Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Mitkä lienee voimailijan parhaat "huoltavat" apuliikkeet? Jos siis treenataan useasti viikossa penkkiä, leuanvetoa ja kyykkyä, välissä vähän vedetään maasta ja rinnalle, mitä yleensä kannattaa tehdä siinä sivussa? Takaolkäpäitä ilmeisesti pitäs paukuttaa jotenkin ja harrastaa leveää soutamista, jottei olkapäät ala kääntyä eteen? Samoin jaloille pitäs varmaan tehdä muutakin kuin nostaa maasta ja kyykätä, takareidethän siinä jää kuitenkin vähälle aktivaatiolle ja pohkeita / reiden sivujakin pitäs varmaan treenata, jottei polvivaivat koputtele ovella?

Missä suhteissa näitä about pitäs tehdä?

Heitetään tällänen teoreettinen aika perinteinen ohjelma:

Ma)
Takakyykky
Penkki
Leuanveto
Vatsoja

Ke)
Rinnalleveto
Maastaveto
Etukyykky
Pystypunnerrus

Pe)
Etukyykky
Penkki
Leuanveto
Vatsoja

"Riittääkö" jos nyt esim. tekee joka treenin loppuun jonkun erilaisen apuliikeparin? Esimerkiksi:

Ma)
Facepull + Reiden lähentäjät / loitontajat

Ke)
Olkapään kiertäjäkalvosimet + Lantionnosto tangolla

Pe)
Leveä soutu alataljassa + Reisikoukistus koneessa

Yks vaihtoehtojan ois tietysti lisätä noihin pääliikkeisiin liikepari, eli tehdä esim. takakyykyn yhteydessä aina vähän facepullia, penkin yhteydessä alataljaa jne..

Lähinnähän tässä uutta ohjelmaa miettiessä "stressaa" se, että tulee treenattua niin kovin yksipuoleisesti, mut joka päivä ei salille vaan kerkee... kotonahan tietysti voi tehdä kans, mut paljonko se sit auttaa jos salilla kyykkää satkulla ja kotona tekee lantionnostoja yhdellä jalalla..

Ei nyt siis tartte itse ohjelman sisältöä kommentoida sen tarkemmin, sen takia jätin kaikki sarja- ja toistomäärät pois, ne on vaan konkreettisen esimerkin vuoks.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kyl takareidet saa kyykyissä ja vedoissa paljon töitä. samoin lähentäjät, loitontajat ja pakarat, joten lantionnostoja yms ei sinänsä tarvita. kiertäjäkalvosin on ehdoton huoltokohde. muu menee melkein tarpeen mukaan kullakin. lavanlähentäjät on usein listalla myös.
 
kyl takareidet saa kyykyissä ja vedoissa paljon töitä. samoin lähentäjät, loitontajat ja pakarat, joten lantionnostoja yms ei sinänsä tarvita. kiertäjäkalvosin on ehdoton huoltokohde. muu menee melkein tarpeen mukaan kullakin. lavanlähentäjät on usein listalla myös.

Onko asialla merkitystä jos treenailee noin yleisvoimamielessä, ei kisamielessä? Tokihan siis kyykyt ja mavet ottaa jaloissa vähän joka osaan, mut juoksijat/bodarit yms tykkää takareisiä/pakaroita kuitenkin paukutella. Tietysti sit varmaan taas menee siihen et kuinka järkevää tollanen esimerkin tyylinen treenitapa on jos siitä haluaa edes jossain mielessä ottaa apuja esmes futikseen..

Siksi varmistelen, kun noi jalat on oikeastaan se isoin kysymysmerkki itelleni lihasepätasapainon kohdalla, että meneekö etureisidominanssiks pelkillä kyykyillä ja vedoilla.
 
ei mene. kuten sanoin jo: kummassakin on vahvasti myös takareidet, lähentäjät, loitontajat ja pakarat töissä.
 
Olen ujo kysymään täällä yhtään mitään, koska en tosiaan ole minkäänlainen voimailija, enemmänkin rajoitteinen kuntojumppailija. Nyt kuitenkin sivutaan tuota asiaa, mitä itse olen miettinyt; takareisien työ, lihastasapaino ja etureisidominanssi.

En pysty tekemään maastavetoja, smjv:tä, hyvää huomenta -liikettä. Kysymyksessä siis välilevyn pullistuma ja ainakin jossain vaiheessa magneetissa havaittiin myös murtuma välilevyn ulkokehällä. Kaikki, missä paino on oman kropan painopisteen edessä, on ei-tehtävien listalla. Maastaveto trap barilla onnistuisi jossain määrin mutta ei ole sellaista ainakaan vielä. Kulmasoudun olen modannut niin, että makaan vinopenkillä ja soudan siinä; penkki tukee, eli paino ei rasita keskikroppaa mutta toki jää myös keskikropan työ pois. Penkkipunnerrusta pystyn tekemään sotilaspenkkityyliin, näin selkä ei kuormitu ikävästi. Usein selkävaivaiset vaihtavat prässiin mutta minulle tulee siinä ikävästi painetta rankaan. Kyykkääminen sitten taas onnistuu mutta tietysti aina selkää kuunnellen.

Nämä siis vain esimerkkinä, että millaista tämä oma räpiköinti liikkumisen kanssa on. Paljon opiskelua, testaamista, pettymyksiä ja kiukkua. Joku varmaan nyt miettii, että miksi edes haluan rämpiä tässä suossa mutta minä nyt silti, edelleen, tykkään liikutella painoja. Kaiken opiskelun ja testauksen tuloksena on jo aika hyvä käsitys siitä, mitä pystyy tekemään ja miten joitakin liikkeitä pitää modata omaan tilanteeseen sopivaksi.

Tämä on sinulle yritystoimintaa, kunnioitan sitä enkä kysy mitään valmista ohjelmarunkoa selkävammaisille.
Jos joskus löydän tässä vielä motivaatiota yrittää kehittyä rajoitteiden puitteissa, kysyn sitten emaililla ja maksan siitä. (jos sellaiseen haasteeseen on sillä puolella mielenkiintoa)

Nyt mielessä on lähinnä vain se, että minkä verran pitäisi huomioida takareisiosastoa erikseen, jos pyrkii ja pystyy kuitenkin kyykkäämään kolmesti viikossa?

Jos kyykkää sen 3x viikossa kotona ja lisäksi käy viikonloppuna salilla, missä pystyy puolapuiden avulla tekemään ghr:ää kuminauhojen kanssa ja/tai laitepumppailua, riittäisikö se takareisille?
Vai olisiko parempi (ja helpompi?) vain vaihtaa yksi kyykkäyskerta esim. askelkyykkyihin erilaisen kuormituksen vuoksi? (tilaa ei ole askelkyykkykävelylle mutta staattisia pystyy toki tekemään)
 
nämä neuvot täällä teen ilman korvausta.

panosta keskivartalon voimapohjaiseen treeniin paljon. kyykyt on monipuolisia koko alakropalle, joten niiden lisäksi noi sun muut jutut on oikein hyviä ja riittävät kyllä. ei askelkyykky huono valinta tuonne sekaan ole. voi siellä muitakin variaatioita viljellä. samoin eri leveyksiä.
 
Mikä on voimanostelijalle paras tapa tehdä askelkyykky? Jos ei oo ikinä häpeäkseen tehny ja kohta pitäis sun ohjelmassa se aloittaa :D
 
perusversiona sillai, että polvi menee varpaiden yli vähän ja takajalan polvi ei jää kauheen kauas kantapäästä. joku 20cm aika jees. tää on semmosta bodailua ja varsinainen apu kyykylle tehdään muutoin.
 
Terve! Millaisia lihashuoltoja suosittelet, tai onko yleensäkin kokoemusta tällaisista tapauksista, kun minulla meinaa kyykyissä ärtyä nivunen/lähentäjät? Oikealta puolelta ärtyi yhdessä välin pahastikin, ja alkoi vaiva muistuttaa lonkan limapussi tulehdusta. (Trokanter bursiitti?)
 
trokanterbursiitti reisiluun ulkomutkassa johtuu usein siitä, että keskimmäinen pakaralihas on kiree ja se painaa limapussia. sille liikkuvuutta (esim. lehmännaama-pose joogassa) ja varsinkin selkeen kohdennettua murjontaa esim pesäpallolla. lähentäjäpuolella pitäs sitten tietää, onko siellä joku kiinnityskohtarepeemä vai jotakin lihastason ylirasitusta. pitäs päästä hiplaamaan, mutta en mä ny :)

https://www.medbridgeeducation.com/...3/7-21-John-Snyder-Gluteus-Medius-700x290.png
 
Aa okei. Ei kyllä muista, että olisi ikinä mitään siihen kummemin sattunut. Joten siitä olen itse päätellyt, että voisiko johtua liian leveästä kyykky asennosta ja huonosta liikkuvuudesta sen lisäksi? Töissä myös lantion seutu rasittuu minulla ajoittain aika paljon kävelyn ja tällaisten takia (20000 askelta päivittäin askelmittarin mukaan, sekalaisesti tasaisella ja portaissa kävellen).
 
levee kyykky voi rasittaa niitä ja osaa lonkankoukistajista. varsinkin, jos leventää paljon ja jatkaa suurilla määrillä. liikaa ei kannata venytelläkään, ettei ärsyynny. hetkeksi kapeempaa ja korkeempaa kyykkyä ja liikkuvuutta ja hierontaa. jäihin voi laittaa treenin jälkeen heti myös.
 
Tätä ketjua saattaa lukea sellaisia ihmisiä, joita yleinen valmennus- ja voimailuhöpötys kiinnostaa. Aika helposti tuon 3,5-tuntisen kuuntelee, Wendler ja Tate on mun suosikkiukkoja voimailupiireissä, varsinkin yhdessä.

 
helpoimmin? imatra ja vuoksenniskan hardcore ghettogym.

Onko kalenteri yleensä kuinka täynnä tuollaisia kertavalmennuksia ajatellen? Kun kesällä ajelen siellä kaakon kulmalla niin käyttäisin tilaisuuden mielellään hyväksi.

e: ihan sillä että tietää varailla etukäteen ajoissa.
 
eniten varmaan just keväällä aikaa vie kiipeily, ku kitkat on kohillaan :) kyl tollaseen silti hyvä aika yleensä on löydetty. laita mulle mailia vaikka, niin jutellaan enempi. näkynee tossa alla.
 
eniten varmaan just keväällä aikaa vie kiipeily, ku kitkat on kohillaan :) kyl tollaseen silti hyvä aika yleensä on löydetty. laita mulle mailia vaikka, niin jutellaan enempi. näkynee tossa alla.

Kiva, ajelen kakspyöräsellä eli kesäkeliä ootellessa vielä... laitan meiliä.
 
Back
Ylös Bottom