Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En tiedä miten sopii tänne jto:n puolelle:) mutta kysytäänpä mielipidettä kuitenkin:

Nyt on vaikea valinta seuraavan ohjelman valitsemisessa. Vaihtoehdot ovat saken abc ja ed conanin ohjelma. Saken abc olisi helppo valinta, mutta tuo conanin ohjelman kokeileminen houkuttelee paljon. Penkki pyörii siinä 115kg tietämillä, kumpaa ohjelmaa suosittelisitte? Tai mitkä molempien + ja - puolet?
 
Pari kysymystä olisi Jto:lle jos ennätät kiireiltäs vastaamaan.

Harrastan thainyrkkeilyä ja siinä sivussa tykkään reenailla painoilla. Nyt olisi tarkoitus keskittyä tuohon painoharjoitteluun kesään asti. Tavoitteena olisi keväällä saada yläkroppaan voimaa ja keskittyä etenkin penkkipunnerrukseen, samalla saada keskivartaloon lisää voimaa ja hankkia hieman massaakin mahdollisuuksien mukaan. Treeniohjelma keväälle näyttäisi tältä...

1.Päivä:
-penkki
-vinopenkki käsipainoilla
-ristikkäistalja rinnalle
-ojentajat taljassa
-leuanveto
-alatalja
-istumaannousuja lisäpainoilla
-voimapyörä

2.Päivä:
-kyykky
-reisiojennukset ja -koukistukset
-pohkeet
-kyljet

3.Päivä:
-thainyrkkeilyä

4.Päivä:
-kapea penkki
-pystypunnerrus käsipainoilla
-vipunostot
-kulmasoutu
-ylätalja
-erilaisia jalkojen nostoja

5.Päivä:
-thainyrkkeilyä

6.Päivä:
-nopeuspenkki
-rinnalleveto
-maastaveto/polvien päältä veto
-etukyykky
-pohkeet
-erilaisia vartalon kiertoja

7.Päivä:
-thainyrkkeilyä

Tuolle 1.päivän penkkitreenille olen jonkinlaisen progression jo kehitellyt. Nyt kiinnostaakin, että miten nuo kaks muuta penkkiharjoitusta tulisi tehdä ja onko tuo yleensäki järkevä tapa harjoitella penkkiä jos harjoittelee sitä kolme kertaa viikossa? Millainen progressio kapeassa penkissä? Nopeuspenkissä ilmeisesti 2-3 toiston sarjoja joku 4-6 50-70% romuilla? Kommentteja ohjelmasta muutenkin otan vastaan ihan mielellään. Kiitos jo etukäteen.
 
arska: tee enemmän sarjoja, mutta älä loppuun asti.
1.kk: 3-4*8-10
2.kk: 4-6*4-6
3.kk: 1max
vaihtele leveyksiä ja treenaa 2-4krt/vko se pena.

orava: jaa-a. kyynärpäät siis huitoo nostaessa kylkiin? veikkaisin suhteessa ojentajiin heikkoja hartioita.

dbo: se on ed COAN!!! kuninkaan nimi oikein! ohjelmina pidän saken ohjelmaa parempana, mutta tollanen perinteinen länsimainen jaksokaan ei niin paha ole mitä puhutaan. pitäsin sen ohella kuitenkin nopeustreenejä, ettei teho kärsi.

tamy: hieman vähemmän rautaa kuin penkissä, toistot 4-8 välillä. ei sarjoja loppuun. jos treenaat penkkiä 3krt/vko, tossa on liikaa kamaa rinnalle. pelkistä. eri levyisit/kulmaiset penkit riittää per treeni. ja se dippi!
 
Ok. Jätän tuosta ainakin alkuun ihan suosiolla nuo muut punnerrukset pois. Tuossa kapeassa penkissä mua lähinnä mietityttää ihan se työmäärä. Siis suhteessa tuohon normipenkkiharjoitukseen niin miten paljon sarjoja? Lisäksi jos nyt tuota penkkiä on mahdollista kolme kertaa viikkoon treenailla, niin onko tuo hyvä ratkaisu, siis normipena/kapeapena/nopeuspena?
 
kumara ryhti

nuorempana noi työntöliikkeet ja vähäinen venyttely teki etukumaran ryhdin ja pää työntyy eteen. ehkä leuanveto / talja niskaan on myös haitaksi? lisäksi etuolkapääni ovat ylikehittyneet. tuntuu että vaikka niitä en teekään ne vahvistuvat vain.nykysin en tee penkkiä juuri ollenkaan. suosikkeja on ollut rinnalleveto,kulmasoutu ja pystysoutu. onko parepia vaihtoehtoja?
 
Nostin tolla 3x viikkoon kyykkyohjelmalla kyykyn parin vuoden takaisesta nollasta (tai no 40kgsta :D) 130een. Sitten on ollut erinäistä rimpuilua ja taukoilua, viimeseen puoleen vuoteen juuri mitään treeniä. Viikko sitten about testailin ja 120 sai vielä smithissä kuitenkin kyykättyä aika lailla reidet vaakatasoon -tilanteeseen. Eli ihan kaikkea ei olla menetetty. Veto on ollut maksimissaan 147,5 muistaakseni, viime hetken tilannetta ei ole tiedossa.

Ajattelin tässä vähän kirittää tota aerobista puolta sisäsoutu/fillarointitreenillä, intervallia kovana puolena ja pitkää nylkytystä kaveriksi välillä.

Millaista kyykky/veto -ohjelmaa (kannattais tähän ottaa kaveriks? Tavote olis ehkä enimmäkseen olla "yleisvahvassa" kunnossa, pitää rasvaprosentti pienenä (tänä aamuna testissä 6,7% 73,4 kg:sta), ei niinkään saada maksiminostoja missään voimalajissa. Silleen nyt kuitenkin että tukisi tuota soutu/polkupuolta ainakin teoriassa, voima ja kestävyys nyt on kuitenkin niin eri asia.

Tämä kysymys siksi että mulla ei ainakaan nykykuosissa ole rahkeita kyykätä/vetää kolmea kertaa (ainakaan noin kovaa) viikossa jos tarkoitus olisi myös se 3-4x viikossa tehdä aerobista reeniä.
 
penkkiin spesialisoituminen

Jos päättäisin alkaa penkkipunnertajaksi niin millasta treeniä suosittelisit. Onko 2xviikko treeneillä järkeä ajatella tulevansa kovaksi penkkipunnertajaksi? Sattuisko korvantakana olemaan mitään ohjelman runkoa?

Edit: Kuitenkaan unohtamatta muutakin kroppaa ;)
 
hyvä jto

mistäköhän sellanen johtuu että minulle ei (omasta mielestäni) ole aivan kohtuuttoman surkeat vatsalihakset. Esim jalkojen nostoja jalkapohjat kattoa kohti saan tehtyä 20 sarjoja hallitusti.
Kuiten situpeissa, joissa ei oteta jaloilla tukea eivät onnistu ollenkaan. Tänään kokeilin tehdä perussituppeja ilman jalkatukea ja keppi niskan takana ja olkapäiden edessä (eliminoidakseni käsillä heijauksen) ja en saanut tehtyä yhtään koska jalat eivät kerta kaikkiaan pysy maassa.

Onko minulla jotkut pienemmät vatsalihakset heikot vai onko rakenteeni sellainen että tollaset liikkeet ei onnistu vai mikä?
 
orava: pystypunnerrus stopista, kapea penkki tanko lähes napaan, dippi...

tamy: kapeassa voi tehdä yhtä paljon töitä. esittämäsi treenit vkossa ok.

blue: tee lavanlähentäjiä, eli leveet soudut, enemmän leukojen sijaan tai vedä ainakin leuoissa kunnolla kyynärpäät taakse ja tanko alarintaan. lisäksi sitten rinnan ja leveen selän venyttelyä paljon.

dbo: ykköspäivä: penkki, leuat, viparit, ranskalainen esim.

ihana: kontrolli ja ehkä heikot ojentajat suhteessa hartioihin. riippuu, minne vispaa.

clogz: perussetti: 3*6 -> 5*8, eli otat raudan, jolla saat 3*6 ja pyrit saamaan sillä tai hieman isommalla romulla 5*8. ykkäsiä et tarvi, ellet joskus halua kokeilla treenin alkuun.

samo: kyllä ihan perustreenillä tehdään kovia pukkaajia. toinen keskilevee/normaali ja toinen levee/kapee heikkouksista riippuen tai noita kaikkia kierrättäen. esim. 3*4 -> 6*6- thread.

sika: iso yläkroppa ja pienet jalat? jäykkä selkä?
 
no jos joku on hyvä lihasryhmäni niin se on nimenomaan jalat joten niiden ei todellakaan pitäisi olla yläkroppaa jäljessä.
Pituutta mulla on 189cm, painoa 103-105kg ja rasvaprosentti "asiantuntijan" arvoin mukaan n.13%.
Miten testaan onko mulla jäykkä selkä? Kertooko se mitään selästä että saan kyllä kämmenet lattiaan seisoessani suorin jaloin?
 
lähinnä toi ilman tukea kiskominen onnistuu helpoiten, jos yläselkä menee tosi hyvin kurville. ei siis alaselkä välttämättä, kuten testasit. eräs ~70-kilonen kaveri täällä kiskoo ilman tukea 40 kilolla (!!!) sarjoja, mutta huomattavasti auttaa, että se yläselkä pyöristyy komeesti ja saa vivut edullisiksi. tietenkin jalat käy tasapainona edessä, kun kroppa nousee. ei ne oikein kellään paikallaan polvet 90 asteessa pysy. miksi sun tarvii tuota liikettä tehdä? muitakin löytyy ja se tuen käyttö on ihan ok.
 
clogz: perussetti: 3*6 -> 5*8, eli otat raudan, jolla saat 3*6 ja pyrit saamaan sillä tai hieman isommalla romulla 5*8. ykkäsiä et tarvi, ellet joskus halua kokeilla treenin alkuun.

raah, jollain varmaan linkki tällaiseen ohjelmaan? haku antaa kiljoona threadia...

saako tällä kehitystä jos nostokerrat on sen 1-2 viikossa?
 
lähinnä toi ilman tukea kiskominen onnistuu helpoiten, jos yläselkä menee tosi hyvin kurville. ei siis alaselkä välttämättä, kuten testasit. eräs ~70-kilonen kaveri täällä kiskoo ilman tukea 40 kilolla (!!!) sarjoja, mutta huomattavasti auttaa, että se yläselkä pyöristyy komeesti ja saa vivut edullisiksi. tietenkin jalat käy tasapainona edessä, kun kroppa nousee. ei ne oikein kellään paikallaan polvet 90 asteessa pysy. miksi sun tarvii tuota liikettä tehdä? muitakin löytyy ja se tuen käyttö on ihan ok.

selvä, elikkä ongelma on rakenteellinen ja venyvyydestä kiinni. Ei mun täydy tota liikettä tehdäkään enkä sitä ole aikaisemmin tehnyt koska en pidä sitä mitenkään erityisen hyvänä liikkeenä mutta viimeksi kun olin tekemässä jalkojen nostoa tangossa roikkuen niin eräs toinen treenari tuli näyttämään mulle ton liikkeen ja sanoi että se on todellinen testi vatsalihaksien kunnosta ja koska en saanut yhtään niin mua jäi häiritsemään toi (<- vähäx pitkä lause).
Kyllähän mä aluperinkin tiesin ettei se voi siitä johtua että olisi muka heikko :)

Ootko muuten sitä mieltä että syvät vatsat ja syvät selät pysyvät kyllä kehityksessä mukana kunhan treenataan monipuolisesti vatsaa ja kylkiä suoraan ja kovaa keskikroppaa rasittavia vetoja/kyykkyjä vai tarvitsevatko nekin säännöllisesti suoraa treeniä?
 
Back
Ylös Bottom