Kyykky- ja mavekyssäreitä

Tuolla jotain jo kommentoisin maastavetoon http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/90058-onko-mavesta-mitaan-hyotya-10/
Mutta jatkan tänne kysymyksellä. Kun nyt alan pikkuhiljaa ottamaan maastavedon vihdoin treeniin mukaan, niin onko mave treenipäivä sellainen että silloin ei tehdä muuta kuin se maastaveto? Se siis riittää, ja muu selkätreeni sitten eri päivänä? (Leuanveto, taljat, ym)

Hieno päätos! Aika harva taitaa tehdä pelkän vedon, mutta se mihin treeniin sen laitat riippuu pitkälti jaosta. Nelijakoisessa selkäpäivä olisi IMO luonteva. Kaksijakoisessa joko vetävien tai alakropan treeniin.

edit: tietysti myös edeltävät/seuraavat treenit vaikuttaa. Esim. heti jalkapäivän jälkeen en lähtisi vetämään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minkälainen mekaniikka siinä mahtaa olla määrävänä? Maalaisjärjellä ajatellen tuntuu että tuolle voisi jotain tehdä, jotenkin vahvistaa tuon kohdan liikettä.

Voi varmasti, mutta mun pointti oli siinä, että kyllä yleensäkin tuon tyyppiset kyykyt jää noille paikkeille, missä lantio on kaukana tangosta. Vähän sama kuin kapea penkki, tuskin jää koskaan rinnalle vaan aina siihen puoliväliin. En tiedä kuinka pitkälle sen heikon kohdan vahvistamisella yleensä pääsee, kyykyt korkealta penkiltä pysäytyksillä voisi toimia. Ja myös se vauhti. Mitä hitaammin tulet tuohon kuolokohtaan, sitä varmemmin se liike siihen jää.

heikkojen kohtien poistelu on koko voimailun idea. kyllä erilaiset penkki- ja stoppikyykyt on tohon ihan normaaleja apuja. ihan sama penkissä. kyllä ne kuolokohdat sieltä pois saadaan.

heikkojen kohtien poistelu on koko voimailun idea. kyllä erilaiset penkki- ja stoppikyykyt on tohon ihan normaaleja apuja. ihan sama penkissä. kyllä ne kuolokohdat sieltä pois saadaan.

Kuinkas noita yleensä lähdetään lähestymään, onko osaliikkeet joskus varsinaisen liikkeen harjoittelulta pois? Tarkoitan sitä, että kun huomataan heikko kohta, niin sitten tavallaan ohjataan osa sen pääliikkeen treenivolyymista heikolle kohdalle, vai onko apuliikkeet aina nimenomaan lisä? Mitä kävisi jos vastaavasti vaan lisäisi pääliikkeen treenimäärää?

Kuolokohtahan kyllä on aina jossain, kun painoa aletaan lisäämään. Jos yhden kuolokohdan poistaa onnistuneesti, niin tarkoittaako se sitä, että sen jälkeen liike stoppaa eri kohtaan, mutta suuremmilla painoilla?

Oon nyt jonkin aikaa SJMV:tä tehnyt ja sarjojen välissä se rasitus tuppaa menemään alaselän puolelle kuin takareisille. Lämmitellessä pelkällä tangolla veto tuntuu menevän enemmän takareisille mutta sarjapainoilla ei. Oon kuitenkin seuraavana treenistä havainnut takareisissä jälkikipua joten onko tämä normaalia?

beginner: "parhaimmillaan" kuolokohta kyykyssä on siellä pohjassa, jolloin käytössä vaan on yksinkertasesti liikaa rautaa. muuten siitä nostosta kyllä saadaan sujuva ylös asti oikeella avittelulla. pelkän pääliikevolyymin nostaminen ei auta sitä heikkoo kohtaa välttämättä lainkaan. apuliikkeitä voidaan tuoda lisäksi tai vaihtaa pääliiketreenejä apuvariaatioiksi. esim. pukkivetoja voidaan tehdä omina treeneinään ja normivetoa ei välttämättä ollenkaan, jos sen lähdössä ei ole ongelmia.

jokettaja: jos sun alaselkä ei pyöristy eli teet sjmv:n oikein, ei pitäs kyllä tulla kipuja. treenikivut seuraavina päivinä on eri juttu ja kuuluu hieman asiaan. sjmvedon ollessa kyseessä ne on enempi sääntö.

Mistäköhän saattaa johtua että tänään kun tein mavea alkoi jotenkin puutumaan alaselästä, tein lämppärisarjat ja kun olin aikeissa nostamassa ensimmäistä varsinaista työsarjaa totesin vaan että "vitut ei tuu mitään enkä haluu loukata itteeni". Nyt kun oon töissä niin kun selkä on suorassa tai sormet ovat lattiassa selässä ei tunnu mitään selässä, mutta kun on juuri siinä keskivälissä selkä n.45asteen kulmassa tuntuu pientä kipuilua kämmenen mitan ylös perseetä vähän oikealla puolella keskikohdasta. Oonko nyt vaan treenannu liian kovaa ja alaselkä ottanu liikaa hittiä vai loukannu itteni jossain vai onko vaan lihaskireyttä jossain jalkojen/selän suunnalla? :confused::confused::confused:

Edit. puuttu yks sana välistä :D

Mistäköhän saattaa johtua että tänään kun tein mavea alkoi jotenkin puutumaan alaselästä, tein lämppärisarjat ja kun olin aikeissa nostamassa ensimmäistä varsinaista työsarjaa totesin vaan että "vitut ei tuu mitään enkä haluu loukata itteeni".

Mulla kävi hyvin, hyvin samantyyppinen tilanne tuossa pari kk sitten. Ilmeisesti siellä oli pieni kudosvaurio (=venähdys) yhdessä nikamavälissä. Suosittelen näyttämään pätevälle OMT-fyssarille heti, niin saat kuntouttamisen käyntiin mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti, etkä mene pahentamaan tilannetta entisestään.

Robbo, millaista hoito ohjeita sait tuohon vaivaan?

Otselläni tuli painonnostossa samantyylinen vaiva pari kk sitten, nyt alkaa olemaan ok.

Robbo, millaista hoito ohjeita sait tuohon vaivaan?

Kärsivällisyyttä - se ottaa oman aikansa. Syvien vatsalihasten jumppaa, liikkeenhallintaa erityishuomio lantion asennossa sekä selkää aktivoivaa tekniikkatreeniä kehon- ja pikkupainoilla. Sitten olen venytellyt jalkoja aika huolella, kun veti aika kireäksi. Urheiluhieronnasta oli myös iso apu. Mutta rikkinäisen kudoksen venyttämistä pitää välttää. Taitaa olla aika samankaltainen resepti useimpien selkävaivojen hoidossa.

Ei tuo edelleenkään täysin kunnossa ole, mutta kyykky alkaa jo pikkuhiljaa normalisoitumaan. Veto vähän perässä. Onpahan ollut tilaisuus korjata tekniikkaa paremmaksi.

Jaahans, taas tuli eilen meidän salin kuuluisa 380 kiloa vetänyt henkilö pätemään, juuri kun olin aloittelemassa omaa treeniä. :itku: Ei siinä sitten auttanut muuta kuin tehdä hänen neuvoillaan, sillä kyseessä on todellinen pätijä, pulputtaja, egoilija ja narsisti. Sain kuulla että hänen tekniikkaneuvoillaan saisin jo nyt vedettyä maasta 160-170 kiloa (140 saan tällä hetkellä) ja että vuoden treenillä nousisi sata kiloa enemmän. Tein siis hänen neuvoillaan voimanostotyyppisesti hermottavia kakkosia, joka kerta painoja vaihdellen, sillä hänen mielestään "Yli viiden toiston sarjat, jotka on tehty samalla painolla, vetävät hermoston heti tukkoon, eikä kehitystä tapahdu. Kun vaihtaa painoja joka sarjaan, niin lihas ei kerkeä tottumaan ja paikat tulee yllättävän kipeiksi seuraavana päivänä." (No eipä tullut). Tein siis noin ~6x2 aloittaen sadasta kilosta->115->135->100->125->130. Nostoasentoa herra myös korjaili hieman edemmäksi ja pystympään, ainakin nosto oli helpompi, mutta en sitten tiedä miltä näytti. Sain toki taas kuulla ainakin viidestä eri henkilöstä, jotka hän on ennätysajassa treenannut sm, em ja mm mitalisteiksi. Nimiä ei tietenkään muistanut. Sanoipa hän olleensa kehonrakennuksen sm kilpailuissakin vuonna 1983 ja että lihas kasvaa parhaiten kahden toiston sarjoilla. Mitäpä nyt olisitte tästä koko paketista mieltä? Hepun puheissa toki on jotain perääkin, mutta yleensä homma menee vain itsensä kehuskeluun ja kaveri tuntuu olevan salimme voimanostajaporukassa pelkkä vitsi. :face:

Lopuksi henkilö vielä toki kehui minun "nopeaa kehitystä" ja hyviä välityksiä, jonka saan joka kerta häneltä kuulla. Ilmoittipa myöskin, että netistä otetut ohjelmat on kaikki täyttä kuraa ja hormoniheikkien kehittämiä pumppailuohjelmia. Onkohan silloinkin, kun monta sataa ihmistä kertoo positiivisista kokemuksistaan (miinus trollit)? Tässäpä tämä vuodatus olikin. :jahas:

Jaahans, taas tuli eilen meidän salin kuuluisa 380 kiloa vetänyt henkilö pätemään, juuri kun olin aloittelemassa omaa treeniä. :itku: Ei siinä sitten auttanut muuta kuin tehdä hänen neuvoillaan, sillä kyseessä on todellinen pätijä, pulputtaja, egoilija ja narsisti. Sain kuulla että hänen tekniikkaneuvoillaan saisin jo nyt vedettyä maasta 160-170 kiloa (140 saan tällä hetkellä) ja että vuoden treenillä nousisi sata kiloa enemmän. Tein siis hänen neuvoillaan voimanostotyyppisesti hermottavia kakkosia, joka kerta painoja vaihdellen, sillä hänen mielestään "Yli viiden toiston sarjat, jotka on tehty samalla painolla, vetävät hermoston heti tukkoon, eikä kehitystä tapahdu. Kun vaihtaa painoja joka sarjaan, niin lihas ei kerkeä tottumaan ja paikat tulee yllättävän kipeiksi seuraavana päivänä." (No eipä tullut). Tein siis noin ~6x2 aloittaen sadasta kilosta->115->135->100->125->130. Nostoasentoa herra myös korjaili hieman edemmäksi ja pystympään, ainakin nosto oli helpompi, mutta en sitten tiedä miltä näytti. Sain toki taas kuulla ainakin viidestä eri henkilöstä, jotka hän on ennätysajassa treenannut sm, em ja mm mitalisteiksi. Nimiä ei tietenkään muistanut. Sanoipa hän olleensa kehonrakennuksen sm kilpailuissakin vuonna 1983 ja että lihas kasvaa parhaiten kahden toiston sarjoilla. Mitäpä nyt olisitte tästä koko paketista mieltä? Hepun puheissa toki on jotain perääkin, mutta yleensä homma menee vain itsensä kehuskeluun ja kaveri tuntuu olevan salimme voimanostajaporukassa pelkkä vitsi. :face:

Lopuksi henkilö vielä toki kehui minun "nopeaa kehitystä" ja hyviä välityksiä, jonka saan joka kerta häneltä kuulla. Ilmoittipa myöskin, että netistä otetut ohjelmat on kaikki täyttä kuraa ja hormoniheikkien kehittämiä pumppailuohjelmia. Onkohan silloinkin, kun monta sataa ihmistä kertoo positiivisista kokemuksistaan (miinus trollit)? Tässäpä tämä vuodatus olikin. :jahas:

No enpä nää tossa hirveästi järkeä ruveta vetämään jotain hermostollista voimaa ja jättää perusvoimasarjat pois, kun maksimi ei ole edes kahtasataa vielä. Sellainen 4-8 toistoalue niin, että 1-2 toistoa jää varastoon on sulle paljon paljon parempi. Tai esim jto:n 3x4-->6x6 on todella hyvä tohon tarkoitukseen.

Kuulostaa aika kovalta asiantuntijalta.

Aikaisemminkin täällä jo kyselin neuvoa etenemiseen kyykyssä, jatketaas vielä. Nyt kyykky edennyt siihen pisteeseen, että tänään liikuttelin 170 romuja 4x5 sarjat. Tähän edetty viikossa 2,5 kilon progressioilla koko kevään. Aluksi 2xkympin sarjat 150 asti, sitten 3xseiskat 160 ja nyt 4x5 170:een. Kirkkaana silmissä kimaltelee se kaksi markkaa. Olisiko tätä tavoitetta kohti järkevä jatkaa etenemistä millä tavalla? Itse olen ajatellut joko tiputta kolmosiin, esim 4-5x3x172,5, 175, 177,5 -->, tai sitten hypätä suoraan esim 180 ja kokeilla saako sillä esim kakkosta-kolmosta, ja kokeilla viikottain nostaa esim 4x3 -> 4x5:een. Vai onko nuo ihan peräsimestä revittyjä, mikä olisi järkevä etenemistapa? Ei se varmaan 200 enää pitäs kaukana olla. Toisena jalkatreeninä viikossa olen tehnyt vaihdellen etu/takakyykkyä painottaen nopeutta. Mavea tehnyt myös kun sille tuntuu sopivalta, mutta en mitenkään erityisesti ole siihen nyt painottanut.

Aikaisemminkin täällä jo kyselin neuvoa etenemiseen kyykyssä, jatketaas vielä. Nyt kyykky edennyt siihen pisteeseen, että tänään liikuttelin 170 romuja 4x5 sarjat. Tähän edetty viikossa 2,5 kilon progressioilla koko kevään. Aluksi 2xkympin sarjat 150 asti, sitten 3xseiskat 160 ja nyt 4x5 170:een. Kirkkaana silmissä kimaltelee se kaksi markkaa. Olisiko tätä tavoitetta kohti järkevä jatkaa etenemistä millä tavalla? Itse olen ajatellut joko tiputta kolmosiin, esim 4-5x3x172,5, 175, 177,5 -->, tai sitten hypätä suoraan esim 180 ja kokeilla saako sillä esim kakkosta-kolmosta, ja kokeilla viikottain nostaa esim 4x3 -> 4x5:een. Vai onko nuo ihan peräsimestä revittyjä, mikä olisi järkevä etenemistapa? Ei se varmaan 200 enää pitäs kaukana olla. Toisena jalkatreeninä viikossa olen tehnyt vaihdellen etu/takakyykkyä painottaen nopeutta. Mavea tehnyt myös kun sille tuntuu sopivalta, mutta en mitenkään erityisesti ole siihen nyt painottanut.

Isoja rautoja usein, päälle volyymia helpommilla, esim. kolmosnousu 70%->85% 5 kilon korotuksilla. Mutta pääasiassa isoja rautoja usein, huomio aina hyvään tekniikkaan.

Pari kysymystä koskien kyykkäämistä ja jalkatreeniä.
Osaisiko joku sano, mistä johtuu kyykätessä oikean jalan "hakeutuminen" ja kääntyminen ulospäin?
Onnistuuko massan kasvatus lyhyilläkin sajoilla, esim. Kyykyssä otin toissa viikolla 5x5x150kg, joten onko täysin kuolleena syntynyt idea lähteä tekemään seuraavassa jalkatreenissä 155kg:lla 3-5toiston sarjoja, kun niin montaa eri mieltä tuntuu porukka olevan...toiset sanoo, että bodausmielessä ei alle 6 toiston sarjoja, että se ei kasvata lihasta, vaan voimaa ja toiset sanoo, että voi tehdä alle vitosiakin?:confused::confused:

Moi

Oon huomannut viime viikkoina mavetreeneissä, että noston kaikkein pahin vaihe on saada sarjan eka toisto irti lattiasta. Joudun vetämään jonkin aikaa ennen kuin paino lähtee edes liikkeelle. Loppu menee sitten aina ihan kivasti. En pompauta muita toistoja lattiasta. Onko tää ihan normaalia?

Moi

Oon huomannut viime viikkoina mavetreeneissä, että noston kaikkein pahin vaihe on saada sarjan eka toisto irti lattiasta. Joudun vetämään jonkin aikaa ennen kuin paino lähtee edes liikkeelle. Loppu menee sitten aina ihan kivasti. En pompauta muita toistoja lattiasta. Onko tää ihan normaalia?

On.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom