Kyykky- ja mavekyssäreitä

Niin tai jos on niin iso perse että se ottaa lattiaan kiinni, niin ei saa ikinä hyväksyttyä kyykkyä. Onhan toi nyt aika kaukaa haettua vaikka sinänsä ihan totta onkin, mutta itse polvilinjalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko kyykky hyväksytty vai ei.

On sillä tekemistä kuten säännöissä sanotaan hylsyn syyksi:
"Nostaja ei laskeudu niin syvään kyykkyyn, että reisien yläpinta lonkkanivelen kohdalta on alempana kuin polvien yläosa."

Jos polvi menee eteen niin aina alemmas joutuu laskeutumaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On sillä tekemistä kuten säännöissä sanotaan hylsyn syyksi:
"Nostaja ei laskeudu niin syvään kyykkyyn, että reisien yläpinta lonkkanivelen kohdalta on alempana kuin polvien yläosa."

Jos polvi menee eteen niin aina alemmas joutuu laskeutumaan.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Se että kyykky jää vajaaksi voi olla seuraus siitä että polvet menee liian eteen, mutta siitä ei ollut puhe. Oli puhe siitä onko se hylkäyksen peruste jos polvet menee liian eteen. Ei ole ja piste.

Edit: Pitää siis erottaa syy ja seuraus. Ne kun on ihan eri asioita vaikka ovat yhteydessä toisiinsa.

Voi pyhä yksinkertaisuus. Se että kyykky jää vajaaksi voi olla seuraus siitä että polvet menee liian eteen, mutta siitä ei ollut puhe. Oli puhe siitä onko se hylkäyksen peruste jos polvet menee liian eteen. Ei ole ja piste.

Edit: Pitää siis erottaa syy ja seuraus. Ne kun on ihan eri asioita vaikka ovat yhteydessä toisiinsa.

Ei toki aiheuta hylkäämistä mutta hankaloittaa hyväksyttyä suoritusta.

Onko olemassa yli 30-vuotiaita tervepolvisia ex-huippupainonnostajia? Jos ei ole, voisi siitä linjata, että painonnostotyyppinen kyykky voisi olla haitallista polville. Henkilökohtaisesti ajattelen, että brutaali painonnostotyyppinen maksimaalisilla painoilla survominen on muullekin elimistölle kuin vain polville haitallista.

Jos voimanostaja sanoo, ettei pääse hyväksyttyyn syvyyteen, koska polvi menee liikaa eteen, hän valehtelee. Voima siinä loppuu. Tai sitten nilkka alkaa kyllä olla pelottavan elastinen, että moiseen asentoon pääsee (pl. ne dinosaurusmassiiviset takareiskat omaavat nostajat).

Täs Zercheris mietityttää, et voiko toi olla jopa vaarallista hauiksen jänteille, ku se tanko lepää suoraan sen päällä? Kivun kestän kyl, mut mulla on oikeen haban jänne joskus ottanu snadisti osumaa, ni mietin vaa(ei mitää vakavaa tosin). Hupparin laitoin tän takia tossa päälle, ni suojaa vähän.

Katoin videota ja meinasin kommentoida tästä ennen kuin hokasin, että itsekin näin pohdit. Aika ilkeän oloista hauisjänteille, kun noi jänteiden vaivat on pääsääntöisesti tosi hitaita paranemaan jos ottavat kipiää.
En leuanvetäjän ohjelmaan ottais tota kyykkää...

Ei toki aiheuta hylkäämistä mutta hankaloittaa hyväksyttyä suoritusta.

Mun välityksillä ja tekniikoilla on ainakin paljon luontevampi kyykätä melko pystyssä ja polvia eteen. Se siis helpottaa hyväksyttyä suoritusta, vaikka näennäisesti "joutuukin" menemään alemmas. Aika yksilöjuttuja. Low baria ja leveitä asentoja kokeiltu mutta eivät vain toimi yhtä hyvin.

En tosin kisaa eli yksikään kyykky ei ole virallisesti hyväksytty, mutta voimanoston mittasyvyyteen kumminkin teen.

Viimeksi muokattu:
Mun välityksillä ja tekniikoilla on ainakin paljon luontevampi kyykätä melko pystyssä ja polvia eteen. Se siis helpottaa hyväksyttyä suoritusta, vaikka näennäisesti "joutuukin" menemään alemmas. Aika yksilöjuttuja. Low baria ja leveitä asentoja kokeiltu mutta eivät vain toimi yhtä hyvin.

En tosin kisaa eli yksikään kyykky ei ole virallisesti hyväksytty, mutta voimanoston mittasyvyyteen kumminkin teen.

Totta tuokin. Itsekin painonnostajana kyykkään toki polvet edessä. Mieluummin menen kokonaan alas kuin voimanostotyyliin pahimpaan paikkaan pysäytyksellä (jonka epäilen olevan polville atg-kyykkyä pahempi vaihtoehto). Mutta en ole superin ukko joten iso takareisi ei ole suorituksen esteenä. ;)

Pystyykö kaikki kyykkäämään voimanostosyvyyteen ja vetämään maasta?

Perinteinen mave ei onnistu millään. Alaselkään sattuu jo pelkällä tangolla ihan liika. Squat stance mavessa ei mitään ongelmaa.

Kyykkyä en ole tainnut edes katsoa meneekö tarpeeksi syvälle, ei kiinnosta. Voisihan sitä toki alkaa slaavikyykkyä harrastamaan työpaikalla kun nyt sai sähköpöydänkin.

Onko olemassa yli 30-vuotiaita tervepolvisia ex-huippupainonnostajia? Jos ei ole, voisi siitä linjata, että painonnostotyyppinen kyykky voisi olla haitallista polville. Henkilökohtaisesti ajattelen, että brutaali painonnostotyyppinen maksimaalisilla painoilla survominen on muullekin elimistölle kuin vain polville haitallista.

Jos voimanostaja sanoo, ettei pääse hyväksyttyyn syvyyteen, koska polvi menee liikaa eteen, hän valehtelee. Voima siinä loppuu. Tai sitten nilkka alkaa kyllä olla pelottavan elastinen, että moiseen asentoon pääsee (pl. ne dinosaurusmassiiviset takareiskat omaavat nostajat).

Muistan lukeneeni tutkimuksen, jossa voimalajien urheilijoiden nivelrikkoesiintyvyyttä tarkasteltiin (polvien muun muassa). Painonnostajilla esiintyi enemmän polvien nivelrikkoa kuin voimanostajilla. Tutkijat tosin epäilivät syyksi painonnostosuoritusten dynaamisempaa liikettä ja suurempaa sivuttaisliikettä kuormituksessa. Useinhan noilla huippupainonnostajillakin näkee aika brutaalin näköisiä polvien asentoja, jos vertaa vaikka voimanostajiin, jossa liike usein paljon hitaampi / hallitumpi.

Se että tekee kyykyt suht kapealla ja highbarina tuskin on iso riski verrrattuna voimanostotyyliin, jos liike pysyy hallittuna.

Joo tohon ongelmaan löyty hyvin simppeli korjaus, eli toi hupparin käyttö. Ei tuntunu enää mitenkään pahalta. Toi mun jännevammahan ei ollu siis ikinä mikään radikaali. Ei mitään irronnu mistään esim kunnolla yms. Ärtyy vaan helposti, ja ehkä jtn pientä kulumaa/luiskahdusta/ snadiarepeämää tai vastaavaa sinne saanu aikoinaan. PYSTYN silti tekeen iha mitä vaan, mut välttelen esim. cheatti hauiskääntöjä ja teen vaan harvoin vastaotteella leukoja. Sillon ku toi ilmeni ihan treeniuran alussa( vahvasti oletan, et hauiskäännöistä), ni oisin varmaa saanu kyl jtn oikeesti paskaks, ellen ois tajunnu jättää habailut sun muuta pitkälle tauolle, ku toi oli pahimmillaan.

Nykyään toi on vaivannu ainoostaan muutaman kerran, ku on väännelly kättä jonkun kaa, ja joutunu nähä liikaa vaivaa voiton eteen. Keihäänheitosta myös ärtynyt pari kertaa, mut varmaan vaa siks, ku keihäänheitto on nii epäluonnollinen muutenki. Aivan kuten kädenvääntöki, mikä on nii kaukana terveys liikunnasta, ku mikää voi olla.

No jos ratkaisu löyty ettei pahalta tunnu, niin ei kai se sitten pahasta ole. Itse justiin parantelun loppusuoralla hauisjänteen kanssa, niin oikeen pahaa teki kattoa tota liikettä. :LOL: Itsellä kans vastaote vaihtuu nyt myötäotteeseen leukailussa...
Mutta tosta kyykystä, niin ei kai toi normi etukyykkyyn kauheasti erota, kuinka tuosta nyt niin maagista hyötyä? Tai prässissä tai hackissa etureiskaa apuliikkeenä helpommalla? Vai onko vakaumus sellainen että kaikki tehään tangolla?

^Itse teen Zercher-kyykkyjä viikoittain.

Käytän aina tangossa fat gripzejä, oon sen verran nössö että en jaksa niitä jännekipuja mitä ohut tanko aiheuttaa kaivautuessaan kyynärtaipeeseen. Fat gripzien isompi pinta-ala eliminoi epämukavuuden tolta osin lähes kokonaan.

On kyllä hieno liike ja ainakin lantioon (etureisien ja keskivartalon ohella) tuntuu tulevan hyvin jerkkua, mikä on sit taas siirtynyt tosi hyvin mm. maveen joka on aina ollut itelle vähän semmonen murheenkryyni. Ja siis myönnän senkin, että onhan toi leuhkan näköinen liike tehdä.

voihan siihen pyyhkeen kietoo ympärille tai jonku foamin tai kyynärlämpät päälle jne. hyvä liike ja ainakin kaks perusvariaatiota ihan eri tarpeisiin.

Mua on pitkään häirinny kyykyissä ja maveissa se, etten TUNNE mun persettä yleensä liikettä tehdessä. Seuraavina päivinä kyl saa aina ihan kiitettävät domsit, ja perse itessään on levinny aika paljonki. Ihmetyttää silti, ettei edes kyykyssä toiston lopussa fyysisesti tunnu monesti mitään supistusta. Tai sillon tuntuu, jos ns. ''imasen'' perseen tietosesti sisään, mut onko tuo edes tarpeellista, saati järkevää?. Vähän tyhmä & turha huolenaihe ehkä, mut kiinnostaa, jos vastaus on olemassa. Sit taas, ku tekee jtn glute bridgejä ihan mistä tahansa kulmasta, omalla painolla tai levytangolla, ni supistus on suorastaan orgastinen :D.

Eli pitäiskö kyykyssä lopputyönnössä tietosesti ''imasta'' toi perse sisään, vai kuuluisko semmonen selkeä supistus tulla(tuntua) ihan vaan jo siitä, että jalat suoristuu kokonaan ja päädyt seisoma-asentoon?
Ehkä mun pakarat on vähän unessa ;D.

Mulla on ihan sama eli ei tunnu pakaroissa mitään ainakaan kyykätessä. En tosin jaksa perusliikkeiden suhteen olla huolissaan mistään tuntumajutuista, kun ei sitä pakaraa täysin poiskaan pysty vapaasta kyykystä eristämään vaikka mitä tekisi.

On kyllä mielenkiintoiset ongelmat. Mä en edes tiedä tuntuuko mun perseessä miltään kyykätessä, kun ei ole tullut edes mieleen keskittyä moiseen asiaan.

sen verran kokonaisvaltainen liike, ettei se "tunnu" sen kummemmin ja yläasennossa pääsee sen verran lepäileen, ettei laktaatit niin kumuloidu toisin kuin noissa eristävissä. jos lannesarana toimii, pakara tekee töitä. vaikkei dosmit kerro kehityksestä, kertoo ne sulle ainakin sen, että osuu ja... öh... uppoo. ilman imaisuja.

Tossa kaverin kanssa pohdittiin, että mikä olis voimailupiireissä optimi suhde kyykkymaksimin ja mavemaksimin välillä? Maven tulis oletettavasti olla jonkin verran kovempi, mutta paljonko?
Jos esimerkiksi kyykkää 1x180kg, niin paljonko olis siihen nähden hyvä mavetulos samalta kaverilta?

Tossa kaverin kanssa pohdittiin, että mikä olis voimailupiireissä optimi suhde kyykkymaksimin ja mavemaksimin välillä? Maven tulis oletettavasti olla jonkin verran kovempi, mutta paljonko?
Jos esimerkiksi kyykkää 1x180kg, niin paljonko olis siihen nähden hyvä mavetulos samalta kaverilta?
Eiköhän tuo ole yksillöllistä, kyllä jotkut jopa kyykkää enemmän kuin vetävät.

Itsellä kapealla vedolla tulee noin 10% enemmän kuin lowbar kyykyllä ja sumolla 10% enemmän kuin kapealla vedolla.

Mut entä toi yläasento ja toi perseen sisään imaseminen? Onko ihan turhaa? Koska ton voi tehä, vaikka seisois jo jalat täysin suoristettuina tai jättää tekemättä.
Lol voi olla, et koht tajuun, kuinka tyhmä kysymys tää oli ja kadun ;D. Näit sattuu aamu kymmeneltä ;).

Yleisesti miettiminen on hyvästä, mutta voipi olla, ettei ihan kaikkea kannata miettiä liian syvällisesti. :)

Mut entä toi yläasento ja toi perseen sisään imaseminen? Onko ihan turhaa? Koska ton voi tehä, vaikka seisois jo jalat täysin suoristettuina tai jättää tekemättä.
Lol voi olla, et koht tajuun, kuinka tyhmä kysymys tää oli ja kadun ;D. Näit sattuu aamu kymmeneltä ;).

En tiedä mitä tarkoitat perseen sisään imaisemisella, mutta se mitä monet tekee ennen alaslaskua on se, että tuo lantion tangon alle supistamalla pakarat voimakkaasti. Pointti tuossa on, että saadaan lantio suoraan suhteessa kylkiluihin ja ei lähdetä kyykkäämään selkä notkolla vaan neutraalina. Tuo operaatio myös ehkä marginaaliseesti parantaa pakaroiden aktivaatiota kyykyssä, siltä se ainakin tuntuu. Itse ainakin tykkään opettaa tuon ihmisille kyykyssä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom