Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
ei se ny niin huono ole. tollasissa tapauksissa kannattaa sit suurin osa tehdä erilaisilla ja levysillä vinopenkeillä. tasapenkkiä ei oo tarve tehdä, ellei kisaile. mulla on kaksikin asiakasta, jolla tilanne on tollanen. toisessa treenissä 3x4-->6x6 ja toisessa 3x8-->4x10. kummassakin voi olla pääliikkeenä loiva 20-30° vinopenkki. toisessa keskileveä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ei se ny niin huono ole. tollasissa tapauksissa kannattaa sit suurin osa tehdä erilaisilla ja levysillä vinopenkeillä. tasapenkkiä ei oo tarve tehdä, ellei kisaile. mulla on kaksikin asiakasta, jolla tilanne on tollanen. toisessa treenissä 3x4-->6x6 ja toisessa 3x8-->4x10. kummassakin voi olla pääliikkeenä loiva 20-30° vinopenkki. toisessa keskileveä.

Unodin mainita että reenaan kädet kunnolla tuossa reenien välissä ja siksi ajattelin pelkkää pumppia toiseen reeniin :unsure: Olisiko tuo paljon tehokkaampaa tehdä kaksi kertaa viikkoon kunnon painoilla?
 
no mä suosittelen kyllä lämpimästi semmosta modattua kaksjakoista, missä treenataan ku treenataan ja levätään sitten kunnolla. esim:
1. 20° vinop., vastaleuat, 40° kapea vinop, leveä kulmasoutu, viparit sivulle, ojentajatalja
2. kyykky, prässi, suorat vatsat, vinot vatsat, grippi, pohkeet
3. lepo
4. 20° medium vinop., myötäleuat, 60° kapea vinop, kulmasoutu käsip., pystypunnerrus, hauiskääntö
5. veto, etukyykky, vinot vatsat, suorat vatsat, grippi, pohkeet
6. lepo
7. lepo
 
no mä suosittelen kyllä lämpimästi semmosta modattua kaksjakoista, missä treenataan ku treenataan ja levätään sitten kunnolla. esim:
1. 20° vinop., vastaleuat, 40° kapea vinop, leveä kulmasoutu, viparit sivulle, ojentajatalja
2. kyykky, prässi, suorat vatsat, vinot vatsat, grippi, pohkeet
3. lepo
4. 20° medium vinop., myötäleuat, 60° kapea vinop, kulmasoutu käsip., pystypunnerrus, hauiskääntö
5. veto, etukyykky, vinot vatsat, suorat vatsat, grippi, pohkeet
6. lepo
7. lepo

Täytyy varmaan tuo testata jossain vaiheessa kun taas tökkää. Mielellään tekisin jalat kerralla kun tuntuu ettei niistä saa oikein tehoja irti ennen kuin ne saa kunnolla lämpimäksi ja useamman sarjan tehtyä. Olkapäille tykkään myös tehdä kunnon pumppailut kun muuten ne on niin jumissa ja kireänä ettei jaksa mitään tehdä. Joissain muissa paikoissa sama homma välillä.

Tällaista ajattelin ite.
1. Jalat
2. Rinta/selkä/olkapäät
Vinopenkki, kp penkki, leuat, pystypunnerrus smith, muutama sarja vipareita
3. Kädet, vatsat
Pari liikettä per lihas. Viparit voi myös siirtää tähän jos 2 reenissä ei tee.
Lepo
4.Rinta/selkä/olkapäät
Mave tai kulmasoutu, leuat, vinopenkki (eri kulma tai ote), jotain pumppailua rinnalle. Pystypunnerrus tangolla
Lepo

2 reeniin ois ehkä voinut laittaa jotain kulmasoutua.

Onko tässä jokin pahasti pielessä? Liikkeet tietysti hieman vaihtuu välillä.
 
vyökyykky tuella ja kunnon mahiksella lisätä vastusta on oikein hyvä liike.

Joo salilta löytyy vyökyykkylaite. Liikehän on kovasti etukyykyn tyylinen eli samoja hyötyjä voidaan varmaan savuutta esimerksi maven lähtöön? Keskivartalo harjoiteet toki sitten erikseen, kun etarityylistä rasitusta keskikropalle ei tule.

Miten muuten vedon apuja ajatellen kannattaako vyökyykky ottaa ihan alhaalta, kun tossa liikkuvuus sen hyvin sallii vai esim 90 asteen kulmasta?
 
90° siis polvikulma? jos sä vedon apuja tolla haet, simuloi samoja lihaspituuksia ja nivelkulmia myös. monesti vedon alku on etureisistä kiinni, mutta kun ei aina niinkää. sen takia anna vyökyykylle aikaa pari kk ja kato mitä tapahtuu. staattiset osat ongelmakohdassa on niitä tärkeitä myös.
 
Ylirautoja kyykkytelineestä. Minkä verran noita ylirautapitoja voi tehdä ilman, että kroppa menee tukkoon. Onko niistä viikottaiseksi treeniksi? Ekan kokeilun jälkeen tuntui todella hyvältä jutulta. +50kg maksimirautaan. 10sekunnin pidoilla.
 
ei noista kunkin henkilön tukkoistumisista voi kukaan etukäteen tietää. noissa ei varsinaista lihastyötä hirveesti tapahdu, joten se tukottuminen on vähän eri asia, ku varsinaisessa treenissä. +50kg riippuu sun maksimista, mutta jos se on yli 150kg, kuulostaa melko asialliselta. alota vaikka iisimmällä, +30kg vaikka. 10s on aika pitkä aika jäkittää. mieluummin 3-5s ja muutama semmonen. 2-4 kpl on aika hyvä. pidä turvaraudat korkeella tai nosta suoraan niiltä. kerran viikossa riittää.
 
Mä olen tehnyt noita ylirautapitoja aina ennen raskainta työsarjaa, tuntuu poistavan sitä "raudan pelkoa" melkoisesti ja vähän herättelevän kroppaa siihen pääsarjaan. Olen tehnyt yleensä vaan 1x5-10s riippuen päivän kiveksistä, mutta ilmeisesti useampi lyhyempi sarja olisi parempi?

Oli mulla kysymyskin, joka on vähän hiinä ja hiinä menisikö lihasvammapuolelle.
En saa käsiä suoraan ylös, tuntuu että yläepäkkäät kiristää vastaan (liian isot trapsit varmasti siis). Olin jo pitkään ihmetellyt kun leuanveto sakkaa vrt. männävuodet ja pystypunnerruskin tuntuu vähän tahmealta. Jostain syystä älysin koittaa sitten nostaa käsiä ylös, ja eihän ne mihinkään liiku. Mikä tähän yleensä on syynä, jos pitäisi lonkalta heittää yksi syy, ja miten sitä yleensä lähdet korjaamaan? Ohessa kuva siitä, mitä en osaa tehdä.

Jos tämän sanahelinän nyt vielä muotoilisi kysymykseksi, niin mikä on mielestäsi paras liikkuvuusharjoitus ennen pystypunnerrusta, mitä suosittelet akoluuteillesi?

scapular-wall-slide.jpg

Kai se pystypunnerrus vähän sakkaa kun saatana ei kädet nouse ilman painojakaan ylös. SIKSI en ole @jsjarvn kanssa samalla tasolla siis. Muuten fo sho
 
Jos tavoitteena on vetää 14 leukaa roikkuen suorituksen yhteydessä noin 1:40, niin onko paras taktiikka vetää leuat alkuun ja roikkua vai roikkua ensin 1min 10 sek ja vetää sitten leuat? Millä taktiikalla jaksaminen on parhainta?
 
solid10: trapsit ei tossa ota vastaan, vaan olkanivelessä on heikko liikkuvuus. ihan tolla kyseisellä liikkeellä voi hakee sitä liikkuvuutta ja vaikka treenailla kummarilla jne antaen vastusta tohon ylös-uloskiertoon. venyttely tekee ihan hyvää myös. älä käytä asetta tai uhkaile naisia. fiksu keskustelu on yleensä tehokkaampaa.

lowprofile: treenaa sen verran jämäkkä grippi, ettei se oo ongelma. leuat kannattaa tiukassa paikassa vetää ensin, koska ylösvetäminen vaatii gripin tiukentamista. samoin se leukojen reservi kannattaa treenailla niin hyväksi, ettei ole väliä miten vetelet. jos toi 14x on tiukka, on toi koko testi aika hankala kyllä. voihan sen pätkissäkin vetää, esim 6+4+2+1+1 ja väleissä roikkuu 5-10s.
 
Heh, mä en pääse lähellekään noita kuvan asentoja. Kapeat hartiat ja liikkuvuutta taaksepäin ei ole, muistan jo penskana nolotti harrastuksissa jos tuli se "pyöritetään käsiä sivulla tuulimyllynä" juttu, kun mun kädet ei suorana piirrä kun hyvin hyvin pientä ympyrää sivulle jos niitä yritän pyörittää yhtäaikaa, hädin tuskin olan tasolle nousevat. Alaviistoon liikkuvuutta vähän enempi. Pitäiskö tästä olla huolissaan? Tollaset ne on aina ollu..
 
jos et missään lajissa selkeesti tarvi liikkuvuutta sinne alueelle, ei tarvi huolestua. ei kaikkien tarvi olla yhtä notkeita.
 
tänksis tänksis! ei noissa juuri eroja ole. kaikki höpöhöpömerkkejä ja semmosina ajavat asiansa oikein hyvin. varmaan paremminki ku kiillotuskoneina :) yks mitä kannattaa välttää on semmonen virtanappula, mitä pitää pitää ite pohjassa käytön ajan. ja tärinävaimennus on tietenkin iso miinus.
 
Peruskysymys bodauksesta ja progressiosta (sori tätä olikin yllättävän vaikea muotoilla):

Kannattaako treenata niin et vetää joka sarjan 1-2 varaa ja hakee vikassa sarjassa sellasen aika maksimaalisen suorituksen, mutta ei kuitenkaan failurea? Ja sit viikkotasolla lisää sarjoja/painoja ja toteuttaa progression sitä kautta? Eli käytännössä tässä vaihtelee joko paino (jotta saa jokaseen sarjaan about samat toistot) tai toistomäärät (samalla painolla)

Vai niin, että tekee suoria sarjoja esim. 3x8xY, joissa käytännössä vika sarja voi olla tosi tiukka, ja sit ens kerran vaikka 4x8xY sama setti?

Vähän uusi tässä bodauksessa, mutta olen käsittänyt että toisin kuin voimatreenissä, bodauksessa pitäs treenata lähempänä maksimitoistoja?

Tässä nyt testaillu legendaarista Hulkin 2-jakoista, mutta siinä ei selitetty progressiota oikein mitenkään. Tai sit mä missasin sen. (Löytyy muuten Youtubesta, kannattaa tsekata ihan senkin takia et hiton hauska blast from the past vuodelta 2007-2008).
 
ei oo yksiselitteistä. joskus loppuun asti ja useimmiten ei ihan. varsinkin, jos treenaa lihasryhmää useammin kuin kerran viikossa. ei oo mahdollista yleistää jokaisen palautumiskapasiteettiä noin vain. toisen tosi tiukka treeni on toisen peruskamaa jne. sen takia mä valmennustöissäni määrittelen ton sarjatiukkuuden jokasen kohdalla erikseen. oli kyse sit voimailijasta, bodarista tai kenestä vaan.
 
Mitä mieltä olet SSB-kyykyllä etukyykyn korvaamisesta? Esimerkiksi yleensä suosittelemassasi 2-jakoisessa, jossa ensimmäisessä alakropan päivässä olisi takakyykky sekä jokin muu prässi tms. Toisena päivänä esimerkiksi mavea sekä etaria. Lisäksi kuinka pitkiä sarjoja suosittelisit kyseiseen liikkeeseen, jos sillä vyöttömän etarin variaation korvaisi. Lähtötasona sanottaisiinko, että 5 toiston sarjat ovat noin 7-8RPE 130 kg:lla ja lowbar takakyykky vyöttömänä 10x150 (yleensä vyö käytössä kys. liikkeessä).
 
Back
Ylös Bottom