Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
selkäkipuisille vyökyykky on ok, kun ei rankaa kuormita. lonkkakipuisille muuta. jos sulla selkeesti eripituset koivet on, ei siihen jumppa auta. jos pituusero on säärissä, korokepohjalliset auttaa hyvinkin. kävelyyn jne myös, jos ero on reisiluussa. ei ne sitten kyykyissä jne auta enää. yhden jalan prässit jne on tollasissa tapauksissa aika hyviä. liikkuvuuseroja pitäs jaksaa tasotella koko lantion ja reisien osalta. keskimmäisen ja pienen pakaran heikkouksia epäilen myös.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jos sulla selkeesti eripituset koivet on, ei siihen jumppa auta. jos pituusero on säärissä, korokepohjalliset auttaa hyvinkin. kävelyyn jne myös, jos ero on reisiluussa. ei ne sitten kyykyissä jne auta enää.
Aika harvoinhan näissä tapauksissa on käsittääkseni kyse oikeasti eripituisista jaloista, vaan kyse on lantion virheasennosta.
 
oikean puolen lonkka alkoi reistailee viime keväänä. Pikkuhiljaa, ei mitään traumaa taustalla. Välillä säteilee pakaraan ja myös alaselkää särkee oikealta puolelta. Jaloissa huomattava pituusero. Alku kesästä kävin kiropraktikolla muutaman kerran joka sai kivut pois. Nyt kivut ovat palautuneet taas. välillä kävelykin tekee kipeää, myös autolla ajo tekee kipeää.

Joku muukin sinulle valitteli samoista vaivoista ja siitä että lääkärin kautta voi mennä puolisenkin vuotta, ennekuin pääsee kuvauttamaan mikä on vialla. Et oikein hyvällä suhtautunu manipulaatio hoitoihin, jos ei oo kuvattu. Mainitsit että olisi hyvä kuntouttaa sen aikaa kun pääsee kuvauksiin (jos ikinä pääsee). Mainitsit vyökyykyn hyväksi lonkka kipuisille. Mitäs muita kuntoutus ideoita sinulla olisi. Ja onko liikeitä mitä ehdottomasti pitäisi välttää.

Mitä se kiro sano että vialla vai tekikö vaan jotain ja sai kivut pois? Jos manipuloi si-niveltä ja se auttoi hetken niin uskon että siellä toimintahäiriö vain palautunut. Netistä löytyy ihan turvallisia tekniikoita mitä voi asian eteen itse koittaa tehdä esim si-joint self correction tms. Tosin olisi hyvä selvittää johtuuko si nivelestä ja jos niin minkälainen virheasento/toiminta häiriö vai onko jalat oikeasti erimittaiset.
 
Jalkojen pituusero johtuu juurikin lonkan virheasennosta, eikä siitä et luut oisivat kasvaneet eri mittasiksi. Kiropraktikko sano, että si-nivel on jumissa ja yläselässäkin oli jotain virheasentoa.
 
Antoiko jumppa ohjeita tai ideaa mikä vetää sen takas virheasentoon kun selvästi pysy hetken hyvänä? Sille alueelle jumppaa vaan ja liikkuvuudet molemmin puolin yhtä hyväksi niin alkaa pysymään oikein.
 
virheasennon ollessa kyseessä ei ongelma kyllä ole niin suuri ollenkaan. se pitää vaa nyt laittaa kunnolla kuntoon ja pitää se semmosena. mä katon noissa yleensä sitä liikkuvuuden symmetriaa ja voimapuolen tasapainoa.
 
Taas kiipeilykyssäri. Pitäisikö kiipeilyssäkin pitää silloin tällöin lepo- /kevytviikko? Kesäkuussa siis kiipeilyn aloitin, ja säännöllisesti käynyt 3 kertaa viikossa kiipeilemässä, pääosin boulderointia. Alkulämpät, levot, huollot jne. uskoisin hallitsevani. Sunnuntain kiipeilysession jälkeen en huomannut vielä mitään kummoista, mutta iltapäivällä herättyäni päikkäreiltä olivat sormet tavallista kipeämmät. Oli tullut toki kiivettyä tavallista enemmän vaikeita crimppejä (en käytä kuitenkaan full crimppiä, muuta kuin puolivahingossa). Tänäänkin sormet vielä normaalia aremmat. Lepokipua ei ole, mutta sormien ollessa kylmät huomaan pientä aristusta painellesssa. Nyt pohdinkin, pitäisikö antaa enemmän palautumisaikaa sormille (muutama päivä ylimääräistä lepoa), pitää jonkinlainen kevyt viikko (2-3 lyhyempää treeniä, joissa vain helppoja / keskivaikeita pulmia, ei crimppipainotteisia) vaiko ottaa tyyliin kokonainen viikko lepoa.
 
kaikkeen urheiluharjoitteluun kuuluu määrien ja tehojen rytmittäminen. kiipeilyvalmennettaville kevennykset oon yleensä laitellut joka kolmas viikko noin karkeasti.

full crimp (peukkukrimppi) ei sen kummemmin vammauta ku avokrimppi ilman peukkua. ellet treenaa johonki otteeseen voimaa, miten voit kuvitella sen kestävän kovia kuormia noin vain?

harvemmin kannattaa lepäillä pitkiä aikoja ilman mitään treeniä. jos siellä vamma on, asia on täysin toinen tietenkin. otetyyppien vaihtelu on tärkeetä ja tossa tapauksessa kannattaa lisäksi jumppailla SORMIEN ojentajia erityisesti. PIP- nivel tasapainottuu ja yleensä kivut pysyy aisoissa.
 
Juu näin ajattelinkin. Luotettavaa keskustelua aiheesta on yllättävän vaikea löytää. Ainakin punttihommissa joka kolmas/neljäs viikko kevyenä toimi - pitää varmaan jotain samankaltaista kehitellä kiipeilytreeneihin. Tuo full crimp tuntuu jostain syystä olevan iso red flagi monilla forumeilla (niin kuin sanoin, luotettavaa keskustelua vaikea löytää). Järkeenhän tuo kuitenkin kävisi, että jos sitä ei ikinä käytä (vahvista) progressiivisesti, niin helpomminhan se vamma tulee, kun sitten sen yhden kerran hyppää sen varaan koko painolla.

1) Mulla on tuollaisia powerfingers:in kaltaisia venyttimiä, onko niistä mihinkään?
2) Millainen olisi sellainen "yleinen" perusperiaate kevyelle viikolle kiipeilyssä? Tapoja on varmasti monia, mutta ei tässä toistaiseksi mitään merkittävää räätälöintiä tarvitsekaan.
 
mitä enemmän sormet on taipuneena rasituksen alla sitä suurempi loukkaantumisriski. teoriassa. eli openhand parempi ku krimppi. ite krimppaan paljon ja koskaan ei oo 18v aikana vammoja ollut. openhandillä kaksikin joskus alkuaikoina.

monipuolisuus on voimaa. kaikkien otetyyppien vahvistaminen on tärkeetä.

1. on se ok, mutta saman homman teet ojentelemalla sormia mitä tahansa kunnon vastusta vasten. ite käytän yleensä tyynyä. toistoalue 15-50 ja tehot sen mukaan.
2. kiivetään määrällisesti vähemmän ja usein iisimmin. jos kuitenki se määrän vähentäminen riittää ja on fressi olo, voi aika terävääki treenii vääntää. nää menee aina yksilöllisesti tietenki.
 
Moro. Olisko mitään yleispätevää vinkkiä miten vois edetä penkkitreenien suhteen, jos kapeista ja keskileveistä penkeistä ei saa kunnon siirtovaikutusta ite testileveyteen? Itselle luonnollisin leveys on semmonen missä kyynärvarret kallistuu selvästi ulospäin kun tanko on rinnalla, ja siitä jos merkittävästi kaventaa, ei tuu apuja. Onko tollaseen tilanteeseen olemassa jotain variaatioita mitä vois koittaa, vai pitäiskö vaan tehdä sitä yhtä leveyttä sit useemmin?
 
missä kohtaa se tanko stoppaa rajaraudoissa? rinnalta 0-10cm vai puolessa välissä nostoo?
 
Oot puhunut paljon siitä, että tehdyn työn määrää kasvattamalla tehdään voimaa, eikä niinkään yksittäisillä änkyräkovilla sarjoilla.

Onko kuitenkin valmennussuhteen aikana tullut vastaan tyyppejä, joille matalampi volyymi mutta kovempi kuorma peruskaudella (esim. 2x5->3x7) toimii paremmin kuin tyypillinen korkeampi volyymi, mutta pienemmät kuormat (esim. 4x4->6x6)?

Mun kone toimii vähän silleen, että kahteen-kolmeen ekaan sarjaan saa hyvät tehot ja toistoja jää tankkiin isommallakin romulla, mutta sit loppua kohti esim. kuuden sarjan treeneissä suorituskyky herkästi kippaa MERKITTÄVÄSTI ja vikat sarjat on joko tosi tiukkoja jos vakiokuormalla tekee, tai sit saa ottaa limppua reilusti tangosta pois, jos suunniteltu intensiteetti (varaa sarjoihin) haluaan pitää yllä loppuun asti.
 
Nyt pohdinkin, pitäisikö antaa enemmän palautumisaikaa sormille (muutama päivä ylimääräistä lepoa), pitää jonkinlainen kevyt viikko (2-3 lyhyempää treeniä, joissa vain helppoja / keskivaikeita pulmia, ei crimppipainotteisia) vaiko ottaa tyyliin kokonainen viikko lepoa.

Mä sain oman sormen pois pelistä pariks kuukaudeks ku en kuunnellu kipuja/aristeluja. Tossahan on esim. mainio mahdollisuus keskittyy jalkatyöskentelyyn/tasapainoon ja koittaa hetken aikaa boulderoida ilman käsiä niin pysyy homma vaikeana/kiinnostavana ilman et tulee rasitusta sormille.
 
jjarvn: en ihan noin yksioikonen varmasti oo ollu. se työn määrä on iso osa treeniä, mutta kyllä niillä tehollisilla sarjoilla on hyvin tärkee osuus myös. tehoja ei saa niin hyvin irti, jos määrät on aina suuret.

kyllä mulla ihan valtavasti vaihtelua noissa tyypeissä on. joku tekee viikossa 8 treeniä penkkiä à10+ sarjaa ja joku kerran pari ja vaan 2-3 työsarjaksi laskettavaa. jollakin voi melkein koko ajan teettää aika tiukkoja sarjoja ja joku tekee niitä joka toinen tai kolmas viikko.

noissa sarjakestävyysjutuissa ajatuksena on teettää sen verran määrää, että se palautuminen pikkusen paranis ja "fosfaattipumppua" tehostettas. sun kohdalla suurin osa tuloshakusemmista treeneistä kuitenki on volyymiltaan sit pienempiä.

samiaani: jos sulla on 1 sormi kipee kaikissa asennoissa/otetyypeissä, sulla on silti 9 sormee, mitä voit treenata.
 
Totta, my bad. Oon vaan joutunut oman kuorma-ahmimisen kautta hokemaan itselleni tavattoman paljon sitä "toistoja varaa, toistoja varaa, toistoja varaa..."-mantraa, vaikka kuitenkin puhut aina paljon sen yksilöllisyyden puolesta myös.

Kiitos hyvästä ja kattavasta vastauksesta!
 
kyllä mulla ihan valtavasti vaihtelua noissa tyypeissä on. joku tekee viikossa 8 treeniä penkkiä à10+ sarjaa ja joku kerran pari ja vaan 2-3 työsarjaksi laskettavaa. jollakin voi melkein koko ajan teettää aika tiukkoja sarjoja ja joku tekee niitä joka toinen tai kolmas viikko.
Mä luulen olevani enemmän tota jälkimmäistä ryhmää, varmaan suurilta osin muun elämän fyysisen kuormituksen takia. Nyt kun ollaan tehty yläkerran punnertelua paristi viikkoon, niin sarjojen teho on ollu tosi kova verrattuna siihen aikaisempaan diesel-tunkkaamiseen. Niveletkään ei kipuile vaikka vikat pari viikkoa on käsitelty isoa rautaa ja ennenkaikkea rikkinäinen olkapää on käyttäytynyt hyvin säyseästi.
 
samiaani: mikä siinä on kipee?

jjarvn: joo mä oon ottanu ton sun kovan työrupeaman myös kestojaksona, joten ei kauheita määriä kannata tehdä nyt. jatkossakin tullaan tekeen ennemmin usein ja vähä kerralla.
 
jjarvn: joo mä oon ottanu ton sun kovan työrupeaman myös kestojaksona, joten ei kauheita määriä kannata tehdä nyt. jatkossakin tullaan tekeen ennemmin usein ja vähä kerralla.

Tuota vois kokeila miullakkii sitten kyykyssä kunhan tää pahin penkkikiima laskee :D siis et tekis sitä sen 3-4 x viikko mut just jotai pieni volyymisia reenejä. penkissä mie kestän kyllä tosi paljon tuota volyymia ja tehokin saa olla aika kova :)
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom