Kyykky- ja mavekyssäreitä

Kyykyn alasmenon nopeudesta, olis varmaan apua ton tekniikan hiomisessa jos hidastais tota alasmenoa? Mulle siis luonnollinen nopeus toi mikä alla näkyy, mut onko liian nopea? Hidastamalla kai ois mahdollista saada paremmin kehitystä kyykyyn?
Lähinnä nyt tarkoitan sitä että nöösin kai kannattais hidastaa, kerkeis oppiakin jotain?:whistle:
Jos vähänkin pistän painoa reilusti omalla mittapuulla niin yläkroppa tuppaa lässähtämään. Onko syynä myös liian nopea tippuminen alas?

Mitä tarkoitat yläkropan lässähtämisellä? Minusta ihan nätti kyykky.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No ei juuri tossa kyykyssä, vielä mulle normipainot. Tossakin ehkä hiukan lavat karkaa irti, paketti vähän hajoo. Vähän mut kuitenkin.
Kaikki siis korostuu jos lisään painoa. Lähinnä mietin vaan tota alasmenon nopeutta; saisko hidastamalla vauhtia hyötyä lisää?
Tää on vaan näitä ego nurkkaan-juttuja. Hinkattava ja opeteltava. Ja vahvistuttava.

Viimeksi muokattu:
No ei juuri tossa kyykyssä, vielä mulle normipainot. Tossakin ehkä hiukan lavat karkaa irti, paketti vähän hajoo. Vähän mut kuitenkin.
Kaikki siis korostuu jos lisään painoa. Lähinnä mietin vaan tota alasmenon nopeutta; saisko hidastamalla vauhtia hyötyä lisää?
Tää on vaan näitä ego nurkkaan-juttuja. Hinkattava ja opeteltava. Ja vahvistuttava.
En tarkemmin lähde analysoimaan, mutta itse tykkään tehdä kaikki liikkeet vanhalla perus ohjeella eli kontrolloidusti alas ja räjähtävästi ylös. Mielestäni paketti hiukka särkyy jos alaslasku menee liian vauhdilla läpi.

hyvä keino treenata elastista voimantuottoa on mennä kontrollissa (ei liikaa hidastellen) melkein alas, mutta viimenen 10-15cm opetellaan meneen iskemällä eli semmosella ylidynaamisella suunnanvaihdolla. tekniikka pysyy paljon paremmin kuosissa ku ylhäältä asti shanehammanoiden ja silti tulee erinomaista treeniä sille elastisuudelle, mikä on kyykyssä isossa roolissa.

hyvä keino treenata elastista voimantuottoa on mennä kontrollissa (ei liikaa hidastellen) melkein alas, mutta viimenen 10-15cm opetellaan meneen iskemällä eli semmosella ylidynaamisella suunnanvaihdolla. tekniikka pysyy paljon paremmin kuosissa ku ylhäältä asti shanehammanoiden ja silti tulee erinomaista treeniä sille elastisuudelle, mikä on kyykyssä isossa roolissa.
Eli siis sillä tyylillä millä Pommi-Juuso lisänimensä Miken videoilla ansaitsi?

en mä tiä mokomaa juusoa. kannattaa katella siitä syvyyspommista mallia esim heppu nimeltä shane hamman ja tuosta mun kuvaamasta alaosan dynaamisuudesta vaikka legenda jarmo virtanen.

Johanna Kankuksella on myös mielenkiintoinen kyykkytyyli. Kontrollilasku ja sitten lähes stoppi tietyssä polvikulmassa ja sitten pudotus syvyyteen.

joo kyllä tollanen on suositeltavaa opetella. voimanostajan varsinkin. lihas tuottaa elastista energiaa sitä enemmän mitä enemmän sitä venytetään. noin karkeasti ajatellen pyrkii puolustautumaan ja supistumaan.

joo kyllä tollanen on suositeltavaa opetella. voimanostajan varsinkin. lihas tuottaa elastista energiaa sitä enemmän mitä enemmän sitä venytetään. noin karkeasti ajatellen pyrkii puolustautumaan ja supistumaan.

Itellä tuo on opettelu listalla kyllä myös.

Tämä kokeiltu tänään. Toimii.
Alan opettelemaan. (y)

Mites jto otatko tuon erikseen huomioon ohjelmoinnissa vai enempi itsenäistä tekniikan hiomista? En oo nyt laittanut treenis.posteja, kun vaihteeksi sairastetaan.. Mut tuota vois itsekkin kokeilla, kun selkeesti hakeudun tuollaiseen dynaamiseen suunnan vaihtoon. Mutta kuten tiiät se lähtee valitettavasti ylhäältä asti.. Tuo alkupään kontrolli vois auttaa paketin kasassa pysymiseen, mutta tuleeko mulla silti ongelmaksi liian syvälle meno.

en erikseen noita ohjelmoi, vaan se olis semmonen kyykyn yleinen ohjeistus. erikseen sitten eri variaatioita stoppeineen jne. sun kohdalla tekniset haasteet vielä on pitäny ton poissa. jossakin välissä ois tulossa kyllä. varsinkin sitä yhtäältä asti tiputtelua pitää vähentää, mutta ei se sulla paha ole.

Ootteko käyttänyt menestyksekkäästi isometrisiä supistuksia treenin (tässä tapauksessa maven) apuna? Satunnaisesti joutuu käyttämään salia, jossa painoja ei ole riittävästi ainakaan mavetteluun, mutta isometriset onnistuisi räkissä. Kerran olen nyt koittanut taktiikkana kolme eri korkeutta ja muutaman sekunnin pitoja ja kolmesta neljään pitoa per sarja ja pari kolme sarjaa per korkeus. Pakko myöntää, että vaikka hyödystä on vaikea tässä vaiheessa sanoa niin ihan hyvä kokemus oli. Tietysti mietityttää tuo siirtovaikutus dynaamiseen liikkeeseen, mutta tästä haluaisinkin kokemuksia kuulla.

kyllä mä noita paljon käytän valmennuksessa. erilaiset stopit nostojen ongelmakohdissa auttaa poisteleen niitä hankaluuksia aika hyvin. staattinen voima ei korreloi dynaamisen kanssa kauheen hyvin, mutta noihin ne auttaa kyllä.

Oon nyt opetellu vasta hetken kyykyssä tuota alasmenon hidastamista ja iskevyyttä alhaalla. Vaikutus näyttäis olevan välitön.
Tällä menolla kyykkään kuukauden sisään sen satkun. Joka on mulle iso juttu. Pakkislaisille tosin lämppäreiden aloituspaino.:LOL:
Jotenkin on tunne että ehkä toi mun kyykky sittenkin saattaa alkaa kehittymään. (y)

Jossain välissä vielä stoppeja heikkoon kohtaan.

Eilen otin kyykyn videolle. Kyllähän tossa on vielä paljon parannettavaa. Paranis kai paljon jos heittäis egon pois ja tipputtais vaan painoja pienemmäksi?
Paino oli siis sellainen että sain juuri 5-5-5-3
Omaan silmään otti:
-lähtee ylös tullessa kippaamaan eteen, yläkroppa pettää? Heikot takareidet?
-Menenkö vieläkin liian pommilla alas? >yläkroppa pettää ylös tullessa?
-painopiste(tanko) hiukka edessä? Samoin polvet?
Jalkaterät on kyllä tukevasti maassa. Ei epävakaata tunnetta siellä.
-Tangon liikerata ei ole suoraa linjaa nähnykkään.

Joku tässä nyt vaan on niin vaikeeta. Tehdessä tuntuu ok, mutta kyllä video näyttää toista. Jotain tarttis tehdä?
Tärkein taitais nyt olla se pienemmät painot?
Persettä enemmän taakse lähdössä?

et mee liika pommilla, ku se alku on kontrollissa ja alhaalla se ylidynaaminen jousto, niinku pitääki. kyykyt on tarpeeks samanlaisia kuitenki, eikä toi mitenkään pahalta näytä. loppusarjassa ei notku enempää etukautta ja se samanlaisuus tossa merkkaa enemmän.

sä käyt sen verran syvällä, että se vaikuttaa tangon siirtymiseen vähä eteen tukipistelinjalta ja se on enemmän opettelujuttu kuin lihasheikkoutta missään. eli ku tarkkailet painetta siellä jalkapohjassa, sen pitäs pysyä samassa kohtaa koko ajan.

paita hämännee, mutta alaselkä pitäs myös pysyä oikeessa asennossa alas asti. sen pyöristyminen ohjaa tankolinjaa eteen hieman myös. ylätakareisiä ja adductor magnusta venyilemään siis.

muuten toi rytmi on ihan hyvä ja töitä vaan ton elastisen voiman treenin kanssa. tarvii tiukan fokuksen joka toistossa. avuksi kannattaa jo täs vaiheessa tehdä stoppeja sekä alhaalla että POLVI 80-90° kulmassa.

Viimeksi muokattu:
Ok. Jalkapohjan paine on ollu jo kohtuu pitkään ok. Istuu tukevasti.
Otetaan lisää venyilyä ja stopit mukaan ohjelmaan. (y)

Kannattaako stopit tehdä siten, että esim nyt raskaalla viikolla tekee kaikki sarjat stopilla vai vain osan?

vaihtele. voi olla ihan oma apuliikkeensä noiden normikyykkyjen lisäksi. joko kaikki toistot stopilla tai vaikka sarjan viimeinen. kun siihenki jää vähä varaa, sarja on sopivan tiukka.

stoppeja voi olla monenlaisia:
1. stop ongelmakohdassa alasmennessä ja sitten toisto jatkuu normaalisti.
2. alas normaalisti ja stop ylöstullessa siinä heikossa kohdassa.
3. stop sekä alhaalla että heikossa kohdassa

stopin pituus 1-3s ja toistoja 1-5.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom