Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
hehe niinpä :) 1991-1993 se sopis olemaan. sillon kampissa kävin. sen jälkeen legendaarisella kikin kuntokeskuksella itiksessä!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kandee ihan ekaks, tai tokaks alottaa ainaki ihan vaan yhen käden roikkumisesta. You're a big guy(for me), ni voinee olettaa, että se roikkuminen tangossa on paljo rasittavampaa, ku esim. mulle. Ja ihan kevyemmälleki voi olla yllättävän hankalaa, jossei oo tehny, ja esim. lapojen/olkapäitten kontrolli on tossa asennossa heikko. Toi ilmenee mm. siten, että lähet pyöriin. Vaikket Ykl ikinä tavottelis, ni yhen käden roikunta on muutenki ihan hyödyllinen. Yläkropan kontrollille, ja avaa paikkoja IMO enemmän, ku kahen käden roikunta. Roikkuminen ylipäätänsä nyt on tietenki hyvää venyttelyäki. Käänteistä inversio terapiaa. Heittää vähän jalan nostoja, jalat tankoon asti, ni pysyy rangan liikkuvuuski.
Oot ihan oikeassa. Yhden käden roikkuminen on mulle todella haastavaa, kun grippi on heikko lenkki ja painoa yli 130 kiloa. Oon harjoitellut sitä tässä säännöllisesti leuanvetojen ohella ja pientä kehitystä on havaittavissa. Myös jännitysniskaoireilu on vähentynyt sen jälkeen, kun aloin vetää leukoja päivittäin/roikkumaan enemmän mahdollisimman rentona sekä yhdellä, että kahdella kädellä.

Veli ainaki ku nuorempana veti leukoja, oppi vetään yhenkäden leuan pelkästään normileukoja vetämällä. 40kpl meni silloin leukoja niin eka yrittämällä meni 1 yhenkäden leuka.

no 40 jos menee on siellä jo sen verran hyvä perusvoimapohja, ettei toi sen erikoisempi juttu ole. nopeiten ykl kuitenkin sitä tavoittelevalle tulee meneen kevennetyillä lajivariaatioilla treenaillen, mutta tottakai riittävän vahva kahden käden taso tuottaa tulosta myös. tiedän mä useitakin tyyppejä, ketkä ei juuri leukoja vedä lainkaan ja ykl tai useempia menee. näillä sitten se päälaji (kiipeily) on semmonen, että voimatasot kehittyy paljon ilman leukojakin.

Mulla on probleemia kipeytyvän Fascia Latae lihaksen kanssa kyykkytreenissä. Eli lihasperäiseltä tuntuu toi vaiva. Kipu tuntuu tossa sivulla lantion/ yläreiden alueella puolileveen kyykkytreenin jälkeen. Pari vuotta sitten äityi niin pahaksi että esti kyykkämisen kokonaan. Pidemmän treenitauon jälkeen olen koittanut taas aloitella kyykkään, mutta vaiva tuntuis palaavan. Olen koittanut nyt vähän pumppailla pitempää sarjaa loitontajakoneessa, jos se auttaisi asiaan. Venyttely on hieman hankalaa tolle lihakselle. Onko tälläinen ongelma tullut vastaan?

pitäs aikalailla tarkka kyllä olla, että kyseessä on ehdottomasti just tfl- vamma. kaikkee muutakin tolla alueella voi pielessä olla. ootko täysin varma, ettei osu pieneen tai keskimmäiseen pakaralihakseen?

ei sitä venytettyy oikein saa, joten iisisti esim pesäpallon päällä muljutellen vaikkapas. ei oo kyllä tullu eteen tfl- ongelmia varmaan koskaan.

pitäs aikalailla tarkka kyllä olla, että kyseessä on ehdottomasti just tfl- vamma. kaikkee muutakin tolla alueella voi pielessä olla. ootko täysin varma, ettei osu pieneen tai keskimmäiseen pakaralihakseen?

ei sitä venytettyy oikein saa, joten iisisti esim pesäpallon päällä muljutellen vaikkapas. ei oo kyllä tullu eteen tfl- ongelmia varmaan koskaan.

En mut tflään se mielestäni osuu ei pakaraan, tohon reiden sivuun.Esim. puolikyykkyasennossa vähän polvien sisäänvienti provosoi kipua kun koitin. Tohon mun kyykkytekniikkaan toi juontaa. Minkälaisia apuliikkeitä tolle alueelle kannattais kokeilla, jos sielä on joku heikko lihas esim. keskim. pakaralihas. Auttaako loitonnusliike koneessa?

voi se provosoitua jos polvet tvistailee kyykystä noustessa. se ainakin ekana kuriin. loitonnukset on mediukselle ok eri lantiokulmilla, mutta lähtisin eka tarkistaan ton kyykyn tekniikan. tärinä autonvahauskoneella ja iisi muljuttelu pallolla suoraan kohteeseen sit passiivisina apuina.

voi se provosoitua jos polvet tvistailee kyykystä noustessa. se ainakin ekana kuriin. loitonnukset on mediukselle ok eri lantiokulmilla, mutta lähtisin eka tarkistaan ton kyykyn tekniikan. tärinä autonvahauskoneella ja iisi muljuttelu pallolla suoraan kohteeseen sit passiivisina apuina.

Joo siis tarkotin kun tossa ilman painoja kokeilin. Mielestäni onkin kurissa polvet, joku silti mättää. Jotenkin väkinäistä mulla toi voimanostokyykky, suhteessä pitkä reisi tai joku mikä ton tekee.

juu nyt sinne tuota huomioo vaan ja vaikka kyykkyasentooki kapeemmalle hieman. yleensä äkkinäisestä leventämisestä ärtyy lonkankoukistajat enempi. pitkä reisiluu kaipais toki leveempää asentoo tehokkuuden nimissä, mutta nääkin on joskus hieman oletuksia ja en tapaa suoraan noita sanella ennen katselua.

Kysymys perinteisen vedon yhteydessä tapahtuvasta ylä/keski-takareideiden napsumisesta ja samalla tuntee kireyttä takareidessä. Toi on vaivannut jo pitkään ja sen huomaa mm. rappusia noustessa jolloin ehkä joka toinen oikean jalan nousu tuottaa napsahduksen. Rapuissa tuo vois olla lonkkanivel, mutta vedossa se tuntui enemmän takareiden sisältä kuuluvalta? Tuon kiristelyn ja äänen takia en juuri vetoa tee, mutta nyt oli välipäivä ja ajattelin taas kokeilla. Tuon jälkeen vaihdoin heti sumoon joka ei joidenkin taulukoiden (pitkät kädet, lyhyt torso) mukaan pitäis olla mun ykkösformi, mutta siinä ei tuntunut samoja ongelmia (paitsi heikkous) ja toki vedin varmaan liikaa selällä kun videolta katoin että aika etupainotteinen asento.

Onko tuttua tuommoinen paukkuminen takareidessä kun tuntuu olevan krooninen kun ei levolla katoa. Varmaan 7kk oli taukoa vedoissa ja tulokset on ohkasella harjoittelulla nippa nappa 2xomapaino jos maksimia hakis.

jos ei satu, ei oo yleensä kuolemaksi. taas kerran vaikee noilla specseillä arvailla ku ei pääse hiplaan. epäsymmetrisiä kireyksiä jne noi tuppaa oleen esim vamman jälkeen. liikkuvuus etu- ja takareisissä, lonkassa jne sama?

Liikkuvuudet on samat ja Ainoa kireempi suunta on semmoseen jooga lootus aSentoon koipia eli oisko piri ja medial. Voisin alottaa taas vetämään vaikka sumolla tiukimmat sarjat ja iisit perinteisellä kun lämpissä ei vielä napsunu kapeella. Periaatteessa mitään vammaa ei ole ollut vuosikymmeniin mut ohan toi lantio kyl kiero ja lähtee heti alhaalta vinoon. Ite epäilen alimpia fasetteja vasemmalla kun niiden aukasemisen yrittäminen on ollut monesti niin kivuliasta että on ollu pakko sanoo et lopetetaan ennenku selkä katkee. Siis semmosella nyrkki alla ja kierto ja painoa päälle tyylillä.

ei sen pitäs mitenkään pahasti sattua. jos siel kieroutta on, lähtisin sitä ekana korjaan kyllä.

Kaipa sen kanssa pystyy kevyttä vetojumppaa tekemään. Sitä kieroutta on 15 vuotta koitettu laittaa kuntoon ihan kaikilla opeilla eikä onnistu joten vahvistetaan sitten niitä corelihaksia ettei ala haittaamaan. Vimosin fysiatri oli pohjanoteeraus. ”Kun liikkuvuus on noin hyvä tuossa iässä niin pitäs olla tyytyväinen” no sain siltä sen lähetteen magneettiin enkä käynyt enää sen luona kun radiologi tms jo sanoi ettei oli hermopinteitä. Sillon kramppaili ja vihlo pahemmin.

kieroutta oon ite poistellu yhden käden ja/tai jalan vedoilla sekä keskitason nostajilta että mm-tason mörköiltä.

jos liikkuvuus ON symmetrinen, sit lähtisin tekeen sitä treeniä voimatasojen ohjaamana. heikon puolen ehdoilla ja sille 2-3x enemmän sarjoja ku vahvalle puolelle.

sielläkin kaikkea turhaa ja kummaa sälää, joten kattele kritiikki taskussa. yhden jalan vedossa vapaan jalan varvas maassa takaviistossa antamassa tasapainoa. yhden käden veto jalkojen välistä ja jalat semisumo. noi kannattaa testata samantien onko erot millaset. suoritukset sillai, että hartia- ja lantiolinja pysyy suorana eikä kroppa kierry.

miten symmetrinen sulla on lehmännaama-asento joogassa? https://www.banyanbotanicals.com/info/uploads/kapha_cowsFace2.jpg

Suositut

Back
Ylös Bottom