Kyykky- ja mavekyssäreitä

Jalkaterät polvien suuntaisesti. Tai siis, polvet liikkuu jalkaterien suuntaan, eli jalkaterien "yli". Muuten menee nivelten liikeradat kieroon ja siitä syntyy noita ongelmia. Lonkasta kääntämällä sumon / kapean välillä se sujuu. Hyvä myös opetella pitään / hakemaan tuntumaa kroppaan; luontaiset liikeradat on yleensä aika OK nivelille. Asennon leveyden kanssa saa sitten vapaasti pelleillä, kunhan tosiaan lonkasta taipuu sen verran, että polvien suunta pysyy.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinka leveällä jalkojen tulisi olla ja kuinka vinossa jalkaterien tulisi olla? Ilmeisesti jos nämä on väärin, saattaa tulla polviongelmia.

Kerrankin mä osaan vastata. Jos jostain liikkeestä jotain tiedän niin sumo mavesta.

Niin leveellä että mahdollisimman paljon rautaa nousee. Tuossa on jokaisella se oma optimikulma jota voi / pitää hakea. Sen leveyden lisäksi sen irrotuksen korkeus (perseen korkeus siis) on yksilöllistä ja ainoa oikea vastaus on "mistä nousee eniten rautaa" jalkaterien kulma tulee siitä, kuin sivuun saat polvet - eli kunhan polvet on jalkaterien suuntaiset, kaikki on hyvin. Keskimäärin sumossa on myös helpompi pyöristää yläselkää ja sitä myötä lisätä rautaa, mutta tää nyt on lähinnä oma mielipide.

Jos oot vantaalta / lähimaastoista niin voin katsoa sun kanssa mavea yhdessä joskus. Tosin sillä varauksella, että mä en mikään voimanostohirviö ole, joten jos sellaista odotat livenä tapaavasi niin erehdyt.

Mitkä tahansa jalkaliikkeet. Jos taka-akselille etsit liikkeitä niin esim. ghr tai reisikoukistus. Julle tai sjmv tuskin onnistuu.

Sjmv:tä voisin kokeilla, ei tarvitse kuitenkaan ristiotteella vetää, se voisi jo helpottaa asiaa. Eikä sjmv mun käsityksen mukaam rasita ylempää selkää siinä määrin kun normimave..?

Vasen jalka lyhyempi, niin rasitus kohdistuu enemmän oikeelle puolelle selkää. Selkä sitten meni lopulta mavessa oikealta puolelta jumiin/lukkoon. Hierojalla kävin, epäili että lihakset vaan niin jumissa jaloissa/lonkassa, että vetää jalat epätasapainoon..
Kannattaa myös tarkistaa lantion asento. Monessa tapauksessa jalka ei välttämättä ole oikeasti lyhyempi, vaan lantion vinous ja mahdolliset jumit "lyhentävät" jalan. Ja vinkkinä: Kun sen saa suoraan jonkun ammattilaisen turvin, niin kaikki vanhat kengät roskiin. Luultavasti kuluneet epätasaisesti ja sitten lantio alkaa vinoutumaan uudelleen hitaasti mutta varmasti :)

Kannattaa myös tarkistaa lantion asento. Monessa tapauksessa jalka ei välttämättä ole oikeasti lyhyempi, vaan lantion vinous ja mahdolliset jumit "lyhentävät" jalan. Ja vinkkinä: Kun sen saa suoraan jonkun ammattilaisen turvin, niin kaikki vanhat kengät roskiin. Luultavasti kuluneet epätasaisesti ja sitten lantio alkaa vinoutumaan uudelleen hitaasti mutta varmasti :)

Juu, siis juuri näin se hierojakin päätteli. Sai jalat suunnilleen yhtä pitkiksi hetken hieronnalla. Venyttelyt jumien avaamiseksi alotettu!
Kiitoksia vinkistä! :)

Jalkaterät polvien suuntaisesti. Tai siis, polvet liikkuu jalkaterien suuntaan, eli jalkaterien "yli". Muuten menee nivelten liikeradat kieroon ja siitä syntyy noita ongelmia. Lonkasta kääntämällä sumon / kapean välillä se sujuu. Hyvä myös opetella pitään / hakemaan tuntumaa kroppaan; luontaiset liikeradat on yleensä aika OK nivelille. Asennon leveyden kanssa saa sitten vapaasti pelleillä, kunhan tosiaan lonkasta taipuu sen verran, että polvien suunta pysyy.

Kerrankin mä osaan vastata. Jos jostain liikkeestä jotain tiedän niin sumo mavesta.

Niin leveellä että mahdollisimman paljon rautaa nousee. Tuossa on jokaisella se oma optimikulma jota voi / pitää hakea. Sen leveyden lisäksi sen irrotuksen korkeus (perseen korkeus siis) on yksilöllistä ja ainoa oikea vastaus on "mistä nousee eniten rautaa" jalkaterien kulma tulee siitä, kuin sivuun saat polvet - eli kunhan polvet on jalkaterien suuntaiset, kaikki on hyvin. Keskimäärin sumossa on myös helpompi pyöristää yläselkää ja sitä myötä lisätä rautaa, mutta tää nyt on lähinnä oma mielipide.

Jos oot vantaalta / lähimaastoista niin voin katsoa sun kanssa mavea yhdessä joskus. Tosin sillä varauksella, että mä en mikään voimanostohirviö ole, joten jos sellaista odotat livenä tapaavasi niin erehdyt.

Juu. Kiitos vastauksista.
Jalkaterät polvien suuntaisesti, kyllä. Tämä ei ollut aivan selkeä asia.
Onko niin, ettei lonkat ota iskua, vaikka asentoa levittää mahdollisimman paljon?

Kun teette sumo-tyylillä mavea, niin treenatteko erikseen jalkovälin lähentäjälihaksia koneessa, vai treenautuuko ne tarpeeksi itse mavessa ja esim kyykyssä?

Yhden kerran en lämmitellyt jalkoja tarpeeksi ennen mavetusta(sumo), niin onnistuin venäyttämään toisen jalan lähentäjälihaksen pahasti. Tämä saattui tosin juuri pari viikkoa sumo-tyyliin siirtymisen jälkeen, eli tavallaan uutta liikerataa opetellessa.

Aika moni tosinostaja käyttää mavessa ja kyykyssä neopreenisiä polvitukia. Missä vaiheessa nämä kannattaa hankkia?

Tärkeimpään seikkaan sainkin jo vastauksen. Tässä onkin nyt useampi lisäkysymys. Vastatkoon ketä jos huvittaa.

Asun turkulandiassa, joten vantaa on kaukana. Kiitos kuitenkin tarjouksesta. Uskon että nostotekniikka on muiltaosin kunnossa, paitsi aikaisemmin mainitun jalkojen asennon suhteen. Tietysti hienosäätöä voi kaltaiseni aloittelija aina tehdä(, paitsi joka on silti **tun kova jätkä). Itse liikkeen tekeminen tuntuu/vaikutta hyvältä, verrattuna yleisemmin tehtävään mave-tyyliin.

Juu, siis juuri näin se hierojakin päätteli. Sai jalat suunnilleen yhtä pitkiksi hetken hieronnalla. Venyttelyt jumien avaamiseksi alotettu!
Kiitoksia vinkistä! :)
Itellä kans omakohtasta kokemusta tuosta toisen jalan näennäisestä lyhyydestä. Kävin asiansa osaavalla fysiatrilla ja ongelmaksi selvisi lantiossa SI-nivelen virheasento, joka taas aiheuttaa ensinnäkin kehon painon epätasaisen jakautumisen jaloille ja toisaalta se aiheuttaa koko selän alueelle vääntöä ja kiertoa. Kun koko kroppa on enemmän tai vähemmän vinksallaan, niin epätasaisesti jakautuneet kuormat saattavat esimerkiksi aktivoida trigger-pisteitä lihaksissa, jotka aktivoituessaan säteilevät kipua. Onneksi virheasento on kuitenkin korjattavissa jopa omatoimisesti ja kivuistakin pääsee eroon triggereitä hieromalla, mutta SI-nivelen oikeassa asennossa pysyminen saattaa vaatia lisäksi coren vahvistamista.

Polveen ei siis erityisemmin satu kyykätessä, mutta muuten polveen sitten sattuukin jonkun verran koko ajan. Polvi on alkanut kipeytyä sen jälkee kun aloin tekemään kahdesti viikkoon alakropan, ja kyykky oli molemmissa treenikerroissa mukana.

Olen varmaankin perinyt äitini nivelrikkoon taipuvaiset polvet, mutta toivon kyllä että tässä olisi kyse noista muista seikoista. Liikkuvuus on mulla kyllä tämän kipeän polven puolella kroppaa huonompi, ehkä se voi sitten aiheuttaa jotain virheasentoa?

Myös polvikipuja on itselläni ollut, enkä oikeastaan osaa sanoa miksi. Mielestäni itselläni oli melko vastaava tilanne kuin sinulla, eli polvikipuja esiintyi vähiten juuri lämmittelyn jälkeen kovissa kyykkysarjoissa. Kipuilun alettua muistin kuitenkin erään hierojan joskus aikaa sitten puhuneen omista polvikivuistaan ja kertoneen hänen päässeen niistä eroon hieromalla kireitä TFL-kalvoja. Näin ollen aloin itse availemaan omia TFL-kalvojani mm. rullailemalla ja hieromalla triggereitä, eikä polvikipuja sen jälkeen enää ole esiintynyt. Tietenkin parasta ois löytää polvivaivojen syy eikä vain hoitaa seurausta, mutta toistaiseksi oon pärjänny hyvin näinkin. :)

Jännä ajatus: Jos etukyykky menee paremmin etureisille kuin takakyykky ja leveä asento enemmän takaosastolle, eikös silloin etukyykky leveällä asennolla niin että reisi menee alemmas kuin polvi ole kaikista optimaalisin kyykkytapa voima- ja lihaskasvatusta ajatellen? :D

Edit: puuttuva sana :D

Nyt tulee kyllä aika :david: -kysymys, mutta jos maven lähtöasento on pystympi niin onko alaselälle kohdistuva rasitus myös vähäisempi verrattuna enemmän etukenoon asentoon? Maalaisjärki sanoisi että pitäisi olla.

Nyt tulee kyllä aika :david: -kysymys, mutta jos maven lähtöasento on pystympi niin onko alaselälle kohdistuva rasitus myös vähäisempi verrattuna enemmän etukenoon asentoon? Maalaisjärki sanoisi että pitäisi olla.

On, vertaa esim. sumovetoa ja perinteistä vetoa, saadaan melko eriasteinen rasitus alaselälle aikaan.

Juu perus fysiikan lakeja. Selkä enemmän vaakasuorassa momentti selän kohdalla on suurempi, eli paino käsissä yrittää pyöristää selkää suuremmalla vipuvarrella vaatien enemmän voimaa selästä pitämään se suorana.

Vaimolla jäi jumpat kesätauolle ja hän päätti niiden tilalle ottaa kuntosalin ja starting strengthin. Parhaani mukaan häntä kaikessa neuvon, mutta kyykyssä ei oma osaaminen riitä. Ongelmana hänellä on, että asento menee julleksi ja kantapäät ilmaan jo alas mennessä ja ilman tankoa. Yritin samoja neuvoja joita täällä olen omaan kyykkyyni saanut, eli painoa kantapäille, lantion työntöä eteenpäin ja rinta edellä ylös. Ei vaan ota asento parantuakseen. Sanoo, ettei vaan taivu semmoiseen asentoon kun yritän neuvoa. Oma veikkaus on, että kyse on liikkuvuusongelmasta ja venyttelemällä paranisi, mutta minkälaisella? Vai olisiko jotain muita vinkkejä?

Kyllä hän tangolla tekikin, mutta sanoi että liian rumaa on. Itse en ollut salilla mukana näkemässä. Kotona yritti näyttää harjanvarrella ja vielä ilman sitä. Siitä nuo mun kuvaukset.

Kyllä hän tangolla tekikin, mutta sanoi että liian rumaa on. Itse en ollut salilla mukana näkemässä. Kotona yritti näyttää harjanvarrella ja vielä ilman sitä. Siitä nuo mun kuvaukset.

Aha, no sitten. Voisin kuvitella, että alaslasku vaan menee motorisesti päin mäntyä eli varmaan lähtee suoraan liian eteen polvista. Kokeiles ihan sillai, että lanneranka neutraaliks, siitä lähtee lonkista taipumaan hiukan taakse ja sit suoraan vaan alas niin, että paino kantapäillä koko ajan ja katso ettei polvet mee ihan suoraan eteenpäin. Ja katso ettei se lannerangan asento elä yhtään siinä liikkeen aikana. Suurimmalle osalle on yllättävän hankalaa hahmottaa se pelkästään lonkasta taipuminen.

Vaimolla jäi jumpat kesätauolle ja hän päätti niiden tilalle ottaa kuntosalin ja starting strengthin. Parhaani mukaan häntä kaikessa neuvon, mutta kyykyssä ei oma osaaminen riitä. Ongelmana hänellä on, että asento menee julleksi ja kantapäät ilmaan jo alas mennessä ja ilman tankoa. Yritin samoja neuvoja joita täällä olen omaan kyykkyyni saanut, eli painoa kantapäille, lantion työntöä eteenpäin ja rinta edellä ylös. Ei vaan ota asento parantuakseen. Sanoo, ettei vaan taivu semmoiseen asentoon kun yritän neuvoa. Oma veikkaus on, että kyse on liikkuvuusongelmasta ja venyttelemällä paranisi, mutta minkälaisella? Vai olisiko jotain muita vinkkejä?

koitas laittaa tällä alkuun, muutama viikko ja sit tanko niskaan
http://proactiveoutside.files.wordpress.com/2014/01/goblet.jpg

http://www.fitwirr.com/media/exercises/image/Goblet_Squat.jpg

Tein tänään maastavetoja taas pykälää isommalla painolla kuin ikinä ennen, ja se nousi imo ihan nätisti (ei kyllä ollut ketään vahtimassa) mutta alas laskiessa kolisi auttamatta reisiin. Missä vika?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom