Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
teen pari kertaa viikossa reenin lopuks 2*3*15-20 kiertäjäjumpan. En ole salilla huomannu että mitkään reeni liikkeet aiheuttais välitöntä kipua, tulee enmmän reenin jälkeen kivut. No leuat ottaa kyynärpäähän. sen takia oonkin tehny kapeella putki otteella nyt jonkin aikaa. Enemmän ehkä sattuu varsinkin kyynärpäähän töissä jatkuva käsien kieroliikkeet. olkapäiden liikkuvuus on symmetrinen eikä liikerajoituksia ole.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kyynärpäästä googlaa medial epicondylitis, jos osuis. sama ku tennari, mutta siellä sisänastassa. hauiksen pitkän pään vamma pitäs tuntua mm. penkissä ja leuoissa, mutta ellei oo vielä niin paha, ei ehkä tunnu. kyllä mä urheilulääkärillä kävisin.
 
Sellasen "teese itse" diagnoosin minäkin olen tehnyt. Lisäksi tennis/hiiri kyynärpää. Mut mites reenaaminen? voiko tehdä liikkeitä mitkä ei aiheuta välitöntä kipua? kuntouttamis ideoita? Ajatelin viikon burana kuurin (2*880mg/vrk) ottaa.
 
tennarin ja mediaaliepin kuntoutus... siitä voiski jutella pari päivää. ylirasitustahan se on eli lepoo määrätään usein. mä oon niihin törmänny aika monta kertaa ja itelläkin muutamia. yhtään ainoaa kertaa se lepo ei oo vaivaa poistanut. turhauttavinta varmaan lienee se, että jokasella se vaiva on saatu pois hyvin erilaisilla ja erikoisillakin "hoidoilla". selkeetä samaa tapaa ei oo ollut.

mitä yleensä noissa käytän, on hieronta, tärinä, venytys, kinesioteippaus, eksentrinen treeni, lämpö, triggerpistepainelu, kivuton muu treeni...

eka nyt pitäs kuitenki selvittää se vika aidosti mikä siel on.
 
Kaikkien näiden voimantäytteisten vuosien jälkeen on alkanut nuo aerobiset liikuntamuodot kiinnostamaan pikkuhiljaa enemmän. Mutta koska internetin maailma on aina yhtä sekava niin päätin sitten tulla tänne kyselemään että olisko mitään kirjavinkkejä tai sitten ihan henkilöitä joiden juttuja kannattaisi lueskella enemmän. Kaikki perushötöstä spesiaalimpaan kiinnostaa.
 
vaginaattori: en erityisemmin. ei oo sillai käyttöö itelle. hyvää reeniähän se toki on.

crrc: ei nyt oo tähän hätään mitään erityisempää kirjavalikoimaa heittää, mutta jos nyt vähäkään vakavampaa kirjaa itelleen valitsee, ei juuri pieleen voi mennä. eli aikalailla kannattaa selvitellä sitä treenaamisen perustetta fysiologisestikin ja ne jutut ei muutu kirjasta toiseen.
 
Moi!

Tuolla edellisellä sivulla juteltiin mun olkaapää vaivasta. Kävin lääkärissä, jonka diagnoosi on supraspiratus tendiitti+ impingement sdr. Laitto käymään fysioterapaissa, joka näytti muutaman jo entuudestaan tutun kiertäja kalvosin liikkeen. Tennis kyynärpää alkaa olla parantunut ja olkapääkin on jo parempi. Onko sulla vielä lisää ideoita kuntoutukseen. salilla voin käydä vältelemällä kipua aiheuttavia liikkeitä. ja penkkiä vähenmälle (on myös eteenpäin kääntyneet olkapäät).
 
penkkiä voit kyllä tehdä hetken päästä. satsaa tässä vaiheessa paljon erilaisiin leveisiin soutuihin ja takahartialiikkeisiin. ideana on saada lavanlähentäjien voimatasot ylemmäs. korjaa sen hartioiden asennon sit. samalla panostat rinnan ja latsien venyttelyyn runsaasti.
 
Just sain peruskauden loppuun, vikag kevyet treenit ja oli tarkotus alotella ekaa kertaa ever vähän piikkaustouhuihin.

Sit iski keuhkokuumeen (ehkä, eivät ihan varmaks sanoneet, selvinnee tänään tai huomenna), mutta oletettavasti jos nyt pitää parikin kuukautta ottaa vaan lepoa, niin pitääkö treenissä alotella ihan vaan kiltisti uutta peruskautta alusta, vai onko järkeä yrittää noin pitkän tauon jälkeen mitään maksimivoimatreenejä?
 
helpoiten pääset vauhtiin sillai, että pari ekaa treeniä herättelyä kaikessa rauhassa maltilla. pitkä aika pitää paussia. sen jälkeen toi hybriditouhu käyttöön. kroppa heräilee hyvin ja ne perustasotki palautuu nopeemmin. paljon täs ehtii tapahtuun toki, joten sen tarkemmin täs turha spekuloida.
 
Hyvä voimailuguru jto. Jaoit jo aiemmin minulle viisauttasi leijuttelekyykkyjen, stoppi -ja korokemaven suhteen. Tilanne on nyt se, että etukyykky on mennyt jo 10kg eteenpäin ja edelleenkin tuntuu että arviolta 5kg olisi varaa. Mave taas, noh kolmisen viikkoa sitten se helpohko tekninen ykkönen entisellä ennätyksellä. Tänään haaveilin ylirautaherätteleväni itseni uuteen maksimiin mutta sain vaivoin ylös 10kg alle maksimin.

Olisiko heittää jotain yksinkertaista rautalankarunkoa tuohon mavetreeniin, että saisin senkin nousuun?
 
Tässä vielä ne tän päivän mavettelut. Maksimi mavessa on tosiaan 180kg. Stopit otin vähän aiempaa kevyemmin kun tuntui ettei vaan kulje.

Mave 5x40kg, 3x70kg, 3x90kg, 2x110kg, 1x130kg, 150kg, 170kg
2s stopeilla pari senttiä lattiasta 3x130kg, 120kg, 110kg
2s stopeilla pari senttiä lattiasta nosta- ja laskuvaiheessa 3x110kg, 110kg
 
heh... en mä mikää guru kyllä ole.

maven "heikkous" johtuu vaan siitä, ettet ollu palautunut tarpeeksi. vähä malttia ja paremmin menee. hieman hankalaa mun on kommentoida tuohon yksittäisten treenien perusteella.

ite yleensä teetän treenissä vaan yhtä kahta vetovariaatiota ja aina sarjoissa on varaa. melkein mitä vahvempi tyyppi sitä useammin se 2-3 jopa.

miksi noissa stoppisarjoissa on laskevat raudat, vaikka sarjapituus sama? pukkivedot on erinomainen apu myös ja saat käytettyä isompaa rautaa useimmiten.
 
Viimeksi muokattu:
heh... en mä mikää guru kyllä ole.

maven "heikkous" johtuu vaan siitä, ettet ollu palautunut tarpeeksi. vähä malttia ja paremmin menee. hieman hankalaa mun on kommentoida tuohon yksittäisten treenien perusteella.

ite yleensä teetän treenissä vaan yhtä kahta vetovariaatiota ja aina sarjoissa on varaa. melkein mitä vahvempi tyyppi sitä useammin se 2-3 jopa.

miksi noissa stoppisarjoissa on laskevat raudat, vaikka sarjapituus sama? pukkivedot on erinomainen apu myös ja saat käytettyä isompaa rautaa useimmiten.
Voihan se olla, että etukyykky on sitä verottanut? Tuntuu vaan että se on mave on mulle se liike, että pitää kaikki palaset loksahtaa paikalleen ennen kuin toimii. Muiden kanssa saa olla häiriötekijöitä ja silti toimii.

Raudat olivat laskevat stoppisarjoissa siksi, kun halusin sellaisia räjähtäviä mutta kontrolloituja nostoja. 130kg painoi enemmän, kuin joskus 150kg. Pukkivetoja en oo nyt tehnyt, kun mulla on juuri se lähtö kaikista heikoin.

Koko ohjelma mulla on 4-jakoinen ja se perustuu etukyykyn, pystärin, maven ja rinta/selkäliikkeiden ympärille. Maven jälkeisenä päivänä ei ole siis sitä perinteistä tankopenkkiä koska kroppa ei sitä kestä eikä se mikään itseisarvokaan enää ole. Lähinnä hain sitä, että kun tuo mave on mulle tervanjuontia, niin pystytkö heittämään mitään yleispätevää rautalankapohjaa mavetreenille?

Esim. jätänkö yliraudat vaikka 150 kiloon ja vedän siitä 3x3 2s sääristopeilla jollain 60% maksimista? Tiedän, että paljon puhutaan tangon liikkumisnopeudesta, mutta tuntuu vain että kaikissa muissa liikkeissä homma toimii, mutta mavessa ei samalla tavalla.

Btw mitä guru-nimitykseen tulee, niin sanoisin että pelkästään tämä ketju oikeuttaa siihen :)
 
jos se veto nimenomaan on herkkä kaikelle, se harvemmin vastaa hyvin semmosiin yleisohjeisiin. paljon varaa sarjoihin ja selkee progressio sekä selkee fokus heikkoihin kohtiin. siinäpä se.

yliraudat on edelleen ok, mutta niissäkin voisit edetä jo ton treenisisällön mukaan stoppaillen siellä lattian hilkuilla. samalla sitten saat katettua sitä heikon kohdan aluetta. pari kk tota ja sitten normivetoa. pitäs olla jo selkee ero nykyiseen.
 
en oikeestaan. kiipeilytreeneistä tein. markkinoilla on jos minkälaista treenikirjaa ja sinne sekaan ei kauheen hedelmällistä oo vääntää mitään. ei ainakaan semmosta, mikä vastais sit työpanokseen vastaavalla ansiomäärällä. mä tykkään enemmän keskittyä omaanki elämään ja leikkimään urheilijaa täs vielä.
 
Joskus, jos on peruskauden treeneissä tarkoituksena tehdä esim. 5x5 -sarjat esim. penkissä tai kyykyssä ja käy niin, että sarjat menevätkin siten, että kahdessa ensimmäisessä sarjassa tulee vitonen, mutta kolmannessa sarja jää neloseen (nousee ihan ok, mutta tuntuu, että ei kannata hakea vitosta), olen tehnyt siten, että olen sitten tehnyt loput sarjat nelosilla (tai kolmosilla) siten, että toistomäärä/volyymitavoite tulee suunnilleen täyteen (esim. tässä tapauksessa 25 toistoa).

Onko tuollainen lähestymistapa järkevää tai pitäisikö kuormaa hieman tiputtaa tuossa tapauksessa ja tehdä esimerkin tapauksessa vitosia? Sinällään pyrin jättämään aina vähän varastoon, mutta joskus tosiaan ei suunnitellut sarjat mene ihan kuten on suunnitellut, joten olen soveltanut sarjoja em. tavalla ja volyymitavoite tulee näin kasaan.
 
Back
Ylös Bottom