Kyykky- ja mavekyssäreitä

Mikä mahtaa mavessa olla vikana vai onko ihmisessä kun maven jälkeen sattuu tuolta periaatteessa häntäluusta tai ihan tosta pakaran kohtaa. Mavea tehdessä ei oo mitään kipuilua mut sen jälkeen kyllä jatkuu aika kauan. Ei tekis mieli vaihtaa poiskaan mavea

Todennäköisesti jumi tai kireä lihaskalvo. Hieroja osaa tsekata paremmin ja jos on tämä, niin venyttelyä hieronnan lisäksi. Kannattaa treenata myös syvät vatsalihakset.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon tehnyt apuliikkeeksi GHD-penkissä selän ojennuksia välillä kepillä ja välillä tyhjällä tangolla, ja tuli sitä tehdessä mieleen, että onko vastaava lattialla tehtävä variaatio, jossa liikerata jää siihen yliojennukseen, mistään kotoisin? Näitä kun tuntui olevan jossain intin lihaskuntotesteissä sun muissa aina, niin kertooko tuo suoritus oikeasti mitään selän ojentajien kunnosta?

Oon tehnyt apuliikkeeksi GHD-penkissä selän ojennuksia välillä kepillä ja välillä tyhjällä tangolla, ja tuli sitä tehdessä mieleen, että onko vastaava lattialla tehtävä variaatio, jossa liikerata jää siihen yliojennukseen, mistään kotoisin? Näitä kun tuntui olevan jossain intin lihaskuntotesteissä sun muissa aina, niin kertooko tuo suoritus oikeasti mitään selän ojentajien kunnosta?

Mun mielestä aivan tyhmä liike. Yliojentaminen ei ole hyvä juttu, siinä ei saa kovin järkevää liikerataa aikaiseksi, lisäkuormaa on varmasti hankala saada, se on todella epämukavaa (ainakin miehille) ja näyttääkin ihan vammaselta. En ymmärrä, miksi sellaisia ylipäänsä tehdään yhtään missään. Eihän se kerro selän ojentajien ns. funktionaalisesta kunnosta yhtään mitään myöskään.

Onko joku tehnyt tuon ohjelman läpi?

T Nation | The 100-Rep Trap Bar Workout

Kova on lopuksi volyymi. Tein tänään kolmannen viikon setit 150 kilolla, aloitin 140kg:lla ja nostin ekassa nousussa kolmanteen treeniin siis kympin. Ei varmasti kyllä tule viimeisiä settejä 180kilolla, varmaan täytyy tyytyä vitosen nousuihin ens viikon jälkeen volyyminkin kuitenkin kasvaessa dramaattisesti.
Millaisia kokemuksia?

En ole oikeastaan koskaan tehnyt kokeiluja lukuunottamatta trap barilla, mutta ihan hyvältä on tuntunut ja en ole edes vyötä käyttänyt. Ennen vedin maasta aina +140kg sarjat vyön kanssa.

Millainen treeniohjelma sulta muuten löytyy? Tekisi kovasti mieli laittaa tämä kokeilun alle, kuullostaa tehokkaalta.

Millainen treeniohjelma sulta muuten löytyy? Tekisi kovasti mieli laittaa tämä kokeilun alle, kuullostaa tehokkaalta.

Vähän aikatauluista riippuen ti ja to teen kaksijakoisen läpi ja viikonloppuisin 3-jakoisen, la kaksi treeniä ja su yksi. Oon nyt tän ajaksi jättänyt kyykyn pois ohjelmasta. Lauantaina tein 7*10@150kg, tällä viikolla 8*8@160kg sitten.

Mun mielestä aivan tyhmä liike. Yliojentaminen ei ole hyvä juttu, siinä ei saa kovin järkevää liikerataa aikaiseksi, lisäkuormaa on varmasti hankala saada, se on todella epämukavaa (ainakin miehille) ja näyttääkin ihan vammaselta. En ymmärrä, miksi sellaisia ylipäänsä tehdään yhtään missään. Eihän se kerro selän ojentajien ns. funktionaalisesta kunnosta yhtään mitään myöskään.

Hyvät perusteet :D

Itsellä on sellainen ongelma sekä maven että kyykyn kanssa että lonkankoukistaja ja/tai sen seutu ottaa hittiä ja kipeytyy, kun reiden ja ylävartalon kulma pienenee. Esim. 2 krt viikkoon kyykkyä mahdotonta tämän takia, koska silloin alkaa taas ärtymään. Vihlova kipu tulee siis kyykyn ala-asennossa sekä maven aloitusasennossa, kun kulma reisien ja ylävartalon välillä pienenee. Tuntuu kuin sinne jäisi joku nivel tai jänne puristuksiin, jolloin vihlasee ikävästi. Meinaa vähän rassata kun ei esim. kyykyssä pääse täysin pohjille ilman kipuja ja joutuu sitten vähän varastamaan polvista ja työntämään niitä eteen, kun ei lonkat anna myötä. Olisikohan tähän jotain jippoja miten saisi lonkat auki ja liikkuvuuden mahdollistamaan syvän kyykyn muutakuin normaalit perusvenytykset nivusille ja lonkille, joita on kyllä jyystetty ihan kunnolla...

Itsellä on sellainen ongelma sekä maven että kyykyn kanssa että lonkankoukistaja ja/tai sen seutu ottaa hittiä ja kipeytyy, kun reiden ja ylävartalon kulma pienenee. Esim. 2 krt viikkoon kyykkyä mahdotonta tämän takia, koska silloin alkaa taas ärtymään. Vihlova kipu tulee siis kyykyn ala-asennossa sekä maven aloitusasennossa, kun kulma reisien ja ylävartalon välillä pienenee. Tuntuu kuin sinne jäisi joku nivel tai jänne puristuksiin, jolloin vihlasee ikävästi. Meinaa vähän rassata kun ei esim. kyykyssä pääse täysin pohjille ilman kipuja ja joutuu sitten vähän varastamaan polvista ja työntämään niitä eteen, kun ei lonkat anna myötä. Olisikohan tähän jotain jippoja miten saisi lonkat auki ja liikkuvuuden mahdollistamaan syvän kyykyn muutakuin normaalit perusvenytykset nivusille ja lonkille, joita on kyllä jyystetty ihan kunnolla...

1. Takareisille päivittäisiä pitkiä venytyksiä. Jätä lonkankoukistajat kokonaan rauhaan, jos ne on ärtyneet.
2. Pakaroihin voimaa, erityisesti loitontajiin.
3. Älä notkista selkää nostaessa vaan pidä se neutraalina ja vatsat jännityksessä. Varsinkin kyykyn alaslaskussa!

Aamulla otin uuden enkan ja huomasin että kantapäät nousee hiukan lattiasta. Miten tuosta pääsisi eroon? Suorempi liikerata, siis tangon, ja paino enemmän kantapäillä?
Onko teknikaassa mitään muuta korjattavaa?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No polvet matkustaa aika paljon eteenpäin. Ota ehkä hitusen leveämpi asento, polvia enemmän ulos ja meet vähän hitaammin alas keskittyen siihen, että paino ei mene päkiöille.

Kiitos neuvoista, oon tosiaan kyykänny hartian levyisellä tai ehkä hiukan kapeammalla asennolla.
Pitääpi seuraavassa treenissä leventää vähän ja keskittyä noihin polviin ja alaslaskuun.
Varmasti tuntuu tukevammalta ja painopiste pysyy paremmin koko jalkapohjalla.
Kiitos vielä :)

Kokeile myös aloittaa liike lonkista taipumalla. Nyt sulla taipuu polvet ihan ekana. Käytännössähän ne tapahtuu lähes samaan aikaan, mutta jos ajattelet aloittavasi liikkeen viemällä persettä ihan ihan pikkusen taaksepäin, voit saada sääretkin pysymään hieman pystymmässä.

Aamulla otin uuden enkan ja huomasin että kantapäät nousee hiukan lattiasta. Miten tuosta pääsisi eroon? Suorempi liikerata, siis tangon, ja paino enemmän kantapäillä?
Onko teknikaassa mitään muuta korjattavaa?

Kantapäillä oloa voi harjoitella vaikka nostamalla varpaita ylös kengän sisällä tai kyykkäämällä korokkeella varpaat/päkiät reunan yli. Toki sama onnistuu myös ihan vaan keskittymällä, mikä on ehkä suositeltavaakin. Tangon liikeradan pitäisi korjaantua, kun paino alkaa olla kunnolla kantapäillä. Nythän tuossa tapahtuu notkahdus pohjassa, jonka johdosta tanko tekee pisaranmuotoisen radan.

1. Alkuasento kannattanee katsoa kuntoon, koska olet melko etukenossa, polvista ja lantiosta taipuneena (käytän itse tuollaisesta asennosta termiä "odottava"). Pakaroita yhteen, vatsa tiukaksi, polvet suorina (ei tartte silti ylikorostaa), mahaan voimaa.
2. Yläselkä vaikuttaisi olevan vajavaisesti aktivoitu eli toisin sanoen löysä. Käsien kaventaminen voi auttaa, mutta se ei ole välttämätöntä, koska ajatus pitäisi joka tapauksessa olla lapojen puristamisessa ja se onnistuu tuollakin otteella.
3. Huomaa, että laskeutuessasi ensimmäisenä työnnät rintaa ulos. Tuota ei oikeastaan pitäisi tapahtua, vaan kohdan 2. mukaisesti yläselän pitäisi olla tiukkana pakettina alusta saakka.

Kuvista näkyy nuo kaikki kohdat, vasemmalla alkuasento ja oikealla alaslaskun alku.

alku.JPGlähtö.JPG

Kaiken kaikkiaan pienillä korjauksilla tuosta tulee tosi hyvä. Pientä asennon leventämistäkin voi yrittää, mutta vain jos se ei vie yläkroppaa etukenoon. Elastisissa kyykyissä tuo on aika kriittinen juttu.

Hei kiitos tosi paljon kaikilla neuvoista ja huomioista ja siitä, että viitsitte auttaa.
Tosi hyviä pointteja, joita en kyllä osannut itse katsoa, niin sitä on helposti sokea omille virheilleen.
Tästä on hyvä lähteä kyykkyä reenaamaan!

Seuraan starting strength ohjelmaa ja mave on nyt 70kg. Ongelma on että sormet ovat alkaneet lipsua ja antaa periksi nyt painojen noustessa. Missä vaiheessa kannattaa ottaa jotain apuvälineitä mukaan (remmejä?) ja mitä niitä on/miten käytetään? Millaisiin painoihin asti olisi hyvä yrittää ilman ja kehittää sitä sormivoimaa?

Olen nainen, 33v ja 168cm/67kg

Seuraan starting strength ohjelmaa ja mave on nyt 70kg. Ongelma on että sormet ovat alkaneet lipsua ja antaa periksi nyt painojen noustessa. Missä vaiheessa kannattaa ottaa jotain apuvälineitä mukaan (remmejä?) ja mitä niitä on/miten käytetään? Millaisiin painoihin asti olisi hyvä yrittää ilman ja kehittää sitä sormivoimaa?

Olen nainen, 33v ja 168cm/67kg

Maastavedossa kannattaa heti jättää ihan tavallinen myötäote pois, kun alkaa tuntua vähänkään raskaalta puristusvoimalle. Ristiote – siis toinen käsi vastaotteella ja toinen myötäotteella – on selvästi yleisin tapa. Jos sen otat käyttöösi, muista vaihdella otetta joka sarjassa, jotta ei pääsisi syntymään mitään puolieroja. Toinen vaihtoehto on sormilukko. Itse käytän sitä, koska ensinnäkään ei tarvitse huolehtia otteen kääntämisestä koskaan ja toiseksi sillä on helpompi nostaa tanko ihan suoraan. Mulla ainakin helposti lähtee tanko vähän kääntymään, jos teen ristiotteella. Sormilukko ei tosin kaikilta ihan onnistu, jos sormet ei yllä kunnolla ympäri. Magnesiumin käyttö on siinä myös käytännössä pakollista. Se voi myös tuntua ikävältä peukussa, mutta siihen todennäköisesti tottuu. Vetoremmit ovat tietysti sitten yksi vaihtoehto, mutta kaikin puolin kätevämpää ja tehokkaampaa on tehdä ilman niitä.

Suositut

Back
Ylös Bottom