Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
tänksis. pientä paussia joskus tai sit jengi tietää kaiken jo ;)

mä en niinkää miettis jotakin prosenttilukua kehityksen rajoittajana. yhtä hyvin se sit vois olla 77% tai 84%. kyllä siellä ohjelmoinnissa se perusmysteeri pitää olla. tosin tossa tapauksessa pidän suurimpana syynä kyllä sitä sairastelua ja muuta stressiä, niinku itekin sanoit.

eihän se treeni junnailla saisi ja painonnosto on hieman hankala laji noiden kuormien ja toistoalueiden takia. eipä juuri kukaan paukuttele kymppejä tempauksessa tms.

se riittävä vaihtelu pitää sitten rakentaa muutoin ja jotku koulukunnat tekee huomattavan paljon oheistreeniä vrt. vaikka bulgaria ja kreikka.

en mä sitä ikääkään tapaa katella rajoittajana että voiko jotakin tehdä jne. aletaan treenaan ja pyritään vaan tekeen asiat niin hyvin koko ajan, että sitä kehitystä tulisi. tällä hetkellä oman jengin ikähaitari on 17-55v.

noilla tuloksilla vois ainakin olettaa, että sulla se ongelma ei ole tekniikkapuolella, vaikken yhtäkää nostoo oo nähnyt. vanhojen toimivien ohjelmien perään haikailu ei sekään oo niin hedelmällistä. ei sama toimi aina 30-vuotiaanakaan moneen kertaan. kuormitusfysiologia kuitenki toimii aika yksinkertasilla periaatteilla, joten jotakin muuta häikkää siellä sulla nyt on ollu.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kun treenataan painonnostoa, kuuluuko treeniin penkkipunnerrus ja/tai pystypunnerrus? Vai pyöriikö ammattilaisilla pn-treeni ihan vain kyykkyvariaatioiden + vetojen ympärillä?
 
riippuu koulukunnasta hieman. joissain tehdään aika laajastikin kaikenlaista yleisvoimakkuuden lisäämistä ja joissakin piireissä ei tehdä muuta kuin lajeja ja kyykkyjä. penkkiä harvemmin tehdään kuitenki kuin pystäriä jopa.
 
En tiedä saanko tätä mitenkään selkeästi tekstimuodossa ulos, mutta yritetään: jos käyn salilla 4-5 kertaa viikossa ja tavoitteena on saada lisää voimaa, ja yksi treenikerta ylensä pitää keretä tekemään puoleen tuntiin, kannattaako jokaisella treenikerralla keskittyä 1-2 isompaan liikkeeseen ja jättää apuliikkeet (taljat, käsipainot, leuanvedot, dipit yms) pois, tai tehdä silloin jos ne kerkeää tehdä, tai mahdollisuuksien mukaan kotona (vatsat nyt ainakin). Vai kannattaako isojen liikkeiden työsarjojen kovuudesta vähän karsia ja lisätä sitten muutama sarja apuja per päivä?
 
aika kiirettä sulla pitää, jos treeniin on aikaa vaan se puoli tuntia. no, ihmiset elää monenlaisissa tilanteissa. ehdottomasti sillai, että vain se 1-2 liikettä kunnolla ja vähemmän mitään ylimääräistä sälää. esim tällai, jos aatellaan, että se painonnosto ois mukana:
1. tempaus, kyykky, vatsa kiertäen
2. penkki, pystypunnerrus, vatsa suoraan
3. lepo
4. tempaus, kyykky, staattinen vatsa
5. rinnalleveto, työntö, vatsa kiertäen
6. etukyykky, maastaveto, vatsa suoraan
7. lepo
 
Mitähän mä mahdan tehdä tärryytellessä väärin, kun poltin jo kolmannen autonvahvauskoneen? Pärähti sulake eikä sessiota ollu ku muutama sekunti takana. Eipä nuo paljoa maksa, mutta hieman kyllä hankala uskoa että nuo yleensä kestäisivät vuosikausia aktiivisessa käytössä. Ihan kamalasti en kyllä mielestäni painetta noille vehkeille oo antanut.
 
no on erikoista kyl. en osaa sanoo noista masiinoista kyllä yhtään mitä ne syö. eipä niitä käytellessä painaa ees tarvi. itellä toinen kone menossa ja 18v käyttöö takana jo.
 
Pystypunnerrus penkkipunnerruksen apuna. Onko parempi laskea tanko alas (rintaan) asti vai ainoastaan vaikka leuan tasalle? Vai riippuuko vain siitä, mikä on heikoin lenkki eli että halutaanko ensisijaisesti vahvistaa olkapäitä vai ojentajia? Eka tapa käsittääkseni kouluttaa enemmän olkapäitä ja jäljempi ojentajia.
 
ojentajille on paljon parempia apuja penkkiä ajatellen. eli laske alas asti ja mieluiten stopilla. ihan ideaali apu ei sekään penkille ole, mutta varsinkin peruskaudella monelle ok lisä.
 
Ite olen pystäriä tehnyt lähinnä leukojen vastaliikkeenä ja se on selkeesti mun heikoin voimasuunta. Jotenkin se pään päällä lakkaa liikkumasta mut samapa tuo kun laskee sitten painoa että jaksaa tehdä sarjoja.
 
jto:n veikkaus montako toistoa maik kyykkää 97,5 kilolla 5 minuutissa ilman räkitystä? (Ykkönen jossain 210 hujakoilla ja mitä videoita katsellut niin toistokestävyys alta keskiverron)
 
Teen maastavetoa 10cm korokkeelta ja aina ensimmäisenä vitosen sarjoissa on alaselkä pumpissa. Siis huomattavasti enemmän kuin normimavessa. Pitäisikö tuosta huolestua vai vain todeta, että siinä nyt on selvästi noston heikoin lenkki? Kipua ei ole ja alaselän pitäisi pysyä suorana.

Toinen kysymys, tein typeränä lyhyiden siirtymien takia heti maven perään vatsat taljassa. Alaselässä oikein tuntui, että joku siellä muljahtelee ja rutisee. Kipua ei ollut minkäänlaista. Ikinä aiemmin tämmöistä ei ole ollut. Toisaalta en ole aiemmin tehnytkään vatsoja heti seuraavana liikkeenä korokemaven jälkeen. Lienee täysin selvää, että tuo vatsaliike ei tule enää heti korokemaven jälkeen. Mutta onko mitään hyviä arvauksia että hajotinko sieltä nyt jotain ja välilevytkö siellä rutisivat vai mitkä?
 
mies847: ei tosta pidä huolissaan olla. on se hankala paikka lähtee vetään. toki nyt en nää missä asennossa selkäs on. taljassa tuskin ittees rikoit. teit vaan rankan työn toiseen suuntaan ja kroppa on tiukka. sit jos lähet sitä selkää siitä pyöristeleen kyl sieltä ääntä voi lähtee. joku muu liike väliin tai staattista vatsaa.

vaginaattori: voi olla pieniä kramppeja vaan. tuskin kummempaa. verenmaku voi olla ennemmin vatsanesteitä. refluksijuttuja tms. vaikee sanoa tällai.
 
mies847: ei tosta pidä huolissaan olla. on se hankala paikka lähtee vetään. toki nyt en nää missä asennossa selkäs on. taljassa tuskin ittees rikoit. teit vaan rankan työn toiseen suuntaan ja kroppa on tiukka. sit jos lähet sitä selkää siitä pyöristeleen kyl sieltä ääntä voi lähtee. joku muu liike väliin tai staattista vatsaa.
Toi 10cm koroke on olosuhteiden pakosta. Sellainen mikä ns steppilauta se nyt sitten olisi. Itse asiassa se on näköjään 15 cm, kun netistä tarkistin. Seuraava vaihtoehto olisi vetää levypainon päältä ja se nyt ei tunnu tukevalta ajatukselta. Kantaako porukka jotain vanerin palaa salilla mukana vai millä itse teetätät nuo korokevedot?

Vatsojen suhteen ajattelin vaihtaa jalkojen noston roikkuen mavepäivälle ja siirtää taljassa vääntämisen etukyykkypäivälle.
 
eli siis ite seisot korokkeella? se meni hieman kiireessä ohi. no taatusti ei oo ihme, että alaselkä väsyy. kannattaa vielä tarkistaa pysyykö siellä normaalikaari vai pyöristyykö se.

mä en teetä korokevetoja käytännössä lainkaan. sumovetäjille kyllä, mutta vaan 2-3cm: korokkeelta. en mä nää oikein tarvetta muille.
 
Jos haluu luovaks alkaa, ni voi myös tehä jtn seuraavista: käyttää pienempiä(matalampia) levyjä, mikä luo jo sen korokkeen itessään. Toinen on tehä tempausotteella mavea, mikä ajaa must saman asian hyvin pitkälti, ku aikalailla pakottaa kyykkään tangon syvältä.

Haluaisin kuitenkin vetää niin, että se koko jalka on sillä korokkeella. Isommat levyt taas ovat meidän salilla epätasaisia, joten ei onnistu niidenkään päältä. Toi tempausmavekin olis tietysti yks vaihtoehto.

eli siis ite seisot korokkeella? se meni hieman kiireessä ohi. no taatusti ei oo ihme, että alaselkä väsyy. kannattaa vielä tarkistaa pysyykö siellä normaalikaari vai pyöristyykö se.

mä en teetä korokevetoja käytännössä lainkaan. sumovetäjille kyllä, mutta vaan 2-3cm: korokkeelta. en mä nää oikein tarvetta muille.

Juu seison. Maltilla mä oon tuota tehnytkin. Esim tänään 120 kilolla 5x5, normimaven nostetun maksimin ollessa 180kg. Sitä lähtöä mä koetan tuolla parantaa. Olisiko se sitten mave stopilla sääriin (vaikka 10cm lattiasta) parempi ratkaisu? Pukeilta vetäminen ilmeisesti kehittää enemmänkin loppuosaa liikkeestä?
 
Back
Ylös Bottom