Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Onko mitään kokemusta värisevistä putkirullista? Varsinkin yksinään täryttelevälle on moni paikka hieman hankala yltää kiillotuskoneella (tai mun tapauksessa pistosahalla).
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
onhan noita erilaisia väriseviä patukoita yksin eläjille... :) en oo kokeillu kyllä ite eli aukko sivistyksessä.

no juu... tiedän tollasia kyllä ja komeet hinnat niille ainakin on laitettu. kyllähän se tärinä tosi tehokasta rentoutukseen on.
 
Treenaan n. kerran viikossa ja työntöön pitäisi saada lisää kiloja. C&j PR 135, tämän hetken kunto n. 125.
Minkälainen ohjelma olisi hyvä kerran viikkoon tai harvemmin treenaavalle?
 
nousujohteinen.

... no oikeesti on vähän hölmöä tehdä mitään yksilöityä ohjelmointia tässä näin, jos teen sitä työkseni. netistä löytyy paljon erilaisia yleishyviä treenijuttuja painonnostoonkin.
 
Mitäpä mieltä olet yleisesti, voiko kerran viikossa treenaamalla saada merkittävää kehitystä, vaikka ei ole ihan aloittelija?
 
merkittävä on tietenkin aika laaja ja henkilökohtainen käsite. kyllä silläkin määrällä kehitystä kuitenkin voi saada.
 
juurikin niin. aika paljon pitäs saada dataa, että vois antaa arvioita. mä en niitä mieluusti ihmisten ohjelmista anna, koska muuttujia on liikaa. aina voi sanoa "ihan ok" sen tarkoittamatta oikeestaan mitään. sen takia mun valmennukset perustuu asiakkaan palautteelle suoraan, että voisin oikeesti puhua yksilöllisyydestä. ja sillon sitä ohjelmaa oikeesti pystyy arvioimaan.
 
Pari helppoa pikakysymystä.
- MItä palautuminen on?
- MIstä tietää onko kehityksen puute huonoa palautumista vai huonoa "treenivastetta" ts. ohjelmointia?
 
:ROFLMAO:
1. kehon palautumista kohti homeostaasia. urheilussa kykyä vastaanottaa uusia ärsykkeitä kehittymistä varten.
2. ei aina tiedä. liikaa muuttujia. mitä enemmän infoa sitä enemmän infoa, mikä lähtökohtasesti on hyvä.
 
Niin sitä vaan hain että mikä siellä palautuu? Lihaskudoksen mikrovauriot tietty, mutta voimailussa sekin lienee aika pientä. No, varmaan vähän laaja aihe alkaa tähän kirjoittelemaan, oon vaan pitkään miettinyt kun ihmiset puhuu palautumisesta paljon ja uusissa sykemittareissakin on joku softa joka laskee treenistä palautumiseen tarvittavan ajan. Kuitenkaan moni ei tunnu pystyvän kertomaan mitä kropassa oikeasti tapahtuu.
 
Jep jep, vieläkin spesifimmän tiedon perässä ollaan. Miten hermosto palautuu, mitä siellä tapahtuu?

Mut mä alan nyt googlettamaan, tuskin tänne kovin pitkiä runoillaan.
 
juu nää jutut kaipaa sen verran tekstiä, ettei täältä espanjasta kivien juurelta ihan jaksaminen riitä vastailuun. monimutkaisia fysiologisia prosesseja enivei.
 
Vähän yksipuolinen ja vaikeahko kysymys, kun et tosiaan tarkemmin treenaamisestani tiedä, mutta kysyn kuitenkin. Olen pitkästä aikaa alkanut treenaamaan voimapainoitteisesti ja ajattelin itselleni jotain tavoitteita asettaa kesäkuuhun (välitavoite) ja loppuvuoteen. Puntarissa painoa aamulla 82kg ja olen maltillisesti nostanut alkuvuodesta painoani (n.0.5kg/viikko). Uusia maksimeita siis haetaan. Tällä hetkellä kyykky 1x150kg, Mave 1x200 ja penkki 1x110. Haluaisin tosiaan asettaa kesäksi/loppuvuoteen jotkin uudet tavoitteet noihin maksimeihin. Minkälaiset tavoitteet mahtaisi olla järkevähköt/toteutettavissa?
 
mä en kovin paljoa painota ite tavoitteita. enemmän sitä tietä niitä kohti, että pysyis suht suorana ja määrätietoisena.

jos sä saat 10 kk:ssa 20kg lisää 5-10 toiston sarjoihin, se on aika ok tahti. tai nykysillä ykkösillä femma. eli esim. kyykky nyt 1x150, 5x130 ja loppuvuodesta 5x150 tois semmosen 1x175.

nää on kyllä niin kauheen hypoteettisia, ettei tällasilla spekuloinneilla mitään pohjaa ole. voi mennä huonommin tai paremmin.
 
mä en kovin paljoa painota ite tavoitteita. enemmän sitä tietä niitä kohti, että pysyis suht suorana ja määrätietoisena.

jos sä saat 10 kk:ssa 20kg lisää 5-10 toiston sarjoihin, se on aika ok tahti. tai nykysillä ykkösillä femma. eli esim. kyykky nyt 1x150, 5x130 ja loppuvuodesta 5x150 tois semmosen 1x175.

nää on kyllä niin kauheen hypoteettisia, ettei tällasilla spekuloinneilla mitään pohjaa ole. voi mennä huonommin tai paremmin.

Ymmärrän kyllä täysin. Jotain tuon suuntaista ajattelin itsekin. Lähinnä motivaattoriksi näitä itselleni asettelen.
 
Kysymys AMRAP sarjan käytöstä ykkösmaksimin laskemiseksi, jotta pystyn vähän suunnittelemaan seuraavan 4 viikon treenejä: missä vaiheessa amrap sarja otetaan jos vedän 3 kovaa viikkoa, kevennys, uusi kierto ja minkälaisella intensiteetillä toi amrap sarja kannattaa vetää. Onko antaa jotain absoluuttisen tai suhteellisen intensiteetin % lukemaa minkä olet huomannut tarkaksi? Voinko vetää esim 3. viikon viimeisen treenin liikeradan viimeisen työsarjan amrappina? esim 4x5x77.5% = 5,5,5, amrap? Muistan lukeneeni, että yli 10 toiston amrap sarjat eivät anna yhtä tarkkaa 1rm arviota kuin esim 8-10 toiston amrap sarjat. Lähdettä en tietenkään linkkaa, kun en muista mistä luin :rock:
 
valmennuksessa toistomaksimi= repetitions maximum= RM.

ei noin lyhyillä jaksoilla oo tarve mitenkään uudelleen laskea maksimia. yli vitoset on epätarkkoja yleensä kuitenkin. kasitkin siis hyvin epätarkkoja jo ja vahvasti yksilöpohjasia.

lähinnä toistomaksimit kerran kuussa tai kahdessa kertoo, missä mennään ja varmistaa sitä kuormitusta sekä antaa hieman erilaista ärsykettä. jos treenataan perusvoimaa, ei oo mitään tarvetta sen kummemmin olla selvillä maksimista. jos sen tarkasti haluaa selville, nosta se.
 
Back
Ylös Bottom