Kysymys vatsalihaksista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _Qi_
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mitä tehdä kun on hyvä vatsalihaskunto, mutta vatsalihasten kokoa tulisi kasvattaa, ja tuntuu että painojen lisääminen ei auta? Luulenpa, että treenejä pitäisi monipuolistaa, kun tykkäävät adaptoitua heti uusiin liikkeisiin... Vaikea löytää enää uusia juttuja vaikka kaupungin isoimmalla salilla käynkin.

Todennäköisesti pitäisi maximoida rasituksen kohdistaminen vatsalihaksiin liikkeessä, ja vaihdella treeniliikkeitä.

Tosin mulla on sama juttu kaikissa lihaksissa, eivät kasva samaan tyyliin kuin monilla muilla. Olen 23v 180cm 77kg. Ehkä keskityn liikaa aerobiseen treeniin siltä kantilta.

Suositteleeko kukaan hurjaa toistomäärää...? Vai vain raskauden lisäämistä?

Itse pitäisin toistot 20 tienoilla ja sarjoja n. 5 kpl. Lisäpainoja käyttöön sitten kun rupeaa tuntumaan liian kevyeltä.

mielestäni kannattaa pitää toistot siinä 8-15 ja pitää enemmän painoa jos kerran haluat lihasta kasvattaa. Usein näkee jätkiä jotka vääntää 50 toiston sarjoja hiki päässä, mutta eihän se tosiasiassa lihasta kasvata vaan menee enemmän kestävyysurheilun ja aerobisen puolelle. Vatsat on lihas siinä missä muutkin, niin miksi siis treenata niitä erilailla kuin muitakaan lihaksia. Erittäin hyvä vatsalihasliike on sellainen missä ollaan etunoja asennossa lattiaa vasten käsipainot käsissä ja sitten vedetään vuorokäsin painoja kohti mahaa. Ei varmaan heti kuulosta hyvältä, mutta paa kokeillen. Ite oon tykänny. :) Saa niin helvetillisen polton! :evil:

Mitä tehdä kun on hyvä vatsalihaskunto, mutta vatsalihasten kokoa tulisi kasvattaa, ja tuntuu että painojen lisääminen ei auta? Luulenpa, että treenejä pitäisi monipuolistaa, kun tykkäävät adaptoitua heti uusiin liikkeisiin... Vaikea löytää enää uusia juttuja vaikka kaupungin isoimmalla salilla käynkin.

Todennäköisesti pitäisi maximoida rasituksen kohdistaminen vatsalihaksiin liikkeessä, ja vaihdella treeniliikkeitä.

Tosin mulla on sama juttu kaikissa lihaksissa, eivät kasva samaan tyyliin kuin monilla muilla. Olen 23v 180cm 77kg. Ehkä keskityn liikaa aerobiseen treeniin siltä kantilta.

Suositteleeko kukaan hurjaa toistomäärää...? Vai vain raskauden lisäämistä?

Lihaskasvua jos haetaan niin pitäisin sarjojen pituudet välillä 6-12 ja sarjoja sopivasti. Lisäpainot sen mukaan, että toistoja menee haluttu määrä *puhtaasti*. "Mahalihakset" eivät ole vain yksi lihas, joten on välttämätöntä käyttää useampaa eri liikettä niiden treenaamiseen, jos haluaa kokonaisvaltaisesti kasvatella lihaksia ja parantaa keskivartalon voimatasoa.

Onko voimapyörä tuttu juttu? Entäpä janda-rutistus? Staattiset pidot (lisäpainoilla, jos muuten liian kevyttä) olisi hyvä juttu vaikka ne ovatkin keljuja tehdä.

edit. Jos kyse on vain siitä, että "miksi sixpack ei näy" niin siihen ikävä kyllä vastaus on melkeinpä aina dieetti. Paljon helpompi on dieetata rasvat pois ja palikat esiin kuin kasvatella niin valtavat mahalihat, että ne näkyvät traanin läpi.

Usein näkee jätkiä jotka vääntää 50 toiston sarjoja hiki päässä, mutta eihän se tosiasiassa lihasta kasvata vaan menee enemmän kestävyysurheilun ja aerobisen puolelle. Vatsat on lihas siinä missä muutkin, niin miksi siis treenata niitä erilailla kuin muitakaan lihaksia.

Mielestäni keskikropan vetreä hyvä lihaskunto on todella tärkeä, että en pidä vääryytenä jos niitä treenaa eri logiikalla kuin vaikka hauista. Ja joo, näkee niitä kakruja kun luulee olevansa fitness päälliköitä kun tekee istumaannousuja oikeen 45 asteen kulmassa satakymmentä peräkkäin tehottomalla tekniikalla ja ihmettelee kun ei tunnu missään.

Erittäin hyvä vatsalihasliike on sellainen missä ollaan etunoja asennossa lattiaa vasten käsipainot käsissä ja sitten vedetään vuorokäsin painoja kohti mahaa. Ei varmaan heti kuulosta hyvältä, mutta paa kokeillen. Ite oon tykänny. :) Saa niin helvetillisen polton! :evil:

Tarkoitatko kädet sivulla ja vetää itseään kohti...? En tajua :D

Lihaskasvua jos haetaan niin pitäisin sarjojen pituudet välillä 6-12 ja sarjoja sopivasti. Lisäpainot sen mukaan, että toistoja menee haluttu määrä *puhtaasti*. "Mahalihakset" eivät ole vain yksi lihas, joten on välttämätöntä käyttää useampaa eri liikettä niiden treenaamiseen, jos haluaa kokonaisvaltaisesti kasvatella lihaksia ja parantaa keskivartalon voimatasoa. Onko voimapyörä tuttu juttu? Entäpä janda-rutistus? Staattiset pidot (lisäpainoilla, jos muuten liian kevyttä) olisi hyvä juttu vaikka ne ovatkin keljuja tehdä.

Joo tiedän ties mitä ihme liikkeitä mitä karatessakin opetettiin matkan varrella. Janda ei kyllä ole tuttu nimi. Voimapyörällä saan 30 helposti ja lopetan kun kyllästyttää :( Ja staattiset pidot ei ole mikään ongelma. Vaikka pidän 20kg painoa päällä kulmassa istumaannousussa, ei tunnu vatsassa oikeen kunnolla. Mulla on sellainen treeni mitä vähän vaihtelen, mutta siinä on jaloilla tehtäviä liikkeitä mukana ja sen sellasta.

Suosittelen (kamppailulajia jonkun verran harrastaneille) sellaista, että treenin puolivälissä kaveri tekee lyöntiä päkkiin. Opettaa räjähtävää kouristusta. Ja yks ihan huippuliike on, että tekijä makaa selällään maassa ja kaveri seisoo jalat tämän pään molemmin puolin joista tekijä pitää käsillään kiinni. Tekijä nostaa jalkoja (yhdessä, suorina) ylös, ja kaveri heittää he aina takaisin poispäin kavereista, välillä keskelle, välillä sivuille, jolloin tekijä saa hyvää monipuolista vastusta vatsalihaksille. Jos tosta ymmärsi. Tämä on paras.

Mielestäni keskikropan vetreä hyvä lihaskunto on todella tärkeä, että en pidä vääryytenä jos niitä treenaa eri logiikalla kuin vaikka hauista.

No turha sitten ihmetellä jos vatsapalat ei kasva...Ne ei todellakaan kasva millään kestävyystreeneillä, kuten ei muutkaan lihakset.

..Voimapyörällä saan 30 helposti ja lopetan kun kyllästyttää :(...

Seisten vai polvillaan?

Yks hyvä liike jota ei oo mainittu, dragon flag. Löytyy youtubesta videota hakemalla. Lisäksi luulempa ettei ne vatsalihaksetkaan valtavasti kasva jos et nimen omaan hae sitä lihaskasvua koko kropalle, eli plussakaloreilla on mentävä. Läskiä saattaa tulla kaverina, mutta siitä pitää maksaa hintaa että massaa tulee. Myös kovasti keskivartaloa kuormittavat liikkeet kuten kyykky ja maastaveto kannattaa muistaa.

No joo täytyy sanoa, että olen viimeajat syönyt ja treenannut niin, että saa painoa pois. Syön kyllä protskut niinkuin kuuluu. Olenkin saanut kaljamahan pois mahan ympäriltä. Harmikseni en voi mätätä nyt niin paljoa, että lihakset kasvaisivat maximaalisesti. Sixpäkin näkyvyyden kannalta on kuitenkin olennaista, että ensin polttaa sen helvetin rasvan pois sen ympäriltä.

Okei, elikkä täällä neuvotaan, että lisää painoa päälle. Jos tarvitsen montakymmentä kiloa päälle, onko vinkkejä miten tämä käytännössä paras toteuttaa. Ei ole helppoa tehdä rutistuksia kun sellanen halkaisijaltaan metrin levyinen kiekkopaino on leuan ja munien välissä.

No joo täytyy sanoa, että olen viimeajat syönyt ja treenannut niin, että saa painoa pois. Syön kyllä protskut niinkuin kuuluu. Olenkin saanut kaljamahan pois mahan ympäriltä. Harmikseni en voi mätätä nyt niin paljoa, että lihakset kasvaisivat maximaalisesti. Sixpäkin näkyvyyden kannalta on kuitenkin olennaista, että ensin polttaa sen helvetin rasvan pois sen ympäriltä.

Okei, elikkä täällä neuvotaan, että lisää painoa päälle. Jos tarvitsen montakymmentä kiloa päälle, onko vinkkejä miten tämä käytännössä paras toteuttaa. Ei ole helppoa tehdä rutistuksia kun sellanen halkaisijaltaan metrin levyinen kiekkopaino on leuan ja munien välissä.

Tapoja on monia, minä tekisin niin että menisin luokkaa +500kcal/päivä plussilla syklin ja sen jälkeen -1000kcal/päivä syklin. Syklit vois olla vaikka 4vk plussilla, 2vk miinuksilla. Noilla keinoin lihaa tulee ja rasvaa lähtee äärellisessä ajassa eikä tarvi vetää itseänsä possuksi missään vaiheessa. Kunnon sikabulkit jättäisin välistä(joku muu voi olla toista mieltä).

edit. Tosiaan jos ne voimapyöräilyt seistenkin on liian keveitä niin sitten ei muuta kuin reppu selkään ja painoja sisään. Kyllä se raja jossain tulee vastaan missä suoritus *oikealla tekniikalla* muuttuu raskaaksi. Mahalihaksia treenatessa huijaaminen on helpohkoa ja tulee kiinnittää erityistä huomiota että treeni menee sinne minne kuuluukin.

Tapoja on monia, minä tekisin niin että menisin luokkaa +500kcal/päivä plussilla syklin ja sen jälkeen -1000kcal/päivä syklin. Syklit vois olla vaikka 4vk plussilla, 2vk miinuksilla. Noilla keinoin lihaa tulee ja rasvaa lähtee äärellisessä ajassa eikä tarvi vetää itseänsä possuksi missään vaiheessa. Kunnon sikabulkit jättäisin välistä(joku muu voi olla toista mieltä).

Mielenkiintoista. Onko todistettu, että sitä rasvaa ei tolla taktiikalla kerry, mutta lihasta kyllä? Yleisesti en terveelle ihmiselle suosittele dieettejä, vaan jatkuvaa terveellistä ja monipuolista syömistä. Itse olen nykyään innostunut terveyssyönnistä. Mitä nyt la-su syön enemmän 'mitä tykkään' periaattella. Luotan siihen, että kehon pitäisi muuttua seksikkään sporttiseksi, kun syö terveellisesti ja treenaa kovaa, sen enempiä kikkailematta.

Voisin kyllä kokeilla noita proteiinejä vetää joskus enemmän kuin toiste, tms. Pidän mahaa silmällä, jottei pääse kasvamaan, sen raameissa mennään. Koitan esim juua litran maitoa päivässä.

Mutta jees, mä mietin tota.

Seisten vai polvillaan?

Polvillaan. Pitää muistaa, että tuo liike rasittaa kuitenkin enemmän selkää ja olkapäitä, kuin vatsaa. Tai sitten oon vaan ruikku kun en pysty tekeen tuota seisaalleen, muistaakseni.

Mutta joo, kyllä on helevetin vaikee saada sixpägi takas kun oot sen kerran mahaks ryypänny.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mielenkiintoista. Onko todistettu, että sitä rasvaa ei tolla taktiikalla kerry, mutta lihasta kyllä? Yleisesti en terveelle ihmiselle suosittele dieettejä, vaan jatkuvaa terveellistä ja monipuolista syömistä. Itse olen nykyään innostunut terveyssyönnistä. Mitä nyt la-su syön enemmän 'mitä tykkään' periaattella. Luotan siihen, että kehon pitäisi muuttua seksikkään sporttiseksi, kun syö terveellisesti ja treenaa kovaa, sen enempiä kikkailematta.

Voisin kyllä kokeilla noita proteiinejä vetää joskus enemmän kuin toiste, tms. Pidän mahaa silmällä, jottei pääse kasvamaan, sen raameissa mennään. Koitan esim juua litran maitoa päivässä.

Miinus sykli optimoidaan niin, että sen aikana poistetaan rasva mitä kertyi plussilla ollessa. Rasvaa ei kerry, jos syklit on suunniteltu oikein. Treenillä ja ruokavaliolla pyritään siihen, että plussilla kertyisi mahdollisimman paljon lihasta ja mahdollisimman vähän rasvaa. Samoin miinuksilla optimoidaan tekemiset niin, että palaisi minimaalisesti lihasta ja maksimaalisesti rasvaa. Jos kunto on perussiisti niin mun mielestä tuommoinen syklittäminen on pop. Syklit rulettavat varsinkin, jos haluaa pysyä koko ajan suht siistissä kunnossa ja kuitenkin kehittyä. Ei tuossa ole mitään syytä miksi tuo ei toimisi, jos pyhä kolmio ravinto, treeni ja lepo on kunnossa.

Teoriassa tuon mun ehdottaman syklin pitäisi johtaa siihen, että aina 6vk syklin jälkeen paino olisi sama kuin edellisen syklin alussa. Tokikaan kukaan ei pysty kaloreita noin tarkkaan laskemaan ja pyhän kolmion toteutuskin on mitä on. On tuossa kaikki mahdollisuudet päästä tilanteeseen missä aina syklin jälkeen kaveri on vähärasvaisempi ja lihaksikkaampi kuin ennen sykliä. Toki jossain kohtaa tulee raja vastaan, että lihasta on aina vain vaikeampi tehdä ja pitää mennä ehkä extremempään suuntaan treenin, syömisen ja dieettaamisen kanssa. Ei taida esim. kukaan cbb kisaaja tehdä noin lyhkäsillä sykleillä treeniä :) Mutta näin perustallaajana näkisin lyhkäsemmät syklit parempana kuin sen, että on vaikka 8kk vuodessa plussilla ja 4kk kovalla dieetillä :) Myöskään överibulkki ihan hillittömillä plus-kaloreilla ei ole mun mielestä pertti perustreenaajalle kovin järkevää.

...Jos tarvitsen montakymmentä kiloa päälle, onko vinkkejä miten tämä käytännössä paras toteuttaa. Ei ole helppoa tehdä rutistuksia kun sellanen halkaisijaltaan metrin levyinen kiekkopaino on leuan ja munien välissä.

Pidä sitä kiekkoa niskan takana, ei tarvi sitten käyttää niin isoja painojakaan.. ;)

Miinus sykli optimoidaan niin, että..............................

Kuulostaa hyvältä, jos löytyy pontta ryhtyä moiseen syklittämiseen.

Jotenkin tuntuu, että kävis päinvastoin: syödessä lihoo, ja laihduttaessa lihakset pienenää :D Noh, runsas kalorienpoltto yhdistettynä optimaaliseen ja kunnianhimoiseen syömiseen on kai se kultainen keskilinja.

Pidä sitä kiekkoa niskan takana, ei tarvi sitten käyttää niin isoja painojakaan.. ;)

Jumankega, mietin just, että kai se on parempi pienellä painolla niskan takana jos tuntuu paremmin kuin jos iso paino mahan päällä.

Polvillaan. Pitää muistaa, että tuo liike rasittaa kuitenkin enemmän selkää ja olkapäitä, kuin vatsaa. Tai sitten oon vaan ruikku kun en pysty tekeen tuota seisaalleen, muistaakseni.

Miten niin ottaa enemmän selkään ja olkapäihin? Sulla taitaa olla suoritustekniikka pitkin persettä jos noin on.

Ei, kyllä se on sun tekniikka :)

Tai sitten paremmat absit ku sulla ja huono selkä ja olkapäät :D

No kun eihän siinä oikeaoppisesti tehtynä selällä ja olkapäillä ole kuin stabiloiva rooli. Ehkä se tekniikka kannattaa kuitenkin tsekata jos kolmekymmentä menee eikä edes väsytä vatsaa, mutta seisaaltaan ei ole koskaan onnistunut. En tosin ole itsekään seisovilteen saanut ihan kokonaista tehtyä, mutta toisaalta vatsalla tehtynä joku 30 toistoa saattaa jäädä tekemättä polviltaankin. 20kg suuremmalla kehonpainollakin saattaa olla tekemistä asian kanssa, tosin.

Nämä kohdat särähtää myös korvaan:

Miten ne lihakset eivät kasva samaan tyyliin kuin muilla? Koetko saavasi kehitystä erilaisella treenillä, vai tarkoititko että et ylipäätään kehity niinkuin muut?

Yleisesti en terveelle ihmiselle suosittele dieettejä, vaan jatkuvaa terveellistä ja monipuolista syömistä. Itse olen nykyään innostunut terveyssyönnistä. Mitä nyt la-su syön enemmän 'mitä tykkään' periaattella. Luotan siihen, että kehon pitäisi muuttua seksikkään sporttiseksi, kun syö terveellisesti ja treenaa kovaa, sen enempiä kikkailematta.

Mikset suosittele terveelle ihmiselle diettaamista? Sillä tavallahan ne rasvat saadaan pois kropasta. Kehonkoostumuksen muokkaaminen vaatii todellakin ruokailuun keskittymistä, jos haluaa saada lihasmassaa kasvatettua niin pitää syödä tarpeeksi niin että paino hiljalleen nousee ja jos haluaa päästä läskistä eroon niin dieetti on ainoa vaihtoehto. Ei noilla pitäisi olla mitään negatiivista kaikua. Jos vain "luotat" siihen että kroppa muuttuu sporttisen lihaksikkaaksi ja vähärasvaiseksi ja samalla ruokailussa on toivomisen varaa, niin aika pitkään saatat joutua odottelemaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom