Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Brachialis ja brachioradialis on helppoja itekin hieroa, venyttää jne, koska monella on kaksi kättä. Se, mikä tuolla kysyjällä on kyynäralueella vikana, on eka selvitettävä kuitenki. Faskioita ei voi erikseen käsitellä ja sen ei kyllä pidä mitenkään älyttömiä sattua. Mekaanista vahinkoa tulee ihan liikaa sillon.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä kummempaa mieltä. Pendulum on ihan ok laite siinä, missä joku muukin. Jalkojen leveydellä ja paikalla saa suunnattua rasitusta eri kohtiin kinttuja, kuten muillakin laitteilla.
 
Tuli reenailtua aiemmin vuosi sun ohjauksessa voimatreeniä. Mietin, että jos aloittaisi saman tai samantyyppisen treeni jakson, erona on se että pitäisi lähteä samalladieetille 100kg-90kg. Dieetistä ei kauheana kokemusta, että onko voimapainotteinen treeni kovin hyvä siihen ja onko treenien toteutus yleensä vastaava kuin kehityskaudellakin. Voihan se olla tympeä tehdä voimajaksoa, jossa painot ei kasvakaan vaan tulevat alaspäin.
 
Sun nimeä kun en tiä, vaikee sanoo millasta treeniä teetin, mutta pääasiassa se voimaan tähtääväkin aika perusvoimapohjaista tekemistä mun porukassa on. Ei se dieetillä mikään huono ajatus ole ollenkaan.
 
Kaaduin, ja nyt kiertäjäkalvosin kipuilee etenkin penkissä ja muissa punnerrusliikkeissä. Miten voisi treenata rintaa toipumisen aikana ilman, että rikkoo paikkoja enempää?
 
Mikä kiertäjä siellä kipuilee? Otitko kädellä vastaan? Eli missä millilleen se kipukohta? Kuva tai piirrä anatomiakuvaan ruksi.
 
Subscapulariskin on aika pitkä lihas. Eli siellä olkapään ulkosivun kiinnityksissä? Äsken tapahtui? Laitoit jäihin? Anna nyt muutama päivä lepoo ainakin, että akuuttivaiheen turvotukset häipyy. Perusburanat ok ja jäitä voi ihan allkuvaihees hieman samaan tarpeeseen käyttää.

Kaikkea voi tehdä, mikä ei satu. Jos kivut vähenee selkeesti ajan mittaan, ei varmaan ollu paha juttu. Treeni hartiaosastolle yleensä ok myös, mutta rauhallisesti eli poista kaikki dynaamisempi ja räjähtävämpi liike. Samoin pidemmät 20-30s staattiset on ok.

Sattuuko millanen tekeminen eniten? Penkki, vipunostot sivulle/eteen ja entäs peukalo alaspäin tehden, olkavarren uloskierto...?
 
Sattuuko millanen tekeminen eniten? Penkki, vipunostot sivulle/eteen ja entäs peukalo alaspäin tehden, olkavarren uloskierto...?
Ihan täältä sivusta huutelen, että onko sulla näkemystä sellaiseen tilanteeseen missä vipunosto sivulle käsi suorana aiheuttaa kipua olkanivelen takaosaan, paitsi jos käsi on olkavarsi on ulkokierrossa? Ihan ilman painoa kipu korostuu jos yrittää kääntää tuosta asennosta peukalon alaspäin. Kättä ei oikeastaan voi viedä edestä sivulle muuta kuin peukalo ylöspäin ilman kipua. On tässä jo fyssareillakin käyty, ja muillakin alan ammattilaisilla, mutta eipä tuohon mitään erityisen auttavaa vielä ole löytynyt.
 
Melko varmasti tuo Supraspinatus, mahdollisesti Infraspinatus myös, jos sattuu selkeesti sinne olkapään taaksekin. Infran pitäs kuitenkin sattua ulkokierroissa.

Äläpä siis tee sisäkiertoo vipareissa ja jätä ne selkeesti alle vaakatason. Rauhallinen hidas liike monessa muutenkin, eli räväkkyys pois. Tee peukku ylöspäin eteen, muttei liika ylös niitäkään. Leuat jne käsi ylhäällä -liikkeet voi ärsyttää myös.

Staattisia pitoja mieluusti alkuun. 20-30s esim seinää vasten käsi aika alhaalla. Leikellä noita ei yleensä tarvi, mutta älä kiusaa sitä liikoja nyt.
 
Melko varmasti tuo Supraspinatus, mahdollisesti Infraspinatus myös, jos sattuu selkeesti sinne olkapään taaksekin. Infran pitäs kuitenkin sattua ulkokierroissa.

Äläpä siis tee sisäkiertoo vipareissa ja jätä ne selkeesti alle vaakatason. Rauhallinen hidas liike monessa muutenkin, eli räväkkyys pois. Tee peukku ylöspäin eteen, muttei liika ylös niitäkään. Leuat jne käsi ylhäällä -liikkeet voi ärsyttää myös.

Staattisia pitoja mieluusti alkuun. 20-30s esim seinää vasten käsi aika alhaalla. Leikellä noita ei yleensä tarvi, mutta älä kiusaa sitä liikoja nyt.
Tattis vastauksesta. Tää on siis yli vuoden helposti vaivannut, eikä auttanut totaalilepokaan. Fysioterapeutin ohjeilla toisen olkapään AC-nivel tuli aika hyvään kuntoon, mutta kummasti, vaikka kuntoutus aloitettiin hyvin varoen niin niin tää oikea olkapää kipeytyi hiljalleen. Silloin en tehnyt mitään treenejä, salitkin oli lähinnä kiinni. Pelkkää kuntoutusta. Vipareita ja olkapäitä, enkä työntäviä liikkeitä niin hirveästi ole tehnytkään aikoihin, mutta oli se jo välissä parempi. Salilla oli vähän porukkaa niin tein vinopenkin tangolla, ajattelin että vaihtelu on hyväksi. Yleensä teen sen lievemmässä kulmassa käsipainoilla, tai tasapenkin, tai tasapenkin tangolla. Näissä ei ole viimeaikoina ollut ongelmaa, joskin olen tehnyt maltilla ja pienillä painoilla. Sitten tein kulmasoudun tangolla mutta kokeilin kyynärpäitä vähän leveämmällä ja vetäen ylemmäs rintaa kohti, tarkoituksena aktivoida yläselkää verrattuna kädet kylkien suuntaisesti miten yleensä teen, niin heti ärtyi pahemmaksi seuraavana yönä. Luin ton olkapäätopicin läpi niin siellä oli myös monella tuttu oire, eli takakyykyssä ei oikeen pääse tangon alle kun olkapäähän sattuu samaan paikkaan. Tää ei nyt vielä kauheen paha oo ku teen tanko aika ylhäällä niskassa, mutta oon nyt tehnyt etukyykkyä, ettei tulis sitä vähääkään ärsytystä. Yleisesti ottaen vois sanoa että kylkien suuntaiset liikkeet sujuu ihan kivuttomasti, leuanveto, pystäri, penkki kädet kyljissä ym. mutta kädet sivuilla ei voi tehdä paljoakaan. No, AC-nivel vaivasi niin pitkään mutta tuli silti hyväksi, että ei tässä toivokaan ole mennyttä.
 
Kädet kyljissä on enempi latsien hommaa ja kädet leveellä sitten lavanlähentäjiä. Olkapään terveyden takia jälkimmäiset on jopa tärkeempiä, mutta ellei voi kivuitta tehdä, ei tehdä.

Kaikkea kivutonta kuitenkin saa tehdä ja etsi eri työkulmia ja oteleveyksiä. Aika pienestä se voi olla kiinni ja tällai etänä tietenki menee oletuksiin, mutta suht laaja pohja mulla on olettaa oikein.

Aika harvoin pelkkä lepo auttaa ja ongelmaksi alkaa muodostua surkastuminen ja lihasheikkous. Ei ne vaivat sillai ainakaan parane.
 
Tattis vastauksesta. Tää on siis yli vuoden helposti vaivannut, eikä auttanut totaalilepokaan. Fysioterapeutin ohjeilla toisen olkapään AC-nivel tuli aika hyvään kuntoon, mutta kummasti, vaikka kuntoutus aloitettiin hyvin varoen niin niin tää oikea olkapää kipeytyi hiljalleen. Silloin en tehnyt mitään treenejä, salitkin oli lähinnä kiinni. Pelkkää kuntoutusta. Vipareita ja olkapäitä, enkä työntäviä liikkeitä niin hirveästi ole tehnytkään aikoihin, mutta oli se jo välissä parempi. Salilla oli vähän porukkaa niin tein vinopenkin tangolla, ajattelin että vaihtelu on hyväksi. Yleensä teen sen lievemmässä kulmassa käsipainoilla, tai tasapenkin, tai tasapenkin tangolla. Näissä ei ole viimeaikoina ollut ongelmaa, joskin olen tehnyt maltilla ja pienillä painoilla. Sitten tein kulmasoudun tangolla mutta kokeilin kyynärpäitä vähän leveämmällä ja vetäen ylemmäs rintaa kohti, tarkoituksena aktivoida yläselkää verrattuna kädet kylkien suuntaisesti miten yleensä teen, niin heti ärtyi pahemmaksi seuraavana yönä. Luin ton olkapäätopicin läpi niin siellä oli myös monella tuttu oire, eli takakyykyssä ei oikeen pääse tangon alle kun olkapäähän sattuu samaan paikkaan. Tää ei nyt vielä kauheen paha oo ku teen tanko aika ylhäällä niskassa, mutta oon nyt tehnyt etukyykkyä, ettei tulis sitä vähääkään ärsytystä. Yleisesti ottaen vois sanoa että kylkien suuntaiset liikkeet sujuu ihan kivuttomasti, leuanveto, pystäri, penkki kädet kyljissä ym. mutta kädet sivuilla ei voi tehdä paljoakaan. No, AC-nivel vaivasi niin pitkään mutta tuli silti hyväksi, että ei tässä toivokaan ole mennyttä.
Mä kävin monta fyssaria läpi, ennen kuin löytyi se minun oma Ridge Forresterini. Heissäkin on paljon eroja, eli jos nykyisen hoidot eivät auta, kannattaa kokeilla toista fyssaria. Nykyinen fyssarini osasi neuvoa mulle jopa liikkeitä joilla sain krooniset suprapinaatti-kivut loppumaan suorastaan taianomaisesti.

En muista millä alueella vaikutat, mutta supraspinatus- ja lapaongelmat ovat mulle hyvin tuttuja, ja niiden hoitoihin erikoistuneet fyssarit varsinkin Tampereella hyvin tuttuja, joten pistä vaikka VIP-viestiä jos alue sattui osumaan ja tarvitset suositteluja.
 
Mä kävin monta fyssaria läpi, ennen kuin löytyi se minun oma Ridge Forresterini. Heissäkin on paljon eroja, eli jos nykyisen hoidot eivät auta, kannattaa kokeilla toista fyssaria. Nykyinen fyssarini osasi neuvoa mulle jopa liikkeitä joilla sain krooniset suprapinaatti-kivut loppumaan suorastaan taianomaisesti.

En muista millä alueella vaikutat, mutta supraspinatus- ja lapaongelmat ovat mulle hyvin tuttuja, ja niiden hoitoihin erikoistuneet fyssarit varsinkin Tampereella hyvin tuttuja, joten pistä vaikka VIP-viestiä jos alue sattui osumaan ja tarvitset suositteluja.
Ei oo vippejä, mutta pidetään mielessä. Ja tosiaan, osa fysioterapeuteista antaa vaan ilmeisesti semmosia ohjeita mitkä auttaa suurimmalla osalla, eikä se väärin oo, jos auttaa. Esim. omalla kohdalla parikin sanoi että rintaa kun hierot ja venytät pari viikkoa niin katsotaan uudestaan. Mikään ei muuttunut, mutta fyssari vaan totesi että rinta ei ole jumissa ja liikerata on hyvä. Mutta tosiaan edellinen sai kuluneen AC-nivelen hyväksi, niin ehkä sekin jotain tiesi. Tai sitten parani hoidosta huolimatta. Tähän vain ei osannut enää mitään uutta sanoa.
 
Koulutus fyssareille, hierojille ja peeteille on äärimmäisen vaihtelevaa ja ulostuleva koulutuksensa maksanut materiaali on sitäkin vaihtelevampaa. Tää on aika iso ongelma, kun yleisö kuvittelee saavansa laadukasta hoitoa aina, kun on joku nimike tekijällä. Juuei.

Rinnan hieronta ON kuitenkin olkapääongelmissa aika iso vaikuttaja. Monesti se olkaluun pienikin virheasento edessä ja sisäkierrossa aiheuttaa hauiksen pitkän pään jännevaivoja ja kiertäjäkalvosimessa varsinkin Supraspinatus-ongelmia.
 
Koulutus fyssareille, hierojille ja peeteille on äärimmäisen vaihtelevaa ja ulostuleva koulutuksensa maksanut materiaali on sitäkin vaihtelevampaa. Tää on aika iso ongelma, kun yleisö kuvittelee saavansa laadukasta hoitoa aina, kun on joku nimike tekijällä. Juuei.
Juu ja kyllä minäkin sen ymmärrän että perusjampalle voi olla enemmän hyötyä yleispätevästä fysioterapeutista, sitten esim. alaraajoihin ja lonkan seutuun erikoistuneesta fysioterapeutista enemmän hyötyä voimanostajalle. Molempia löytyy omasta työterveydestä.
 
No kunhan olisi edes niitä päteviä, olis tietenkin hyvä juttu. Valitettavasti isoa osaa ei saisi päästää koulutusta vastaavaan työhön lainkaan.
 
No kunhan olisi edes niitä päteviä, olis tietenkin hyvä juttu. Valitettavasti isoa osaa ei saisi päästää koulutusta vastaavaan työhön lainkaan.
Yks mikä noita tuntuu ainakin jakavan, on se että saako/kannattaako jotain kuntoutusliikettä tehdä jos se sattuu. Aika moni fyssari on sanonut että ei haittaa kipu, jos ei se kauhean kovaa ole. Mikä sitten on kauhean kovaa, varsinkin jos on jotenkin herkistynyt tai kipu on kroonistunut? Pari ortopedia taas on ollut sitä mieltä ettei mitään kannata tehdä mikä sattuu.
 
Back
Ylös Bottom