Kysymyksiä pokeille

K

Ja jos teette laskutuksella yhdelle firmalle koko vuoden, katsotaan se jatkuvaksi työsuhteeksi, ja veronkierroksi. Vähintään 30 % pitää tulla kahdesta eri firmasta, tyyliin 70-15-15 %.

Mä en yritystoiminnasta tajua mitään, mutta miten toi voi olla veronkiertoa? Siis maksetaanhan tuossa ihan samat verot, tellit ja vellit, mutta noista velvotteista vaan huolehtii toinen firma.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Do dii!

Eli;

Verottaja voi purkaa tämän yhden miehen yrityksen, joka laskuttaa vain yhtä yritystä vuodessa, niin halutessaan, jos katsoo että tällä on kierretty veroja, esim. maksamalla päivärahoja/kilometrikorvauksia perusteetta. Verottaja voi sen tehdä, mutta sen ei ole pakko.

Jos ennakot, alvit jne jne, on maksettu ajallaan, niin silloin tämä huoli on täysin turha. Ongelma syntyy siinä, että usein tälläiset pienet lafkat laitetaan pystyyn juuri veronkierron takia.

Minäkin opin uutta.. Heh!

Mikä on blokkari ja mitä se tekee?:nolo:

Mä en yritystoiminnasta tajua mitään, mutta miten toi voi olla veronkiertoa? Siis maksetaanhan tuossa ihan samat verot, tellit ja vellit, mutta noista velvotteista vaan huolehtii toinen firma.

Do dii!

Eli;

Verottaja voi purkaa tämän yhden miehen yrityksen, joka laskuttaa vain yhtä yritystä vuodessa, niin halutessaan, jos katsoo että tällä on kierretty veroja, esim. maksamalla päivärahoja/kilometrikorvauksia perusteetta. Verottaja voi sen tehdä, mutta sen ei ole pakko.

Jos ennakot, alvit jne jne, on maksettu ajallaan, niin silloin tämä huoli on täysin turha. Ongelma syntyy siinä, että usein tälläiset pienet lafkat laitetaan pystyyn juuri veronkierron takia.
Jotainhan tossa on, en mäkään ole ikinä sisäistänyt mikä siinä tarkalleen ottaen mättää, mutta luulis että olisi yleisempää tehdä toiminimillä töitä. Eihän työnantajalla ole mitään järkeä ottaa työntekijäriskiä jos ei ole pakko.

(Täähän nyt voi olla jotain itsestään selvää, mutta nyt ei ehi ajattelemaan/ettimään.)

Voikohan esim. palvelun ostajalle (eli tälle "työnantajalle") tulla jälkikäteen maksettavaksi työnantajamaksuja jos tuon liikesuhteen katsotaan täyttäneen työsuhteen tunnusmerkit yms.

Menee vähän ot:ksi, sori.

Vois samalla kysyä perään, onko täällä ketään pokeina Tampereen seduloista? Ite tulee käytyä varsin tiuhaankin tahtiin ja melkeen voisin väittää, että melkeen kaikki tiedän ulkonäöltä :)

edit: kiitos aiemmasta vastauksesta :)

Jotainhan tossa on, en mäkään ole ikinä sisäistänyt mikä siinä tarkalleen ottaen mättää, mutta luulis että olisi yleisempää tehdä toiminimillä töitä.

Voikohan esim. palvelun ostajalle (eli tälle "työnantajalle") tulla jälkikäteen maksettavaksi työnantajamaksuja jos tuon liikesuhteen katsotaan täyttäneen työsuhteen tunnusmerkit yms.

Nyt on sit mututietoa, mutta mutta mun tiedon mukaan tossa nimenomaan jätetään noita maksuja pystyyn (loma-, vakuutus- jne.). Uusi firma pystyyn ja taas mennään, ja samat jätkät remmissä.

Ja maksetaan alle tessin, noita tuntikorvauksia. Kun tes on aina se alin mahdollinen, niin tällä kierretään sitäkin.

Fish. Tosta Raitasen firmasta mulla on ihan toinen käsitys. Itse en ole tehnyt keikan keikkaa ko. herralle, enkä tee, mutta ystäväni ovat tehneet, ja eivät herran toimia paljon kehuneet. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.
Aika erikoista, tunnen monta jotka kaverilla on/on ollut töissä, ja ikinä en ole pahaa sanaa kuullut sanottavan. Palkat tulee niin kuin pitää, ovat normitasoa, keikat on sellaisia kuin niiden kerrotaan olevan jne. On kuulemma enemmän kaverillinen kuin pomo. Mutta hyvä kuulla jotain muutakin. (Nyt vaan alkoi kiinnostaa, että mikä on mennyt pieleen... :))

Aloittelevilla keikat on tietty perushuttua, eli firmojen yksityistilaisuuksia ym. takinvartiointia, hyvät (ja hyväpalkkaiset) keikat jaetaan melkeinpä firmasta riippumatta ns.sisäpiirille.

Kaikki ketkä alalle on tulossa, älkää vittu myykö itteänne halvalla! On ihan apinan hommaa tehdä tuota tuota jollain 10 €/t palkalla, joka sitä paitsi on alle tessin, heti kun siihen tulee pienikin lisä päälle.

Laskin tuossa huvikseni että TES:en mukainen palkka PK-seudulla on neljänä iltana viikossa (KE-LA, 22-04) työskentelevälle portsarille noin 12,5 € /h ja jos töissä ollaan vain PE-LA (22-04) olisi palkka 14,4 €/h. Näihin ei ole laskettu mukaan kesälomia, juhlapyhiä, eikä ikälisiä. Korjatkaa jos laskin väärin. MUTU: Varmasti aika moni firma maksaa aloittelevalle portsarille alle tuon 12,5 €/h.

Onkohan nyt vähän liioiteltu tuo 24e + alv jos lasketaan tuon 12 euron tuntitaksan mukaan? Tästä tulee laskun maksajalle kustannukseksi 29,28 euroa/ tunti.
Nus nus.

Laskun maksajalle todellinen kulu on edelleen tuo 24 euroa/tunti, koska toi maksettu alv vähennetään hänen myynneistä syntyvästä alv velasta joka kuukausi.

Myynnin alv velka - ostojen alv saamiset = maksettava alv

Näin ollen kulu on se 24 euroa/tunti.

Nus nus.

Laskun maksajalle todellinen kulu on edelleen tuo 24 euroa/tunti, koska toi maksettu alv vähennetään hänen myynneistä syntyvästä alv velasta joka kuukausi.

Myynnin alv velka - ostojen alv saamiset = maksettava alv

Näin ollen kulu on se 24 euroa/tunti.

Mistä myynnistä? Firma (A) tarjoaa järjsestyksenvalvontapalveluita, joihin sisältyy ainoastaan työvoiman toimittaminen toimeksiantajalle. Ei pienimmillä firmoilla ole joka kuukausi kuluja jotka voisi laittaa ALV vähennyksiin. Tiedän kyllä hyvin mitä tarkoitat, mutta ei asia aina niin yksiselkoinen ole ettei firman tarvitse vähennysten seurauksena ALV:ia maksaa.

Eikös tässä ollut kyse siitä, että pieni järkkärifirma laskuttaa esim. jotain kulmakapakkaa? Jos järkkärifirma lähettää laskun kulmakapakalle ja lasku on 24 euroa/tunti + alv niin kyllä tuo kulmakapakka saa vähentää tuon alvin omien myyntien alveista.

Järkkärifirma tuskin hankkii kamaa niin paljon, että se voisi joka kuukausi alveja vähennellä.

Se mitä pyrin sanomaan oli se, että jos joku laskee summa, jonka kehtaa ravintolalta järkkäripalveluista laskuttaa, ei hänen tule missään nimessä ajatella, että laskun päälle tuleva alv olisi ravintolalle kulu...

Itse käsitin asian niin, että henkilö laskuttaa JV-firmaa toiminimellä (siis firmaa missä on palkollisia sekä toiminimellä toimivia) ja siitä tässä itse puhuinkin.

Noin juuri se menee miten sen sanoit, puhuttiin vaan hieman eri asioista.:thumbs:

Nyt salille, niin saa laittaa reidet verovähennyksiin;)

Itse käsitin asian niin, että henkilö laskuttaa JV-firmaa toiminimellä (siis firmaa missä on palkollisia sekä toiminimellä toimivia) ja siitä tässä itse puhuinkin.

Noin juuri se menee miten sen sanoit, puhuttiin vaan hieman eri asioista.:thumbs:

Nyt salille, niin saa laittaa reidet verovähennyksiin;)
Heh. Portsarit puhuu bisnestä. Ei siitä muuta tule kuin sanomista. :) :piis:

Mistä portsarit huomaavat ensimmäisenä, että kyseessä on alaikäinen pyrkyri, vaikka fyysisesti saattais mennäkkin läpi? :o

Tälläinen perjantain kevennyt kyssäri.

Paljonko on ollut eniten ikää, jolta ootte kyselleet papereita 18v paikkaan? Onko jäänyt todellisia baby faceja mieleen.

Tälläinen perjantain kevennyt kyssäri.

Paljonko on ollut eniten ikää, jolta ootte kyselleet papereita 18v paikkaan? Onko jäänyt todellisia baby faceja mieleen.

pari vuotta sitten kyseltiin multa :D. Tosin kaippa tuolla tavalla voi vaikka selvittää vähän asiakkaan kuntoa. Taisin kyllä olla melkein selvinpäin ja hiukan oli "ootsä ihan tosissas" olo. Noh mitäs siinä, naureskeltiin molemmat ja jatkettiin iltaa.

Alkossa ne kysy viime kesänä. Pikkusisko 22v oli katketa nauruun takana ku meikäläinen kaivelee taskuja.

Multa kysyttiin paperit tossa muutama kuukaus sitte, en kyllä itseä pidä mitenkää babyfacena ja humalassa en ollut.

Vanhin jolta oon kysyny paperit on ollu muistaakseni 24, eli ei mielestäni vielä kovin paha. Sittenhän näitä on ollu pilvin pimein et tulee vastaus "ootsä tosissas" tms ja ikää on sit tyyliin 18puol tai jopa 19...

Minulla taitaa vanhin olla 28v, tosin kyseinen nainen oli kyllä aika nuoren näköinen ja loppujen lopuksi otettu papereiden kysymisestä.

Ja, joo itseltä kyseltiin vielä vuosi-pari sitten papareita kaupassa six-päkkiä ostettaessa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom