Kyykky- ja mavekyssäreitä

Se on hyvä merkki, jos vatsalihakset väsyy noista!
Hyvä, olen siis varmaan menossa oikeaan suuntaan. Kieltämättä aika veikeä tunne, tuntui, että jossain syvällä vatsassa alkoi lihakset menemään failureen. On tämä salilla käyminen ihme touhua. :D

Jos vähän vielä analysoin itseäni, niin luulen, että olen aiemmin tehnyt virheen siinä hapen vetämisessä. Vedin keuhkot täyteen ilmaa ns. "rinnalla" ja sitten rutistin vatsalihaksia vähän kuin istumaannousussa. Nyt keskityin hengittämään pallealla ilmat "vatsaan" ja pullistamaan vatsaa "ulos ja sivuille" (näin ainakin itse tulkitsin Chris Duffinin höpinät yllä postaamallani videolla). Tuntuu toistaiseksi aika kummalliselta, mutta ideana on nyt treenata tätä hommaa kunnes siitä tulee luonnollinen osa mavea.
yks hyvä treeni mikä auttaa keskikropan kontrollissa suht lajinomaisesti on erilaiset vatsapainejutut mistä mainitsin varmaan täälläkin aiemmin. kaveri seisomaan tai alkuun käsipainoa vatsalle. huomattavasti tehokkaampaa kuin pelkät dynaamiset liikkeet. vedossa ja kyykyssä kun ei se keskikroppa niiden lailla töitä tee. toinen hyvä on kyykyssä reilut yliraudat niskaan ja nosto telineistä ilman taka-askeleita. mieluiten räkissä, että tanko taatusti osuu takas koukkuihin jos vaikka kiertyy. 40-60kg on hyvä romu ja pidot 5-15s. samalla häipyy ylimääräiset tärinät ku hermostoviestintä kehittyy.
Laitan ehdottomasti kokeiluun tuon vatsapainetempun käsipainolla. Ylirautakyykkynostot kuulostavat toistaiseksi liian hardcorelta (mielessä välähtää ajatus painojen alle lyhistymisestä, jota seuraa kivulias ja nolo kuolema...).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ No en nyt suorastaan köyristämällä, mutta vähän sama fiilis kuin istumaannousuissa tai muissa vatsalihasliikkeissä. En siis ole aiemmin tajunnut, että vatsaa tulisi työntää "ulospäin", niin kuin yllä laittamassani Duffinin videossa neuvotaan.

no ei kyl varsinaisesti ulospäin. tyrähän siitä tulee. semmonen aika klassinen neuvo on, että keskikroppa toimii hieman samoin ku jos valmistautuisit siihen, että sua lyötäis mahaan.

no ei kyl varsinaisesti ulospäin. tyrähän siitä tulee. semmonen aika klassinen neuvo on, että keskikroppa toimii hieman samoin ku jos valmistautuisit siihen, että sua lyötäis mahaan.
Juu, en osaa selittää mitä tarkoitan. Vaikeita nämä mielikuvajutut muutenkin.

Hieman erikoisempi neuvo, joka mainitaan mm. Omar Isufin videolla (yllä), on että jännittää keskikroppaa niin kuin olisi aikeissa vääntää tukevan jöötin. Tämä tosin sisältää omat riskinsä, jos sen ottaa liian kirjaimellisesti.

no juu ei mieluummin ulospäin suunnata sitä peräsuolipainetta. peräpukamia jne. mutta jos pitää sen vääntämisen tunteen keskikropassa ja alapäässä sitten pidättämisen paine :)

Ite lasken keskivertoa hitaammin alas, mutta en hae asentoa uusiksi, vaan ns. välimuoto(tanko selkeästi maahan, mutta jännitystä kadottamatta). Tällä tyylil saanu kehitystä iha hyvin, mut vois kyl kokeilla uutta lähestymistapaa tai ainaki vaihdella.

Ed Coan tekee noin, joten tuskin ihan paska tapa. Hirveän hidas lasku on toki ihan turhaa stressiä selälle.

Joo nimenomaan tästä seikasta tuli mieleen. Ei mitään negatiivista oo ikinä tuntunut, mut huomaa, että aika nopee tossa alaselkä väsähtää, ku kuitenki joutuu ylläpitään sitä jännitystä aika pitkään.
Verrattuna jos vaan siis pudottaa ja skippaa tän. Itelle tulee jotenki vaa luonnollisemmin tämä tapa, koska en oo ikinä osannu tolleen resetoida välissä yms. hakea uusia paineita kunnolla. Paljo helpompaa vetää yhellä vähän pidemmällä rykäsyllä. Ihan jossain penkki vitun punnerruksessaki, ni emmä osaa mitään 10/10 hengitys tekniikkaa, mis kokoajan puuskutetaan, vaan vedän autopilotil tai sit yhet isot hapet riippuen sarjan pituudesta.
Kyykky tyyliin ainoo, missä toi onnistuu ihan luonnostaan, ku siinä sellanen ns. itsesuojelu vaisto tai joku herää :D, ni vähän pakko. Jos tästä nyt ei saanu selvää, ni todetaan sit vaikka, että en osaa hengittää ;;;D.

No itse teen niin, että lasken rauhassa polviin ja siitä sellainen hallittu pudotus ettei tangon paikka juuri muutu suhteessa jalkoihin. Tuon tangon paikan muuttumisen kanssa pitää olla todella tarkka! Mulla on useamman kerran venähtänyt vatsalihakset toiselta puolelta, kun vedin hieman sivusta. Viime aikoina oon myös siirtynyt tohon, että pidän paineet ja otan vain hieman lisää happea. Eli ei turhia lepäilyjä.

Kysymys etukyykyn korvaamisesta.

Tein muutaman kuukauden ajan etukyykkyä, koska yritän korjata normaalissa kyykyssä ilmenevää eteenpäin niiausta eli ns. hyvää huomenta -liikettä. Seurauksena sitkeä kipu polven etuosassa ja sisäreunalla. Joko en osaa etukyykätä tai liike ei vain sovi minulle. Kipu loppui heti, kun lopetin etukyykyn tekemisen, eli ihan selvä syy-seuraussuhde.

Tein hieman nettitutkimusta ja nyt olisi kaksi kandidaattia korvaamaan etukyykky: 1) maljakyykky (goblet squat) ja 2) bulgarialainen (yhden jalan) kyykky. Molemmissa vetoaa helppous sekä se, että näitä voi tehdä melko kevyillä painoilla, joka toivon mukaan säästää polvia.

Kumpi näistä olisi parempi, jos tavoitteena on ensisijaisesti vahvistaa etureisiä? Homman idea on siis parantaa normaalia kyykkyä, eli ottaisin tämän etureisiliikkeen ohjelmaan apuliikkeenä. Vai pitäisikö harkita jotain ihan muuta?

Kysymys etukyykyn korvaamisesta.

Tein muutaman kuukauden ajan etukyykkyä, koska yritän korjata normaalissa kyykyssä ilmenevää eteenpäin niiausta eli ns. hyvää huomenta -liikettä. Seurauksena sitkeä kipu polven etuosassa ja sisäreunalla. Joko en osaa etukyykätä tai liike ei vain sovi minulle. Kipu loppui heti, kun lopetin etukyykyn tekemisen, eli ihan selvä syy-seuraussuhde.

Tein hieman nettitutkimusta ja nyt olisi kaksi kandidaattia korvaamaan etukyykky: 1) maljakyykky (goblet squat) ja 2) bulgarialainen (yhden jalan) kyykky. Molemmissa vetoaa helppous sekä se, että näitä voi tehdä melko kevyillä painoilla, joka toivon mukaan säästää polvia.

Kumpi näistä olisi parempi, jos tavoitteena on ensisijaisesti vahvistaa etureisiä? Homman idea on siis parantaa normaalia kyykkyä, eli ottaisin tämän etureisiliikkeen ohjelmaan apuliikkeenä. Vai pitäisikö harkita jotain ihan muuta?

Tossa oma lemppari etureisille. Itse teen ton sillä erolla, että pidän sormenpäillä kevyesti puolapuista tms. kiinni, pysyy liikerata paremmin. Vähintään 15 toiston sarjoja jatkuvalla liikkeellä ja ylähäältä vajaana. On sen verran hyvä liike, että postaan tosta jonkun oppaan pakkikselle kun ehdin kuvailla.

Tossa oma lemppari etureisille. Itse teen ton sillä erolla, että pidän sormenpäillä kevyesti puolapuista tms. kiinni, pysyy liikerata paremmin. Vähintään 15 toiston sarjoja jatkuvalla liikkeellä ja ylähäältä vajaana. On sen verran hyvä liike, että postaan tosta jonkun oppaan pakkikselle kun ehdin kuvailla.
Ei taida onnistua omalla salillani. Vaatii liikaa apuvälineitä (vyön, korokkeita, yms.).

Ei taida onnistua omalla salillani. Vaatii liikaa apuvälineitä (vyön, korokkeita, yms.).

Ei todellakaan vaadi ihmeellisiä varusteita. Mun "vyö" on leveästä kuormaliinasta katkaistu sopivan mittainen pätkä mihin karhulangalla ompelin sakkelit. Kustannus alle 10e (2 sakkelia + palohaka) kun kuormaliina jäi edelleen käyttöön. Ei oo dippivyötä tullut hankittua kun tämä toimii edelleen.

Korokkeina käy vedon pukit, levypainot yms, mielikuvitusta vaan kehiin.

Ei todellakaan vaadi ihmeellisiä varusteita. Mun "vyö" on leveästä kuormaliinasta katkaistu sopivan mittainen pätkä mihin karhulangalla ompelin sakkelit. Kustannus alle 10e (2 sakkelia + palohaka) kun kuormaliina jäi edelleen käyttöön. Ei oo dippivyötä tullut hankittua kun tämä toimii edelleen.

Korokkeina käy vedon pukit, levypainot yms, mielikuvitusta vaan kehiin.

Asenteesta kiinni, niinkuin tässä näkyy. :rolleyes:

Mikään ei ole mahdotonta MacGyverille...

Sali jossa käyn on niin pelkistetty kuin vain voi olla, mitään ylimääräistä ei ole. Ei dippivyötä, ei edes dippitelinettä.

Tästä on ollut puhetta varmaan, mutta sori en jaksa selata kovin montaa sivua. Voiko tehdä mave sarjan vaikka tyyliiin 2x3. Että siis vetää 3 toistoa, korjaa asennon ja vetää toiset 3. En saa pidettyä jämäkkää pakettia kasassa 5-6 toiston verran. Tai entä jos tekisi "ykkösiä" vaikka 5 putkeen? Vai mietinköhän ylipäätään ihan turhaan tätä. Tuskin tuossa amatöörillä ja aloittelijalla isoa merkitystä on.

Tästä on ollut puhetta varmaan, mutta sori en jaksa selata kovin montaa sivua. Voiko tehdä mave sarjan vaikka tyyliiin 2x3. Että siis vetää 3 toistoa, korjaa asennon ja vetää toiset 3. En saa pidettyä jämäkkää pakettia kasassa 5-6 toiston verran. Tai entä jos tekisi "ykkösiä" vaikka 5 putkeen? Vai mietinköhän ylipäätään ihan turhaan tätä. Tuskin tuossa amatöörillä ja aloittelijalla isoa merkitystä on.

Fiksuintahan tuossa melkein on tehdä ns. ykkösiä, että jokaisen toiston jälkeen pysäytät tangon maahan ja korjaat asennon. Varsinkin jos voimaa haluat tuolla hakea niin jää turha pomputtelu pois kun joka veto lähtee kuoletuksesta. Voit samalla ottaa uudet hapet ja paineet toistojen välissä.

Fiksuintahan tuossa melkein on tehdä ns. ykkösiä, että jokaisen toiston jälkeen pysäytät tangon maahan ja korjaat asennon. Varsinkin jos voimaa haluat tuolla hakea niin jää turha pomputtelu pois kun joka veto lähtee kuoletuksesta. Voit samalla ottaa uudet hapet ja paineet toistojen välissä.

Tuossa on kuitenkin se kolmas vaihtoehto eli pidetään paine kokoajan, lyhyt stoppi maassa ja vähän lisää happea.

Tuossa on kuitenkin se kolmas vaihtoehto eli pidetään paine kokoajan, lyhyt stoppi maassa ja vähän lisää happea.
Varsinkin kun kysyi juuri siksi ettei onnistu tekemään noin.

Ykkösiä putkeen. Jotkut nousee jopa välissä seisomaan.
Ite nostan vain persettä pikkuisen ja haen uudet hapet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom