Kyykky- ja mavekyssäreitä

Voisko joku jeesata maven tekniikan kanssa? Kokeilin eilen, enkä todellakaan ole varma, meneekö sinne päin. Ainakin saatanan jäykiltä tuntuu paikat, tarttee alkaa venyvyyttä hommaamaan lisää. Mitkä venytykset erityisen hyviä maven kanssa? Lonkankoukistajat?

Tuossa edellisellä sivulla on video hyvästä venyttelyliikkeestä mavea ajatellen. Mut et sä näyttäis erityisesti semmoista tarvitsevan tuon perusteella. Laita 20 kilon levyt tai halkaisijaltaan vastaavat painot tankoon niin liikerata lyhenee muutaman sentin ja ei pitäis tuntua niin kireältä. Ei venyttelystä ja liikkuvuuden lisäämisestä tietty haittaakaan ole. Ihan ok nostoja nuo oli.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
http://snag.gy/91VPt.jpg

Onko tuo asento siis tuossa kohdassa hyvä?
Tuossa sä oot vielä hieman liian kyykyssä ja tanko on edessä, tai sit toi tangon pään paikka hämää jos se on vaikka vähän vinossa. Mutta tuossa videossa siinä kohtaa kun tanko lähtee nouseen maasta. Haet sen asennon siis tavallaan automaattisesti mistä on hyvä nostaa ja sillä perusteella voit lähteä mun puolesta vaikka perse maasta, koska nosto lähtee vasta kun asento on hyvä. Onhan se tietysti turhaa venkoilemista, mutta ei tässä anneta tyylipisteitä ja jos joku jaksaa mainita parin sentin perseen nousemisesta niin se on pilkun viilausta. Tuolla tekniikalla et ainakaan riko itseäsi ja se on se tärkein asia, eikä se että se haitari on sentilleen oikeassa paikassa heti kun asennon hakee.

Jos tässä olisi edes kyse siitä että perse nousee voimanpuutteen vuoksi, niin toi neuvo olisi täysin nurinkurinen. Etureisiin sitä voimaa pitää saada jos niillä ei jaksa tankoa nostaa maasta. Sen takia se perse nousee koska rasitusta siirretään sinne millä jaksaa nostaa. Ihan maksimiraudoissa voi kyllä kipata senkin takia, että takaosasto pettää mutta ei se sit kyllä ylöskään tule.

Mutta tässä on kyllä kyse siitä että tanko on väärässä paikassa kuten sanottu ja nosto lähtee ihan luonnottomasta asennosta, eli liian kyykystä. Perse nousee just sen verran, että siinä kohtaa kun veto kunnolla lähtee niin asento on hyvä. Siinä mielessä tuossa ei olisi välttämättä edes korjattavaa.
Heh.. Nyt kun ajattelen asiaa, niin toi on muuten ihan totta, että jalkojen "työntövoimasta" kiinni ennemmin että hanuri ampuu ylös. My bad.

Tuossa sä oot vielä hieman liian kyykyssä ja tanko on edessä, tai sit toi tangon pään paikka hämää jos se on vaikka vähän vinossa. Mutta tuossa videossa siinä kohtaa kun tanko lähtee nouseen maasta. Haet sen asennon siis tavallaan automaattisesti mistä on hyvä nostaa ja sillä perusteella voit lähteä mun puolesta vaikka perse maasta, koska nosto lähtee vasta kun asento on hyvä. Onhan se tietysti turhaa venkoilemista, mutta ei tässä anneta tyylipisteitä ja jos joku jaksaa mainita parin sentin perseen nousemisesta niin se on pilkun viilausta. Tuolla tekniikalla et ainakaan riko itseäsi ja se on se tärkein asia, eikä se että se haitari on sentilleen oikeassa paikassa heti kun asennon hakee.

Totta. Se on itselle tärkeintä että en pasko selkääni. Ja tuo tanko tosiaan oli vähän vinossa kameraan nähden.

Mutta kuitenkin tuossa kuvassa minkä pastesin niin tanko on jo noussut hieman maasta

Tuleeko muilla latsien alaosat kipeeksi mavesta? Mulla tuntuu sarjoja tehdes usein eniten just ottavan tuo kohta eniten osumaa vai onko siellä joku muu lihas mikä rasittuu? Mielestäni tekniikka on jokseenkin oikeanlainen.

Mulla on ollut ihan helvetisti MaVen kanssa ongelmia. Eniten nyt varmaan ton koko formin kanssa, eli selkä vääränä nostanut josta alaselkä on kiittänyt. Vieläkin on homma vähän hakusessa mutta on se mennyt helvetisti parempaan suuntaan.

Tässä olis tämän päivän vedot -> Google linkki. About 0:20 alkaa.

Eli meni 4x140 mikä on aikalailla omat maksimit ja oma ennätys(en kylläkään oo mitään ykkösiä koittanut). Voin tosta sen verran sanoa että ton viimisen toiston jälkeen tuntu alaselässä vasemmalla puolella sellainen jomotus ettei ihan puhtaasti ainakaan viiminen toisto mennyt. Mutta jokatapauksessa, vihjeet, ohjeet, neuvot jne on erittäin tervetulleita.

Opettele ottamaan oikea asento. Kaveri katsomaan vierestä ja kertomaan kun ranka on suorana. Siten tiedät miltä se asento pitää tuntua. Tuossa vielä auttaa jos kaveri tökkii sormilla sieltä mistä selkä pyöristyy. Kosketus auttaa oikeiden lihasten aktivoinnissa.

Ennen kuin alat vetämään tankoa maasta: Keskivartalo tiukaks, aktivoi latsit, paina hiukan tankoa sääriä vasten, purista perseellä ja sit ylös.

Aikasemmin oli elaston 2-jakonen käytössä ja se 5x5 oli ihan tappo meininkiä meikäläisen selälle. Varsinkin ku viisaasti tein maanantaina kyykyt ja tiistaina maven. Ei ollut ihan kroppa valmis siihen. Vaihdoin 3x5 jossain kohtaa ja aloin ihan oikeesti keskittymään enemmän tohon selkään. Toi 140 oli tänään vaan sen takia koska se on kummitellut jo kuukausia ja ajattelin koittaa miten se menee(joskus ikuisuus sitten meni hädin tuskin 2 toistoa). 120 oli siis kuitenkin aikasemmissa sarjoissa painoa. Ja tosiaan ennen oli selkä ihan kysymysmerkkinä joten jonkin verran edistystä on tullut. Tuntuu vaan että pakka leviää käsiin noissa viimisissä toistoissa.

Treenikaverit on aika vähissä salilla missä käyn joten oon alkanu ihan kuvaamaan sarjat aina kun on sopiva penkki vapaana.

Ja kiitoksia ohjeista, pitää vaan jatkaa harjottelua niin eiköhän se siitä ala sujumaan. :)

Oon ajatellu alkaa tekeen takareisille jtn ihan pääliikettä koukistuksien yms. lisäks. Romanialaista mavea nyt sit erittäin alustavasti tesmasin äsken ja täytyy kyl sanoa, että onpas teknisesti haastava liike.
Paperilla vaikutti niin paljo simppelimmältä, mut se liikkuvuuden merkitys korostuuki ihan erilailla ku painoa tangossa mikä vetää sua alaspäin :D. Mä pistän vielä videoo tänne jossai vaiheessa, mut onko tossa mielestänne ok, jos ei pidä sitä takareisien kulmaa kokoajan samana(oli sitte tikkusuorassa tai vähän koukussa) vaan hieman laskee persettä tangon tahtiin myös?

Polvia voi ja kuuluukin hiukan koukistaa, mut ei mitenkään hirveesti. Aattele tuovasi persettä taaksepäin reilusti ennemmin kuin alas.

Mee niin alas että venytys on järkevällä tasolla, ei liikaa, se kuinka syvälle mennään on aika yksilöllistä. Kun liike lähtee ylhäältä polvet koukistuu hieman mutta ei niiden kovin paljoa pitäis sen jälkeen enää lisää koukistua kun tarkoitus on tehdä lantiolla liike (hip hinge):

View: https://www.instagram.com/p/BBoAJQzCZSW/

En kyllä tajuu miten tuo liikkuvuus voi olla noin eri tyhjällä tangolla ja ladatulla. Painot tangossa on musta melkein helpompi mennä alemmas, tyhjällä tangolla ei saa kroppaa yhtä tiukaksi.

Meinasin sanoa, että joo tiedän kyllä tonki liikkeen, mutta en hae takaa. Enpäs sanokaan, koska Nyyssölä vetää tos teorias sil idealla mitä itekki meinasin. Tos romanialaises yms. kaikis variaatios kuitenki idea on just toi venytys mm. ni mä vaa mietin, että kuinka alas tossa sit ''kuuluis'' mennä? Esim. ilman ladattua levytankoa mikä vetää mun ruhoa solmuun, mulla riittää liikkuuvuus ihan pienen jalka kulman avulla käydä lattiassa asti ja pitää ranka suorana ja kaikki tiukkana(täysin suorin jaloin ei). Tää tarkottaa sitä toki, että mun yläkroppa on loppuasetelmassa 90 asteessa. Sit ku rautaa tangossa, ni viime kerran perusteella sanoisin, että täys mahdottomuus ja täytyy just takareisien kulmaa sulkea samalla, jotta onnistuu.

http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/RomanianDeadlift.html No siis käytännössä 90 asteessa tähän tapaan. Lieneekö edes fyysisesti mahollista ilman tällasta etunojaa päästä alas muuten.
Tää exrx tyyppi kyllä ihan selkeesti vetää selkä köyryllä tosin.

Millasilla painoilla yrität liikettä tehä? Ja kuten RSH tos ylempänä sano, se kuin alas tarvii mennä on ihan yksilöllistä. Itellä ei tarvi olla tangossa kuin tyyliin 60kg ja riittää ihan polvien alapuolelle tangon laskeminen(tulee takareisiin sellanen mahtava 'ai vittu mun takareidet repee' fiilis :P) kun on polvet ihan pienessä kulmassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom