Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Mikä on JTO:n mielipide yleisesti bodareilla vallitsevasta treeni tyylistä: kaikki sarjat failureen ja erikoistekniikat päälle treenistä toiseen, kun haetaan mahdollisimman nopeaa lihaskasvua? Uskotko että ihan raskaan sarjan bodaritkin voisivat kehittää lihasta tehokkaammin jos treenaisivat eritavalla? Kohtuu iso osa tuntuu aikalailla noin treenaavan videoiden perusteella.

Tiedän että olet enemmän voimailupuolen asiantuntija mutta ihan mielipidettä kyselen? :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
on mulla säännöllisesti bodareita mukana myös. pääasiassa hakemaan hieman uudenlaisia näkökulmia tekemiseensä. mulla on varsin hyvä mielikuvitus myös sikäli kun kaivataan hieman erikoisempia rankkoja treenejä.

muodin mukaanhan bodysysteemit pikkusen menee. muutama vuosi sitten ei mistään muusta puhuttukaan ku heavy dutystä jne. nyt sitten melkolailla päinvastanen meno.

ei mulla kummempaa mielipidettä noista tarvi edes olla. bodyjutuissa se nostettu rautamäärä ei aina merkkaa ollenkaan niin paljoa ja millanen lähestymistapa kullekin toimii on se juttu. sillon se pelaa just niinku mä tuppaan saarnaamaan: yksilön mukaan. kaikille ei missään nimessä toimi sama ku jollekki toiselle kehoilussakaan. aistit auki. mitä edistyneempi bodari on kyseessä sitä herkemmin pitää sitä tekemistä analysoida.
 
Mestarin mietteitä etukyykystä, pistääkö jotain selkeää parannettavaa silmään? Syvyys ok? Kuvakulma on vähän huono kun yksin treenailin ja kuvailin mutta tässä mukava taivaansininen 4x130kg:


View: https://www.instagram.com/p/BhqgTXoAnQv/


Löysin muuten kumman yhteyden suolan ja penikoiden kipuilun väliltä. Kivut vähentyneet entisestään kun suolan jätin pois treenijuomasta etukyykkypäivinä.
 
miksi ihmeessä suolaa??? sitä saa ihminen muutenki joka paikasta.

kyykyt ok. otapas semmonen ylösnousemuksen avuksi kuitenki, että pyrit nostaan kyynärpäät kattoon. se ohjaa ton linjan paremmin ja tuo lantion siihen tangon alle. tossahan ne hieman tippuu ku nouset. helppohan toi oli, ettei vaivoja ollu. tekniikkaviat näkyy parhaiten niistä tiukoista sit.
 
miksi ihmeessä suolaa??? sitä saa ihminen muutenki joka paikasta.

kyykyt ok. otapas semmonen ylösnousemuksen avuksi kuitenki, että pyrit nostaan kyynärpäät kattoon. se ohjaa ton linjan paremmin ja tuo lantion siihen tangon alle. tossahan ne hieman tippuu ku nouset. helppohan toi oli, ettei vaivoja ollu. tekniikkaviat näkyy parhaiten niistä tiukoista sit.
Liikaa oon bodareitten (=varastomiesten ja portsareiden jotka antavat neuvoja ravitsemukseen liittyen) videoita kattonu ja suosittelevat suolaa treenin aikana :hyper: Joo, pitää noita kyynärpäitä nostaa ylemmäs. Stoppisarjoissa niihin on vähä pakkoki keskittyä ettei valahda tanko rautoihin :unsure: Syvyys ok?

Kyllä perhana teki kevyt viikko taas hyvää!
 
ai hitto ei sitä tarvi käytännössä ees kestävyysurheilijat omiin litkuihinsa, vaikka kuinka hikoilis. suola kerää nestettä soluväleihin toisin ku esim kreatiini, joten en oikein nää millekkää lisätylle suolalle tarvetta. 1,3g/ vrk on se normaalitarve, mutta kovassa hikoilussakaan ei ihan älyttömiä lisiä kaivata.

syvyys ok. sä teet ton takakyykyn avuksi, joten sen takia ei tarvi mennä syvemmälle yhtään.

kevyt viikko/ jakso on koko touhun ydin :)
 
ai hitto ei sitä tarvi käytännössä ees kestävyysurheilijat omiin litkuihinsa, vaikka kuinka hikoilis. suola kerää nestettä soluväleihin toisin ku esim kreatiini, joten en oikein nää millekkää lisätylle suolalle tarvetta. 1,3g/ vrk on se normaalitarve, mutta kovassa hikoilussakaan ei ihan älyttömiä lisiä kaivata.
Miksei suolaa? Itsellä on ainakin kramppailut käytännössä poistuneet, kun olen lisäillyt 2-4g seltin mineraalisuolaa treenijuomaan. Magnesiumia menee lisänä muutenkin, niin en usko että tuo siitäkään tulee. Ilman magnesiumia olin taas vasta sen takia, kun olin liian laiska hakemaan lisää ja heti sai taas "nauttia" migreenistä. Olenko mä sitten poikkeustapaus vai voisiko tuolle olla muuta selitystä? Ehkä vähäinen arkiliikunta, jolloin kroppa on kankea ja jumeja syntyy?
 
no kyllä ihminen ehdottomasti natriumia tarvii, mutta ne määrät on hyvin pieniä. erittäin runsaasti hikoilevalle esim 2g/ koko päivän aikana ja se on tosi pieni määrä se.
 
no kyllä ihminen ehdottomasti natriumia tarvii, mutta ne määrät on hyvin pieniä. erittäin runsaasti hikoilevalle esim 2g/ koko päivän aikana ja se on tosi pieni määrä se.
No siis mulla on mennyt varmaan vuosia päivässä se 10-15g suolaa, kun ihan kaikki lähteet lasketaan. Mietin vain itseni kohdalla sitä, että peittääkö reilu suolan saanti jonkin toisen ongelman, joka sitten tuota kramppailua ja jumeja aiheuttaa?

Ei näitäkään juttuja tarvinnut parikymppisenä vielä edes miettiä..
 
no kyllä jotakin muuta on pielessä. tollanen määrä pitäs olla diagnoosin takana.
 
no kyllä jotakin muuta on pielessä. tollanen määrä pitäs olla diagnoosin takana.
Piti vielä oikein sulamosta kattella tuota suolan saantia kuukausitasolla, niin keskiarvot heiluu 5-10g välillä. Eli siinä samassa, missä keskiverto suomalaisella? Päiväkohtaisina ylityksinä voidaan kyllä välillä olla 15g nurkillakin.
Veriarvotkin on ollu ok kilppariarvoja myöten, samoin verenpaine että onko heittää jotain, mistä tuota kannattaisi lähteä selvittämään? Pari vuotta sitten dieetillä ne suolat olivat juurikin 2 gramman nurkilla ja hitto sitä kramppailun määrää, varsinkin jaloissa.

Nimimerkillä aina tämmöiset syyt ja seuraukset kiinnostaa :)
 
Varmaan hieman sotkee kun natriumia tarvitaan mutta ruuasta usein ilmoitetaan sen sisältämä suolamäärä mistä natriumia ~40% ?
Voihan se olla näinkin, en tosiaankaan itse ole sulamoon lisäillyt ainuttakaan ruokaa. Ja mitä nyt katsoin juuri syömäni savukirjolohen arvoja, niin eipä sitä suolaa siellä sen kummemmin eritelty.
 
kyllähän natriumillaki yksilöllisiä vasteita on, mutta mä en oo gastroenterologi. en yleensä jakele neuvoja asioista, mistä en oo varma. kannattaa noi tutkituttaa kyllä, jos hyvinki erikoista tuppaa oleen.
 
kyllähän natriumillaki yksilöllisiä vasteita on, mutta mä en oo gastroenterologi. en yleensä jakele neuvoja asioista, mistä en oo varma. kannattaa noi tutkituttaa kyllä, jos hyvinki erikoista tuppaa oleen.
Siis itse puhun koko ajan suolan kokonaissaannista, en natriumin osuudesta. Eihän sitä yleensä monikaan valmistaja edes erittele. Lähinnä tässä hainkin kokemusperäistä tietoa enkä lääkärin lausuntoa. Lisäksi oon aika skeptinen sen suhteen, että jos menisi lääkärille valittamaan sitä, että pienemmät suolamäärät tekee sen, että jalat kramppaa, niin siihen tuskin tk-lääkäri reagoi mitenkään.

Voisi tietysti kokeeksi suolan lisäksi ryhtyä laittamaan kaikki nesteet ylös, niin näkee että onko asialla mitään vaikutusta. Joskus nuokin sulamoon lätkin ja treenipäivänä mentiin 3 litran paremmalla puolella.
 
mä puhuin gastroenterologista, en tk-lääkäristä. kokemusperäisyys ei paljoa auta, jos sulla on vahvoja kramppitaipumuksia ns. normaalilla suolansaannilla. jos on hyvinki yksilöllisiä taipumuksia, ei juuri auta jos mä sanon, etten koskaan lisää suolaa mihinkään ruokaan ja silti ei koskaan kramppaile, vaikka treenit kestää usein yli 4h.

natrium enivei on tossa se ratkaseva tekijä ja siks sen määristä puhun. kyllä niitä pakkauksissa näkee myös, mutta vähemmän niinku sanoit.

kalium ja magnesium kannattaa koekäytellä myös jos itekseen nyt näitä läträilet. älä muuttele kaikkea kerralla, vaan pyri poissulkemaan vaihtoehtoja.
 
mä puhuin gastroenterologista, en tk-lääkäristä. kokemusperäisyys ei paljoa auta, jos sulla on vahvoja kramppitaipumuksia ns. normaalilla suolansaannilla. jos on hyvinki yksilöllisiä taipumuksia, ei juuri auta jos mä sanon, etten koskaan lisää suolaa mihinkään ruokaan ja silti ei koskaan kramppaile, vaikka treenit kestää usein yli 4h.

natrium enivei on tossa se ratkaseva tekijä ja siks sen määristä puhun. kyllä niitä pakkauksissa näkee myös, mutta vähemmän niinku sanoit.

kalium ja magnesium kannattaa koekäytellä myös jos itekseen nyt näitä läträilet. älä muuttele kaikkea kerralla, vaan pyri poissulkemaan vaihtoehtoja.
Juu niin puhuin tk-lääkäristä. Yleisellä puolella kun ei mihinkään pääse ilman hoitaja --> tk-lääkäri --> lähete erikoislääkärille kuviota. Yksityisellä taas käsipäivää on jo 100e..

Mietin vain että onko noi mun määrät sitten niin erikoisia? Tai se, että 2g suolaa päivässä kaikki laskien aiheuttaa sen, että tulee suonenvetoja/kramppeja? Ihan siis kuin valmennettaviasi mietit. Tosin et taida suuremmin ruokavalioita tehdä? En mä siis suolaa lisäile kuin treenijuomaan. Loppu tulee ruuasta.

Magnesiumia menee se 300mg päivässä ja samalla sinkkiä 15mg. Migreeni on todettu ennen kouluikää ja siitä kun magnesiumin syönnin aloitin yli 10 vuotta sitten, on niitä kohtauksia ollut vain pari vuodessa. Pahimmillaan ala-asteikäisenä se oli jumalaton särky, joka päätyi aina oksentamiseen. Reseptilääkekin varalta löytyy, mutta harvoin on mennyt niin pahaksi ettei perus burana ajoissa otettuna olisi riittänyt. Luulisin siis, että magnesiumille on selvä tarve. Tai no voi kai sen ajatella niinkin, että liikaa suolaa --> liikaa nestettä --> huuhdon itse elimistöstä mineraalit pois?

Mutta joo, ehkä aloitan sillä että kaikki juomat ylös suolamäärien lisäksi ja lähden kattomaan, että mikä taso ei tuota ongelmia. Toisaalta kun kesä tulee ja hikoilu kasvaa, niin sekin vaikuttaa. Noh, taidanpa kokeilla silti tilastoida asiaa ihan huvin vuoksi :)
 
no kyllä tossa omien tutkimusten paikka on, ellet halua lekuripuolelta apua. käytännössä nesteet ja mineraalit ylös ja yks kerrallaan teet muutoksia ja pidemmän aikavälin seurantaa. mun jutut tossa perustuu yleisohjeisiin eikä tietenkään voi ottaa huomioon erityistapauksia. sen takia en kyl ollenkaan alkais lisäämään suolaa urheilujuomaan. yleensä niissä hyvissä on se elektrolyyttipuoli hyvin tasapainossa ja varsinkin, jos käyttö on punttipuolen huitominen. eri asia sitten, ku taas mennään äärimmäisyyksiin, mitä esim saatan teettää sotilaspuolen valmennettaville.

migreenimiehiä itekin, mutta onneks pysyy kurissa ku käskee.
 
no kyllä tossa omien tutkimusten paikka on, ellet halua lekuripuolelta apua. käytännössä nesteet ja mineraalit ylös ja yks kerrallaan teet muutoksia ja pidemmän aikavälin seurantaa. mun jutut tossa perustuu yleisohjeisiin eikä tietenkään voi ottaa huomioon erityistapauksia. sen takia en kyl ollenkaan alkais lisäämään suolaa urheilujuomaan. yleensä niissä hyvissä on se elektrolyyttipuoli hyvin tasapainossa ja varsinkin, jos käyttö on punttipuolen huitominen. eri asia sitten, ku taas mennään äärimmäisyyksiin, mitä esim saatan teettää sotilaspuolen valmennettaville.

migreenimiehiä itekin, mutta onneks pysyy kurissa ku käskee.
En mä oikein tuohon lekuripuoleen usko. Niin monta paskaa kokemusta yleispuolelta. Et meinaa päästä sängystä ylös --> tk-lääkäri käskee kumartua ja kysyy, että onko sulla buranaa ja pistää tuntien jonotuksen jälkeen kotiin. Vuosia myöhemmin yksityisellä lääkärillä, taivuteltiin todella moneen suuntaan tuli lihasrelaksanttia ja tuntui, että se mun vamma jotenkin kiinnosti. Toisena esimerkkinä niin paha närästys että oksennat verta --> yksi närästyslääke jota sai oikein kerjäämällä kerjätä ja toteamus että laitetaan sut tähystysjonoon, mutta menee viikkoja. Soitto yksityiselle, heti seuraavana päivänä tähystys ja välitön nexium kuuri.

Näitä olisi muitakin tapauksia, vakiona aina se että hoitoa saa rukoilla ja lähetteet kestää viikoista kuukausiin. Lisäksi en tiedä sanottaisko mulle muuta kuin, että vähennä sitä suolan käyttöä äläkä juo niin paljon.

Mitään varsinaisia urheilujuomia mulla ei mee treeneissä tai muutenkaan. Eaa 10g, osmolitea 30-40g, kreatiinia 3-5g ja sitten sitä suolaa. Kokeillaan nyt eka treenit ilman suolaa ja kattellaan mitä tapahtuu viikon parin sisällä. :)
 
Otin projektiksi 50 kilon leokon yhden käden pidon väh 5 sek molemilla niin tähän liittyen.
Lähtötaso: muutaman sekunnin pito pari senttiä irti lattiasta molemmilla kevennettynä siten, että räkissä musta kumppari alimpiin pinnoihin (kuminauha lähtötilanteessa noin 10cm irti lattiasta) ja levy siihen päälle. Ei toi voi ainakaan 10 kiloa enempää keventää mitenkään? (Nämä jo grippiä kuormittaneiden harjoitteiden jälkeen, treenin alkuun varmaan vasurilla jo nousis).
3 kertaa viikos oon aatellut treenata ja volyymia lisään parin viikon päästä kun laihis päättyy. Jotain tän tyylistä aatellut: kevennetty pito 5*5-10 sek 15-30 sekan tauoilla per käsi x2-4 ja näiden jälkeen kahden käden pitoja.
Kuulostaako ok:lta?
 
Back
Ylös Bottom