Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
ensisijaisesti ohjelman pitäs olla vain suunnitelma perustuen aiempiin tekemisiin ja siis vain suunnitelma. näin esim mulla aina.

jos ei tavoite täyty, se ns. oikee elämä on astunut esiin ja tuottanut ylipääsemättömiä ongelmia palautumiselle. tällöin ei enää voi olla olemassa mitään "volyymitavoitteita".

missään nimessä ei oo järkevää hakata jo entisestään huonosti palautunutta kroppaa syvemmälle kuoppaan. ylirasitus kumuloituu ja melko varmasti myös se seuraava treeni menee huonosti. ja sitä seuraava eli tasanne edessä.

jos tollanen reeni tulee, melkein fiksuin temppu on lopettaa treeni siltä osin siihen ja antaa kropalle enemmän liekaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitoksia. Kuulostaa järkevämmältä jättää treeni tuossa tapauksessa siltä osin siihen. Välillä tahtoo olla liian itsepäinen treeneissä, mutta olen koettanut pyrkiä siitä eroon ja jättää nostoihin varaa. Tosiaan itsellä muun elämän stressi vaikuttaa helposti treeneihin (ja varsinkin kun on vielä helposti stressaavaa tyyppiä) - paras tilanne olisi ns. "tasainen tilanne"/rutiinit, mutta se ei aina onnistu, joten pitää pitää ohje mielessä.
 
juu noin se menee ja sen stressinkäsittelyn opettelu on aika isossa osassa sulla. onhan aika monilla semmonen asenne, että on huono ihminen, jos suunniteltu treeni ei mee läpi. näinhän se ei tietenkää ole. vaatii opettelua olla oikeella tavalla itelleen armollinen, mutta tulokset tuppaa kertomaan sen hyödyn käytännössä poikkeuksetta.
 
Nyt kun on saatu noi lisäpainoleuanvedon SM-kisat pois alta niin pitäisi suunnitella syksyn toistoleuanvedon SM:n treenaamista. Eli kysymys liittyisi treenien jaksottamiseen.
Laitan tähän ekana nyt tota taustaa mitä oon tehnyt viime syksyn SM:n jälkeen.
-Heti kisojen jälkeen 5 viikon tauko kaikesta treenistä.
-Treenit aloitin tammikuun alussa.
-Ensimmäiset 4 viikkoa meni toistoalueella 3-6
- 8 seuraavaa viikkoa meni 6-12 toiston sarjoilla
- Tän jälkeen 5 viikkoa maksimivoimaa jossa toistot 1-3
- Nyt viimeset 2 viikkoa taas pitempää sarjaa eli 6-10.
- Voimatasoista: max 1 meni 33kilolla, max 2 *30kg, max 3* 27,5kg, max 6 *22,5kg ja noissa pitemmissä sarjoissa oon tehnyt kasia 17,5kg kymppiä 15kg ja kahtatoista 12,5 kilolla ja nämä siis sarjapainoja joissa se kaksi toistoa varaa.
Löysin sun kirjoituksen Lihastohtorin nettisivuilta: Maksimivoiman kehittäminen perusvoimaharjoittelun ohessa.
Ja siellä sä olet laittanut tämmösen esimerkin:


  • Perusvoimaharjoittelu 4 viikkoa
  • Perusvoimaharjoittelu ylirautaherättelyillä 4-8 viikkoa
  • Hybridiharjoittelu 4 viikkoa (välikisa)
  • Perusvoimaharjoittelu ylirautaherättelyillä 4 viikkoa
  • Maksimivoima- ja kisaan valmistava harjoittelu 3 viikkoa (pääkisa)

Mä meinasin, että mä lähtisin ainakin nyt alustavasti toteuttamaan tästä noita kolmea ekaa jaksoa niin, että ton ekan perusvoimajakson teen toistoalueella 8-12. Sitten sen perusvoima ylirautaherättelyllä menisi toistoalueella 3-6. Toi kolmas jakso eli hybridiharjoittelu perusvoiman osalta toistoalueella 3-6. Sen jälkeen olisi vielä neljä viikkoa aikaa siihen cupin kisaan. Mutta aattelin, että en nyt ihan noin pitkälle vielä mieti vaan katon mikä on tilanne näiden 16 viikon jälkeen.
Mitä mieltä olisit?
 
juu kyllä se maksimi pitää saada ylös, että toistoille saadaan paras reservi. käytännössä nyt kannattaa alkaa poistamaan sitä sun vedon heikkoo kohtaa eli alkua. siihen reserviä ja sit tota mitä aattelitki. pari kk ennen toistokisaa kannattaa alkaa jo tekeen enemmän pidempiä sarjoja ja varsinkin intervalleja ja klustereita. sitä ennen ei kauheen pitkiä sarjoja kannata tehdä. ne tuppaa oleen enemmän kuluttavia ku rakentavia. vähä riippuu siitäki, miten nopeesti sulla alkaa se kesto kehittyyn. yleensä anaerobinen kesto kehittyy suht nopeesti, ku on voimatasot korkeet.
 
juu kyllä se maksimi pitää saada ylös, että toistoille saadaan paras reservi. käytännössä nyt kannattaa alkaa poistamaan sitä sun vedon heikkoo kohtaa eli alkua. siihen reserviä ja sit tota mitä aattelitki. pari kk ennen toistokisaa kannattaa alkaa jo tekeen enemmän pidempiä sarjoja ja varsinkin intervalleja ja klustereita. sitä ennen ei kauheen pitkiä sarjoja kannata tehdä. ne tuppaa oleen enemmän kuluttavia ku rakentavia. vähä riippuu siitäki, miten nopeesti sulla alkaa se kesto kehittyyn. yleensä anaerobinen kesto kehittyy suht nopeesti, ku on voimatasot korkeet.
Kiitti. Joo, olin kyllä just noin aatellutkin tehdä eli sille heikolle hohdalle oma treenikerta ja maksimia ylös päin niin paljon kuin mahdollista. Mä olin vähän aatellut, että tota cupin kisaa ennen en kauheesti (vain yksi intervalli neljässä viikossa) olisi vielä uhrannut treenejä noille intervalleille ja klustereille vaan vasta sitten niitä SM-karkeloita varten koska tosta cupin kisasta on sitten se kaksi kuukautta sinne SM:iin. Noista klustereista sellaiset kysymykset, että onko järkevämpää tehdä ne useampana sarjana eli esim. 4*(4*1) kuin 1*(20*1) ja kannattaako toistoja tehdä enempää kuin 1-2?
 
joo se 2kk on hyvä aika kestolle kohti sm-skaboja.

intervallit ja klusterit on itseasiassa niin sama, joten puhutaan vaan ekoista selvyyden vuoksi. mieluummin useempia sarjoja ainakin alkuun. pari viimeistelyä sit 1-2 pidempää.

toistoja enemmän eli 3-6 kestotarkotuksiin alussa eli esim. 10x5x10kg/ 40s. kisan lähestyessä joko leikataan palautusta eli --> 10x5x10kg/ 20s tai pidennetään sarjapituutta eli --> 5x10x10kg/ 40s.
 
Eiku toi piti olla 2*(10*1) eikä 1*(20*1). Mä meinaan oon tähän asti tehnyt tätä just tollasilla pitemmillä sarjoilla (10-20) mutta jos tekisi lyhyempää eli esim. just tota 4 sarjaa niin voisi lyhentää sitä palautumisaikaa entisestään. Tähän asti mulla on ollut lyhimmillään 10 sekunttia toi palautumisaika.
 
joo se 2kk on hyvä aika kestolle kohti sm-skaboja.

intervallit ja klusterit on itseasiassa niin sama, joten puhutaan vaan ekoista selvyyden vuoksi. mieluummin useempia sarjoja ainakin alkuun. pari viimeistelyä sit 1-2 pidempää.

toistoja enemmän eli 3-6 kestotarkotuksiin alussa eli esim. 10x5x10kg/ 40s. kisan lähestyessä joko leikataan palautusta eli --> 10x5x10kg/ 20s tai pidennetään sarjapituutta eli --> 5x10x10kg/ 40s.
Okei, kiitti taas!
 
Se perkeleen yhen käden leuka pitäs ny viho viimein vetää! :D Ongelmana, kuten varmaan aika monella, on se loppu leuka tangon päälle. Tuntuu että siellä ei oo mitään voimaa yhellä kädellä. Tulee läpi ku putoava kivi, mutta jumahtaa puoleen väliin, missä helppo pitää jos staattisia tekee.

Vetokumeilla ei oikeen pysty reenaa kun ne ei auta sinne ylös juuri lainkaan. Taljalla tehny yhellä kädellä jonkun verran, mutta ei oo tuntu vielä jeesaavan hirveesti.

Painoa tosiaan lähemmäs 110kg ja jotain uutta jekkua tarviis :(

Tossa pieni video staattisesta:
 
en oikeestaan. kiipeilytreeneistä tein. markkinoilla on jos minkälaista treenikirjaa ja sinne sekaan ei kauheen hedelmällistä oo vääntää mitään. ei ainakaan semmosta, mikä vastais sit työpanokseen vastaavalla ansiomäärällä. mä tykkään enemmän keskittyä omaanki elämään ja leikkimään urheilijaa täs vielä.

Mites olis "Sähkötyökalujen käyttö lihashuollossa"? ;)
 
Mites avustettu pito ja sitten ylhäältä hidas negatiivinen? Jos et painoluokan takia ole massoissa niin parin kilon tiputuskin jeesaa kummasti. Mulla talja ei hirveen hyvin siirtynyt ykl:ään mutta sai sillä niitä yläosia hinkattua. Parhaillaan sain yhden käden vedossa oman painon laittaa levyjä mutta sillon ei vielä ykl onnistunut. Ostin sitten dream ringsit jolla voi määrittää helpotuksen kiloissa ja sillä kun päästelee menemään koko liikerataa niin sieltä se ykl sitten tuli. Tommosen vyön voi toki tehä ittekki ja tässäkin ( vai leukaketjussa ) ketjussa jto mainitsi osat mitä vaatii ihan normi rautakaupan tai kiipeilykaupan tuotteina.
 
Mites avustettu pito ja sitten ylhäältä hidas negatiivinen? Jos et painoluokan takia ole massoissa niin parin kilon tiputuskin jeesaa kummasti. Mulla talja ei hirveen hyvin siirtynyt ykl:ään mutta sai sillä niitä yläosia hinkattua. Parhaillaan sain yhden käden vedossa oman painon laittaa levyjä mutta sillon ei vielä ykl onnistunut. Ostin sitten dream ringsit jolla voi määrittää helpotuksen kiloissa ja sillä kun päästelee menemään koko liikerataa niin sieltä se ykl sitten tuli. Tommosen vyön voi toki tehä ittekki ja tässäkin ( vai leukaketjussa ) ketjussa jto mainitsi osat mitä vaatii ihan normi rautakaupan tai kiipeilykaupan tuotteina.

Elopaino mahollisimman korkee hyvä olla :D

Tommonen helpotus systeemi ois kyl näppärä! Renkailla reenasin pitkään turhaa muscle uppia, mut heti ku tajusin helpottaa tarpeeks vetokumeilla että pysty tekee puhtaasti koko liikettä, ni ei menny kauaakaan ku meni ilman kumeja :)
 
Ihme jos vetokumi ei toimi. Ootko kokeillu kuitenkin vapaalla kädellä avustaen sillä kumilla? Eli kumpparista kiinni ja vetoa. Siinähän saa pelattua sekä kumin vahvuudella että otekorkeudella, lisäks se keventää nimenomaan enemmän ylhäällä kun avustava käsi suoristuu alas.
 
Ihme jos vetokumi ei toimi. Ootko kokeillu kuitenkin vapaalla kädellä avustaen sillä kumilla? Eli kumpparista kiinni ja vetoa. Siinähän saa pelattua sekä kumin vahvuudella että otekorkeudella, lisäks se keventää nimenomaan enemmän ylhäällä kun avustava käsi suoristuu alas.

Aattelin nyt kokeilla sitä, että remmi missä painoa roikkuu päässä ja tangon yli menee. Siin ois helppo laittaa tarpeeks helpotusta.

Tuntuu että leuoissa se ihan yläosa ittellä naurettavan heikko suhteessa siihen hauis kulmaan millä väännän pöydässäkin.
 
beginner: :) :) :)

number one: juu kyllä se kohdistettu heikon paikan reeni on se juttu, jos nousee kyynärkulma yli 90°. osatoistoja ja stoppeja sinne yläosaan.

niinku mainittua, talja on helppo ja halpa tehdä ite. dreamrings on pahasti ylihintainen välineiden laatuun nähden. ite oon kiipeilijä ja vanhat valjaat tossa käytössä, mutta mikä vaan istuin- tai jalkalenkki käy. biltemasta saa varsin laadukkaita taljarissoja about 12 eurolla. köytenä mulla on 10mm paksua vanhaa kiipeilyköyttä, mutta joku veneköysi tms sopii hyvin.

erotasovedot on myös hyvä apu. sillon vaan pitää tehdä vedot selkeesti siihen ylempään käteen ja alempi vain avustaa. muuten ei voima siirry.

yläosassa leukoja on rintalihas ja ojentajat aika isossa roolissa. tää ei oo ollenkaan kaikilla tiedossa. leuat ei oo mikään hauisliike.

lähinnä se mitattavuus tässä on se juttu oli se apu mikä vaan. sen jälkeen ku on suureita tiedossa homma etenee ihan normaalin voimaharjoittelun meiningillä.
 
Jou mään!

Tämmönen kyssäri :

Alkanut hiukan vaivata vasen olkapää kyykyssä. Ei vielä mikää paha mutta ennakkoon kyselen että mitä kannattaa tehdä ettei vaiva pahene. Kipu on lähinnä semmoista kireyttä olkapään seudulla, eli tangon alle on vaikea taipua. Yleistä venyttelyä vaan olkapään alueelle / rinnalle? Joku tietty venytys johon kannattaa panostaa?

Kiertäjäkalvosin reeni on ohjeittesi mukaan mukana ja vahauskonetta oon antanut tuolle suht tiuhaan myös.
 
"olkapään seutu" on aika laaja käsite. "mulla on ollu vähä tuntemuksia jalassa. mikähän siel vaivaa?" :) eli tarkennusta ny pikkuusen, mihin kohtaan millilleen ottaa ja missä vaiheessa? oteleveydellä tai kyynärpäiden suunnalla väliä?
 
Hahahaha no koitetaan! Ote leveydellä ei niin väliä, ehkä jopa leveämmällä ottaa enempi kipua. Parhaiten vois kuvailla tuota kipua että se ilmenee kun meen tangon alle ja alan kääntää kyynärpäitä ylös päin ja kipu on ehkä eniten sivuolkapään seudulla.

Muutenkin tangon alle pääseminen aiheuttaa välillä tuskaa, eli varmaan kauttaaltaan oon jäykkä. Ja ei tähä mitää kaksimielistä, nii paljoo en kumminkaan kyykystä tykkää vaikka se kivaa onkin!

Ei kai tästä mitää selvää saa mut onpa yritetty :D
 
Viimeksi muokattu:
anatomiakuvaa ja piirrettyä pistettä oottelin kyllä... :) supraspinatus tulee siinä kohtaa aika ahtaassa raossa ja saattas olla mun arvauksen kohde. kauttaaltaan sen olkapään alueen venyttely on kyllä hyvä asia, joten sillä lähe liikkeelle. treenin jälkeen hierot kipukohtaa jääpalalla 5-10min. se klassinen buranamyrkytyskuurikin on paikallaan täs vaihees, sanois moni lääkäri.
http://morphopedics.wdfiles.com/local--files/supraspinatus-tendinitis/Pic2.jpg
 
Back
Ylös Bottom