Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Tervehdys!

Nyt on ihan pakko tulla suorittamaan kysymys, kun moinen mestari on vastaamassa :worship:

Eli kun tätä 5x5 tyylistä ohjelmaa on pumpannut tarpeeksi, on varmaan hyvä vääntää välillä hieman pitempää sarjaa, esim. kymppejä. Millä tavalla muuttaisit liikkeitä ja kuinka monta viikkoa treenaisit pitempiä sarjoja ennen kuin menisit takaisin 5x5 sarjoihin?

Itse olen tehnyt 5x5 sarjoja jotakuinkin tähän malliin

1:
kyykky
penkki
dippi
+voimarulla

2:
mave
pystypunnerrus
kulmasoutu
+selän ojennukset

3:
kyykky
penkki
leuanveto
+syvät vatsat
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moi jto, ajattelin kysyä, että onko kukaan laittanut tähän threadiin esim. videota, että pystyisit analysoimaan nostoa. Missä vika?

Mulla on ainakin jalkakyykyssä niin, että siinä puolessavälissä, kun olen tulossa ylös, meinaa pysähtyä (ja siinä pitää juuri miettiä, ettei kaadu selälle painot). Ajattelin, että ihan selkeesti tartteis tehdä nopeutta kyykkyyn. Kumpiko apu olis parempi nopeuteen tavan kyykky kevyesti vai box-kyykky? Toisaalta, jos ajattelee, niin tavallisessa ehkä oppis käyttämään sitä elastisuutta hyväkseen, mitä kyykyssä pitäs käyttää.
 
KMC: mestarista en tiä, mutta ihan perusbodailu tyyliin 2-3*8-12 tekee joskus ihan hyvää. kuukausi pari riippuen painotuksista ja tarpeista.

helena: ei nopeutta, vaan voimaa ja tekniikkaa. hyvää vois tehdä boksikyykyt sen heikon kohdan kummankin puolen +/- 10cm. lisäksi vatsaa...!
 
en mä kovin pitkiä pätkiä sitä tekis, koska kuitenkin on aika spesiaali liike. mieluiten vaihdellen muutaman muun kanssa. progressioista on aika vaikee mitään sanoo, koska en sun tasoa mitenkään tiedä penkissä saati sit lattiapenkissä. aika hyvä perussääntö on pitää toistot voimatreeneissä siellä 1-4 nurkilla ja ei ihan loppuun asti.
 
Kysytään nyt täällä jos apua sais.

Ajattelin käydä treenailemaan voimanosto tyylisesti eli penkkiä, kyykkyä ja mavea.

3(4) kertaa viikossa olisi treeni (ehkä ma,ke,pe), kannattaako joka kerta tehdä nuo samat perusliikkeet ja siihen päälle ehkä jotain pientä?

Millaset sarja- ja toistomäärät?
Entäs kannattaako laskea prosentit vai lisäillä painot sitä mukaa kun tuntuu siltä?
 
Näin yleisesti, miten maksimikaudelle tultaessa peruskaudelta?
Lisätäänkö vai vähennetäänkö apuliikkeitä/sarjoja, vähennetäänkö toisto määriä? laitetaanko rautaa lisää, vai vähennetäänkö rautaa siis apuliikkeissä?
 
helena: ei nopeutta, vaan voimaa ja tekniikkaa. hyvää vois tehdä boksikyykyt sen heikon kohdan kummankin puolen +/- 10cm. lisäksi vatsaa...!

Kiitos, jto. Ehkä siksi ajattelin nopeutta, kun 40 kg:llakin vitonen on aika hidasta kyykyssä, mutta sepä taitaa olla 60% minun teknisesti oikein tehdystä maksimista :nolo: . Että ei taida antaa oikeata kuvaa tilanteestani (ts. nopeusvoiman tarpeesta).

Täältälöytyy kyykkysähellystäni. Toisella kerralla (ei tässä videossa) nostot onnistui paremmin. Tässä, ehkä olet samaa mieltä ei vatsa ollut kunnolla mukana. Mitä muita epäkohtia huomaat? (Oikeastaan täytyy mainita, että nyt olen vasta tajunnut, että kyykätä pitäisi jaloilla -ei selällä-. Tässä kyykyssä en vielä muistanut, että jalkoja täytyy työntää lattiasta läpi, eli en paljoa pohkeita käyttänyt. Etureisiä kuitenkin selvästi kyykyn puolivälin jälkeen).


Ehkä näet myös sen ns. vaikean vaiheen. Eli ymmärsinkö oikein, että ottaisin boxia -10 cm siitä, mutta myös 10 cm sen yläpuolelta.
 
Etukyykkyä tulee tehtyä pohjasta 4-5 kertaa viikossa ja aiheuttaa tiukkuutta ja arkuutta lonkankoukistajiin. Aiemmin tein kolmesti viikossa. Olisko jotain neuvoja, mikä auttaisi? Venyttely tietenkin ja sitä teen päivittäin. Ensi viikolla onkin kevennys ja ajattelin tehdä kyykyn vain kahdesti silloin (kevyenä luonnollisesti). Vastaava ongelma oli viime keväänä kun siirryin syvempään kyykkyyn ja se meni ajan myötä ohi, kun keho tottui uuteen rasitukseen, mutta oisko jotain millä auttaa kehoa sopeutuksessa?

Jokin omalla painolla tapahtuva jumppailu niinä päivinä kun ei kyykkää tai erityinen venytys...?
 
tompsa: ohjelmia on tällä sivustolla runsaasti.

dbo: mitä raskaammaksi pääliike käy, sitä kevyemmin kannattaa apuihin suhtautua. koska ne kuitenkin ovat apuliikkeitä, pitää miettiä, tarvitaanko niitä lähelle kilpailua/testiä, vai riittääkö perusominaisuuksien nosto.

helena: kannattaa opetella kyykkäämään takapuolella, ei jaloilla eikä selällä. keskity ylöstullessa siihen, että puristat pakaroilla lantiota eteen. se jää liikaa taakse videossa. boksia otat apuina 2-3 eri korkeudelta juuri tuon heikon kohdan ympäriltä. suosittelen kiivaasti myös zercher-kyykkyä samalla lantio-periaatteella tehdyksi.

darvinisti: aika yleinen ja hankala vaiva. varsinkin noin useesti tehtynä hankala hoitaa pois. hieman kyykkysyvyyttä korkeemmaksi ja kertoja harventaen ajat sitä sisään. jäihin treenin jälkeen ja venyttelyt tietenkin auttaa. eniten se on sisäänajo- ja liikkuvuuskysymys.
 
jto oisko sulla/tai jollain toisella jotain hyvää voimaohjelmaa?
Teen tällä hetkellä 1 jakosta 3 kertaa viikossa:

TI:
Penkki 5x5
Kyykky 3-5x5
Kulmasoutu 3x5-8
Pystypunnerrus 3x8
Ranskalainen punnerrus 3x8
Ylätalja 3x8
(Hauiskääntö 3x8-10)

TO:
Nopeuspenkki 3-8x3
Kyykky 3-5x5
Alatalja 3x5-8
Pystypunnerrus(kp?) 3x8
Kapee penkki 3-6x3
Ylätalja 3x8

LA:
Penkki 5x5
Kyykky 3-5x5
Kulmasoutu 3x5-8
Pystypunnerrus 3x8
Ranskalainen punnerrus 3x8
Ylätalja 3x8
(Hauiskääntö 3x8-10)

Eli tollasel ohjelmal oon jonkun aikaa tehny ja ei oikeen tulosta tuu. Oon vähän pihalla näistä voimaohjelmista, nii ois kiva jos saisin vähän tietoo, esim. perusjako ja apuliikkeet?
 
aika iso urakka alkaa ilmaseks tekeen henk. koht. ohjelmaa. suosittelen enemmän vaihtelua noihin sarja- ja toistomääriin.
 
nosto.

helena: kannattaa opetella kyykkäämään takapuolella, ei jaloilla eikä selällä. keskity ylöstullessa siihen, että puristat pakaroilla lantiota eteen. se jää liikaa taakse videossa. boksia otat apuina 2-3 eri korkeudelta juuri tuon heikon kohdan ympäriltä. suosittelen kiivaasti myös zercher-kyykkyä samalla lantio-periaatteella tehdyksi.
No kovat kiitokset. Yritinkin kyykätä pakaroilla... Mutta en ehkä osannut suuntaa oikein. Tarkoitatko, että se alku lähtisi pakaroilla (ja jalat tulisivat automaattisesti mukaan). Et kai puhu, etteivät takareidet ja pohkeet olisi tärkeitä kyykyssä. Yritätkö opettaa nyt minulle pääsääntöisesti sitä, että ylösnoustessa työntäisin lantiota eteen?
 
On tullu tuota tempausta tehtyä huvikseen muun treenin ohella ja se alkaa jo aavistuksen muistuttaa oikeaa liikettä. Omin päin treenatessa ei vain oikein nää niitä suurimpia virheitäkään, kun ei ole kukaan osaava neuvomassa.

Tuossa olisi pari videota jos viitsisit hieman kommentoida ja kertoa missä menee pahimmin metsään. Lantion työhön olen nyt koittanut panostaa ja se alkaa jo vähän tulla mukaankin. Kädet taitaa vieläkin koukistua turhan aikaisin ja veto jää aavistuksen kesken? Maksimi on 85kg, joka otettu jo jonkin aikaa sitten. Hilupainoissa siis mennään.

1x75kg
1x80kg
 
helena: tietenkin takareidet on tärkeet, pohkeet ei niinkään. lähinnä se lantion työn merkitys ja suunta on tärkee opeteltava.

sepsis: ei tuo nyt pahalta näytä. hieman ehkä flegmaattinen allemeno ja hieman löysän näkönen, tuntuu, että vois lähtee käsistä koska vaan. :)
 
Tuossa olisi pari videota jos viitsisit hieman kommentoida ja kertoa missä menee pahimmin metsään.

Anteeksi kun tulin tänne JTO:n threadiin säätämään. Sen verran halusin vain sanoa, että alkuasennossa olisi hyvä jos selkä olisi suorana, tai mieluummin kunnon kaarella kuten kyykyssä. Alkuveto saisi suuntautua reilusti kohti vartaloa, kun se sinulla menee hieman eteenpäin. Mutta kuten JTO sanoi, ei tuo silti todellakaan huonolta näytä. Pääperiaatteena kroppaa liikutetaan tangon ympärillä, eikä niinkään tankoa kropan ympärillä.
 
juu paljon paremman näkönen toi on kuin monen mm. palloilijan veto :) alkuasennon kriteerit näkyy yleensä siinä vedon lähdössä, eli jos selkä pettää, on syytä tehdä just kuten sebu sano, eli kaarta lisää. oletin, että se ois hieman köyristynyt, mutta pysy ihan hyvin. tuskin noilla raudoilla rajalla olikaan. enempi se on sulla lajitekniikkatreeneistä kiinni, että saat sitä stress proofingia tehtyä isollakin romulla. sitten, kun menee esim. 10*1*95%, voi olla aika varma, että kuosissa on :)
 
hyvää iltaa jto! mulla on pieni ongelma ton penkin raskaan apuliikkeen kanssa. vanhat jermut salilla neuvoo tekemään joko lattiapenkkiä tai lankkupenkkiä. mun ongelma oli maksimi nostossa ojentajat. jotenki tuntuu ,että lankkupenkki vetää ojentajat ihan jumiin, kun taas lattia penkki tuntuu auttavan enemmän rinnalta lähtöön. mä oon itse miettiny, että miten lisäpaino dippi tai vanha kunnon kapeapenkki toimis?
ja vielä semmonen, miten suhun saa yhteyttä henkilökohtaisen ohjelman tiimoilta? tulokset on kumminkin jo sitä luokkaa,että raw-kisat kutsuu ja tarvisin kunnon valmennusta.. paino 75kg raw-penkki stopilla 140kg. ja natuna mennään! kiitos...
 
Minua oikeasti hävettää kysellä, kun näemmä Jto olet muutenkin ainaisessa kysymysten pommituksessa. :) Olisi kuitenkin kiva kuulla mielipiteesi maven teosta 2krt/vko? Kyykkyä en tee ollenkaan, lukuisista yrityksistä huolimatta selkää menee aina perkeleenmoiseen kiputilaan. :curs:
Itse olen nyt kuukauden verran tehnyt mavea kerran viikossa, Prilepinin ohjelmalla. Ajattelin että mavet sijoittuisivat näin:

Ke:
Mave Prilepinin ohjelman mukaan

La:
Pukeilta veto, sarjoista ja toistoista ei hajuakaan...

Niin ja tässä se ohjelma:

Viikko 1: 8*3*70%
Viikko 2: 8*3*75%
Viikko 3: 6*3*80%
Viikko 4: 5*2*85%
Viikko 5: 2*80% / 2*85% / 2*90%
Viikko 6: testaa maximit tai kierto alusta ja lisää painoa tankoon
 
Back
Ylös Bottom