Kysymys kulmasoudusta Heikki722:lle ja Timba79:lle

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
42
Eli kumpi ehtii ensin, niin vastaa. Molemmatkin saa tietty vastata,:D on jopa suotavaa jos on jotain lisättävää.

Ajattelin laittaa tänne ihan yleisesti, koska luulen, että tästä on muillekin hyötyä.

Eli oon kokeillu silloin tällöin tota Heikin kulmasoututekniikkaa, mutta ei oikein tunnu hyvältä. Liike on jotenkin ihan outo. Eli jos jompi kumpi voisi selittää koko liikkeen oikein kunnolla alusta asti, niin ehkä saisin sen sopimaan itsellenikin.

No mä voin yrittää, mutta Heikki722 saa kyllä selittää tän paremmin kun häneltä tämä juttu mullekin tarttui.

Eli siis tässä kulmasoudetaan kunnon kulmassa, ei siis pystyssä asennossa vaan selkä on aikalailla samansuuntaisesti lattian kanssa. Ja asento on sellainen, että persettä työnnetään taakse reilusti, jotta alaselkä ei ihan tolkuttomasti kuormitu ja että asento on yleensä mahdollinen. Eli muuten ihan samanlainen kun tuo perinteisempi kulmasoutu, mutta persettä REILUSTI taakse ja kulma paljon jyrkempi.

Tässä ei ole tarkoitus sitten käyttää niitä maksimirautoja, vaan tehdä esim. 12 toiston sarjoja. Suuremmilla painoilla sitten se perinteisempi ja pystympi kulma.

Mulla ei tullut joskus aikaisemmin kulmasoudusta yhtään mitään, mutta kun Heikki722 tämän ystävällisesti kädestä pitäen opetti, pääsin jyvälle koko liikkeeseen ja nyt onnistuu soudut hyvin pystymmästäkin asennosta.

Hitto kun olisi kuvia laittaa tähän tueksi, on vähän saakelin vaikeata yrittää tätä selittää näin netin välityksellä. Täytyy joskus yrittää muistaa ottaa kamera mukaan ja näpätä muutama kuva itse suorituksesta.

Timba79 sanoi:
Eli siis tässä kulmasoudetaan kunnon kulmassa, ei siis pystyssä asennossa vaan selkä on aikalailla samansuuntaisesti lattian kanssa. Ja asento on sellainen, että persettä työnnetään taakse reilusti, jotta alaselkä ei ihan tolkuttomasti kuormitu ja että asento on yleensä mahdollinen. Eli muuten ihan samanlainen kun tuo perinteisempi kulmasoutu, mutta persettä REILUSTI taakse ja kulma paljon jyrkempi.
Tosta asennosta vielä, niin eikös tässä olla kunnolla kyykyssä, eli jalat ei ole läheskään suorana? Reidet melkeinpä lattian suuntaiset. Sitä ei tosta selvinnyt. Ehkäpä mulla on suurin ongelma se, että tossa asennossa tulee tanko väkisinkin liian ylös, enkä saa selkään kunnon tunnetta, koska kyynärpäät liikkuu liikaa sivulle.

Powerhousu sanoi:
Tosta asennosta vielä, niin eikös tässä olla kunnolla kyykyssä, eli jalat ei ole läheskään suorana? Reidet melkeinpä lattian suuntaiset. Sitä ei tosta selvinnyt. Ehkäpä mulla on suurin ongelma se, että tossa asennossa tulee tanko väkisinkin liian ylös, enkä saa selkään kunnon tunnetta, koska kyynärpäät liikkuu liikaa sivulle.

Ollaan joo, jalat ei siis todellakaan ole läheskään suorassa. Alussa tossa saa vähän varoa ettei kolhi tangolla polvia, mutta nopeasti se hyvä asento sieltä löytyi. Tosin alussa pitää hinkata maltillisilla painolla jotta tuo asento löytyy.

Selvä pyy. Taidankin tänään heilua jumppakepin kanssa salilla ja tehdä sillä kulmasoutuja hirvittävän karjunnan säestämänä.

Tuolla tekniikalla oon nyt tehnyt jo jonkin aikaa ja hyvin toimii, aivan uskomaton tuntuma selässä. Pitää tosiaan aloittaa vaan aika pienillä painoilla että oppii tekniikan.

Pienemmät painot on tässä todellakin avainsana, eikä tässä ole tarkoitus niin suurilla painoilla tehdäkkään mitä tuossa perinteisessä kulmasoudussa.

Mä käytän näkyisin molempia tapoja, tota perinteistä pystympää jos kulmasoutu on eka liike selkätreenissä ja taas tätä Heikki722:n tapaa jos kulmasoutu on kakkosliikkeenä. Hyvää vaihtelua saa tuolla tavoin treeniin.

Timba79 sanoi:
Pienemmät painot on tässä todellakin avainsana, eikä tässä ole tarkoitus niin suurilla painoilla tehdäkkään mitä tuossa perinteisessä kulmasoudussa.

Mä käytän näkyisin molempia tapoja, tota perinteistä pystympää jos kulmasoutu on eka liike selkätreenissä ja taas tätä Heikki722:n tapaa jos kulmasoutu on kakkosliikkeenä. Hyvää vaihtelua saa tuolla tavoin treeniin.

Teetkös molemmat liikkeet myötäotteella, vai niinkuin heikki treenivideollaan eli vastaotteella?

http://www.midwestbarbell.com/totalelite/index.php?showtopic=498&st=20&p=9976&#entry9976

Tuolta keskeltä sivua löytyy selitystä soudusta ja kuvat (topic7:rows). Itse teen nykyisin kyseisellä tekniikalla. Eli vähän kuten tässä threadissa, mutta tanko lasketaan täyslepoon lattiaan joka toistolla ja vedetään dynaamisesti (maksimikiihdytyksellä, EI siis rykäisemällä) ylös.

Loistoliike, mutta vaatii malttia painojen kanssa aluksi. Tulee sitä pitoa tuostakin keskikroppaan ihan eri tavalla sivutuotteena erinomaisen yläselän lihasten ärsytyksen lisäksi.

Edit: tuossa on itse asiassa 2 versiota kuvattuna.
Ensimmäinen on se mitä itsekin tällä hetkellä teen, toinen on nk. Pendlay row keksijänsä mukaan nimetty, siinä ylä/keskiselkä on kaarella alussa ja samalla kun tanko irtoaa lattiasta, yläselkä oikenee voimakkaalla liikkeellä. Alaselkä ei liiku. Saatanan vaikea ja potentiaalisesti vaarallinen liike jos ei ole järkeä päässä. Mutta tehokas, tämän hetken kovimpia voimavalmentajia (ja itse erittäin menestynyt voima/painonnostaja) on herra Glenn Pendlay joka noita treenattavilleen teettää.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Jep,itse teen em. tekniikalla T-soutua yleensä vikana liikkeenä selkätreenissä,saa loistavasti puristettua viimeset mehut lihaksista.

Mulla on koneella videopätkä jossa teen kulmasoutua. Myös timba reenailee videolla. Yritin laittaa linkin IJK:n palvelimelle (jossa video on ja mulla tunnarit), mutta imutus ei pakkiksen kautta onnistu.

Jos jollakin on vikkelähköt yhteydet ja palvelin, voin toimittaa ton videon, ja laitetaan se tähän niin jengi voi pällistellä.

Pätkä on tuttua "Ahti & Ville" kamaa jytäpoppeineen ja irvistelyineen. Tässä kuitenkin Ahtin tilalla irvistelee Timba.

Passaakos kulmasoutua tehdä tehdä niin, että seisoo penkki jalkojen välissä ja tanko makaa siinä penkillä? Itse olen jonkin aikaa tehnyt näin ja omaksunut helpoimmaksi tavaksi suorittaa. Ei tarvitse keskittyä tasapainoon vaan kaiken paineen voi keskittää selälle. Eli siis noin ainakin itsellä jalat saa pysymään melko suorana ja liike on helpompi suorittaa.

hafanafa sanoi:
Teetkös molemmat liikkeet myötäotteella, vai niinkuin heikki treenivideollaan eli vastaotteella?

Myötäotteella teen ja jos joku nyt saa ton Heikin mainitseman videon jakoon, niin siinäkin vedetään myötäotteella tuota vetoa, muistaakseni molemmat. Nyt ei pysty tarkistaan kun video on kotona koneella ja oon itse töissä. Mutta muistakin Heikinkin tehneen tuota myötäotteella silloin kun me sitä tehtiin.

Mutta jalkojen asento oli meillä kapeampi mitä tuossa S225T:n linkissä, eli vatsa tuli tuohon etureisien "päälle". Tosi hankala selittää. Nyt joku ottaa ystävällisesti johonkin servutilalle tuon pätkän jakoon niin nähdään videona se liike.

Täältä löytyy Mediaplayer -kuvake, josta voi ladata pätkän tota selkätreenifilmiä!!!

http://www.putfile.com/heikki722

Nyt kun tsekkasin ton filmin, niin huomasin, että tossa videossa taidan vedellä viimestä sarjaa, sillä asento ei ole ihan niin "paketissa" kun pitäisi. Tossa jo vähän selällä heijataan apuja liikkeeseen, joten video ei ihan anna parasta kuvaa oikeasta suoritustekniikasta.

Idea tässä suoritustavassa on se, että saadaan selkä venymään mahdollisimman hyvin ja ennen kaikkea levenemään. Jos suoritustekniikka on sellainen, että seisotaan enemmin pystyasennossa, tuppaa liike kohdistumaan hartioihin ja selkärangan molemmille puolille.

joka reeni vilmissä pitää pullistella :D, ihan mukava pätkä kyllä oli:rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom