Itse en pysty kyykkäämään kovin leveällä asennolla. Tuntuu että lonkat muljahtaa pois paikoiltaan.
Moni sivustakatsoja/valmentaja kehottaa ottamaan leveämmän asennon, mutta kun ei pysty. Periaatteessa hyvältä tuntuu jalat 30cm päässä toisistaan ja työntää vain polvia ulos. Käytännössä olen venytellyt vuosia lonkkia ja pystyn kyykkäämään hieman leveämmälläkin asennolla, mutta jokin rajoittaa silti.
Jos vedän rinnalle tai tempaisen suurempia painoja, saattaa olla että jalat leviää jopa yllättävän leveälle (ei sentään niinkuin joillain) ja pääsen ylös ilman kipuja. Mielestäni tämä johtuu siitä että lihakset on jännittyneessä tilassa ja osittain siitä että tuollaisessa tilanteessa ei tunne kipua ja myös siitä että vaikea kohta ohitetaan vauhdilla.
En saa spagaatissa jalkoja kuin ehkä 90-asteen kulmaan. Olen yrittänyt vuosia venytellä, mutta onko edes venyttelyllä mahdollisuutta venyä spagaattiin? Sen sijaan pääsen syväkyykkyyn selän pyöristymättä ja usein venyttelen istumalla mahdollisimman syvässä kyykyssä ja yrittäen levittää jalkaterät mahdollisimman leveälle. Jos käytössä on koroke tai korkea pöytä, venyttelen mielelläni nostamalla toisen jalan korkealle tasolle ja antamalla koko kropan painon painaa muuta kehoa mahdollisimman alas.
Fysioterapeutti ei tiennyt ongelmaan mitään ratkaisua ja joskus todettu että selällään lonkka ja polvi 90-asteen kulmassa, reisiluu kiertyy ulospäin huomattavasti enemmän kuin sisäänpäin.
Onkohan muilla samaaa tai ollut samaa ja millä konstein siitä on päässyt eroon. Tämä ongelma rajoittaa mm. takakyykkyjä, koska nostovaiheessa tuntuu että lonkkanivel jotenkin jumittaa/muljahtaa. Siksi suosin etukyykkyjä, joilla lonkan kulman saa pidettyä pienempänä. Auttaako ahkera venyttely ja millainen? Vai onko asian kanssa vain elettävä?