Kyykky- ja mavekyssäreitä

Mulla on nyt tullut uusi ongelma kyykyssä kun juuri sain tekniikan muuten kuntoon ja ei enää polvissa tunnu ja paino pysyy suht hyvin kantapäällä. Eli kun teen nyt tällä hetkellä raskaita kymmenen toiston sarjoja kyykyssä, ne about kolme viimeistä menevät vähän reisille kun tulee selkä silleen mukaan vähän vain kumminkin. Selässä ei tunnu minkäänlaisia kipuja, mutta alaselkä menee niinkuin pumppiin :D ja kun jos laitan vähemmän painoa niin menee mielestäni liian kevyesti. Onko tämä siis vaarallista vai ei kun ei paikat silleen vihlo tai satu mitenkää? Ja kannattako mun nyt jatkaa tällä painolla kunnes saan iha ilman selällä avittamista ja sitten nostaa painoja vai voiko tästä olla jotain negatiivisia seurauksia? Ja onko jotain tapaa millä sitä selän ojentumista ( vähäistä ) siinä loppuvaiheessa saisi ainakin minimoitua ilman painojen vähentämistä?

Ja vielä sellainen juttu, että voiko asiaan vaikuttaa se että teen lähes aina high Bar kyykkyä eli tanko takaolkapäiden yläpuolella jonkun verran? Kun alusta lähtien olen tehnyt tällä tavalla ja muutamia kertoja koittanut pitää tankoa alempana että se olisi noin takaolkapäiden kohdalla niin ei tunnu yhtään hyvälle. Ja vielä että ottaako se high Bar kyykky jotenkin eri tavalla ja eri lihaksiin vai mikä siinä on siis ero siihen low Bar kyykkyyn?

Video auttaisi tässäkin paljon. Tarkoitatko, että kyykyt tulee vähän jullena ylös, eli niin, että perse nousee ekana ylös ja jalat suoristuvat vai tarkoitatko, että ihan selkäranka taipuu johonkin suuntaan? Pystyasennossa selän saa neutraaliksi puristamalla pakaroita. Tangon korkeudella ei ole väliä – molemmat käy vallan mainiosti. Periaatteessa high ja low bar -kyykyt ottavat ihan samoihin lihaksiin, mutta tavallisesti ensinmainittu tehdään vähän pystymmällä asennolla ja niin, että polvet kulkevat enemmän eteenpäin. Siispä se menee vähän enemmän etureisille. Low barissa tyypillisesti jalkojen asento on pikkusen leveämpi, sääret pysyvät enemmän pystysuorassa ja yläkroppa ehkä kumartuu hiukan enemmän. Tällöin se on vähän takapainotteisempi eli pakarat ja jossain määrin takareidet ovat enemmän työssä. Mutta kummankin tyylin voi tehdä ihan päin vastaisella tavallakin, joten nuo eivät aina pidä paikkaansa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No siis mulla selkäranka pysyy ihan suorana mun omasta mielestä ettei ala pyöristymään tai mitään ja kaveritkin sanonut ettei käy niin. Mutta se loppu tulee vähän niinku jullena joo ( ei siis paljoa) ja alaselkä menee pumppiin. Voiko tämä siis olla vaarallista?

Vinkkejä kehonhallinan lisäämiseen tai patternin korjaamiseen?

Pitäis oppia, mikä on suora selkä ja miten se asento pidetään, ts. miten keskivartalo pidetään tiukkana. Selän saa suoraan puristamalla pakaroilla mahdollisimman kovaa (sekä "ruuvaamalla jalat maahan") ja pitämällä rinnan ylhäällä, mutta ilman, että rintalastan alaosa nousee erityisemmin ylös. Niska pitkänä, eli vähän niin kuin yrittäisi kaksoisleukaa tehdä. Siinä asennossa jännitetään sitten periaatteessa kaikki. Keskivartalon kohdalla toimii parhaiten, kun ajattelee, että joku olis juuri lyömässä mahaan. Yläselän saa tukevaksi, kun vetää lapoja yhteen ja olkapäitä alas (tai jännittää latseja, jos niin ajattelu onnistuu).

Tuon saman asennon pitäisi pysyä ihan koko noston ajan. Liikkeen tulisi alkaa lonkkanivelestä ilman, että alaselkä taipuu yhtään mihinkään.

No siis mulla selkäranka pysyy ihan suorana mun omasta mielestä ettei ala pyöristymään tai mitään ja kaveritkin sanonut ettei käy niin. Mutta se loppu tulee vähän niinku jullena joo ( ei siis paljoa) ja alaselkä menee pumppiin. Voiko tämä siis olla vaarallista?

Ei siinä mitään vaarallista ole. Kyllähän jullea tehdään ihan muutenkin, niin miksi se yhtäkkiä kyykyssä olisi jotenkin vaarallinen liike? Epäoptimaalista se kyllä on periaatteessa. Kyykky on taloudellisempi, kun yläkroppa pysyy mahdollisimman pystysuorassa. Toi pumppi kuitenkin voisi viitata siihen, että alaselkäkin vähän liikkuu. Ei välttämättä, mutta ehkä.

Mutta vain periaatteessa, jos siis halutaan maksimitulosta nostaa. Jos jullettamalla tulee eniten rautaa niin silloin se on optimaalisinta sen kannalta. Toki sitä kannattaa pyrkiä korjaamaan ettei mene julleksi, mutta ei sitä tarvitse tiukoissa nostoissa vältellä sen takia että se ei olisi optimaalista. Jos siis toisaankin selkä pysyy suorana eikä pyöristy. Jos pyöristyy niin silloin se pitää korjata kuntoon.

Mutta vain periaatteessa, jos siis halutaan maksimitulosta nostaa. Jos jullettamalla tulee eniten rautaa niin silloin se on optimaalisinta sen kannalta. Toki sitä kannattaa pyrkiä korjaamaan ettei mene julleksi, mutta ei sitä tarvitse tiukoissa nostoissa vältellä sen takia että se ei olisi optimaalista. Jos siis toisaankin selkä pysyy suorana eikä pyöristy. Jos pyöristyy niin silloin se pitää korjata kuntoon.

Jep, ehdottomasti. Aina tulisi pyrkiä parhaaseen mahdolliseen tekniikkaan, mutta aina sillä ei vaan nouse eniten rautaa.

kyllä se sarja siihen loppuu jos jullena kyykky tulee ylös. kyykky kyykkynä ja julle omanaan.
sit vahvistetaan heikot kohdat(etureidet,keskikroppa..) et jaksetaan kyykätä aina vaan isompia rautoja tekniikan kärsimättä
jos tuota julle tekniikkaa jatkaa on nenä kohta alempana ku perse :wtf: ja luullaan et kyykätään syvältä

kyllä se sarja siihen loppuu jos jullena kyykky tulee ylös. kyykky kyykkynä ja julle omanaan.
sit vahvistetaan heikot kohdat(etureidet,keskikroppa..) et jaksetaan kyykätä aina vaan isompia rautoja tekniikan kärsimättä
jos tuota julle tekniikkaa jatkaa on nenä kohta alempana ku perse :wtf: ja luullaan et kyykätään syvältä

Kyllä syvältä voi kyykätä, vaikka se tuliskin jullena ylös. Ei siinä jullena alas kuitenkaan mennä. Tässä kohtaa on hyvä myös huomioida tavoitteet. Voimanostossa ei yksinkertaistetusti sanottuna ole mitään merkitystä millä tavalla tulee ylös, jos lonkka käy polvea alempana ja pääsee takaisin seisomaan. Jos nyt just etureisiä haluaa kyykyllä treenata, voi julletuksen ilmetessä pienentää painoa. Mut jos tavoitteena on kyykätä paljon, on ihan typerää jättää kesken heti kun perse nousee vähän tankoa nopeammin. Meinaatko esimerkiksi, että mun olis kannattanut jättää nämä sarjat tekemättä? Vaikka eipä noissa nyt niin pahaa jullea ole edes.

Moronmoro. Kokeilin tossa piruuttani tota takakyykkyä pitkästä aikaa. Oon koittanu venytellä ja tehny sit etukyykkyä. Edistystä on vähä tullu. Tossa olis kuvaa siitä syvyydestä mihin tällä hetkellä pääsen. Paljoko vielä alemmas pitäs päästä? Ja miltä asento muuten näyttää? Selän yms.?
816726d68a403ae22c24be2029434fae.jpg

Se, kun ne viimeiset toistot tulee jullena, on oikeastaan jopa melko luonnollista ja riippuu kyykkytyylistä ja lihastasapainosta. Usein se johtuu ihan siitä, että etureisistä alkaa loppua puhti ja rasitusta siirretään takaosastolle. Silloinhan sä alhaalta lähtiessä tavallaan vaihdat asentoa liikuttamatta tankoa pystysuunnassa, eli perse nousee ylös, mutta tanko ei, jolloin polvet saadaan suorempaan ja etureisien työ helpottuu. Se tarvittava työ mikä otetaan etureisiltä pois, siirtyy sitten takaosastolle, pakaroille ja takareisille, kun sitä ruotoa aletaan suoristaan.

Eli ei ole vaarallista, mutta voi sitä koittaa vähentääkin vahvistamalla etureisiä ja oppii sitä vähän hallitsemaankin kun sitä kyykkyyn-ylös-liikettä on toistanut tarpeeksi isolla painolla muutaman tuhat kertaa.

Moronmoro. Kokeilin tossa piruuttani tota takakyykkyä pitkästä aikaa. Oon koittanu venytellä ja tehny sit etukyykkyä. Edistystä on vähä tullu. Tossa olis kuvaa siitä syvyydestä mihin tällä hetkellä pääsen. Paljoko vielä alemmas pitäs päästä? Ja miltä asento muuten näyttää? Selän yms.?
816726d68a403ae22c24be2029434fae.jpg

Ihan hyvä hokipyllistys. Jaksan aina ihmetellä miten perusterveet ihmiset ei PÄÄSE (SamppaVaa kirjoitti noin) syvemmälle? Mäkään en mikään yliliikkuva ole mutta kyllä kyykyt rouhitaan sieltä perse 10-15 cm lattiasta-syvyydestä. Voimanosto sitten erikseen jos sen tarkoituksella pysäyttää juuri vaadittuun syvyyteen, mutta kyllähän tuosta paljon syvemmälle pitäis PÄÄSTÄ.

perspektiivin katoamispisteen perusteella voit itekin piirrellä, mihin asti sen reiden tulis vielä laskeutuu. semmonen 15cm vielä. ellet kisaile, ei huolta/ tarvetta. mitään erityistä "tarvetta" siis johonkin atg-kyykkyyn ei ole saadakseen jerkkua sinne kropan alaosaan.

M_atti, luulisin että kyse on syvydestä johon pääsee selän pyöristymättä. Ei ole mitään järkeä istua lattialle asti jos alaselkä on kaksinkerroin puoli metriä ennen.

Ihan hyvä hokipyllistys.

Itse kysymykseen kommentoin että vielä 10 senttiä alemmaksi.

M_atilta mielenkiintoinen kommentti, mein salilla tuo on jo "syväkyykky", kyseessä onkin wannabebodariketjusali. Ihmisten liikkuvuus on nykyään vaan niin hiton huonolla tasolla. Vai onko sittenkin kysymys Orankin mainitsemasta motor patternista, en tiedä.

Nykyihminen kun harvoin on asennossa jossa polvet on tuota jyrkemmässä kulmassa samalla kun lonkista pitäisi taipua eteenpäin. Samasta syystä ihmiset valittaa et kyykkääminen sattuu polviin. Ei vain ole totuttu olemaan kyykyssä ja sen takia paikat ei vain veny. Toki joillakin on rajotteita esim, lonkissa ettei pääse alaspäin leveällä jalka-asennolla.

Tossa olis kuvaa siitä syvyydestä mihin tällä hetkellä pääsen. Paljoko vielä alemmas pitäs päästä?
Ei välttämättä yhtään jos et ole aikeissa kisata voimanostossa. IMO kyykyt kannattaa jättää kyllä siihen syvyyteen mihin pääsee ilman lantion kääntymistä alle.

Kisasyvyyden arvioinnin kannalta kuvassa jää just se olennainen osa reittä telineen taakse, mutta voimanostokriteereillä tuo Pattitapin mainitsema 10 cm vajaus on varmaan aika lähellä. Selän asento näyttää aika hyvältä. Jos nimenomaan voimanostokyykky on hakusessa niin voisit yrittää istua enemmän taakse, nyt polvet menee aika paljon eteen.

M_atti sanoi:
kyllä kyykyt rouhitaan sieltä perse 10-15 cm lattiasta-syvyydestä

Kuvia? Olisko vähän lapinlisää? Kokeilin äsken kyykkyyn menoa ilman mitään painoja ja mulla jää perseen ja lattian väliin palttiarallaa 20-25 senttiä kun olen absoluuttisesti alimmassa asennossa mihin luut ja nivelet jne antaa myöden. Farkut repesi siinä samalla. Veikkaisin että aika harva pystyy tangon kanssa kyykkäämään siihen absoluuttisesti alimpaan asentoon ilman buttwinkiä, normaalipituisilla miehillä joku 30 cm perse irti lattiasta alkaa olla jo melko syvä kyykky jos tosiaan lisäsyvyyttä ei ole haettu lantion liikkeestä.

Joo kyllä minäki haluan nähdä takakyykyn jossa mennään syvemmälle. Olettaen siis että on suht. normaalit välitykset.

859835_577024942352334_10881976_o.jpg

E: Eikö tuo SamppaVaa'n kyykky pikkasen vajaa ole voimanostoon?

Ihan hyvä hokipyllistys. Jaksan aina ihmetellä miten perusterveet ihmiset ei PÄÄSE (SamppaVaa kirjoitti noin) syvemmälle? Mäkään en mikään yliliikkuva ole mutta kyllä kyykyt rouhitaan sieltä perse 10-15 cm lattiasta-syvyydestä. Voimanosto sitten erikseen jos sen tarkoituksella pysäyttää juuri vaadittuun syvyyteen, mutta kyllähän tuosta paljon syvemmälle pitäis PÄÄSTÄ.

Joo, jos yhtää oot seuraillu tätä ketjua niin oon ennenki laittanu videoita joissa en pääse ku ehkä 1/4 kyykkyyn. Tässä haettiin nyt sitä edistymistä. Lonkankoukistajat yms. On ollu niin jumissa ja kipeet että homma ei oo toiminu.

Ei oo tarkoitus kisailla, vaan PÄÄSTÄ sellaseen syvyyteen että voi hyvillä mielin sanoa kyykkäämiseksi. Oon yrittäny siirtää painoa taaksepäin/kantapäille, se tuntuu vaan olevan vaikeeta. Lautaakin oon koittanu, mut selälleen kaatuu. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom