Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
ota kovempana päivänä lankulta tai leijuna ja vähä kapeemmalla otteella 2-3 toiston sarjoja penkin jälkeen muutama. varaa pari toistoa. en mä tässä pysty tolle aikaa kovin tarkkaa pläniä rakentaan niinku arvaat. kyl se heikko kohta sieltä pois saadaan se on selvä.
Tämä oli oikein hyvä ja riittävä vastaus. En toki odottanutkaan, että teet mulle koko ohjelman:) Kiitos paljon!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
teen toki, mutta mä teen ne muualla sen takia, että saadaan parempia. täällä voidaan puhua enempi yleisellä tasolla. jos se sun heikko paikka ei häviä se sun apuliikevalikoima on väärä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko sulla kuinka paljon taustaa kestävyyslajeista? Kunka paljon oot hiihtänyt esim.viime tai tänä talvena?Jos ei ollenkaan, niin mun mielestä toi on kyllä liian kova tavoite näin lyhyellä valmistautumisella. 175km on oikeasti todella pitkä matka hiihtää ihan kilpasuksillakin saatikka intin metsäsuksilla. Aikaahan tossa tietysti on reilusti, mutta sekään ei kauheasti auta siinä vaiheessa, kun energiavarastot on tyhjät.
Kyllä mä nyt ainakin jättäisin puntin kokonaan pois ja hiihtäisin sen 4-6 kertaa viikossa nyt nää loput viikot.
Intissä 3v sit tuli tehtyä pitkiäkin reissuja. Reservissä tulee kertailtua ja vaellettua muutaman kuukauden välein - ei hirveän rankkoja reissuja mutta ylläpitää tuntumaa hommaan. Viime talvena hiihdin muutaman lenkin. Voi olla että kokeillaan vaan kuinka pitkälle päästään eikä väkisin yritetä pervitiinipärinöissä sitä 175 kilometriä.
 
toisaalta tää maailma on nykyään niin järkeistetty, että hyvä joskus tehdä päättömyyksiäki :)
 
Osaiskohan arvon jto arvailla, mikä vikana.

Eli nyt on muutaman päivän vasemmassa olkapäässä ollut melkoisen kova jumitus, tänään kyllä helpottanut. Alkoi itsestään, ulkokierto sattuu ja jos koittaa ulko tai sisäkiertoa venyttää. Penkissäkin alasennossa tuntui ikävä paine olkapään takana. Tänään sitten painelin olkapäätä, niin takaolkapään alue on arka kun sormilla painelee oikeasta kohdasta. Joten tuo vähän ihmetyttää. Jos kiertäjissä vikaa, niin ei kai sen pitäisi takaolkapään pinnallisessa lihaksessa tuntua kun koskettelee? Ja siis takaolkapääliikkeet ei satu, facepull ainoastaan tuntui eilen hieman pistävältä.

Tiedetään, lääkäri olisi oikea paikka kysellä, mutta sulla varmasti kokemusta erilaisista vammoista yms vuosien saatosta ja tämä nyt ei niin pahalta vaikuta, että lääkäriin pitäisi mennä. Tosiaan ihmetyttää tuo asia, ja myös mielenkiinnosta kysyn. Ei vaan mun anatomian tuntemukseen uppoa, että kaikki viittaisi kiertäjäkalvosimeen ja kipu tuntuu olkapään takana, mutta käsin kosketeltaessa se itse takaolkapää on hellänä.

E: No joo, onhan se infraspinatus aikalailla takaolkapään alla, mutta silti ihmetyttää, voisiko siihen silti päästä sormilla noin helposti käsiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kysyn myös jto:lta kun tälläisen ketjun löysin.

Ongelmani ilmenee nyt kulmasoudussa, kun liikettä tekee, alkaa selkäni kallistua vasempaan, ikäänkuin ranka alkaa kaartua vasemmalle. Vasen olkapääni laskee ja koko paketti tuntuu vetävän ja kallistavan sivulle. Onko kysymys lihasten epätasapainosta, vai syvempien lihasten heikosta hallinnasta?(näitä s.lihasten jumppia olen tehnyt pitkään v.levy pullistuman hoitona) Alaselkäni on ollut melko heikko, olen saanut sitä kuitenkin hyvin kasattua, lähteekö kuitenkin edelleen sieltä? Koko ryhti kallistaa hieman oikealle, kyllä olen ikäni luistellut kiekon perässä maila oikealla puolella... voiko siis olla koko vasemman puolen heikkoudesta kyse?
Millaista kuntoutusta tänne? olen yrittänyt kevyellä painolla tekniikan ja liikkeen harjoittelua, nostanut painoa porrastetusti mutta kun kuormaa nostaa niin että siitä saa jotain irti, niin sama ongelma...
 
gunship: vaikee kyl sanoa ku ei pääse hiplaan eikä väänteleen. kyl ne kiertäjävaivat siel takanaki voi tuntua niinku itekin sit huomasit.

pappac: voi olla hyvinki puolieroja voimissa. saa tehdä kovaaki, mutta heikkoo puolta enempi ja sen ehdoilla edetään. mieluusti vain yhden raajan juttuja ainakin hetken. monipuolisesti souduissakin kapeita ja leveitä. liikkuvuus pitäs kans saada samaksi per puoli. lantion seudulla myös.
 
Osaiskohan arvon jto arvailla, mikä vikana.

Eli nyt on muutaman päivän vasemmassa olkapäässä ollut melkoisen kova jumitus, tänään kyllä helpottanut. Alkoi itsestään, ulkokierto sattuu ja jos koittaa ulko tai sisäkiertoa venyttää. Penkissäkin alasennossa tuntui ikävä paine olkapään takana. Tänään sitten painelin olkapäätä, niin takaolkapään alue on arka kun sormilla painelee oikeasta kohdasta. Joten tuo vähän ihmetyttää. Jos kiertäjissä vikaa, niin ei kai sen pitäisi takaolkapään pinnallisessa lihaksessa tuntua kun koskettelee? Ja siis takaolkapääliikkeet ei satu, facepull ainoastaan tuntui eilen hieman pistävältä.

Tiedetään, lääkäri olisi oikea paikka kysellä, mutta sulla varmasti kokemusta erilaisista vammoista yms vuosien saatosta ja tämä nyt ei niin pahalta vaikuta, että lääkäriin pitäisi mennä. Tosiaan ihmetyttää tuo asia, ja myös mielenkiinnosta kysyn. Ei vaan mun anatomian tuntemukseen uppoa, että kaikki viittaisi kiertäjäkalvosimeen ja kipu tuntuu olkapään takana, mutta käsin kosketeltaessa se itse takaolkapää on hellänä.

E: No joo, onhan se infraspinatus aikalailla takaolkapään alla, mutta silti ihmetyttää, voisiko siihen silti päästä sormilla noin helposti käsiksi.
Kyllähän tuo ulkokierron kipu sinne infraspinatussuuntaa viittaisi. Oon ennenkin huomannut tuon että kipu koetaan pinnempana. Ja eipä se siellä kovin syvällä se infraspinatuskaan ole. Ellei sulla jotkut ammattilaisbodarin deltoideukset siinä päällä ole. Ja sitten kun pohtii ihan yleisyyden kautta.miten yleisiä ne kiertäjävammat on ja miten paljon harvinaisempaa on satuttaa takaolkapää. Etsipä joku youtube-video jossa on olkapään vamman perustestit. Niillä pystyt haarukoimaan vähän syytä itsekin.
 
näin se menee. takaolkapäätä on aika vaikee saada rikki vrt. ulkokiertäjät ja esim ite nivelsiteet tai labrum. jos alkanu paraneen, ok. säännöllistä reeniä niille kiertäjille kuitenki pitää tehdä.
 
Joo on se parempi jo, tänään olkapäitä tein niin kyllä se vasen olkapää smith pystärissä vielä aristeli, ei varsinaisesti kipua vaan sellanen tunne, kun ois ulkokiertoja tehnyt hapotukseen asti. Pienillä painoilla pumppailin ja verta sekä liikettä olkapäähän. Melko nopeasti treenin edetessä vaiva alkoi kadota. Eli säikähdyksellä tästä selvittiin mitä todennäköisemmin. Erikoista vaan, kun en sitä tosiaan missään ole loukannut, tiistaina alkoi yläkropan treenissä tuntumaan epämiellyttävältä heti lämmittelyissä. Kieltämättä jäänyt niiden treenaus ja venyttely viimeaikoina... Aina ne toki tulee kuminauhalla treenin alussa lämmiteltyä monipuolisesti.
 
näin se menee. takaolkapäätä on aika vaikee saada rikki vrt. ulkokiertäjät ja esim ite nivelsiteet tai labrum. jos alkanu paraneen, ok. säännöllistä reeniä niille kiertäjille kuitenki pitää tehdä.
Onko muuten hyviä vinkkejä kiertäjien treeniin? Itse sitä miettinyt miten tehdä. Suurin osa näkyy tekevän sellaista pumppailutreeniä niille. Mutta eihän se vastaa mitään niiden kiertäjien oikeaa käyttöä. Nehän on stabiloivia lihaksia liikkeiden aikana. Vaikka esim. penkkiä tehdessä ei olkavarsi kierry laidasta laitaan ja isoilla painoilla tehdessä se liikekin aika verkkainen. Varsinkaan sellaisella nopealla rytmillä. Voisiko olla että niitä olisi hyvä treenata myös staattisilla pidoilla, vähän raskaammallakin vastuksella. Ja ehkä myös sellasia hitaita toistoja tehden, hyvän kontrollin kanssa?
 
dr.faustus: kyllä niille kannattaa monipuolista treeniä tehdä. pääasiassa uloskiertäjille. ne kiinnittyy niin lähelle niveltä, ettei niiden voimilla karmeita tehdä, mutta ei se pelkkä kummarihinkuttelu oo se juttu. mä teetän joka lajin asiakkailleni noita säännöllisesti.

gunship: se kivun tunne voi johtua vaan löysyydestä/ tiukkuudesta väärissä paikoissa. ite teen noita isommissa määrin heti, jos tiettyjä tuntemuksia ilmenee.
 
Onko muuten hyviä vinkkejä kiertäjien treeniin? Itse sitä miettinyt miten tehdä. Suurin osa näkyy tekevän sellaista pumppailutreeniä niille. Mutta eihän se vastaa mitään niiden kiertäjien oikeaa käyttöä. Nehän on stabiloivia lihaksia liikkeiden aikana. Vaikka esim. penkkiä tehdessä ei olkavarsi kierry laidasta laitaan ja isoilla painoilla tehdessä se liikekin aika verkkainen. Varsinkaan sellaisella nopealla rytmillä. Voisiko olla että niitä olisi hyvä treenata myös staattisilla pidoilla, vähän raskaammallakin vastuksella. Ja ehkä myös sellasia hitaita toistoja tehden, hyvän kontrollin kanssa?
Veikkaisin että yhtään raskaammalla vastuksella liikkeet karkaa muille isommille lihaksille. Itse näkisin noiden pikkuvemputusten hyödyn siinä että ne tuo paljon verta sekä kiertäjiin että olkapään alueelle laajemminkin, esim. AC-nivelen vaivat ovat pysyneet kiertäjävemputusten avulla poissa.

Itse en ole kokeillut mutta muistelen lukeneeni joskus jonkun jutun jossa suositeltiin erilaisia konttauksia, karhukävelyitä jne. kiertäjien treeniin.
 
kyllä kiertäjille saa kuormaa laitella eikä pelkästään pitkiä sarjoja satujumppaa. toistot 10-30 on aika ok työlaajuus ja lisäksi staattisia osia liikeradoilla myös. jos liikkeet tekee rauhassa ei ne minnekkään isoille lihoille karkaa. tietenkään.
 
Kyllä noissa kiertäjäliikkeissä melkoisesti loukkaantumisriski kasvaa jos lähtee ihan maksimipainoja hakemaan, ei mitään järkeä. Ja ei varmasti pysy enää noilla kohdelihaksilla jos keskittyy vain tekemään "liikkeen" mahdollisimman isolla painolla.
 
Kyllä noissa kiertäjäliikkeissä melkoisesti loukkaantumisriski kasvaa jos lähtee ihan maksimipainoja hakemaan, ei mitään järkeä. Ja ei varmasti pysy enää noilla kohdelihaksilla jos keskittyy vain tekemään "liikkeen" mahdollisimman isolla painolla.
Ei kai maksimipainoista ole puhuttukaan? Mutta kyllä niitä huomattavasti isommilla pystyy tekemään ja kannattaa tehdä, kuin niillä kilon painoilla mitä yleensä näkee. Ja olkapään rakenne on sellainen, että epäilen hyvin vahvasti sitä, että joku pystyisi tekemään kiertäjäkalvosinliikettä pelkästään sillä kohdelihaksella vaikka kuorma olisi miten pieni. Kuinka moni edes tietää mikä se kohdelihas on ja miltä sen pitäisi tuntua kun sitä treenaa? Tai vielä parempi kysymys on se, kuinka moni edes tuntee kiertäjäkalvosimen anatomian niin hyvin, että voisi edes teoriassa yrittää kohdistaa rasituksen juuri oikeaan paikkaan?

Sit vielä lopuksi se pointti, mikä monella wannabebodarilla tuntuu olevan suurin huolenaihe, eli tuo rasituksen siirtyminen. Ei se niin mene, että jos rasitusta siirretään muillekin lihaksille, niin kohdelihaksen työskentely lakkaa. Ja esimerkiksi face pullissa se on mun mielestä pelkästään etu jos sitä rasitusta saa siirrettyä muuallekin kuin takaolkapäille. Jos siihen ottaa vähän olkavarren kiertoa mukaan, niin että lopussa kyynärvarsi osoittaa hieman ylöspäin, niin liike on heti paljon monipuolisempi ja mukaan tulee kiertäjäkalvosinta laajemmin ja esimerkiksi olkapään sivulohkoa. Vaikka se nyt bodarin ajatusmaailmaan ei tietysti sovi, voi rasituksen siirtäminen laajemmalle alueelle olla silti myös positiivinen asia.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitus sunnuntaina 28.1.vetää 272,5kg maasta, isoin rauta 9 kuukauteen millä oon tehnyt on 210kg jolla otin 7.1. 6x10x210kg.

Mitenhän tässä kannattaa valmistautua kun tuntumaa isompiin painoihin ei ole? 2x230kg on elämäni raskain rauta tähän mennessä, toki nyt kunto on sarjojen perusteella parempi.

Kerran viikkoon olen tottunut vetämään. Kisoista ei ole kyse. Vyötä en ikinä ole oppinut käyttämään.
 
ilman vyötä oon nähnyt vedettävän yli 400kg, joten jos se selkä kestää kaikenlaista kyllä, ku asento pysyy. vyönkin tarkoitus on tukea vatsaonteloa, ei suoraan selkää.

tosi pitkää sarjaa oot tehnyt (oletan, että 6 sarjaa 10 toistoa), joten nyt hedelmiä keräämään vaan. valmistautumisaikaa on tosi vähän kuitenkin. jos et oo tässä kevennellyt yhtään, maksimissaan kaks herkistävää treeniä kerkeisit tekeen. helpoiten pääset isompaan rautaan kiinni, ku otat semmosia vakiotoistopyramideja nyt mukaan. eli esim. tällä viikolla kolmosilla 10kg välein ylös semmoseen sarjaan, että jää vielä nätti vara eli tulis pari toistoo taatusti. esim. lämpät, nousut, sitten. 3*180, 3*190, 3*200, 3*210, 3*220, 3*230... räväkkää nostamista jokanen työsarja.

sitten seuraava treeni kakkosilla sam,a esim. 195, 205... ja sitten onkin enää viikko testiin ja loppuaika menee palautellessa. jos tulee 3*255 on toi 272,5 melkolailla varma rauta. paljon riippuu treenitaustasta ja ominaisuuksista, millasen maksimin saat, mutta kyllä uskosin ton olevan täysin hanskassa.
 
Back
Ylös Bottom