Kyykky- ja mavekyssäreitä

Tätä on varmaan kysytty ennenkin, mutta kysynpä nyt kuitenkin. Eli mitä hyviä neuvoja olisi kyykkytekniikan korjaamiseen, jos kyykyssä on pientä etukenoa. Eli kun lähden pohjalta liikkeelle, niin ensimmäisenä nousee takalisto, jolloin ylävartalo menee hieman etukenoon, ja vasta sen jälkeen alkaa nousemaan muu kroppa (eli myös tanko). Samalla hetkellä teen myös käsillä yhden pumppaavan liikkeen, eli ponnistuksen voimasta kyynärpäät menevät taaksepäin ja sitten kun vaikein kohta nostosta on ohi niin palaavat takaisin lähtöasentoon (vähän vaikea selittää, mutta näyttää kyynärvarren nopealta edestakasliikkeeltä).

Tiedostan nuo virheet, mutta en vain osaa korjata niitä. Riittävän kevyillä painoilla kyykkääminen menee hyvin, mutta heti kun mennään itselleni raskaisiin sarjoihin, niin nuo virheet tulevat esiin. Kyseessä on siis eräänlainen vuosien aikana opittu maneeri, josta on todella vaikea opetella eroon. Vaikka kuinka keskittyisin ylävartalon ja käsien asentoon, niin silti ne virheet tulee tehtyä, etenkin sarjan viimeisillä toistoilla.

Suositusten pohjalta olen alkanut tekemään etukyykkyä ja hyvää huomenta. Ajatuksena keskivartalon vahvistaminen, jotta normikyykyssä "paketti" pysyy paremmin kasassa.

Olen nyt päättänyt tiputtaa painoa kyykyssä ja keskittyä tekniikan korjaamiseen. Vinkit olisivat tervetulleita. Jotain tiettyjä apuliikkeitä? Mielikuvaharjoitteita? Tekniikkaharjoitteita?

Tuossa on yleensä syynä yksinkertaisesti heikot etureidet. Kun siellä ei ole voimaa tulla etureisipainotteisesti ylös niin kroppa menee siitä mistä on eniten voimaa eli siirtää rasituksen enemmän takareisille ja pakaroille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuossa on yleensä syynä yksinkertaisesti heikot etureidet. Kun siellä ei ole voimaa tulla etureisipainotteisesti ylös niin kroppa menee siitä mistä on eniten voimaa eli siirtää rasituksen enemmän takareisille ja pakaroille.
Miten tuota kannattaa mieluiten lähteä korjaamaan?

En iha täysin varma mitä haet takaa tolla kyynärpää yms. juttuilla, saati oonko oikee henkilö neuvoon tässä aihees yhtään mitään, mut yritän:
Kato toi video ja mieti onko siitä mitään hyötyä siihen mitä oletan sun miettivän. Ilmeisesti sulla menee julleksi kyykky siis? Onko tanko sit myös tosi korkeella sulla niskassa?
Sori, en oikein saanut linkkaamastasi videosta mitään uutta irti. Oma kyykkyni ei ole tyylipuhdas high bar / low bar, vaan ehkä jotain siitä välimaastosta. Tanko ei ole kovin korkealla, mutta ei aivan low bar -tyyliin alhaallakaan (en osaa asemoida tankoa niin alas). Olen tehnyt kyykkyjä muutaman vuoden ajan keskittyen siihen mikä tuntuu itsestä luonnolliselta. Saamieni kommenttien mukaan kyykky on muuten hyvä, mutta nostovaiheessa tapahtuu kuvailemani eteenpäin nojaaminen.

Vähän vaikeahan näitä on selittää kirjoittamalla, mutta en osaa/jaksa laittaa videota, laiska kun olen.
Etukyykkyjä tai etureisipainotteisia takakyykkyjä eli high bar, alaslasku lähtee polvista ja rinta edellä pohjasta ylös.
Aloitin etukyykkyjen tekemisen apuliikkeenä noin kuukausi sitten. Aika tuskaiselta tuntuu ja painot ovat pienet, joka varmaan viittaa heikkoihin etureisiin. Toivotaan, että tästä on apua normikyykkyyn.

Kyykyn jullettamiseen kannattaa miettiä myös päinvastaista lähestymistapaa: onko vika sittenkin siinä että yritetään kyykätä liian pystyssä (koska niin ne kiinalaisetkin kyykkää!!) vaikka selkä hieman enemmän vaaterissa ois itselle tehokkaampi tapa kyykätä?
Mavessakin monet ottaa lähtöasennon liian kyykkymäiseksi ja ihmetellään kun perse nousee alussa ekana. Tähän kuitenkin suurin osa tajuaa nykyään neuvoa että lähtöasento on liian pysty - miksei samaa voisi ajatella kyykyn suhteen?

Toki riippuu ihan tapauksesta onko ongelmana tapa jolla yritetään kyykätä vai tapa johon kyykky pyrkii menemään, tää nyt vaan ajatusleikkinä. Video auttais paljon.

Kyykyn jullettamiseen kannattaa miettiä myös päinvastaista lähestymistapaa: onko vika sittenkin siinä että yritetään kyykätä liian pystyssä (koska niin ne kiinalaisetkin kyykkää!!) vaikka selkä hieman enemmän vaaterissa ois itselle tehokkaampi tapa kyykätä?
Mavessakin monet ottaa lähtöasennon liian kyykkymäiseksi ja ihmetellään kun perse nousee alussa ekana. Tähän kuitenkin suurin osa tajuaa nykyään neuvoa että lähtöasento on liian pysty - miksei samaa voisi ajatella kyykyn suhteen?

Toki riippuu ihan tapauksesta onko ongelmana tapa jolla yritetään kyykätä vai tapa johon kyykky pyrkii menemään, tää nyt vaan ajatusleikkinä. Video auttais paljon.
Ihan hyvä teoria, mutta liian pysty asento ei taida olla ongelmana omalla kohdallani. Tässä viimeksi pari päivää sitten muutama kokeneempi voimailija kommentoi kyykkytekniikkaani ja sanoivat että oikeastaan kaikki näyttää hyvältä, paitsi se ponnistukseen liittyvä etukeno ja käsien vatkaus. Suosittelivat etukyykkyä tai maljakyykkyä, kuten Oranki ylempänä.

Videota en nyt onnistu toimittamaan, valitettavasti.

Mäkin olen vähän sitä mieltä, että etureisistä löytyy heikkous jos se kaatuu selvästi eteen viimeisissä toistoissa. Siihen sekoitetaan sitä vuosien mittaan opeteltua kyykkytapaa niin soppa on valmis.

Voisit kokeilla miedosti korkeaa boksikyykkyä. Joku 5cm yli "kisakyykyn". Se nimittäin opettaa tosi hyvin pitään kropan oikeassa asennossa ja se siirtyy kohtuu hyvin tavalliseen kyykyynkin. Opettaa samalla käsitteleen hieman isompia painoja ja antaa erilaista rasitusta.

Voisit kokeilla miedosti korkeaa boksikyykkyä. Joku 5cm yli "kisakyykyn". Se nimittäin opettaa tosi hyvin pitään kropan oikeassa asennossa ja se siirtyy kohtuu hyvin tavalliseen kyykyynkin. Opettaa samalla käsitteleen hieman isompia painoja ja antaa erilaista rasitusta.
Pitääpä kokeilla.

Olen nyt joka tapauksessa päättänyt tehdä kyykkyä jonkin aikaa kevyemmillä painoilla, keskittyen tekniikkaan (ehkä noin kuukauden ajan?). Tämä siis yhdistettynä etukyykkyihin. Katsotaan, joska näiden avulla tilanne lähtisi korjaantumaan.

Olen nyt joka tapauksessa päättänyt tehdä kyykkyä jonkin aikaa kevyemmillä painoilla, keskittyen tekniikkaan (ehkä noin kuukauden ajan?).
Liikaa keventämällä voi olla hankala tappaa kovin lyhyessä ajassa vuosien aikana syntynyttä tapaa tekniikassa, niin että siitä myös pääsee eroon kun painoa lisätään.

Tekniikkaa voi hioa myös normi painoilla ja volyymilla kun katkaisee sarjat lyhyiksi ja tekee vain enemmän sarjoja. Esim samalla painolla 4x6 sijaan 12x2

Minulla oli kyykyssä täsmälleen sama ongelma eli etureisien heikkous aiheutti kippaamisen eteen ja julletuksen. Isommilla sarjaraudoilla tuli seinä vastaan tekniikan takia. Itse lähdin ratkaisemaan ongelmaa keventämällä rautoja ensin n 10% ja lyhentämällä sarjoja, ja keskittymällä tekniikkaan. Aika pian (~2kk) pystyi jo nousemaan entisiin sarjarautoihin, kun piti sarjat lyhempinä ja teki useampia sarjoja. Nyt treenaan yksijakoisella niin, että joka treenissä on kyykky, jossa yksi neljästä kerrasta on suht isolla volyymilla (6-12x3-7), kaksi pienemmällä (2-4x5-8) ja yksi vedon jälkeinen etukyykky suht kevyenä. Paljon vaan toistoja ja aina tekniikka edellä. Uskon, että uuden tekniikan saaminen selkärankaan tulee viemään noin vuoden.
Kehitys tulee tällä hetkellä ihan selkeästi etureisien kehittymisen kautta ja joka treenissä tuntee, että etureidet on heikoin lenkki. Nyt kuitenkin tuntuu selkeästi, että kehitystä tulee tasaisesti ja plussana veto parani huomattavasti, kun oppi käyttämään jalkoja nostossa kunnolla.

Kiitos RHS ja Muffinssi näistä vinkeistä. Täytyy laittaa kokeiluun jossain vaiheessa. Teen nyt ainakin alkuun kyykkyä kevyemmillä painoilla, mutta samoilla toistomäärillä. Ja tietenkin etukyykkyä, kuten yllä jo mainittu.

Eilisestä kyykkäilystä jäi sellainen tunne, että edessä on pitkä matka. Käytännössä joudun muuttamaan sitä tapaa, millä ponnistan kyykyn pohjalta liikkeelle. Jos tavallisesti "kuolonkohta" on suunnilleen liikkeen puolivälissä, niin nyt se tuntuu olevan alkuponnistuksessa (alkuponnistus on siis se kohta, jossa yleensä teen "niiauksen" eteen). Tästä johtuen kevennettyjen painojenkin kanssa joutui työskentelemään ihan kunnolla.

Minulla oli kyykyssä täsmälleen sama ongelma eli etureisien heikkous aiheutti kippaamisen eteen ja julletuksen. Isommilla sarjaraudoilla tuli seinä vastaan tekniikan takia. Itse lähdin ratkaisemaan ongelmaa keventämällä rautoja ensin n 10% ja lyhentämällä sarjoja, ja keskittymällä tekniikkaan. Aika pian (~2kk) pystyi jo nousemaan entisiin sarjarautoihin, kun piti sarjat lyhempinä ja teki useampia sarjoja. .

Itse lähdin ratkaisemaan hieman samaa ongelmaa, sekä ylipäänsä sitä että takakyykky oli jämähtänyt pahasti paikalleen, ja isommat raudat ei liikkunut senkään vertaa, sillä että vaihdon takakyykyn kokonaan etukyykkyyn. Ei se tulos helpolla noussut, mutta kun olin saanut etukyykkyyn jonkin verran rautaa lisää niin kokeilin miten takakyykky kulkee. Aikamoinen järkytys kun huomasi että oli melkein samassa kuin etukyykky, ja se ei ollut hyvä asia, koska takakyykky oli siis pudonnut ja paljon (tässä toki muitakin mahdollisia selittäviä tekijöitä). No pari treeniä alle ja sarjapainoja sai kasvattaa sen 10 kiloa. Tosi tasapainoisesti ja syvältä tuli nyt, en tiedä auttaako etureisien kasvanut voima vai yksinkertaisesti se että etukyykyssä on pakko olla oppinut käyttämään keskivartaloa oikein. Ensi treeni ratkaisee paljon, toiset 10 kiloa pitäs saada tankoon vielä tolla tekniikalla että kannatti tehdä tuollainen kokeilu:)

Jännä muuten miten etukyykky (teen kyykyt painonostokengillä) ottaa siihen pisaraan ja ulkosyrjään etureidessä, ja takakyykky lähes yksin omaan juuri siihen mihin etukyykky ei ota, eli tuohon päälle sinne lonkkaan asti, ns. paksuuteen.

Mitä mieltä pinnoilta/pukeilta vedoista ei maven yläosan kehittämis mielessä, vaan yläselän treenaamis mielessä? Tyyliin jopa vähän polvien yläpuoleltakin, eli menis selkeesti vaan selälle liike.
Jotkut tota kaiketi tekee tässä mielessä ja pitää hyvänä liikkeenä jopa latseille. Aattelin ottaa kokeiluun olankohautusten kaveriks/tilalle. Vai voiko olla huono idea, kun itellä esim. mavessa loppuojennus helppo jo valmiiksi, kun taas maasta irtoaa suhteessa vaikeammin?
Jos et kaz pulleja tee, niin se on aivan sama miten korkeelta pukilta revit; pakarat ja takareidet siinä työtä tekee, selän duuni on kestää suorassa. Itselläkin kyllä lavat ottaa osumaa aika hyvin pukkivedoissa, mutta oma ammattilaisjuomaraha on, että yrität sen liikkeen pitää suht laajana (ei egoraudoilla muutaman sentin nylkytyksiä, kohautuksistakin varmaan hyödyt enemmän).

Kaz pull? Ei googlaamalla löytynyt mitään ainakaan tolla. Meinaatko sitä liikettä, missä silleen räväkästi kohautetaan samalla?

View: https://www.youtube.com/watch?v=-0t_hCzUgvM
Jtn tällasta siis? Toi olis vaa ollu just siis johki tyylii selkätreeniin ei nyt ekana, eikä välttämättä edes tokana liikkeenäkään mulla. Kokeilen tietty silti, mut katon mitä viel vastataan mielenkiinnosta.

Kaz pull on helvetin vaarallinen ja IMO tyhmä liike. Räkkiveto pyöreellä selällä, (pelkästään) selän ojennuksella liikutetaan tankoa. Nimetty Bill Kazmaierin mukaan.

Mitä mieltä pinnoilta/pukeilta vedoista ei maven yläosan kehittämis mielessä, vaan yläselän treenaamis mielessä? Tyyliin jopa vähän polvien yläpuoleltakin, eli menis selkeesti vaan selälle liike.
Jotkut tota kaiketi tekee tässä mielessä ja pitää hyvänä liikkeenä jopa latseille. Aattelin ottaa kokeiluun olankohautusten kaveriks/tilalle. Vai voiko olla huono idea, kun itellä esim. mavessa loppuojennus helppo jo valmiiksi, kun taas maasta irtoaa suhteessa vaikeammin?

Suosittelen vahvasti kokeilemaan sjmv tempausotteella, jos haluat maastavedoilla vahvistaa yläselkää. Eli jokainen toisto lähtee kuoletuksesta pukeilta. Sellainen korkeus, että irroituksessa takareidet on venytyksessä, yleensä juuri lumpion alta on hyvä ja polvet lähes lukossa. Ote tosi leveä, vähintään etusormet merkeissä. Toistoissa myös alaslasku suht kontrolloitu. Itse olen tehnyt tuota nyt muutaman kuukauden ja tosiaan koko selkään on tullut hemmetisti pitoa sen lisäksi, että tuo on loistava yleisvoimaliike posterior chainille. Tuntuu huomattavasti turvallisemmalta kuin sjmv ilman kuoletusta, mistä johtuen tossa pystyy äkkiä käyttämään aika isoja painoja.

Like this? Aika lyhyt liikerata täl videol kyl tai sit vaan toi levee haara asento tekee sen. Öö hyhhyh Offtopic, mut kandee kattoo tän jäbän videoit. Varmaan vahva selkäsin ihminen mitä olemassa :D, ihan käsittämättömii juttui tol kanaval.

No ihan tuollaista en tarkoittanut. Jalat lähes suorana, kapea asento ja polven alta.

Mitä ammattilaisvinkkejä olisi mavetekniikkaan, jos ongelmana on selän pyöreys? Olen kehittänyt tässä parin vuoden aikana sellaisen mavetyylin, että selkä on jo alhaalta lähtiessä hieman pyöreä (ei pahasti, mutta hieman) ja pysyy sellaisena koko noston ajan. Eli selän asento ei muutu eikä tapahdu mitään notkahdusta, vaan on alusta asti vähän huono.

Yritin tänään tehdä hieman kevyemmillä painoilla ja keskittyen siihen, että selkä pysyisi todella suorana koko noston ajan. Eihän siitä tullut oikein mitään. Kevyillä painoilla OK, mutta heti kun alettiin lähestymään normaaleja sarjapainoja niin selkä valahti siihen aavistuksen pyöreään "normaaliasentoon" mihin olen tottunut. Tuntuu siis siltä, että maven pääasiallinen rajoittava tekijä on selkä; jalat jaksaisivat nostaa paljon enemmän, mutta (ala)selkä ei pysy tiukkana ja suorana.

Sivuhuom.: Reilu viikko sitten olin tässä ketjussa itkemässä paskaa kyykkytekniikkaa. Nyt näyttää siltä, että mavessakin on vikaa. Hieno harrastus... :(

Mitä ammattilaisvinkkejä olisi mavetekniikkaan, jos ongelmana on selän pyöreys? Olen kehittänyt tässä parin vuoden aikana sellaisen mavetyylin, että selkä on jo alhaalta lähtiessä hieman pyöreä (ei pahasti, mutta hieman) ja pysyy sellaisena koko noston ajan. Eli selän asento ei muutu eikä tapahdu mitään notkahdusta, vaan on alusta asti vähän huono.

Yritin tänään tehdä hieman kevyemmillä painoilla ja keskittyen siihen, että selkä pysyisi todella suorana koko noston ajan. Eihän siitä tullut oikein mitään. Kevyillä painoilla OK, mutta heti kun alettiin lähestymään normaaleja sarjapainoja niin selkä valahti siihen aavistuksen pyöreään "normaaliasentoon" mihin olen tottunut. Tuntuu siis siltä, että maven pääasiallinen rajoittava tekijä on selkä; jalat jaksaisivat nostaa paljon enemmän, mutta (ala)selkä ei pysy tiukkana ja suorana.

Sivuhuom.: Reilu viikko sitten olin tässä ketjussa itkemässä paskaa kyykkytekniikkaa. Nyt näyttää siltä, että mavessakin on vikaa. Hieno harrastus... :(

No eipä tollasta tässä voi korjata, mutta luultavasti et osaa sitä tärkeintä hommaa nostelussa eli ottaa kunnolla paineita. Kattele vaikka jotain Chris Duffinin videoita tubesta niin alkaa aukeemaan. Se selittää noi ihan hyvin.

No eipä tollasta tässä voi korjata...
Taidat olla oikeassa. Välillä kyselen neuvoa salini vakiovoimailijoilta, mutta ei heitäkään viitsi aina olla hätyyttelemässä.

...mutta luultavasti et osaa sitä tärkeintä hommaa nostelussa eli ottaa kunnolla paineita. Kattele vaikka jotain Chris Duffinin videoita tubesta niin alkaa aukeemaan. Se selittää noi ihan hyvin.

Itseasiassa sinä Oranki neuvoit minulle kauan sitten paineista. Käytit muistaakseni mielikuvaa, että pitää "jännittää vatsalihakset kuin joku olisi lyömässä nyrkillä vatsaan". Olen noudattanut tätä neuvoa, mutta jotenkin kun menen raskaampiin sarjapainoihin, niin se selkä vaan pyöristyy väkisin. En varmaan osaa kunnolla pitää niitä paineita noston aikana.

Pitää katsella noita Duffinin videoita, kiitos vinkistä. Muuten ajattelin, että teen nyt saman kuin mitä kyykyssä, eli tiputan sarjapainoja ja alan tekemään sellaisilla painoilla joissa tekniikka varmasti pysyy kasassa. Jos vaikka pikkuhiljaa oppisin tekemään maven paremmin (toivossa on hyvä elää).

Taidat olla oikeassa. Välillä kyselen neuvoa salini vakiovoimailijoilta, mutta ei heitäkään viitsi aina olla hätyyttelemässä.

Itseasiassa sinä Oranki neuvoit minulle kauan sitten paineista. Käytit muistaakseni mielikuvaa, että pitää "jännittää vatsalihakset kuin joku olisi lyömässä nyrkillä vatsaan". Olen noudattanut tätä neuvoa, mutta jotenkin kun menen raskaampiin sarjapainoihin, niin se selkä vaan pyöristyy väkisin. En varmaan osaa kunnolla pitää niitä paineita noston aikana.

Pitää katsella noita Duffinin videoita, kiitos vinkistä. Muuten ajattelin, että teen nyt saman kuin mitä kyykyssä, eli tiputan sarjapainoja ja alan tekemään sellaisilla painoilla joissa tekniikka varmasti pysyy kasassa. Jos vaikka pikkuhiljaa oppisin tekemään maven paremmin (toivossa on hyvä elää).

Jep, tee sellaisilla painoilla volyymiä millä ei tekniikka petä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom