Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
no kaikenlaista rämpimistä erilaisilla kivillä ja kallioilla pystyy tekemään ilman mankkaa ja lenkkareissakin, mutta ei vähäkään vaikeempaa kiipeemistä ku lasten lämpät. kyllähän noita kiviä ja kallioita on metsät täynnä. fiksusti vaan, ettei maanomistajapuolta loukkaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaipaisin vinkkejä, miten etenen treenin kanssa. Salitaustaa 3-4 vuotta, pääasiallisesti bodaustyyppistä, kuitenkin perusliikkeitä raskaammin on tullut hakattua. Nyt olen tehnyt ensimmäistä kertaa oikeasti voimahakuista treeniä, ja tällä hetkellä on 8 viikkoa ihan perus 5x5- treeniä takana. Treenijako 3- jakoinen kyykky-penkki-mave + apuliikkeet toistoalueella 6-10. Sarjoissa on ollut hyvää kehitystä, mikä on nyt hieman hidastunut. Haluaisin nyt hieman vaihtelua treeniin ja siirtyä ajoittain myös koviin kolmosiin/kakkosiin. Ajatuksena olisi myös testata maksiminostot jossain vaiheessa.

Miten tästä 5x5 setistä kannattaisi lähteä eteenpäin? Tavoitteena siis voimatasojen kasvatus ja varovasti kohti ykkösmaksimia liikkuminen.
 
piikkaile täs vaihees ne ykköset ulos ja sit uus peruskausi kehiin. pari viikkoa kolmosilla huippusarjaan, kevyt, pari viikkoa kakkosilla huippusarjaan, kevyt, ykkösiä. siinäpä se.
 
En ole omia tutkinut, mutta noi näyttää siltä että katkee just ku saat 230 maasta. Rupee jalkamannekiiniksi, toi video näytti aika luontevalta touhulta : )

Joku jäsenkorjaaja saattais saada yhdellä liikkeellä niitä suoremmaksi jos niissä edes mitään vikaa on.
 
tarinasta puuttui draaman kaari. päähenkilöt jäivät jotenkin ohuiksi. tanssillisuus plussaa.

no sulla nyt vaan on aika liikkuvat nilkat. ei mitään vaarallista. ellei oo mitään vikoja ja vaivoja, ei niitä korjata tarvi. miksi ihmeessä pitäisi? yksilöllisiä ominaisuuksia on vaikka kuinka, eikä ne ollenkaan aina tarvi tasapäistämistä muiden suhteen.
 
tossa jalkavideossa ei oikein käyny ilmi, mikä on se normaali asento ja mikä venkoilua. hämää. semmonen ylenpalttinen supinaatio tai pronaatio toki kannattaa ainakin joltain osin avustella/korjata asiantuntevan prostituoidun toimesta.
 
Vasemman jalan isovarvas on jotenkin jäykkä. Pystyn kyllä juoksemaan ja hyppimään, mut sitten kun pitäis taivuttaa vähän vielä enemmän esim. askelkyykyssä takimmaisena kanittaa ihan älyttömästi ja ei tunnu taipuvan ja kipuakin tulee jos yrittää. Oikeastaan tosiaan haittaa vaan askelkyykyssä, mutta haitta on merkittävä siinä liikkeessä. Tuntuu että ei oikein voi venytelläkään paremmaksi, tulee sit vaan kipeeksi... Mikähän mahtaa olla?
 
lääkärille noiden kanssa. ei noita kannata arvailla. siellä voi olla montakin eri vikaa.
 
kyllä sen pitäs olla joku sun tuttu. se tietäs sun kyvyt ja ellei siihen oo tarvetta, ainakin semmonen kuka pikkusen tajuaa kisoista. voihan se toki olla joku kamukin vaan, joka pitää sun tavaroista huolta. sillon se kaikki muu toki on sun vastuulla.
 
no varmaan joka jätkä sinne olis tulossa avustelemaan, mutta jos tiedät ite mitä ajattelit nostaa, on se joku hyvä kaveri se paras apu.
 
Mitä ite tota kattelin, ni nilkat näyttää menevän enemmän vinoon heti, ku menee tohon kyykyn alotusasentoon. Eli avaa lantiota, ja osottaa varpaita sivulle.
Oikee pysyy paremmin suorassa, mut vasemmassa must hyvin selkee toi ''asia''. Ei tunnu silti yhtää miltään, et mikään olis vinossa, vaikka kuinka vääntelehtii tossa.
Näyttää vaan siltä, et joku osa on epäluonnollisesti taivuksissa, ja ku pistäis painoo selkään, ni rusentuis koko nilkka kasaan :D.

Pistin myös yhelle facebook sivulle ton pätkän, ja kaikki olivat sitä mieltä, et omistaisin nuo lättäjalat.
Mä en oo ees aiemmin perehtyny, mitä toi oletettu lättäjalkasuus käytännössä ees meinais, mut olettanu, että olis joku varsin negatiivinen & häiritsevä juttu? Siellä ihmetteli joku tosin sitä, että olis erikoista, jos nilkkojen liikkuvuus on silti noin hyvä, eikä oo vaivoja.

Olettaisin, että neutraali on ''normaali'' asento nilkalle. Asiasta, ku en mitään tiiä, ni en kuitenkaan voi olla varma. Onko ihmisen nilkan tarkotuski liikkua noin vapaasti, mitä mulla?
Oikeet kysymykset pitää tietää, ja vastaukset niihin. Toi lättäjalka homma mua ei kyl ees kiinnosta, mut tää kuvan juttu kyl hieman mietityttää. Google liittää tommosen kuitenki johki reumaanki, ni kyl se pistää vähän miettiin :D. Reumaa mul nyt ei mitenkään voi olla, ku pystyn tekeen vaikka mitä, ilman ongelmia. Silti herättää taviksen uteliaisuuden.
Overpronation-of-Foot.jpg

Mulla on aina ollu tuo "over pronation", mikä on käsittääkseni vielä eri asia kuin lättäjalka. Joku asiantuntija joskus junnuna sen totesi. Pelasin nuorena pesäpalloa, ja sillon piti välillä teipata vasen jalka "oikeaan" asentoon kun oli piikkarit, kun muuten pitemmällä aikavälillä siltä että jalkapohjasta repeää jotakin. Semmonen tosi häijy ja vaikeestikuvailtava tunne. Sittemmin kun lopettanu täysillä juoksentelun niin on oireeton sen osalta.

Seuraava osio itse diagnosoitus, eli varauksella:
En tiedä kumpi oli ensin, muna vai kana, mutta ton mukana tulee myös liuta polvi- ja lantio-ongelmia, kun koko raaja haluaa romahtaa sisään päin. Lantion seudulla ei kummemmin itsellä yleensä oireile, varmaan koska siellä on enemmän lihasmassaa tukemassa. Polvet sitten onki se vittumaisempi juttu. Saattaa kipeytyä niin salilla kuin kävellessäkin, just tuolta sisäsyrjältä ja lumpion alta, vaikkei kyykätessäkään polvet näennäisesti käänny vähääkään sisäänpäin. Ei tuo yksinään todennäköisesti selitä näitä ongelmia, mutta oon melkosen varma että vähintäänkin on nopeuttanut niiden muodostumista.

Eikä mulla ole vieläkään mitään tietoa miten ton saisi oikeesti korjattua. Paskoja kenkiä en ainakaan suosittele.
 
Mulla on aina ollu tuo "over pronation", mikä on käsittääkseni vielä eri asia kuin lättäjalka. Joku asiantuntija joskus junnuna sen totesi. Pelasin nuorena pesäpalloa, ja sillon piti välillä teipata vasen jalka "oikeaan" asentoon kun oli piikkarit, kun muuten pitemmällä aikavälillä siltä että jalkapohjasta repeää jotakin. Semmonen tosi häijy ja vaikeestikuvailtava tunne. Sittemmin kun lopettanu täysillä juoksentelun niin on oireeton sen osalta.

Seuraava osio itse diagnosoitus, eli varauksella:
En tiedä kumpi oli ensin, muna vai kana, mutta ton mukana tulee myös liuta polvi- ja lantio-ongelmia, kun koko raaja haluaa romahtaa sisään päin. Lantion seudulla ei kummemmin itsellä yleensä oireile, varmaan koska siellä on enemmän lihasmassaa tukemassa. Polvet sitten onki se vittumaisempi juttu. Saattaa kipeytyä niin salilla kuin kävellessäkin, just tuolta sisäsyrjältä ja lumpion alta, vaikkei kyykätessäkään polvet näennäisesti käänny vähääkään sisäänpäin. Ei tuo yksinään todennäköisesti selitä näitä ongelmia, mutta oon melkosen varma että vähintäänkin on nopeuttanut niiden muodostumista.

Eikä mulla ole vieläkään mitään tietoa miten ton saisi oikeesti korjattua. Paskoja kenkiä en ainakaan suosittele.

Tai sitten ongelma onkin lantiossa ja oireilee polveen ja nilkkaan esim.reisiluu kiertynyt sisään, jota polvi ja nilkka kompensoi tai jotain ihan muuta. Suosittelen oikeasti osaavaa urheilulääkäriä.
 
Juuri niin kuin yllä Highway mainitsi. Koko kineettinen ketju siinä saa osansa: sisäänpäin kääntynyt nilkka -> polvi vääntyy sisälle -> lantio vinoon -> ranka mutkalle -> toinen hartia alempana kuin toinen.. Pronaatiotuettu kenkä auttaa, mutta on vähän ongelman kiertämistä kuten esim. vyön käyttö heikon keskivartalon vuoksi. Jalkaterän alueen lihaksiston jumpalla tuohon pystyy vaikuttamaan.
images
 
Tai sitten ongelma onkin lantiossa ja oireilee polveen ja nilkkaan esim.reisiluu kiertynyt sisään, jota polvi ja nilkka kompensoi tai jotain ihan muuta. Suosittelen oikeasti osaavaa urheilulääkäriä.
sitä mä meinasin tolla muna vai kana -jutulla ;)
mutta pitäs toki käydä.
 
Juuri niin kuin yllä Highway mainitsi. Koko kineettinen ketju siinä saa osansa: sisäänpäin kääntynyt nilkka -> polvi vääntyy sisälle -> lantio vinoon -> ranka mutkalle -> toinen hartia alempana kuin toinen.. Pronaatiotuettu kenkä auttaa, mutta on vähän ongelman kiertämistä kuten esim. vyön käyttö heikon keskivartalon vuoksi. Jalkaterän alueen lihaksiston jumpalla tuohon pystyy vaikuttamaan.
images

Osaatko äkkiä heittää mitään hyvää liikettä tohon? Joskus aikoinaan yritin selvitellä mutten löytäny oikein mitään. Vois olla ihan kokeilemisen arvosta.
 
Back
Ylös Bottom