Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kysytään vaihteeksi täälläkin, maastavedosta. Pitääkö olkapäiden olla vedon alkuasennossa aivan edessä/alhaalla, periaatteessa jopa ihan rentona? en tiedä osaanko selittää.. alaselän pitää olla hieman notkolla, mutta yläselkä pyöristyykin hieman toiseen suuntaan?
Netissä on paljon hyviä vetotekniikkaa opettavia videoita, onko sulla jäänyt jokin video mieleen joka jokaisen maastavetäjän tulisi katsoa?
 
rentoina joo, muttei sillai, että tietoisesti löysänä roikottais. tosin semmonenkaan ei ihan helppoa ole, ku tangossa on kunnolla rautaa. yläselkää ei siis vedetä kaarella ja lapoja yhteen, kuten jossain virheellisesti näkyy tai esim miten rinnallevedossa lavat toimii. yläselkä siis saakin pyöristyy, että pystysit ikäänkuin vetään hieman korkeemmalta ja että saisit pidettyy hartiat ja lonkan lähempänä toisiaan sivulta katellen. parempi vipu. mä en hirveesti kartoittele kaikkia videoita, vaan opetan noi ite tietyllä tavalla ja paikan päällä, jos yleensä opetan. aloittelijoita en etänä ohjeista, että tulis tehtyy kunnolla se touhu.
 
ei äärimmilleen, mutta oikein hyvä malli. paitsi joka veto tietenkin omanaan kunnon stopilla.
 
tossa kannattaa huomioida eniten se alkuasento ja ettei rakenneta mielikuvaa nostamisesta vaan siitä lantion työstä eteen.
 
Moro! Mitenkäs sellainen asia, kun lueskelin, että noin kymmenessä vuodessa perustreenaaja saavuttaa käytännössä kaiken sen lihasmassan, mitä saavutettavissa on riippumatta miten tarkasti syö/treenaa tuon kymmenen vuoden jälkeen? Onko treeni sen jälkeen vain sen saavutetun lihasmassan ylläpitoa? Vai olenko käsittänyt asian täysin väärin? Nimimerkillä "järkyttynyt ja itkuinen, poltanko salikorttini?"
 
Kuka tuollaista paskaa on suoltanut? Jos vaikka on kymmenen vuotta treenannut ruokapuoleen yhtään panostamatta (mitä sattuu alle kulutuksen) niin ollaan kaukana potentiaalista. Kymmenessä vuodessa toki pääsee todella lähelle geneettistä potentiaaliaan lihasmassan suhteen mikäli kaikki asiat ovat alusta saakka kunnossa.
 
Jos omistautuu kuin Hulkki, niin ehkä voi olla totuus että jatkossa lihaskasvu todella hidasta. Mutta eiköhän normitreenajalla ole vielä paljon hyviä vuosia jäljellä. Paljon erilaisia tapoja treenata vielä kokeilematta.
 
No tätähän minäkin! Lähdettä en nyt tähän hätään pysty laittamaan, kun kyseessä tais olla joku youtube-pätkä, mitä eilen selailin. Täytyy koittaa etsiä se vielä. Täytyy ottaa vissiin vähän rennommin, eikä uskoa kaikkea mitä netistä löydän:) Harrastustahan tämä mulle vain on!
 
juu ei totuuden häivääkään. miksi se olis kaikille just 10v? miksei 9v8kk? miksei 10v3kk14pvää? alkaen mistä? murrosiästä? aiemmin vielä? ei kroppa tiedä mitä se nostaa. entäs jos ootkin menny nostaan kersana lelun maasta? se on vastusharjottelua ja siitä 10v eteenpäin ku lasket se on stoppi sit. en mä tiedä mistä jengi saa noita ihmeellisiä ja ehdottomia, kaikkia koskevia lukuja, mutta ei niissä oo järjen palaakaan.
 
Tommoset geneettisestä potentiaalista höpötykset on kyllä yleensä portti selityksiin miksi ollaan niin paskoja kuin ollaan. Nostaa vaan ja työntää potentiaalit sinne minne aurinko ei paista. :rolleyes:
 
Totuus kuitenkin on, että se kehitys varsinkin lihasmassan suhteen hidastuu ensimmäisten vuosien jälkeen dramaattisesti ja se seinä tulee vastaan jokaisella, kun näkyvää kehitystä ei enää saa aikaan. Ja sen seinän yli ei pääse ilman lääkkeitä. Treeniä lisäkehitykseen tarvittaisiin enemmän, kuin kropalla on palautumiskapasiteettia.

Tässä hyvä video aiheesta:

 
en mä näkis syytä, miksi ei kehittyis natikkana "ikuisesti". edes ikävuodet 15-60v noin alkuun. mulla on asiakkainakin aika paljon pitkän linjan nostajia, joilla se kehitys on saatu jatkumaan oikein mukavasti ja ilman vammoja. eli ite ainakaan en "luule". omakin kehitys on jatkunut toistaiseksi, vaikka tänä vuonna tulee 48v mittariin. eilen silti tein enkat oheistreeneissä.
 
Etuheilautus kahvakuulalla paljon mainostetaan hyväksi kamppailijalle. Itsellä lajina bjj ja voimaharjoittelu koostunut pääasiassa peruspuntista mavet, kyykyt, penkit leuat ym isot liikkeet. kannattaako tohon enää kahvakuulaa sotkea?
 
ei se sen kummemmin "hyvä" liike ole kuin joku muu lannesaranaliike, esim rive tai mave. hyvä juu, mutta voimaa siinä ei niin paljoa saa tuotettua lainkaan ku noissa. lajitreeneissä pitäs sitten tehdä erilaisia sovelluksia, että voidaan siirtää sitä hankittua voimaa paremmin ite lajiin. bjj-heppuja mulla tallissa on ollutkin.
 
Nyt kun kerran tuli puheeksi niin, mitä mieltä olet tästä etuheilautuksesta kuntouttavana/palauttavana voimanostajalle?

Itse tulee tehtyä tuota kuulalla pysäyttäen ylhäällä suht keveästi pumppaillen. Keskittyen saamaan se voima siitä lantionliikkeestä, panoliikettä siis. :)
Vaihteluna sitten vaikka reverse hyperiä tms.
 
Millaista salitreeniä tai muuta oheisharjoitetta boulderoinnin ohelle kannattaisi hankkia? Olen n. puoli vuotta käynyt pari kertaa viikossa kiipeilemässä, ja sen lisäksi olen treenannut kolmena päivänä (joista kaksi kiipeilyreenin jälkeen) salilla. Päivät on jaettu näin:

1. kiipeilyä, sitten leuanveto, dippi, pystysoutu
2. kiipeilyä, vatsalihasharjoituksia (esim. rutistuksia x3, lankku n. 5min), alaselkä laitteessa
3. Kyykky n. 3x10, reiden koukistaja laitteessa, pohkeet laitteessa

Lisäksi työni on fyysinen ja kuormittaa esimerkiksi olkapäitä runsaasti.

Haluaisin siis ensisijaisesti kehittyä kiipeilyssä, mutta myös salitreeniä jolla saisi vähemmälle käytölle jäävät lihakset mukaan (myös ulkonäköseikka). Tärkeätä olisi myös että säästyisin loukkaantumisilta, varsinkin nuo olkapäät vähän kuumottaa.
 
Back
Ylös Bottom