Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
joo ihan selkee staattinen työosa. kokeile vyökyykyis myös. stopit 2-5s. hyöty pitäs alkaa näkyyn aika pian, jos oot tehny avut oikein.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mikä siinä meni rikki? mitä antaa tehdä?

Siis vasen patellan jänne ollut vuoden alusta asti ärtynyt. Ensin oli molemmat puolet, sitten oikea parani ja vasen paheni. Yritin monta kuukautta säädellä treeniä niin ettei haittais, mutta alkoi lopulta tuntumaan esim. tuolilta noustessa niin piti ottaa tuo täyspaussi siihen. Nyt sen jälkeen omalla painolla bulgarialaisessa kyykyssä se vähän varoitteli, mutta tavallisessa kyykyssä ei mitään. Toki painot oli alle sadan. Ei siinä oo koskaan mitään hirveitä kipuja ollut, sellainen varoittava pisto vaan. Oisin ihan tyytyväinen, jos nyt vois tehdä vaikka 100-140 kilolla kevyttä volyymiä.

Edit. Niin ja se huono kohta on ollut yleensä about 90 asteen polvikulmassa. Vedossa ei mitään ongelmaa eikä kyykyn pohjassa.
 
patellan ala- vai yläpuolen jänne? harvemmin noin kroonistunut kipu rikkoo mitään kuitenkaan. liikkuvuustreenit auttaa useita. eli pohjaan istumaan vaan. erikoista, ettei se tosta oo kummemmin sit pahentunutkaan.
 
patellan ala- vai yläpuolen jänne? harvemmin noin kroonistunut kipu rikkoo mitään kuitenkaan. liikkuvuustreenit auttaa useita. eli pohjaan istumaan vaan. erikoista, ettei se tosta oo kummemmin sit pahentunutkaan.

Siis patellan alapuolelta. Myös toi sääriluun kyhmy mihin se kiinnittyy oli tosi arka niin kuin osgood schlatterissa. Onhan se jänne hemmetin vahva, mutta kun siinä on pitkään tulehdusta niin se alkaa rappeutua.
 
toki alkaa, mutta jos se lepo ei oo auttanu sit pitää valita muu tie. kivun määrä kertoo useimmiten sen rajan. aika hyviä tuloksia jännepuolen kuntoutuksissa on saatu myös negoilla. eli vaikka prässissä jalka kerralla ja toinen auttaa ylös.
 
Joo negatiivisia kyykkyjä suositellaan joka paikassa tohon. Kyllä se tosta vielä paranee. Himottaa vaan vedossa se 300 kiloa, kun on niin ärsyttävän lähellä niin pitäisi saada toi irroitus normaalille tasolle. :rolleyes:
 
Mikähän mahtaa olla, kun käytännössä joka kerta piikkaillessa tuntuu tulevan sama ongelma eteen.. eli piikkailun alkuvaiheet menee aina nätisti ja sarja ennätykset paukkuu.. mutta kun pitäis käydä sen kovan ykkösen kimppuun niin kevennyksen jälkeen ei saa enään yhtään lisää kiloja ykköseen.. ja monesti jäänyt jopa alle sarjarautojen.. esim. samalle viikolle pystynyt ottamaan helpohkon 2*3*95% ja loppuviikosta helppo ykkönen ennätys raudalla. kevyt viikko ja tulos alle edellisen ennätyksen.
 
liian kevyt kevennys sanosin ekana. joillakin vaan sitä kevennystä ei oikein voi ottaa liika kevyesti. vaikee kyllä tästä vaan sanella mitään tarkempaa. noi piikkausjutut on vielä herkempiä ku peruskauden treenit.
 
Niin tuntuu olevan juu.. on oikeastaan koittanut kevennettyjä jaksoja kaikkea 5-15 päivän välillä. Aika useesti ottanu 3-5 sarjaa*2-4 toistoa 75-80% ja sit toisessa reenissä teräviä ykkösiä/kakkosia jollain 70-75%.. tuntuu vaan et se tatsi häviää niihin maksimeihin. Ainoa mitä en ole vielä koittanu on ne vähän kovemmat raudat 4-5 päivää ennen kisaa/testiä..
 
liian kevyt kevennys sanosin ekana. joillakin vaan sitä kevennystä ei oikein voi ottaa liika kevyesti. vaikee kyllä tästä vaan sanella mitään tarkempaa. noi piikkausjutut on vielä herkempiä ku peruskauden treenit.

Tuosta tuli mieleen, että mikä on sun mielestä paras tapa toteuttaa kevyt viikko/deload? Tuolla on linkattu hyviä tutkimuksia vähän asian vierestä liittyen piikkaukseen, mutta päteekö tuollainen nyrkkisääntö normaaliin kevyeen viikkoon, että kokonaisvolyymistä/tonnagesta noin 50%, mutta kuorma säilyy jokseenkin samana? Itse olen kokeillut eri lähestymistapoja tohon kevennykseen, mutta en ole varma mikä on paras. Sen olen huomannut, että aina kun kerran päätän, että nyt on kevyt treeni niin mun suorituskyky laskee selvästi ja kaikki painaa ihan liikaa.
 
reino16: mikä se sun 100% nyt on? koitas ottaa kevyellä 2*2*80%, 2*1*90%, 2*3*85%, 2*6*75%

oranki: mä vähennän myös kuormaa lähes aina. ehkä 90% tapauksissa. määrät vähenee 30-70% verrattuna jakson kovimpiin treeneihin. kevennykset on aina ja joka kerralla yksilöllisiä. riippuu täysin miten ne kovemmat treenit onnistu kuormittaan. joskus samalla tyypillä kevennys voi olla todella radikaali ja ylimääräsiä lepojakin otetaan ja treenejä vaikka yhdistellään. joskus sitten voidaan ottaa suht terävääkin tekemistä. ei oo oikeestaan olemassa mitään ehdotonta sääntöö. mä määrittelen asiakkailla sen volyymin useimmiten, mutta en enää ees rautoja. sarjatiukkuuden määrittelen kyllä. kisaa edeltävä viikko on samoin sekin todella vahvasti muuntuva. jotkut ottaa torstaina vielä esim. 3*1*90% ja jotkut keskiviikkona 4*4*65%, vaikka sama kisa lauantaina. ja ottihan se freddikin keskiviikkona isomman raudan treenissä mitä sai kisassa...
 
Alkuviikosta otin 2*3*157.5 ensimmäinen sarja ois voinu olla nelonenkin.. ja loppuviikosta 170kg muun treenin jatkeeksi. Nyt ois tosiaan se "kevyt" viikko..
 
no niin eli nyt sitten kokeiluun vähä terävämpi kevennys. nää on oikeesti täysin kokeilujuttuja ja jokainen kevennys on omanlaisensa. selkeetä oppituntia omasta kropasta. muistiin ja talteen.
 
Parhaita apuliikkeitä kun heikkous kyykyissä on etureidet? Takakyykyssä perse pomppaa eka ylös ja etukyykyssä samaa efektiä minkä johdosta etukyykky asento menee etukumaraks.
 
Täytyypä koittaa tuolla tavalla. Jos sais rautoihin vähän vielä lisää..treenipäivyriä pidän ja joka kerta olen jotain muuttanut, ei vaan ole vielä osunu kertaakaan kohdalleen. Kiitoksia taas.
 
trden: paine ei saa mennä päkiälle. se on suurin moka. liikaa rautaa se toinen. pikkusen nöyryyttä ja teet sarjan viimesenki toiston aina kunnolla paremmalla tekniikalla niin se hankittu perusvoima siirtyy isompiin rautoihin.
 
Tuosta tuli mieleen, että mikä on sun mielestä paras tapa toteuttaa kevyt viikko/deload? Tuolla on linkattu hyviä tutkimuksia vähän asian vierestä liittyen piikkaukseen, mutta päteekö tuollainen nyrkkisääntö normaaliin kevyeen viikkoon, että kokonaisvolyymistä/tonnagesta noin 50%, mutta kuorma säilyy jokseenkin samana? Itse olen kokeillut eri lähestymistapoja tohon kevennykseen, mutta en ole varma mikä on paras. Sen olen huomannut, että aina kun kerran päätän, että nyt on kevyt treeni niin mun suorituskyky laskee selvästi ja kaikki painaa ihan liikaa.
Mulla on samaa ongelmaa ja olen havainnut että ei kannata mennä juuri alle 80% vaan pitää mieluummin kuorman korkealla mutta tekee vähemmän toistoja ja helpompia sarjoja. Riippuu kyllä aikalailla siitä miten pahasti on sen kevennyksen tarpeessa. Jos treenit ei ole olleet tarpeeksi tiukkoja mutta päättää silti keventää niin käy äkkiä hassusti.
 
Back
Ylös Bottom