Kyykky- ja mavekyssäreitä

googuloippas osgood schlatter. voi provosoitua iskusta myös. aika vakio nuorilla palloilijoilla. sun ikä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikäköhän helvetti mulla on tuossa sääriluun yläosassa? Joskus olen sen johonkin kolauttanut ja sen ansiosta siihen jäänyt eräänlainen "patti", joka on ollut erittäin kipeä viimeaikoina. Ja siis se on alkanut viimeaikoina siis oireilemaan juuri kyykyssä, kun olen ihan alhaalla kyykyssä. Hauskaa tässä on se, että kipu tuntuu kun tangossa on lämppäripainot kiinni, mutta kun mennään isompiin rautoihin niin ei tunnu sarjan aikana kipua, vaan jälkeenpäin. Kipu alkoi tuntua n. 3 viikkoa sitten ja aina pikku hiljaa lähtenyt pois, mutta aina kyykkypäivänä tullut kyykyn toimesta takaisin. Kipu on vihlomista ja voimistuu jalkaa koukistaessa, pienikin kosketus sattuu melko paljon. Ja tosiaan olen tänne joskus postannut jonkun kyykkyvideon, onkohan mun tekniikalla sitten jotain osuutta asiaan? Kummastuttaa vain, että miten ihan yhtäkkiä tuo on tullut kipeäksi? Kenties sarjapainojen nousu?
Mulla tuli toi sama oikeaan jalkaan viime marraskuussa. Eikä ole lähtenyt pois. Jätin kyykyt ton takia pois noin kolmeksi kuukaudeksi, annoin paljon kylmää ja vedin parikin tulehduskipulääkekuuria -tuloksetta. Sitten aloin taas varovasti kyykkäilemään. Eipä toi juurikaan tehdessä mitään haittaa, mutta välillä on iltaisin treenin jälkeen aika kipeä. Ja ikää 41v. Eli ei enää niin nuori, eikä palloilija :) Samaan aikaan tuli vasempaan käteen brachialis kipeäksi ja eipä sekään ole parantunut :(

Mulla kipeytyi aikoinaan jalat tuosta polven alapuolelta ja kävin niitä ihan ortopedillä näyttämässä. Lääkkeeksi tuli hierontaa, joka auttoi kerralla. Jumiset reidet ja erityisesti ITB:t voivat aiheuttaa kipuilua siihen kohtaan. Sanottakoon, että sama ongelma voi heijastella myös lonkkiin. Kannattaa tsekata, jos lähtisi kunnon jalkahieronnalla.

Mulla kipeytyi aikoinaan jalat tuosta polven alapuolelta ja kävin niitä ihan ortopedillä näyttämässä. Lääkkeeksi tuli hierontaa, joka auttoi kerralla. Jumiset reidet ja erityisesti ITB:t voivat aiheuttaa kipuilua siihen kohtaan. Sanottakoon, että sama ongelma voi heijastella myös lonkkiin. Kannattaa tsekata, jos lähtisi kunnon jalkahieronnalla.
Täysin sama homma. Tosin putkirullailin ja venyttelin reisiä useasti päivässä

Joo taitaa olla sama homma mulla. Nyt on tullut saman jalan lonkka myös kipeäksi. Yksi tuttava sanoi myös, että eipä tuohon juuri mikään auta.

voi johtuu ihan vaan kireydestäkin. treenin jälkeen jääpalahierontaa 5min ja lihaksille hierontaa ja tärinää. vaikee sanoo tutkimatta ja vaikka tossa ei hirveesti oo muuttujia, voi siel olla useitaki vikoja. oikealle urheilulääkärille vaan, niin vähenee olettamiset.

Oon tässä pitempään ju fundeerannu että millasella otteella vedättä mavea, leukoja, taljoja yms.? Tarkoitan lähinnä sitä, että missä kohtaan kämmentä/sormia pidätte tankoa. Eli laitatteko tangon tuonne ihan sormien tyveen, jolloin kämmenen nahkat pakkaantuu nostaessa ikävästi sormien tyveen ja muodostaa kovettumia. Vai pidättekö tankoa enemmänki sormien varassa apinaotteella ilman peukaloa, jolloin myös forkut ottaisi enemmän iskua?

No mun silmään näyttää, että sulla ei ole hajuakaan miten mennään alas. Hanki jonku opettamaan toi kokonaan uusiksi ihan alkutekijöistä.
Näyttääkö tuo lämmittely yhtään paremmalta? Tehnyt tuota starting strengthiä ehkä turhan orjallisesti, tekniikan kustannuksella, lisäämällä painoja joka kerta...

Näyttääkö tuo lämmittely yhtään paremmalta? Tehnyt tuota starting strengthiä ehkä turhan orjallisesti, tekniikan kustannuksella, lisäämällä painoja joka kerta...

No se näyttää just siltä, että kun laittaa enemmän painoa niin vituiks menee. Et tuu pääsemään syvälle ja todennäköisesti joku paikka hajoo. Unohda kokonaan noi Rippetoen tekniikkaohjeet, ne on aivan järkyttävää kuraa. Hanki vaan joku osaava kattomaan vierestä toi tekniikka alusta asti. Itsekin voisin korjata ton 10 minuutissa mut asun täällä hevonperseessä Joensuussa. :oops:

Poistin jälkimmäisen videon, koska ilmeisesti turha tehdä noin isoilla painoilla. Vinkkejä lämmittelyvideon perusteella?

Mun mielestä noi ei ollut mitenkään huonoja kyykkyjä. Ainoa asia, mikä pisti silmään, on että menet liian syvälle low-bar tyylin huomioiden. Tästä liiallisesta syvyydestä johtuen sulla pyöristyy alaselkä pikkuisen. Sä työnnät alas mennessä lantiota taakse, mikä on oikein, mutta kokeile ensi kerralla kun kyykkäät, niin samaan aikaan kun lantio menee taakse, keskity työntämään polvia sivuille. Polvien pitäisi low-bar kyykyssä mennä sen verran sivuille, että sä "mahdut" kyykkäämään polvien VÄLIIN. Eli nyt ainoa virhe kyykyssä on se, että sun polvet menevät alas mennessä ETEEN, eikä sivuille. Jos tän saat fiksattua, niin kyykyn pitäisi alkaa skulata.

Tämä jalkojen väliin kyykkääminen, samalla kun persettä keskittyy työntämään taakse, on just se "cue", mikä kyykätessä aktivoi käytännössä koko posterior chain lihaksiston. Tietty koulukuntia on monia, ja joidenkin ihmisten kanssa kun oon jutellut, niin jengi on ollut sitä mieltä, että tämä tyyli on "huijausta", ja koko liike menee selällä/jullettamalla jne. Riippuu tietty tavoitteista, että mikä tapa on oikein. Jos tavoite on kyykätä mahdollisimman eureisipainotteisesti ja pystylla selällä, niin okei, low-bar kyykky ei täytä näitä kriteereitä. Jos taas kyykystä hakee yleisvoimaa lantioon, alaselkään ja glueus maximukseen, niin low-bar on aika kurko.

Kyllä niiden polvien pitää mennä eteen jonkin verran, ihan sama millä tyylillä kyykkää. Toi etureisien vähättely on vanhentunutta varustenostamishömppää, yleensä westsideapinoinnista lähtöisin eikä sillä ole oikein mitään tekemistä raakakyykkäämisen kanssa. Kun katsoo absoluuttisesti kovimpia raakakyykkääjiä nykypäivänä niin kaikilla on jokseenkin sama tyyli: semileveä asento, kroppa aika pystyssä ja ne menee suoraan alas eikä pyllistele. Polvet menee selkeästi eteen, että saadaan etureidet kunnolla mukaan.

Isompi ongelma tuossa on se, että paino menee eteen. Lasku menee ihan OK takapainotteisesti, mutta nostolinja ei olekaan sama kuin laskulinja ja kyykystä tullaan päkiöillä. Varsinkin muutamassa ensimmäisessä toistossa näkee hyvin kuinka paljon kantapäät elää.

Syvyyshän noissa on juuri ja juuri voimanostosyvyys.

Isompi ongelma tuossa on se, että paino menee eteen. Lasku menee ihan OK takapainotteisesti, mutta nostolinja ei olekaan sama kuin laskulinja ja kyykystä tullaan päkiöillä. Varsinkin muutamassa ensimmäisessä toistossa näkee hyvin kuinka paljon kantapäät elää.

Syvyyshän noissa on juuri ja juuri voimanostosyvyys.

Minusta taas näytti nimenomaan siltä, että lasku menee paino liiaksi kantapäillä ja ylös tullaan sitten paremmin paino koko jalalla. Laskussa jopa nousee varpaat ilmaan, kun taas ylöstullessa kantapäät ei. Ylöstullessa painopiste hakeutuu automaattisesti parempaan kohtaan, jotta etureidet pystyy toimimaan kunnolla.

Nämä huomiot siis lämmittelyvideon perusteella kun se toinen oli jo poistettu.

Minusta taas näytti nimenomaan siltä, että lasku menee paino liiaksi kantapäillä ja ylös tullaan sitten paremmin paino koko jalalla. Laskussa jopa nousee varpaat ilmaan, kun taas ylöstullessa kantapäät ei. Ylöstullessa painopiste hakeutuu automaattisesti parempaan kohtaan, jotta etureidet pystyy toimimaan kunnolla.

Nämä huomiot siis lämmittelyvideon perusteella kun se toinen oli jo poistettu.

No jos lantiota ja pakaroita haluaa vielä erityisesti painottaa, niin aika taakse saakin kyykätä. Noustessa ei toki kantapäät ole ilmassa, mutta se ei tarkoita etteikö paino olisi liikaa päkiöillä. Päättelin tuon siitä, että kantapäät nousevat noston jälkeen, eikä sille ole mitään syytä jos paino on kantapäällä tai keskijalalla. Joka tapauksessa painopisteen liikkuminen kesken noston on aika lailla kärkipäässä kun asioita lähdetään korjaamaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom