Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
on se ihan hyvä vaihtoehto. sarjapituuksina peruskaudella 4-10 ok eli vähä pidemmätkin kuin etarissa. tilanteen mukaan kyykkypäivänä kannattaa harkita vedon apuliikettä myös kyykyn jälkeen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyykyn heikko kohta tuntuu olevan alaselkä. Syynä ehkä myös heikkoon vetoon, jonka tulos jää 10-20 kiloa kyykyn maksimista. Onko parhaaksi avuksi vaan lisätä vetotreeniä ja lisätä siten alaselän rasitusta?? Viimeisin veto rm1 yritys irtosi n. 10cm maasta.

Millä salilla teet noita ohjattuja tunteja?? Teetkö niitä myös viikonloppuisin??
 
en lähtis alaselkää syyttään samantien. harvemmin se vika siellä on. mä liikun ympäri maata, enkä erityisesti tee millään salilla töitä. viikonloppusin joskus myös, vaikka on mulla oikeekin elämä.
 
2 viikkoa sitten kiipeillessä alkoi vasen käsi tuntumaan jäykältä forkusta sormiin asti. Päätin ottaa lopputreenin kevyesti ja menin kiipeilemään släbiä. No siinä puristaessani pyöreähköä otetta tunsin kämmenessä sähköiskumaisen tunteen (saattoi olla osittain myös forkun alueella). Mitään ääntä ei kuulunut, ainoastaan tuo tunne. Sen jälkeen lopetin heti ja lähdin kotia. Mitään kipua tai turvotusta ei varsinaisesti seurannut. Tutkiessani vaivaa huomasin, että pikkurillin ollessa fleksiossa ja nimettömän vetäessä (esim. pocketti) tulee hieman kipua nimettömään ja kämmeneen/forkkuun. Palpoimalla sormia / kämmentä /forkkua ei tule kipua.

Viikon lepäsin, jonka jälkeen pienen taustatyön pohjalta olen nyt kiivennyt välttäen tuota pikkurillin fleksoitumista muiden sormien vetäessä, eli pyrkinyt pitämään kaikki vasemman käden sormet otteella. Tällöin ei tule mitään kipua. Heti kuitenkin jos tuo pikkurilli ei ole mukana puristamassa otetta ja pääsee fleksioon, niin tulee pientä kipua.

Onko kokemusta vastaavasta ongelmasta ja mitä suosittelisit? Vähän kahden vaiheilla nyt, että jatkanko kiipeilyä välttäen tuota otetta, vaiko pidän tyystin lepotaukoa, etten tietämättäni pahenna ongelmaa. Vaikeaahan tuo on, kun ei malttaisi olla kiipeämättä.
 
selkeesti suurempi loukkaantumisalttius on, jos vierekkäinen sormi on fleksiossa. koskee siis kaikkia sormia noissa openhand/pokettiotteissa. siellä tulee hankalia kireys- ja jännitystiloja kämmenen ja forkun alueelle.

se ote vaan on yleensä vahvempi ku silloin kun ne viereiset ei ole fleksiossa. silti kannattaa alkaa harjoitteleen sillai, että viereinen/ viereiset on ees hieman suorempina. teippaa vaikka viereiseen sormeen kiinni siitä mcp-pip -nivelvälistä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä apuliikkeitä jto tykkää käyttää penkille jos ojentajat ovat heikkous? Aina ennen ollut rinta heikko kohta ja slingshotti toiminut hyvänä liikkeenä loppuojennusta ajatellen. Nyt tilanne on kuitenkin se, että rinnaltalähtö on niin vahva että ero tuohon mun strengthshopin halpis slingshotilla otettuun nostoon on ehkä 5 kiloa. Kapeasta penkistä ei tykkää olkapäät ja lankkua ei tämän hetkisellä salilla ole. Ja heikko kohta ei siis varsinaisesti loppuojennus vaan enemmänkin 5-10cm transitiovaiheen yläpuolella kun työ on siirtynyt jo enemmän ojentajille, no ehkä se sitten onkin loppuojennus jo :)
 
erilevyset penkit eri kulmiin ja myös lankuille normaalisti tai leijustoppeina. slingshot ok, mutta vaikee mitata vastusta.

lankkuja ei ole? no maksaisko 20 senttiä tehdä semmonen ite, missä on samassa vaikka 5, 10 ja 15cm?
 
Jos salilla ei ole sopivaa lankkua, kokeile rullata sopivan kokoinen (kylpy)pyyhe tiukalle rullalle ja kiinnitä tankoon esim. rannesiteillä. Olen itse käytellyt tällaista viritystä - toimii hyvin, eikä tarvii ketään pitämään lankkua tai huolehtia sen paikallaan pysymisestä. Garrett Blevinsiltä lainasin tuon pyyhevirityksen.

Nyt kun tulee penkkailtua kolme kertaa viikkoon (leijuttelut, kapee ja normiotteella), kannattaako pitää pystypunnerrusta (esim istuen käsipainoilla) mukana tai kannattaako ennemmin tehdä vipareita sivuille ja taakse yms ”huoltavaa”?
 
melki painotuskausilla pystäri veks ja sitten osana treeniä peruskaudella, jos ei haittaa penkkiä liikoja. auttaako se oikeesti, on myös kyseenalaista. vai haluisit vaan tehdä? sit se ois kompromissin paikkaa hieman.
 
erilevyset penkit eri kulmiin ja myös lankuille normaalisti tai leijustoppeina. slingshot ok, mutta vaikee mitata vastusta.

lankkuja ei ole? no maksaisko 20 senttiä tehdä semmonen ite, missä on samassa vaikka 5, 10 ja 15cm?

Kiitos vastauksesta. Olen sen verran kädetön puuhommissa ettei tuo tullut mieleenikään mutta hyvä pointti, enköhän mä yhden lankun saa väännettyä ja näppärästihän mokama salikassissa sitten kulkee mukana salille kun salille.
 
Kiitos vastauksesta. Olen sen verran kädetön puuhommissa ettei tuo tullut mieleenikään mutta hyvä pointti, enköhän mä yhden lankun saa väännettyä ja näppärästihän mokama salikassissa sitten kulkee mukana salille kun salille.
Kyllä mä luulen, että sä saat pari-kolme kakkosnelosta ruuvattua toisiinsa.
 
Terve, Olis tänään illalla ohjelmassa nopeus painotteinen penkkitreeni. Rintalihakset ovat vielä melko arat lauantain kovasta penkkitreenistä, joten pitäisikö tämän päivän treeni jättää väliin ja keskittää kaikki voimat torstaina kovaan penkkitreeniin? Viikonloppuna menoa, joten treenipäivien siirtäminen ei onnistu.
Miten yleensäkin kipeähkö lihas ottaa vastaan treeniä, tästä on monia kirjoituksia netistä, mutta mikä on sun henkilökohtainen mielipide?
 
ei oo mielipide. ne treenikivut ei kerro palautumisesta niinkää. ikäviä ne on silti ja haittaavat treeniä, mutta vaan kivun osalta. perusvoimaa ottaa yleensä vastaan hyvinki ja kestoo paremmin. nopeus on kuitenki hermosto-ominaisuus ja semmosiin treeneihin pitäs olla aidosti palautunut, että se hyöty on se mitä treeniltä haetaan.

tätä ei sun osalta tiedetä nyt. ei hajuakaan mitä toi sun "kova" treeni piti sisällään ja kuinka tiukkaa menoa siel oli, joten ei tohon pysty juuri vastaamaan sen tarkemmin. mitään specsejä et myöskään anna nopeustreenin sisällöstä. menee aika haastavaksi, ku ei nää telepaattiset kyvyt oo kauheen hyvät. astral tv on varmaan aika hyvä apu tällasiin.
 
Terve, Olis tänään illalla ohjelmassa nopeus painotteinen penkkitreeni. Rintalihakset ovat vielä melko arat lauantain kovasta penkkitreenistä, joten pitäisikö tämän päivän treeni jättää väliin ja keskittää kaikki voimat torstaina kovaan penkkitreeniin? Viikonloppuna menoa, joten treenipäivien siirtäminen ei onnistu.
Miten yleensäkin kipeähkö lihas ottaa vastaan treeniä, tästä on monia kirjoituksia netistä, mutta mikä on sun henkilökohtainen mielipide?
Ei ainakaan itsellä lihaksen pieni arkuus vaikuta voimatasoihin. Hyvin pystyy treenaamaan. Testimielessä olen testannut saman lihaksen treeniä peräkkäisinä päivinä. Ei ongelmaa jos treeni on erilainen.
 
Moi!
Onkos tullut vastaan nuoria kavereita,jotka eivät yksinkertaisesti pääse kyykkyyn,joko kaatuu selälleen tai pitää olla niin iso etunoja,että pää
on jo polvien välissä.On nimittäin hämmentävää,eikä auta lankut kantapäiden alla.
Johtuneeko jäykistä nilkoista,pohkeista?, onko hyviä neuvoja pulmaan.
Fyssarikin varmaan olisi tarpeen.
 
ei oo tullu yhtäkään ihmistä vastaan viimesen 30v aikana, kuka ei pääsisi kyykkyyn suht ok. asennon leveys toki merkkaa, mutta kyykky on kyykky.

kantapää maassa, meneekö polvi kuinka monta cm varpaiden yli/alle?
 
Elikä erikoistapaus,en osaa sanoa nyt tohon,ei varmaankaan mene paljoa yli varpaiden.
Kaatuu taaksepäin ennenkuin saa reidet lattiansuuntaiseksi.
Jonkun testin teki eikä saa polvia osumaan seinään.
Sorry et tietoni on vajavaiset,mut super leveällä jalkojen asennolla ja jalkaterät ulospäin suuntautuneena
pääsee paremmin,mutta ei kyykkyyn asti.
 
no mittaa ny vielä samantien ku kerta asia sua vaivaa. lämppäät ensinnäkin hyvin akillekset ja pohkeet ja sit luotisuoralla tai vaikka seinää kohti mittailet.

jos ne polvet vähäki menee varpaiden yli, kyllä kyykkyyn pääsee. muutenki kyllä. kuinka leveellä kantapäät? jalkaterät ulospäin? buttwink alkaa missä vaiheessa, jos alkaa? ite tossa pikaisesti kokeilin ja kun polvi ei liiku ees päkiän kohdalle, kyykkyyn pääsee silti ok. jossain muuallakin se sun ongelma on.

video auttais eniten tai että vierestä sais katella. oon mä aika paljon opettanu ja korjaillu tollasia ongelmatapauksia kyllä.
 
Kyseessä kaverini poika,hankalahan tohon on vastata,kun ei näe tapausta.
Mut se tasapainon menettäminen ja kaatuminen taaksepäin on outoa.
Nilkat täytyy olla tosi jäykät;jos niissä vika.
 
Back
Ylös Bottom