Jalkaterät polvien suuntaisesti. Tai siis, polvet liikkuu jalkaterien suuntaan, eli jalkaterien "yli". Muuten menee nivelten liikeradat kieroon ja siitä syntyy noita ongelmia. Lonkasta kääntämällä sumon / kapean välillä se sujuu. Hyvä myös opetella pitään / hakemaan tuntumaa kroppaan; luontaiset liikeradat on yleensä aika OK nivelille. Asennon leveyden kanssa saa sitten vapaasti pelleillä, kunhan tosiaan lonkasta taipuu sen verran, että polvien suunta pysyy.
Kerrankin mä osaan vastata. Jos jostain liikkeestä jotain tiedän niin sumo mavesta.
Niin leveellä että mahdollisimman paljon rautaa nousee. Tuossa on jokaisella se oma optimikulma jota voi / pitää hakea. Sen leveyden lisäksi sen irrotuksen korkeus (perseen korkeus siis) on yksilöllistä ja ainoa oikea vastaus on "mistä nousee eniten rautaa" jalkaterien kulma tulee siitä, kuin sivuun saat polvet - eli kunhan polvet on jalkaterien suuntaiset, kaikki on hyvin. Keskimäärin sumossa on myös helpompi pyöristää yläselkää ja sitä myötä lisätä rautaa, mutta tää nyt on lähinnä oma mielipide.
Jos oot vantaalta / lähimaastoista niin voin katsoa sun kanssa mavea yhdessä joskus. Tosin sillä varauksella, että mä en mikään voimanostohirviö ole, joten jos sellaista odotat livenä tapaavasi niin erehdyt.
Juu. Kiitos vastauksista.
Jalkaterät polvien suuntaisesti, kyllä. Tämä ei ollut aivan selkeä asia.
Onko niin, ettei lonkat ota iskua, vaikka asentoa levittää mahdollisimman paljon?
Kun teette sumo-tyylillä mavea, niin treenatteko erikseen jalkovälin lähentäjälihaksia koneessa, vai treenautuuko ne tarpeeksi itse mavessa ja esim kyykyssä?
Yhden kerran en lämmitellyt jalkoja tarpeeksi ennen mavetusta(sumo), niin onnistuin venäyttämään toisen jalan lähentäjälihaksen pahasti. Tämä saattui tosin juuri pari viikkoa sumo-tyyliin siirtymisen jälkeen, eli tavallaan uutta liikerataa opetellessa.
Aika moni tosinostaja käyttää mavessa ja kyykyssä neopreenisiä polvitukia. Missä vaiheessa nämä kannattaa hankkia?
Tärkeimpään seikkaan sainkin jo vastauksen. Tässä onkin nyt useampi lisäkysymys. Vastatkoon ketä jos huvittaa.
Asun turkulandiassa, joten vantaa on kaukana. Kiitos kuitenkin tarjouksesta. Uskon että nostotekniikka on muiltaosin kunnossa, paitsi aikaisemmin mainitun jalkojen asennon suhteen. Tietysti hienosäätöä voi kaltaiseni aloittelija aina tehdä(, paitsi joka on silti **tun kova jätkä). Itse liikkeen tekeminen tuntuu/vaikutta hyvältä, verrattuna yleisemmin tehtävään mave-tyyliin.