Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Onko tuo viimeisen kovan treenin tekeminen lankkuna hullu ajatus yleisesti, vai onko sillä väliä? Varsinaisesti tuo ei ollut tavoitteena, mutta kalenteria katsellen menisi sujuvasti noin. Siinä kyllä on isoin rauta käsillä koskaan, jos 185 kg asti nousee. Onkohan se sitten jo täysin turhaa ukon tukottamista...... Testinostoon jää kyllä aikaa sitten semmoinen kymmenisen päivää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä se lankuttelu hyvää on, jos noston ongelma on siinä keskivaiheilla. Kuten sanottua, ei oikein voi sanoa, onko toi mitenkää ideaali sulle, ku piikkaus on niin yksilöllistä. Ei välttämättä tukota sen kummemmin, mutta ei voi tietää.

Ittes tunnet ja jos tollasella levolla ennen testiä homma on pelannut hyvin, en kyllä lähtis muuttamaankaan. Se kärki voi tulla esiin tossa ykköstelytreenissä jo tai sitten ei. Jos kuitenki lankuissakin homma etenee treenistä toiseen, kyllähän se jotakin lupaa sekin.
 
Pidät vaan huolta, että joka treeni kulkee edellistä paremmin eli palaudut kunnolla. Keskity nostojen räjähtävyyden yritykseen eniten. Kerro miten meni.
 
Olen lukenut vinkkejäsi miten treenata pelastusopiston lihaskuntotesteihin. Kyykyn suhteen olen saanutkin hyvää tietoa, mutta käykö samanlaiset ohjeet penkin treenaamiseen, kun paino tangossa on sama ja toistomäärät melkein samat? Miten vatsoja saisi treenattua kun itsellä tuntuu tulevan melko kiire saada tuo maksimimäärä minuutissa? Leuat menee. Kiitos paljon vinkeistä!
 
Vähä riippuu siitä sun voimatasosta, eli missä oot nyt menossa? Kyykyssähän ongelma on sen liikeradan pituus ja se rajoittaa ihan millä tahansa painolla sitä toistomäärää testissä. Testiajan tulis olla 60 sekkaa. Vatsoissa täydet saa 48 toistolla ja se vaatii sen perusvoimatason lisäksi pientä kestoviilausta ennen testiä.
 
Vähä riippuu siitä sun voimatasosta, eli missä oot nyt menossa? Kyykyssähän ongelma on sen liikeradan pituus ja se rajoittaa ihan millä tahansa painolla sitä toistomäärää testissä. Testiajan tulis olla 60 sekkaa. Vatsoissa täydet saa 48 toistolla ja se vaatii sen perusvoimatason lisäksi pientä kestoviilausta ennen testiä.
Penkkimax. 100kg kun en hirveä punttipena ole. Silloin tällöin vedän huvikseen punnerruksia maksimiin, että saa sitä hapotuksensietokykyä ja tuntua, niitä menee about 40-45 pikku huileilla pystyasennossa. Eihän se tietenkään sama liike ole kuin penkki, mutta suuntaa-antavasti kerroin vain. Kondis 186/86, hoikka ja suht. matalat rasvat.

Vatsoja menee tuohon minuuttiin semmonen 42-43 ja haluisin sen täydet pisteet siitä. Jalat tuettuna nuo vatsat tuntuu mulla paljon lonkankoukistajissa ja etureisissä loppua kohti.

Ymmärsin et kyykyssä olis hyvä tehdä voimapuolta ja esim. 4 vkoa ennen testiä ruveta kestävyyttä tekee pitkillä sarjoilla ja intervalleilla esim. 8x5x50kg 30s tauoilla ja lyhennellä taukoja ja pidentää vähän sarjoja loppua kohti?

Leukoja treenailen aika monipuolisesti, välillä lisäpainoilla lyhyitä sarjoja, välillä pidempiä omalla painolla. Niissä menee täydet helposti.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla maksimilla se testin penkki kyllä pitäs täysillä pisteillä mennä. Ootko kokeillut ja paljo meni?

Kyykyssä jos voimataso on edes se 100kg, kyllä se 34*45kg pitäs mennä aika lepposasti. Kyllä niitä pidempiä sarjoja ja ainakin klustereita/ intervalleja kannattaa alkaa aiemminkin tekeen. Riippuu hieman siitä, millanen se kestokunto on. Eli koska testi ja mikä tilanne kyykyssä? Rytmi on tiuossa myös tärkeetä ja sitä pitää treenata.

Vatsoissa pitää opetella sitä rytmiä ja se onnistuu klustereilla aika hyvin. Esim. 6*10*10kg/ 30s alussa ja sit viikottain pari treeniä ja toisessa karsitaan kiloja ja lisätään toistoja, toisessa karsitaan palautusta. Eli esim:
1a: 6*10*10kg/ 30s
1b: 6*10*10kg/ 25s
2a: 6*13*8kg/ 30s
2b: 6*10*10kg/ 20s
3a: 6*16*6kg/ 30s
3b: 6*10*10kg/ 15s
4a: 6*19*4kg/ 30s
4b: 6*10*10kg/ 10s

Vastaava sopii muihinki liikkeisiin sovellettuna.
 
Tuolla maksimilla se testin penkki kyllä pitäs täysillä pisteillä mennä. Ootko kokeillut ja paljo meni?

Kyykyssä jos voimataso on edes se 100kg, kyllä se 34*45kg pitäs mennä aika lepposasti. Kyllä niitä pidempiä sarjoja ja ainakin klustereita/ intervalleja kannattaa alkaa aiemminkin tekeen. Riippuu hieman siitä, millanen se kestokunto on. Eli koska testi ja mikä tilanne kyykyssä? Rytmi on tiuossa myös tärkeetä ja sitä pitää treenata.

Vatsoissa pitää opetella sitä rytmiä ja se onnistuu klustereilla aika hyvin. Esim. 6*10*10kg/ 30s alussa ja sit viikottain pari treeniä ja toisessa karsitaan kiloja ja lisätään toistoja, toisessa karsitaan palautusta. Eli esim:
1a: 6*10*10kg/ 30s
1b: 6*10*10kg/ 25s
2a: 6*13*8kg/ 30s
2b: 6*10*10kg/ 20s
3a: 6*16*6kg/ 30s
3b: 6*10*10kg/ 15s
4a: 6*19*4kg/ 30s
4b: 6*10*10kg/ 10s

Vastaava sopii muihinki liikkeisiin sovellettuna.
Mun pitää kokeilla tuota 45kg penkkimaksimia ensi kerralla salilla.

Kyykkymax. arviolta 110kg. Oon aika pitkäraajainen ja kyykkäämisessä mulla on pitkä nostomatka persjalkaisiin kavereihin verrattuna, jotka vetää kovempia tuloksia. Joskus oon kokeillut pitkää sarjaa esim. 20x60kg ja se tuntuu hapokkaalta. Olisko rytmityksenä hyvä pitää taukoa aina ennen kuin alkaa tuntua hapokkaalta esim. 10 toistoa ja pikku puhaltelu tanko niskassa, 8 toistoa jne.?
Syksyn testeihin tähtään ja nyt kyselen jo vinkkejä.

Meinaako tuo vatsojen 10kg levypainoa niskan takana? Testihän tehdään jalat tuettuna kädet niskan takana.
 
Joo vatsoissa lisäpaino niskassa. Pitkäraajaisuus on aika heikko selitys ja kannattaa samantien unohtaa mokoma. Jalat hieman leveemmälle, ku ei oo sitä määritelty ohjeissa. Saat hieman pelattua omalle kropalle sitä tyyliä. Toki 20*60 hapottelee, koska se suoritusaika on niin pitkä kuitenkin. Hapottelee pelkällä tangollakin monella.

Minuutissa on helppo rytmittää sitä touhua kyllä, eikä tykittää samantien umpeen. Esim. 11+9+7+5+3= 35. Testissä siis. Treeneissä jokanen klusteri tehdään testirytmillä ilman taukoja. Jos tuossa isompaa ongelmaa meinaa näkyä, hyppää valmennukseen ja katotaan noi semmosiksi, että menee vaikka keskellä yötä kaikki putkeen.
 
Joo vatsoissa lisäpaino niskassa. Pitkäraajaisuus on aika heikko selitys ja kannattaa samantien unohtaa mokoma. Jalat hieman leveemmälle, ku ei oo sitä määritelty ohjeissa. Saat hieman pelattua omalle kropalle sitä tyyliä. Toki 20*60 hapottelee, koska se suoritusaika on niin pitkä kuitenkin. Hapottelee pelkällä tangollakin monella.

Minuutissa on helppo rytmittää sitä touhua kyllä, eikä tykittää samantien umpeen. Esim. 11+9+7+5+3= 35. Testissä siis. Treeneissä jokanen klusteri tehdään testirytmillä ilman taukoja. Jos tuossa isompaa ongelmaa meinaa näkyä, hyppää valmennukseen ja katotaan noi semmosiksi, että menee vaikka keskellä yötä kaikki putkeen.
Joo eihän se pitkäraajaisuus tietenkään selitä voiman puutetta :D joskus vaan tuntuu siltä kun itseä 20cm lyhyempi kaveri kans valmistautuu opiston testein ja se tunkkaa penkkiä ja kyykkyä huomattavasti kevyemmän näköisesti kuin meikä. Mut hänellä sit omat vaikeutensa cooperin suhteen heh.

Tuota kyykkyasennon leventämistä voisinkin koittaa, kun en oo ennen koittanut.

Kiitos paljon näistä vinkeistä! Koitan ens kerralla salilla tuloksia ja jos tilanne junnaa paikallaan niin otan yhteyttä valmennuksen suhteen.(y)
 
Viimeksi muokattu:
Nää kokoon perustuvat höpöttelyt voimasta ja juoksunopeudesta jne kannattaa kyllä haudata aika syvälle.
 
Nää kokoon perustuvat höpöttelyt voimasta ja juoksunopeudesta jne kannattaa kyllä haudata aika syvälle.
Öö miksi höpöttelyt?

Onhan se nyt itsestään selvää että keskimäärin isompi=vahvempi mutta hitaampi juoksija pitkällä matkalla.

Ja sama toisin päin pienempi on nopeampi juoksija pitkällä matkalla mutta heikompi.
 
Ei ole itsestäänselvää ollenkaan, eikä tässä tapauksessa. Nyt on kyse pidemmästä, ei isommasta lihasmielessä. Lähinnä toi mun heitto koski sitä asennetta, että lähdetään tekemään kaikenlaisia oletuksia sillä perusteella, millanen se antropomorfia on.
 
Ei ole itsestäänselvää ollenkaan, eikä tässä tapauksessa. Nyt on kyse pidemmästä, ei isommasta lihasmielessä. Lähinnä toi mun heitto koski sitä asennetta, että lähdetään tekemään kaikenlaisia oletuksia sillä perusteella, millanen se antropomorfia on.

Ei tietenkään ole itsestään selvää, poikkeuksia löytyy aina kaikessa.
Mutta lähtökohtaisesti kyllä se noin on.

Asia on helpointa varmaan todeta kun vertaa maratoonaria ja vahva mies kilpailijaa.

Toisessa kilpailijat painaa alle 60kg ja toisessa yli 160kg.
Toinen vaatii paljon voimaa ja toinen kykyä juosta pitkä matka kovaa.
 
Kyse ei edelleenkään ollut vahvasta isosta, vaan pitkästä isosta. Äärimmäisyyksiä nyt heittelet ja se menee saivarteluksi ja aiheen oli tässä tapauksessa aika lujaa. Ja edelleenkin kyse tässä oli siitä lähtökohtaisesta asenteesta vedota kokoon. Se ei oo se oikee lähtökohta koskaan. Mutta ihan miten nyt vaan sitten.
 
Kyse ei edelleenkään ollut vahvasta isosta, vaan pitkästä isosta. Äärimmäisyyksiä nyt heittelet ja se menee saivarteluksi ja aiheen oli tässä tapauksessa aika lujaa. Ja edelleenkin kyse tässä oli siitä lähtökohtaisesta asenteesta vedota kokoon. Se ei oo se oikee lähtökohta koskaan. Mutta ihan miten nyt vaan sitten.

No jos unohdetaan äärimmäisyydet ja puhutaan yksilöstä niin sama homma pätee edelleen.

Otetaan esimerkiksi vaikka 100kg mies.
Hän juoksee coopperin testissä 2500m, mies polttaa rasvaa 20kg, epäiletkö että hänen Cooper tuloksensa on edelleen täsmälleen sama 2500m?
Itse epäilen että jos kaikki muu pysyy samana ja ainut muuttuja on painon tippuminen mies juoksee kevyempänä enemmän.

Tai vastaavasti 80kg mies joka penkkaa 100kg lihottaa itseään 20kg.
Pysyykö penkki tulos edelleen samassa 100kg jos ainut muuttuja on painon nousu?

Itse epäilen tässäkin tilanteessa että tulos paranee hieman.


Miksi esim. Voimailussa tai muissa voima lajeissa edes olisi paino luokkia jos painolla ei olisi vaikutusta voimaan?
 
No jos unohdetaan äärimmäisyydet ja puhutaan yksilöstä niin sama homma pätee edelleen.

Otetaan esimerkiksi vaikka 100kg mies.
Hän juoksee coopperin testissä 2500m, mies polttaa rasvaa 20kg, epäiletkö että hänen Cooper tuloksensa on edelleen täsmälleen sama 2500m?
Itse epäilen että jos kaikki muu pysyy samana ja ainut muuttuja on painon tippuminen mies juoksee kevyempänä enemmän.

Tai vastaavasti 80kg mies joka penkkaa 100kg lihottaa itseään 20kg.
Pysyykö penkki tulos edelleen samassa 100kg jos ainut muuttuja on painon nousu?

Itse epäilen tässäkin tilanteessa että tulos paranee hieman.


Miksi esim. Voimailussa tai muissa voima lajeissa edes olisi paino luokkia jos painolla ei olisi vaikutusta voimaan?
Eiks tässä nyt puhuttu lähinnä pituudesta.
 
Puhuttiin juurikin pituudesta ja vielä ennen kaikkea siitä asenteesta. Se meni nyt ihan ohi. Ole hyvä ja lue, mitä kirjoitin ja lopeta saivartelu asian sivusta.

Tietenkin kehonpainolla on merkitystä voimailussa. Hetkisen oon mokoman lajin kanssa töitäkin tehnyt. Se vaan ei liity nyt lainkaan tähän ydinajatukseen. Eli että sitä omaa pituutta tms ei käytetä lähtökohtaisesti syynä saada huonompia tuloksia.
 
Back
Ylös Bottom