Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Nää kokoon perustuvat höpöttelyt voimasta ja juoksunopeudesta jne kannattaa kyllä haudata aika syvälle.

Puhuttiin juurikin pituudesta ja vielä ennen kaikkea siitä asenteesta. Se meni nyt ihan ohi. Ole hyvä ja lue, mitä kirjoitin ja lopeta saivartelu asian sivusta..

Olen lukenut useamman kerran enkä löydä että missä kohtaa tuossa lainaamassani tekstissä puhuttiin pituudesta?

Vai tarkoittaako sana "koko" nykyään ainoastaan pituutta?

Itse ainakin miellän sanan koko tarkoittavan paljon muutakin kuin pituutta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyse oli ihan tuosta testiin menevän herran omasta kommentista, että on pitkä ja ei siten olisi niin kykenevä. Mun kommentti sitten liittyi ihan hänen asenteeseensa ja siihen, ettei sen oman pituuden kannata antaa määritellä suorituskykyä etukäteen.

Tän olen tuonut jo useamman kerran esille tässä ja se siitä.
 
Kyykkymax. arviolta 110kg. Oon aika pitkäraajainen ja kyykkäämisessä mulla on pitkä nostomatka persjalkaisiin kavereihin verrattuna

Joo eihän se pitkäraajaisuus tietenkään selitä voiman puutetta :D joskus vaan tuntuu siltä kun itseä 20cm lyhyempi kaveri kans valmistautuu opiston testein ja se tunkkaa penkkiä ja kyykkyä huomattavasti kevyemmän näköisesti kuin meikä. Mut hänellä sit omat vaikeutensa cooperin suhteen heh.


Ylläoleviin viesteihin Jto kommentoi. Ehkä tämä selventää hieman. Nyt takerruit yksittäiseen lauseeseen ymmärtämättä asiayhteyttä ja rupesit vertaamaan appelsiineja omenoihin.

Olen lukenut useamman kerran enkä löydä että missä kohtaa tuossa lainaamassani tekstissä puhuttiin pituudesta?

Vai tarkoittaako sana "koko" nykyään ainoastaan pituutta?

Itse ainakin miellän sanan koko tarkoittavan paljon muutakin kuin pituutta.
 
Kyse oli ihan tuosta testiin menevän herran omasta kommentista, että on pitkä ja ei siten olisi niin kykenevä. Mun kommentti sitten liittyi ihan hänen asenteeseensa ja siihen, ettei sen oman pituuden kannata antaa määritellä suorituskykyä etukäteen.

Tän olen tuonut jo useamman kerran esille tässä ja se siitä.

Asiat/asia yhteydet jne. Olisi huomattavasti helpompi hahmottaa jos viestissä olisi lainattu edellistä tekstiä johon viitataan.

Tuollaisena yksittäisenä viestinä jossa puhutaan pelkästään koosta ei kukaan voi tietää että tällä kertaa koolla tarkoitetaan ainoastaan pituutta.
Kun yleisesti sana koko tarkoittaa muutakin kuin pituus.
 
Jätän lainaamatta kun viesti on suoraan edelliselle kirjoittajalle, mutta kyllä siinä sekaannuksia tulee jos kesken keskustelun hyppää mukaan kommentoimaan yksittäistä lausetta ilman aiempaa asiayhteyttä.
 
Tietenkin on olemassa mekaanisia ideaaleja mittasuhteille ja pääsääntösesti paino tuo lisää lihaksia ja voimaa, vaikkei edes treenaisi. Nää ei kuitenkaan aina ollenkaan mee, niinku vois laskennallisesti olettaa.

Mutta tää tosiaan ei ollut tässä nyt lainkaan se sisältö mun pienessä heitossa. Kerrataan nyt vielä eli se oli ikäänkuin kannustavassa mielessä tällä kampasimpukalle, ettei turhaan murehtisi niitä omia mittasuhteitaan eikä varsinkaan käyttäisi niitä tekosyinä tai kuvitteellisina esteinä kehitykselle. Sen verran pitkään tässä on erikokoisia nostajia tullut valmennettua, että ne heikotkaan mittasuhteet tms ei välttämättä oo mitenkään ongelma sen voiman kehittämisen kannalta ihan huipulle asti. Ja toisinpäinkin eli oletuksellisesti voimailuun hyvinkin ideaalikroppanen tyyppi ei aina kehity lainkaan siten, miten vois olettaa.
 
No niin jto, tärkeiden asioiden pariin. Kun mulla on jo pitkään ollut ’manboobsit’ niin nyt niistä on muodostumassa ’saggy titsit’ 🥵. Eli kun leuat ja iron cross hoitaa ala ja ylä rintaa niin keskiosaan jää lattarinta joka tuo muotoon semmosta riipputissi näkösyyttä 😜. Onko tohon jotain harjotetta jos rupeis ulkonäkökeskeiseksi tulosten haun ohessa? Nyt kun ulkosaleille taas pääsee ilman kinoksia niin aloin tekemään vinopenkkiä ihan intuitiona. Osuuko se siihen keskelle? Muija noi manboobsit lausahti ja onhan niillä jo kokoakin vaikka tulleet ihan vahingossa.
 
Leuat ja ristiriipunta ei osu ylärintaan. Vaikka rintalihas on periaatteessa yksi lihas ja jännittyy aina "kokonaan", sen muoto on niin viuhkamainen, että eri osia pystyy painottamaan aika hyvin. Geneettisesti se kohdennus ohjautuu eniten eli jotku saa koko rinnan pelkällä penkillä kasvaan vallan hyvin ja joka paikasta. Jos ne man boobsit on löysät, se on siitä rasvanpoistosta kiinni. Jos taas ne on suht kiinteet ns. normaalit lihaksikkaat, ne ei kyl mitkään boobsit ole.

Se, miten saadaan rintalihasharjoittelu kohdentuun tiettyyn kohtaan, on yksilötasolla kokeilujuttu. Yleistää voidaan helpolla, mutta sun kohdalla sitä keskirinnan rakenteellista puutetta pitäs sitten funtsia hieman huolellisemmin. Melkein se paras keino on tehdä yhtä ainoaa rintalihasliikettä ja seuraavana päivänä DOMSit kertoo, mihin osui. Syvä käsipainopenkki vois olla hyvä kandidaatti eli tankolinja lasketaan rinnan alapuolelle vähän. Jalat penkillä. Nää on sit tällasissa erikoistapauksissa aika hölmöö ohjailla etänä, kun siellä selkee "ongelmakohta" on. Suht helpolla ton pystyis selvittään livenä, mutta joka tapauksessa vaatii aika paljon sieltä sun pään sisältä myös. Eli se klassinen mind muscle connection.
 
Dänks. Ei siinä mitään kuoppaa ole vaan ehkä vähän pyöreys siinä ylälinjassa keskellä on ’vajaampi’. kyl mulla ristiriipunta reeni tuntuu aina ihan siellä ylärinnassa tai solisluiden alla eniten. Voi olla että alarinnan paksuus on jäänne nuoruuden penkki intoilusta leveellä. Nyt ollu pari vuotta taukoo penassa ja koitin niin meni noin 120% op. Toi vinopenkki tuntuu kyl nyt siinä keskiosassa ellei sit vielä tunnu se penkki keskiviikolta. Hyvä tipsi toi doms tutkailu!
 
Voimantuottosuunta ei rinnassa sinne ylös tuu ristiriipunnassa, mutta se tuntuma kertoo sekä rintalihaksen rakenteesta että ristiriipunnan vaativuudesta. Kokeile myös yhdellä kädellä :)

Joo DOMS-tutkailu on erinomainen keino selvittää, minne joku liike osuu. Hyvin selviää esim saman liikkeen eri variaatioiden, oteleveyksien jne erot.
 
Se on enempi "maksimivoimien vakautusta" eli vain huono sana toi. Eli pyritään vakauttamaan niitä saavutettuja maksimivoimatasoja ns. evrideiraudoiksi.

Käytännössä tää tapahtuu ihan normaalilla treenien etenemisellä ja monesti tuota vakautusta tehdään ns. ylirautaherättelyjen nimissä.
 
Törmäsin netissä tälläiseeen calisthenics hemmoon, joka näyttäs tekevän todella vaativia kehonpainoliikkeitä. Yhdellä videolla kaveri lähtee testaamaan salille voimanostomaksimeja. Ei ole omien sanojensa mukaan treenannut salilla n. kuuteen vuoteen ollenkaan. Kehopaino 85kg.
Tulokset mielestäni aika vakuuttavia jos heppu ei punttisaliatreeniä harrasta ollenkaan. Mave 215kg, kyykky 155kg ja penkki 136kg.


View: https://www.youtube.com/watch?v=pcO9yc3R5tM


Kysymys kuuluukin pitääkö sitä itsekin lopettaa salilla käynti ja mennä kesäksi ulos käsillä seisomaan ja renkailla kikkailemaan jos niillä mahdollista saada moisia voimia? Etenkin jalkojen ja vedon voimatasot aika hyvät mielestäni jos kehopainotreenailussa kovimmat jalkaliikeet on tyyliin pistoolikyykyt?
 
Kuus vuotta salitaukoa ei oo kauheen paljon ja ehkä sitä ennen on tehnyt niitä paljonkin. Ei silti välttämättä. Kehonpainoperiaatteella saa tosi raskaita juttuja kyllä tehtyä, mutta tosiaan hieman ne maastavedot voi kärsiä. Pikkusen reilua mielikuvitusta kuitenkin ja nekin onnistuu. Pistoolikyykkyynki saa aika hyvin painoa mukaan kuitenki. Onhan tolla jalat selkeesti kuosissa, joten jotakin niille tekee ihan kunnollakin. Yläkropan voimapuoli on hyvinki helppoa kehittää muualla kuin puntilla. Ei noi voimat nyt kovin valtavat sillai ole ja varmasti katutreeneissä ihan kovakin tekijä. Selvää kuitenkin on, että punttitreenejä jos olis tuon 6v ajan tehnyt, hyvinkin paljon isompia rautoja liikuttelis. Silti se kehokalistelu ei mitenkään sulje pois voiman kehittymistä yleisessä mielessä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuus vuotta salitaukoa ei oo kauheen paljon ja ehkä sitä ennen on tehnyt niitä paljonkin. Ei silti välttämättä. Kehonpainoperiaatteella saa tosi raskaita juttuja kyllä tehtyä, mutta tosiaan hieman ne maastavedot voi kärsiä. Pikkusen reilua mielikuvitusta kuitenkin ja nekin onnistuu. Pistoolikyykkyynki saa aika hyvin painoa mukaan kuitenki. Onhan tolla jalat selkeesti kuosissa, joten jotakin niille tekee ihan kunnollakin. Yläkropan voimapuoli on hyvinki helppoa kehittää muualla kuin puntilla. Ei noi voimat nyt kovin valtavat sillai ole ja varmasti katutreeneissä ihan kovakin tekijä. Selvää kuitenkin on, että punttitreenejä jos olis tuon 6v ajan tehnyt, hyvinkin paljon isompia rautoja liikuttelis. Silti se kehokalistelu ei mitenkään sulje pois voiman kehittymistä yleisessä mielessä.
Onko tuossa yllä sama klassinen väärinkäsitys, että pikaluistelulla saa ison kyykyn, vaikka samalla panostuksella pelkkään kyykkyyn mitä pikaluistelijat laittaa pikaluisteluun ja kyykkyyn, kyykky ois vielä enemmän?
 
Joo kyllä kyykky kehittyy ehdottomasti paremmin kyykyillä vrt. pelkkä pikaluistelu tai kyykky+pikaluistelu. Onhan niillä isot reidet, mutta ne on isot SUHTEESSA yläkroppaan. Moniko on esim nähnyt Koskelan Pekan livenä? Samoin ne voimatulokset on hieman glorifioituja jne. Kovia urheilijoita tottakai, mutta kyllä lajispesifi tekeminen ajaa aina ohi.
 
Joo kyllä kyykky kehittyy ehdottomasti paremmin kyykyillä vrt. pelkkä pikaluistelu tai kyykky+pikaluistelu. Onhan niillä isot reidet, mutta ne on isot SUHTEESSA yläkroppaan. Moniko on esim nähnyt Koskelan Pekan livenä? Samoin ne voimatulokset on hieman glorifioituja jne. Kovia urheilijoita tottakai, mutta kyllä lajispesifi tekeminen ajaa aina ohi.
Joo. Koskela on aika hoikka poika. Wikin 188cm/84kg on aika lähellä todellisuutta. Jos hän olisi esim. 110kg (kuten allekirjoittautunut) , voisi hieman hapottaa 1000m lopussa :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Juu näin se menee. Yläkropalla on osansa luistelussa, mutta isoksi osaksi se on nauttia alakropan tarjoamasta kyydistä.
 
Back
Ylös Bottom