Kyykky- ja mavekyssäreitä

Heippa taas.

Tässä oon varovaisesti pikkuhiljaa lisäillyt rautaa tankoon ja omasta mielestä tuntuu ja näyttää aika OKlta tuo vetäminen.

Mitäs kokeneemmat sanoo? Onko jotain korjailtavaa vai lisää rautaa vaan? :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä luulen että sä varot oikeaa polvea tai nilkkaa? Tai jompi kumpi ei taivu kunnolla.

Eli vaikka olet tasapainosessa asennossa niin alastulovaiheessa käännät itseäsi vasemmalle ja tanko hinkkautuu enemmän oikeaan sääreen. Ehkä?
Voi kai tapahtua nostovaiheessakin mutta yleensä sitä tulee kontrolloitua tarkemmin?

Hyvä pointti! En ollut edes ajatellut että se voisi johtua alastulovaiheesta. Pitää ens kerralla kiinnittää huomiota siihen.

Yläasennossa pakarat yhteen ja painetta keskikroppaan, muuten helvetin hyvä. Nyt lantio jää taakse. Ota vaikka joku ylisuuri paino selkään niin tajuat, että tuo pieni etukumara perse pitkällä ei ole kummoinen asento.

Yläasennossa pakarat yhteen ja painetta keskikroppaan, muuten helvetin hyvä. Nyt lantio jää taakse. Ota vaikka joku ylisuuri paino selkään niin tajuat, että tuo pieni etukumara perse pitkällä ei ole kummoinen asento.

Tuohon en olekkaan ikinä kiinnittäny huomiota. Ilmankos pienetkin raudat tuntuu niin raskaalta yläasennossa. Täytyy seuraavaan kyykkytreeniin erityisesti painottaa tuota.

Ne sanovat että nivelien naksahtelu ei haittaa jos kipua ei tunnu. Minulla naksahtaa kyykyn ala-asennossa vasen polvi, välillä oikeakin.
Kipua ei esiinny heti, vaan välillä iltaisin kolottaa polvia.

Tämä alkoi vaivaamaan viimeksi kun tein raskaita vitosia ja kolmosia +100kg kieppeillä. Nyt olen viimeisen kuukauden aikana kavunnut ylös 80kg sarjapainoista 95 kiloon ja taas alkoi polvet naksumaan heti kun sai vähän raskaampaa niskaan. Naksahtelee vaikka ei olisi edes tankoa niskassa.

Ensikerralla kokeilen lämmitellä polvet reiden ojennus-ja koukistuslaitteissa ennen kyykkäämistä jos se vaikka auttaisi vähän.

Onko jotain muuta mitä kannattaisi tehdä/kokeilla?

Mulka loppu naksuminen ku hommasin neopreeniset polvilämppärit (XXL:stä perus Rehbandit). Pistän aina jalkaan ennen yleislämppäreitä ja heti sit pois ku kyykkysarjat tehty.

Polje kuntopyörää 10 minuuttia ennen kyykkäämistä, niin saat polvet lämpimiksi. Sitten hyvät lämmittelyt/nousut. Aloita tangolla.

Moi!

Oon tehnyt viime aikoina kyykkyä silleen et jalkaterien välinen kulma on melkoisen suuri verrattuna mitä yleensä näkee. Sanoisin että jossain 90 ja 180 asteen välissä on. Jalkojen etäisyys toisistaan ei ole kauhean suuri. Onko tämä jonkun mielestä täysin väärä tekniikka? Mulla on nilkkojen liikkuvuuden kanssa vähän vaikeata. Käytän kenkinä Adidaksen powerlift 2.0, joissa on "vaan" 0,6 tuuman korotus verrattuna siihen yleiseen 0,75". Pääsen muuten liikkuvuuden kannalta syväkyykkyyn "normaalimmalla" jalkojen asennolla, mutta kantapäät nousevat tietysti lattiasta tällöin eli ei voi painojen kanssa tehdä. Kiitoksia jos jollain on vinkkejä.

Onko kellään tietoa siitä mistä johtuu, että minua aina sattuu oikeaan nivuseen kun kyykkään alle vaakatason tai joskus jopa 90 asteeseen. Olen koittanut venytellä ja putkirullata, mutta vaiva ei ole sillä lähtenyt. Kiitos jo etukäteen

Voi tietysti olla, mutta ainakaan ei mitään huomattavaa kun olen kuvannut kyykkämistäni ja katsonut jälkeen päin. Olen myös koittanut kaventaa asentoa ja suunnata jalka teriä enemmän ulos päin, mutta sekään ei ole auttanut.

Onko kellään tietoa siitä mistä johtuu, että minua aina sattuu oikeaan nivuseen kun kyykkään alle vaakatason tai joskus jopa 90 asteeseen. Olen koittanut venytellä ja putkirullata, mutta vaiva ei ole sillä lähtenyt. Kiitos jo etukäteen

Tarkottaako nivunen tässä kohtaa tuota lonkan etuosaa, lonkankoukistajan seutua? Katoppas seuraavaks kyykkyä tehdessäsi, että selän asento pysyy samana koko ajan ja ettet aloita liikettä työntämällä persettä pystyyn (selkää notkolle/kaarelle, lantiota eteen). Pakarat yhteen puristamalla lantion saa suoraan. Se asento pitäisi pystyä pitämään koko ajan.

Nivus kipu tuntuu siis reiden sisäpuolella. Kyykky tuntuu kyllä muutenkin melko jäykältä ala asennossa eli varmaan juuri tuo painojen kanssa venyttely voisi lopulta auttaa jos vain jatkaa sen tekemistä. Tuntuu vain, että kun olen väkisin vain jatkanut kyykkäilyä niin kipu olisi vähän pahentunut.

Itsellä vähän vastaava ainakin johtui kireästä lonkankoukistajasta. Urheiluhierojakaverini bongasi, että oli ihan selkeä ero voimatasoissa jalkojen välillä mikä tasoittui kun käsiteltiin lonkankoukistajia. Tuon jälkeen tullut usein ennen ja jälkeen kyykkäilyä muun lämmittelyn ohessa venyteltyä lonkankoukistajia eikä nivuskipu ole palannut.

Itsellä vähän vastaava ainakin johtui kireästä lonkankoukistajasta. Urheiluhierojakaverini bongasi, että oli ihan selkeä ero voimatasoissa jalkojen välillä mikä tasoittui kun käsiteltiin lonkankoukistajia. Tuon jälkeen tullut usein ennen ja jälkeen kyykkäilyä muun lämmittelyn ohessa venyteltyä lonkankoukistajia eikä nivuskipu ole palannut.

Täytyy alkaa tosissaan venyttelemään lonkankoukistajia. Ei ole itselle ikinä edes tullut mieleen, että nivus kipu voisi johtua kireistä lonkankoukistajista. Venyttelen päivittäin, mutta en ole koskaan paljoa venytellyt lonkankoukistajia.

Ok, kiitoksia hyvistä neuvoista! Alan päivittäin tekemään kyykkyihin keskittyvää venyttelyä eli juuri tuon tyylistä mitä tuossa videossa näkyy ja tosissaan venyttelemään niitä lonkankoukistajia. Tulen tänne muutaman viikon jälkeen takaisin itkemään ellei vaiva ole yhtään parantunut :D .

Tätä on varmaan kysytty ennenkin, mutta kysynpä nyt kuitenkin. Eli mitä hyviä neuvoja olisi kyykkytekniikan korjaamiseen, jos kyykyssä on pientä etukenoa. Eli kun lähden pohjalta liikkeelle, niin ensimmäisenä nousee takalisto, jolloin ylävartalo menee hieman etukenoon, ja vasta sen jälkeen alkaa nousemaan muu kroppa (eli myös tanko). Samalla hetkellä teen myös käsillä yhden pumppaavan liikkeen, eli ponnistuksen voimasta kyynärpäät menevät taaksepäin ja sitten kun vaikein kohta nostosta on ohi niin palaavat takaisin lähtöasentoon (vähän vaikea selittää, mutta näyttää kyynärvarren nopealta edestakasliikkeeltä).

Tiedostan nuo virheet, mutta en vain osaa korjata niitä. Riittävän kevyillä painoilla kyykkääminen menee hyvin, mutta heti kun mennään itselleni raskaisiin sarjoihin, niin nuo virheet tulevat esiin. Kyseessä on siis eräänlainen vuosien aikana opittu maneeri, josta on todella vaikea opetella eroon. Vaikka kuinka keskittyisin ylävartalon ja käsien asentoon, niin silti ne virheet tulee tehtyä, etenkin sarjan viimeisillä toistoilla.

Suositusten pohjalta olen alkanut tekemään etukyykkyä ja hyvää huomenta. Ajatuksena keskivartalon vahvistaminen, jotta normikyykyssä "paketti" pysyy paremmin kasassa.

Olen nyt päättänyt tiputtaa painoa kyykyssä ja keskittyä tekniikan korjaamiseen. Vinkit olisivat tervetulleita. Jotain tiettyjä apuliikkeitä? Mielikuvaharjoitteita? Tekniikkaharjoitteita?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom