Kyykky- ja mavekyssäreitä

Itselläni kyykky on puolet mavesta (90, 180). Kyykätessä selkä kaatuu eteenpäin. Voiko tuo suhde tosiaan olla tällainen vai kuseeko tekniikka todella pahasti?

Keskivartalon lisäksi syynä voi olla todella heikot etureidet pakaroihin verrattuna, tällöin eteen kaatuminen on ainoa tapa jolla sen isomman painon saa veivattua ylös.

Itsekin vedin vapun tienoilla 200 lähes suorin jaloin, etukyykystä ei paljoa yli satkua noussut.

Nyt olen saanut hieman korjattua tilannetta, edestä kyykkään 115 ja takaa 140, molemmat pohjasta. Veto lienee hieman parantunut myös mutta ainakin suhde on jo parempi.

Suosittelen syvää etukyykkyä jalat melko kapealla. Saat ruutia sinne etureiskoihin. Vetoa ei tarvitse tehdä kuin joskus ja jouluna, sen verran että vähän pysyy tatsi liikkeeseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kipuilu loppuu nopeasti ja tanko löytää paikkansa kun vain jatkat kyykkäystä sinnikkäästi. Tämä pätee niin etu- kuin takakyykkyynkin.

Jotkut käyttävät vaahtomuovipehmusteita tangon ympärillä tai käärivät paidan/pyyhkeen siihen. Itse kokeilin alussa pehmusteen käyttöä, mutta sen kanssa tanko tuntui todella huteralta selässä - en suosittele.
Se "oikea" kohta selässä on yllättävän alhaalla... Se kun löytyy, ei mitään pehmusteita tarvita...

miten olis hyvä reenata, jotta sais kyykky painot nousemaan ja jalkoihi lisää lihasta? nykyisin menee 5x80kg syvä kyykkyjä, joka on aika huonosti kun penkistäkin menee enemmän.

miten olis hyvä reenata, jotta sais kyykky painot nousemaan ja jalkoihi lisää lihasta? nykyisin menee 5x80kg syvä kyykkyjä, joka on aika huonosti kun penkistäkin menee enemmän.

Jokaisella toimii jotkut jutu paremmin kuin toisella. Itselläni sain painot huikeaan nousuun:) kun tein noita DF & SF treenejä. Viikkoon tulee siis 3 kertaa sitä kyykkäämistä.
Kevään aikana nousi painot 5x85--->5x115.

Jokaisella toimii jotkut jutu paremmin kuin toisella. Itselläni sain painot huikeaan nousuun:) kun tein noita DF & SF treenejä. Viikkoon tulee siis 3 kertaa sitä kyykkäämistä.
Kevään aikana nousi painot 5x85--->5x115.

Selittäppäs nyt selvemmin eli niin että minäki tajuan tuon reeni systeemin? Eli kyykkäsit vain kolmesti viikossa? Ei muuta?

Kuinkas on, onko tekniikassa virhe jos alaselän ja etureisien lisäksi perseen vasen poski on nyt aika jumissa? Liike siis mave.

Kozlov, teetkö ristiotteella? Itse kun teen ristiotteella ni tuntuma on aivan toispuoleinen lihaksille. Esim jos vasen on vastaote, ni se ottaa enemmän. Itse pidän myötäotteena niin kauan kun voin ja sit vaihdan ku ei tunnu enää ote kestävä. Pitäis hankkia magnesumia. :)

Testasin tässä yks päivä ekaa kertaa kyykkyä, smith-koneessa sen tein. Tanko sattui kuitenkin selkään niin paljon että en pystynyt tekemään mitään kun tangossa oli vähänkin painoa. Olen lukenut ohjeet siitä missäkohtaa selkää tankoa pitäisi pitää ja myös kokeilin sitä eri kohdissa, mutta en löytänyt sellaista kohtaa missä ei olisi sattunut. Onko jotain tehtävissä?

Sattuiko itse tanko hartiaseudulle, vai sattuiko koko selkään? Teen ite vapailla painoilla. Mulla tanko hiertää ja oon ratkaissu ongelman käyttämällä pientä pyyhettä kaksinkerroin ihon ja tangon välissä. Ei musta kannata kietoa sitä pyyhettä tai varsinkaan mitään vaahtomuoveja siihen ympärille, muuten painopiste nousee kauemmas/taaemmas, kun on niin paksusti tavaraa tangon ja kropan välissä ja varmasti tuntuu huteralta. Jos koko selkään sattuu, niin keskikropan lihakset ei varmaan riitä sulla painojen kans kyykkäykseen. Kannattaa keskittyä niiden vahvistamiseen ja kyykyssä eka tekniikan hiomiseen. Kokeilet sitte ja lisäilet painoja sitä mukaa kun tuntuu siedettävältä.

Olisiko vinkkejä seuraavan probleemaan: reenailen kotona ja näin ollen joudun ottamaan kyykkypainot niskaan rinnallevedon/pystypunnerruksen kautta. Painojen laskuvaiheessa alkaa korvissa suhisemaan, näkö sumenee ja päässä huimaa. Tämä johtuu ilmeisesti äkillisestä verenpaineen noususta? Kevyemmät painot menevät kohtuu mukavasti, mutta 85 kilon jälkeen alkaa tulemaan jo huimaamaan. Mikä avuksi?

Itseasiassa kyse on todennäköisemmin äkillisestä verenpaineen laskusta. Ootko pyörtyny koskaan ko. tilanteessa? Tulee nimittäin sun kuvauksesta mieleen vasovagaalinen refleksi. Joudut ponnistamaan kovasti ja ala-asennosta yhtäkkiä ylös painojen kanssa ja vielä nostamaan painot ylös ja takas alemmas niskaan. Parasympaattinen hermosto reagoi yhtäkkiseen tempaukseen harventamalla äkisti sykettä ja laajentamalla verisuonia, jolloin verenpaine äkkiä laskee ja verta ei "riitä päähän asti". Oireina on just mainitsemiasi huimausta ja näön sumenemista, myös pahoinvointia, hikoilua, haukottelua, sydämen rytmin tuntumista poikkeavalta voi olla. "Kohtaus" menee ohi suhteellisen nopeasti ja olo on sen jälkeen taas normaali. Tämä on tavallisin pyörtymissyy, joten ole varovainen ja rakenna vaikka ne telineet, ettei satu vahinkoa...

Ai niin, ja voi tulla kenelle vaan, ei ole vaarallista muuten, paitsi, jos riuhtoo parhaillaan painojen kans ja saa ne päälleen kun rojahtaa lattialle.

Menee heavy :offtopic: mutta pakko kysyä, mitäs nimim. jenn opiskelee? Tietoa tuntuu olevan kovasti fysiologiasta vaikka ikää ei ole kuin 20? Vai onko tullut saliharrastuksen myötä muuten vain lueskeltua?

Kuinkas on, onko tekniikassa virhe jos alaselän ja etureisien lisäksi perseen vasen poski on nyt aika jumissa? Liike siis mave.
Kuten sanottu, teetkö ristiotteella? Jossain todennäköisesti häikkää mikäli kovia puolittaisia eroja tulee vaikka liikkeen pitäisi tasapuolisesti rasittaa...?

TTanko sattui kuitenkin selkään niin paljon että en pystynyt tekemään mitään kun tangossa oli vähänkin painoa. Olen lukenut ohjeet siitä missäkohtaa selkää tankoa pitäisi pitää ja myös kokeilin sitä eri kohdissa, mutta en löytänyt sellaista kohtaa missä ei olisi sattunut. Onko jotain tehtävissä?
Tehtävissä on sietää alkuun hieman kipua. Pystyt varmasti erottamaan tangosta tulevan tottumattomuudesta johtuvan kivun oikeasta kivusta joka kertoo vauriosta. Alkuun se tanko ei tosiaan tunnu mukavalta, mutta uskallan veikata että kuukaudessa totut siihen. Itsekin käytin alussa pehmustetta, mutta jossain vaiheessa opettelin kyykytykset ilman pehmusteita.

PS. kannattaa jättää ne smith kyykyt tekemättä. Heti vain vapaan tangon alle ettet opi jotain ihmeellisiä ja epäluonnollisia liikeratoja siinä smithissä.

Käytänpä tätä ketjua hyväksi ja kysäisen että

Onko mavessa mitään väliä että käyttääkö ristiotetta vaihdellen vai pelkästään myötäotetta?

Ja jos vedät aina kädet samoin päin saattaa jotain puolieroja muodostua selkään/ryhtiin, ainakin pidemmän päälle... Mutta tosiaan kyllä pysyy sitten enemmän malmia näpeissäkin.

:offtopic: Jatkuu... :D Eipä ole liikaa vielä ikää karttunut... Vaikka vastaavassa tilanteessa taitaa vuosi sitten aloittanut kaverikin olla.. (ja btw, itsehän aloitan myös samaisen koulun nyt elokuussa... ;) )

Tänään tein maven ja otin vyön mukaan, kun lisäsin painoja, ni kyllä tuntu muuten hyvältä tehdä. Oli oikeen tukeva olo ja hyvin meni.

Mutta sitten itse kysymykseen. Vahvistaako tuo mave selkää, jos käyttää vyötä? Koska jos se ei vahvista ni silloin tekisi mieli jättää tuo vyö pois, mutta kertokaas nyt vyön hyöty ja haittapuolet.

Tänään tein maven ja otin vyön mukaan, kun lisäsin painoja, ni kyllä tuntu muuten hyvältä tehdä. Oli oikeen tukeva olo ja hyvin meni.

Mutta sitten itse kysymykseen. Vahvistaako tuo mave selkää, jos käyttää vyötä? Koska jos se ei vahvista ni silloin tekisi mieli jättää tuo vyö pois, mutta kertokaas nyt vyön hyöty ja haittapuolet.

Kyllä se selkää vahvistaa vaikka vyö onkin käytössä. Vyö tukee nostoa lähinnä vatsalihasten apuna eli vyötä käyttäessä ei tukilihakset eli vatsalihakset, kyljet yms. kehity niin hyvin. Ei kannata käyttää vyötä muuta kun raskaissa sarjoissa missä paketti voi oikeasti pettää ja seurata loukkaantuminen. Kyykky & maastaveto ilman vyötä on hyviä liikkeitä vahvistamaan keskivartaloa.

Mitä mieltä ootte siitä jos ottaisin tähän alla olevaan ohjelmaan mukaan vielä tavallisen maven? Onko muuten jotain hyötyä tai haittaa jos kyykyn tekee ihan pohjaan asti?

"Koko kroppa kerralla by Arc:

Kyykky / Prässi /*** MAVE **** 2 x
Jalkojen koukistus / SJMV 2 x
Pohkeet istuen / Pohkeet seisten 2 x

Kulmasoutu tangolla / Kulmasoutu käsipainolla / Alatalja 2 x
Leuanveto / Ylätalja 2 x

Vinopenkki / Penkki 2 x
Viparit sivuille / Pystysoutu 2 x

Ranskalainen punnerrus tangolla / Ranskalainen punnerrus käsipainoilla 1 x
Scott hauiskääntö / Hauiskääntö käsipainoilla 1 x

Jalkojen nosto / Vatsarutistus 1 x"

Latest posts