tätä. Tuo oli karkea yleistys hyvin pitkällä kokemuksella.

Etureidet on lähtökohtaisesti se ongelma, jos kyykky laahaa pahasti vetoon nähden. Mikä on @Tyre etukyykky? Kantapäiden leveys kyykyissä? Video kehiin.

Niin? Jos koet olevasi fiksumpi, miksi et itse neuvo? Te arvostelijat osaatte kyllä vittuilla, mutta omia vinkkejä ei löydy. Ja paljonko sulta löytyy urheilutaustaa ja monestako lajista? Kerro toki jos koet olevasi oikeutettu tuomitsemaan kuka saa neuvoa. Ps. Kerroin kyllä siellä ryhmässä että douppaan. Ja pelkkää kiitosta sain rehellisyydestä. Onko ne ryhmän sikaroinarit parempia kun väittävät saaneen tuloksensa "kovalla työllä"? Tunnen henk koht niitä heppuja. Lipovat tripla settejä minuun verrattuna. Jostain syystä "unohtavat" mainita asian aina.
Ja nyt jo tunnet Smulterin ja muut huiput kun tunnut tietävän doupin käytöt. Oot kyllä säälittävä tapaus..

Alussa, eli just semmosella 200 vedolla kyykky on vielä motorisesti paljon vaikeampi kuin veto jota on mielekkäämpi tehdäkin. Ajan kanssahan se rako suppeutuu ja voimamahan kanssa kyykky/veto voi olla aika lähelle 1:1. 3-5 treenivuoden kohdalla varmaan voi ruveta päättelemään jotain. Eli tähän taas saarna tekniikasta.

Näissä pitää toki jättää geneettiset luonnonoikut ja varusteet pois laskuista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom