Kyykky- ja mavekyssäreitä

ssb on hieman etukyykyn kaveri ja suuntaa pikkusen enemmän etureisille sitä takakyykkyä. jos se heikkous on siellä puolella, ok apu. ellei ole, ei sen kummempi kuin joku muu liike.
Kyllä mä olen todennut SSB:n menevän mulla keskiselkäänkin hyvin. Oikeastaan koko torso hyötyy tuosta vähän eri tapaan kuin takakyykyllä. Ainakin mulla. Ja säästää alaselkää+olkapäitä.
Mulla kun takakyykky on ihan onneton tuntuis että SSB:llä treenaaminen antaa apuja siihenkin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En mä kehityksestä tiedä.
West Side Barbellin möröt kehitti ton käsittääkseni olkapäävaivojen takia. Käsiä voi pitää alhaalla paljon neutraalimmassa asennossa kuin vääntää ne väkisin niskassa olevaan tankoon.
Paksumpi tanko on tietty mukavampi niskassa.
Painopisteen pysyminen alempana ja keskemmällä on taas perus jantterille isompi hyöty.

juu tiedän, mutta laitoin ton ssb:n tohon ihan vertailuksi, koska sekin on tollanen variaatiotanko. toi kuvan tanko on tehty takaketjun kehittämiseen ja semmosena hyvä. tolla mutkatangolla on hieman samanlaisia vaikutuksia kuin zercher-kyykyllä sillai tehtynä, että tanko lasketaan polven eteen, ei päälle.

Sen verran mitä kokeilin tota mutkatankoa niin pidin kyllä kädet aika samassa asennossa kuin normikyykyssäkin eli vähän hartioita leveämmällä, tangon ylemmällä osalla siis. Sillä kyykkääminen tuntui kyllä tosi hyvältä! :) En tiedä paljonko kärsis laittaa painoja enkä taida kokeillakaan ellei tuo sattuis ilmestymään joskus ohjelmaan. :whistle:

Tuo cambered tanko taitaa vaikuttaa myös siten että rankaisee teknisistä virheistä normi suoraa tankoa rankemmin, jos esim. painopiste karkaa eteen/taakse, ja ohjaa tiukkaan tekniikkaan.

Sitten on vielä tuo spider bar mikä on ssb+cambered bar.

Kyllä mä olen todennut SSB:n menevän mulla keskiselkäänkin hyvin. Oikeastaan koko torso hyötyy tuosta vähän eri tapaan kuin takakyykyllä. Ainakin mulla. Ja säästää alaselkää+olkapäitä.
Mulla kun takakyykky on ihan onneton tuntuis että SSB:llä treenaaminen antaa apuja siihenkin.
Näinhän se just on. Etukyykkykin on tosi kova keskikropalle, eli siinä on vatsat ja selkä kovilla, niiden etureisien ohella. Mikäli sieltä löytyy heikkous, niin myös ssb on tosi hyvä apu tavallista takakyykkyäkin ajatellen. Ei ole mitenkään tavatonta, että keskikropasta löytyy se heikko kohta.

Normaalista etukyykkystä mun olkapää tykkäs niin kyttyrää että siitähän toi ajatus ssb-tangon hommaamisesta itseasiassa lähti.
Suosittelen kyllä myös kaikille olkapääongelmista kärsiville.

eri liike. eri vahvuudet kullakin. mikä jollekin on raskas, sopii toiselle niinku naula päähän. hyvä se trap bar kuitenkin on ja ellei kisaa vedossa, se on melki parempikin tietyissä jutuissa.

kumpaa pidät parempana hankintana SSB:tä vai trap baria meidän kotisalikuntoilijoiden kannalta? ei sillä että ois joskus käynyt mielessä lisävarustelu.. :kuola:

trap bar on oikeesti tosi hyvä värkki. ssb on erikoistanko. sille ei semmosta selkeetä käyttötarkotusta oo laajemmin. sen sijaan mieluusti hyvä kyykkyräkki ja penkki.

Ikinä en ole trap barilla vetänyt, mutta olen aivan varma, että vähemmän menisi kun normivedossa. Syynä juurikin heikot etureidet.

toki alemmat kahvat stressaa enemmän etureisiä. polvikulmajuttuja ja missä se työnteon linja ja painopiste liikkuu. taatusti joillakin normiveto on helpompaa ku toi. niin sanoinki. riippuu paljon nostajan ominaisuuksista.

Onko takakyykylle (highbar?) jotain tiettyä "muistilistaa" mitä voisi miettiä ennen joka sarjaa/toistoa. Vaikka on melkein pari vuotta opetellut liikettä niin ei vieläkään tule ns. selkäytimestä samanlainen aloitusasento, välillä tuntuu että tekee mieli avata jalkoja vähän ulospäin/koukistaa lonkasta ennen ekaa toistoa, välillä vähän leveämpi haara-asento ja välillä vähän kapeampi. Joskus tekee mieli työntää polvia niin ulos kun menee alasmennessä ja välillä tuntuu että voimat vaan häviää jos työntää liikaa. Jos se tähän jotenkin vaikuttaa niin mulla on pitkä reisi ja nilkka ei taivu älyttömiä, aika leveällä pitää kyykätä ja vaikea saada painoa jalkojen ulkosyrjille.

Kattelin jonkun athlean-x videon missä kertoi että puristaa perseen tiukaksi ennen joka toistoa niin asennostahan tulee tosi pysty ja kroppa on suorassa. Tuo tuntui aika hyvälle aloitusasennolle mutta polvissa tuntui vähän ikävälle lämmitellessä ja viimeisissä toistoissa, aiemmin ei ole oikeastaan koskaan tuntunut pahalle. Samoin liike ei tuntunut ihan samanlaiselle kun on tottunut tekemään.

Esim maven opin kertajysäyksellä tämän 5 step deadliftin avulla, kun nuo hommat suorittaa niin mave tuntuu todella hyvälle.

Joku kyseli kumpi tärkeämpi trap bar vai ssb. Ehdottomasti trap bar. Etukyykky korvaa helposti ssb tangon. Trap barissa selkä pystymmässä kuin normi mavessa. Ottaa etureisiin paljon. Riippuu täysin nostajan välityksistä vetääkö träpillä enemmän. Itse koen että trap bar on alaselälle ystävällisempi vetää pystymmästä asennosta johtuen.

Etukyykky korvaa helposti ssb tangon.

Pakko itkeä vähän tästä kommentista. Etukkyyky on imo liikkeenä lähempänä ssb-kyykkyä, kuin jopa high bar, mutta etarin heikkous ( tai vahvuus, mikäli esim. alaselkä on jo valmiiksi p'''''a ), on käytännössä yläselän väsyminen ennen reisiä. Ssb osittain poistaa tämän ongelman, niska ja hartiat on liikkeen aikana mahdollista pitää rennompina etariin verrattuna, ja reidet pystyy treenaamaan lähemmäs sitä kuuluisaa failurea, mikäli niin tahtoo. Kunhan rinta pysyy pystysssä sarjan aikana, niin liike ei muutu julleksi ( mikä on se kohta sarjaa etukyykätessä, jossa tanko tippuu lattialle ), ja reidet piiputtavat ennen selkää.

Käytännössä ssb siis ,mahdollistaa pidemmät sarjat jalkatreenissä. Etarissa jo kympin sarja alkaa tuntua aika masokistiselta, mutta nimenomaan koska yläselkä, keskivartalo ja keuhkot ovat niin kovilla. Ssb kyykyssä vastaavan fiiliksen saa tekemällä 20 toistoa, mikä on mahdollista, koska tukilihakset eivät väsy liikkeessä yhtä nopsaan.

Etukyykky korvaa helposti ssb tangon.

Tai SSB korvaa etukyykyn. ;)
SSB-tanko on ollu mulle verraton koska ac-nivel tykkää kyttyrää etukyykystä normitangolla.
Pidän sitä muutenkin varsin tehokkaana välineenä.
Mulle sillä kyykkääminen tuntuu hyvin luonnolliselta ja helpolta.

Mutta kyllä ehdottomasti pidän myös trap-baria huikeena. Ajatuksissa on senkin hommaaminen ollut.

SSB ja trapbar on molemmat tosi hyviä. Kumpikaan ei ole pahan hintainen edes ja heittämällä menee edelleen taljojen yms härvelien edelle omassa listassa kotisalin kannalta.

Nyt kun on kahta erilaista ssb:ta päässyt käyttämään, pakko sanoa että noissa itsessäänkin on selkeitä eroja kahvojen ja camber kulman erojen takia mikä sitten näkyy niin eri liikkeissä.

Pitääpä joku kerta ottaa ihan asiaksi käydä tekemässä mave / etari treeni oikealla salilla ja kokeilla molempia tankoja. Etarissa itsellä juuri heikkous yläselässä. Reidet jaksais tykittää, mutta tanko tippuu alas kuten JTO on filmauksista saanut todistaa. Trappi tanko on vielä kohtuu halpa, niin se vois olla seuraava hankinnassa.. jos ei satu hyvää vinopenkkitarjousta tulemaan ennen sitä :)

Kyykyn alasmenon nopeudesta, olis varmaan apua ton tekniikan hiomisessa jos hidastais tota alasmenoa? Mulle siis luonnollinen nopeus toi mikä alla näkyy, mut onko liian nopea? Hidastamalla kai ois mahdollista saada paremmin kehitystä kyykyyn?
Lähinnä nyt tarkoitan sitä että nöösin kai kannattais hidastaa, kerkeis oppiakin jotain?:whistle:
Jos vähänkin pistän painoa reilusti omalla mittapuulla niin yläkroppa tuppaa lässähtämään. Onko syynä myös liian nopea tippuminen alas?

Suositut

Back
Ylös Bottom