Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
no toi epäilemättä aiheuttaa toispuoleisuutta. suosittelisin tekeen yhden käden ja yhden jalan vetoja heikon puolen ehdoilla sekä käyttään vastakkaista otetta ainakin hetken aikaa. esim vanhalla otteella sarja ja toisinpäin 3-4.

Ok, kiitos.

Mä kun mielessäni pähkäilin, että se puoli jossa on vastaote herkistäis sen puolen latissimuksen toimimaan kovemmin ku myötäotteella. Onko tää kuitenkin just toisin päin?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tyyppikysymys. paljo riippuu miten päin kroppa kiertyy mutta yleensä noin. otteen vuorottelun pitäs kuulua yleissivistykseen melki.
 
Vielä siitä lämmittelystä lyhkäiseen. Suositko lämpöjen vetämistä jollain vakiomittaisella sapluunalla, kuten vaikka se toisaalla mainittu 5min fillaria, vai olisiko parempi vetää aina hikeen asti, ts. niin että on oikeasti lämmin. Jossain vaiheessahan käy niin, ettei tommoisesta viiden minuutin pyrähdyksestä ole moksiskaan, ja sillä on ehkä ollut jotain vaikutusta siihen, miten hereillä kroppa on sen jälkeen treeneissä.

Mullahan se vaikuttaisi menevän niin, että parempi vetää ihan kunnon hikeen, mutta jos tästä on jotain kommenttia, niin kuullaan mielellään.
 
lämppä on aina kolmiosainen. ei hikisen fillarilenkinkää jälkeen kyykkyenkkoja tankoon laiteta. yleislämppä, lajilämppä ja hermoston herättely on ne vaiheet. riippuen kiloista tohon kaikkeen voi mennä tunti ihan helposti.
 
lämppä on aina kolmiosainen. ei hikisen fillarilenkinkää jälkeen kyykkyenkkoja tankoon laiteta. yleislämppä, lajilämppä ja hermoston herättely on ne vaiheet. riippuen kiloista tohon kaikkeen voi mennä tunti ihan helposti.
Jeh, tuo kolmijako on tiedossa. En meinannut sitä, että vedän tunnin lenkin salitreenin alle, vaan sitä, että noi yleislämmöt ottaa siihen asti, että on kunnolla lämmin sen sijaan, että vetää tasan viis minuuttia, ja siirtyy seuraavaan.

Kyykyssä on melko varmasti kyllä lämmin sarjapainoihin asti päästessä, mutta esim. penkissä ei välttämättä.
 
no riippuu niistä sun raudoista. jos maksimi on 60kg on aika eri rakennella sitä lämppäaikataulua kuin jos se ois 200kg. veivaile pidempään sitten toki. ei se penkkipäivinä varsinkaan haitaksi niin ole.
 
Jees. Aikatauluhan tuossa varmaan rupeaa jossain vaiheessa tulemaan tosiaan vastaan, mutta ajattelin, että puhutaan kuitenkin jostain luokkaa 5-10min lisästä alkupäässä, niin siihen ei vielä pitäs aikataulu tai tehot kaatua. Tattista.
 
no eikö 150kg oo "jotakin"??? leuoilla ei oo kauheesti tekemistä maastavedon kanssa.
 
Terve.. oon nyt tehny läpi sheikon ohjelmat #29 ja #31. Nyt alkoi piikkausviikko ja oli ensimmäinen ja ainoa maksimitesti.. en päässyt edes omiin vanhoihin ennätyksiin testissä. Onko mitään enää tehtävissä kun kisoihin on 3 viikkoa aikaa.? Ja tuskin tällä sheikon 32 ohjelmalla enää lisää kiloja tulee. ?

Anteeksi että puutun Jton ketjuun mutta...

Itse kun noita aikanaan tein usemman kerran niin en muistaakseni koskaan tehnyt #32:ssa enkkoja, vaikka melko lähelle toki pääsinkin. Kisoissa sitte ennätykset paukku ihan kunnolla kyllä, että en sinuna huolestuis. Ja näin on käynyt aika monella muullakin, että tuskin olen mikään poikkeus tässäkään suhteessa.
 
esetku: ne nimenomaan kuuluu laittaa jo lämppävaiheessa. tuet on eri asia ku lämmittimet.
Juu hyvä. Kyl noi tukeekin kyllä ihan kivasti. Mites tossa vedossa on väliä jos aina vetää ne ykköset samalla ristiotteella ja muuten sarjojen välillä vaihtelee?
 
Maastaveto-asiaa. Sarjaennätys 5x205 texas methodin aikaan - max1 silloin 230. 3x4 => 6x6 ketjussa kyselin aiheesta ja sitten suosituksestasi tein tuon ohjelman. Lopussa parhaat oli 6x4x185 (alku kevyesti 3x4x170). Ongelmana minulla on se että maastavetoa ei tunnu pystyvän ottamaan montaa sarjaa viikossa ja siksi en ottanut kuutosia vedossa. Pisimmät sarjat oli 4x5x180.

Nyt sitten olen piikkaillut. Viikko 1) 3toistoa (3x210), Viikko 2) 2toistoa (2x215) Viikko 3) kevyemmin Viikko 4) Tarkoitus oli tehdä esim. 1x220 ja jatkaa piikkausta vielä viikon ja sitten max1. Nyt kuitenkin meni 1x210 ja sekin oli pirun tiukka.

Mitä vaihtoehtoja on tässä jatkolle? Itse ajattelin niin etten vedä ensi viikolla ollenkaan eli ihan puhdas lepoviikko. Toinen vaihtoehto on sitten lopettaa piikkailu ja todeta että yli meni taas kerran. Iän myötä (>40v) näyttää siltä että ei kestä tulla juuri ollenkaan sarjoja jotka ovat esim. RPE 9.5 eli ei ole täyttä varmuuttaa tulisiko vielä yksi toisto vai ei. Sen jälkeen näyttää menevän kauan ennenkuin siitä toipuu.
 
voi hyvin olla, että oot hieman ummessa, jos muutenki on ollu vaikeuksia pitää määriä. muutenkin 5*205 vs 6*4*185 ei oo kauheen vertailukelpoisia edellisen ollessa selkeesti kovempi, vaikka yks sarja.

älä piikkailua lopeta, mutta kevennä edelleen ja mee tuntumalla. nyt tyhjällä viikolla joku 4*4*140 vaan jumpaksi. jos seuraavalla treenillä kulkee, sit annat mennä. ellei, älä väkisin. mutta voisit tehdä semmosta hybriditreeniä nyt, missä meet tuntumalla 1-3 toiston sarjoilla ylös ja sit perään sarja pari vähä pidempää.

noin suurilla volyymeillä en kauheen tiukkoja sarjoja tekisi, ellei oo kyse sarjan parin testistä sillon tällön. en mä oikein usko noihin ikäjuttuihin ja tietenki mieluusti sun treenejä hetken ohjaisin. mulla on ringissä muutama yli 50v herra ja yks rouvakin ja oikein hyvin etenevät. itelläki ikää 47v ja alamäki ei oo vielä alkanu.
 
Ok, kiitos neuvosta. Näyttää järkevältä toteutukselta nyt tähän väliin.
Palaan tuossa henkilökohtaisemmassa neuvonnassa asiaan sitten syyspuolella. Nyt mennyt vuosi aikalailla kovaakin treeniä (itselle) ja tämän piikkauksen jälkeen ajattelen hetken podailla. Kesäaikana vähän rennommin ja palautellen. Kuitenkin tavoitteena olisi saada vedosta joskus se 250kg :)
 
en näkis ongelmaksi. vaatis alleen semmosen 3*230 ollakseen aikalailla varma. ootko tehny pukeiltavetoja 5-15cm polven alta koskaan?
 
en näkis ongelmaksi. vaatis alleen semmosen 3*230 ollakseen aikalailla varma. ootko tehny pukeiltavetoja 5-15cm polven alta koskaan?

Juurikin näin. Minulla on vedossa tyypillisesti se 20kg max3'n ja max1'n välillä.
Pukiltavetoja tein sheikon ohjelmassa (prosenttien jälkeen toistot ja sitten sarjat) tähän tyyliin:
Deadlift up to knees
50% 3 1 113
60% 3 1 135
70% 3 1 158
80% 2 4 180

Välissä penkkiä

Deadlift from boxes
60% 3 1 135
70% 3 1 158
80% 2 2 180
90% 1 3 203

Pukiltavedot tein 5cm polven alta. Sheikon ohjelma (#37v2, #31 ja #32v2) johti semmoiseen tilaan missä olen nytkin.
 
noilla erilaisilla pukkivedoilla kyllä parhaiten oon saanu vedossa jengin ongelmat pois tässä nyt viimesen 25v aikana. selkeesti parhaita apuja. lähinnä tärkeetä ois se, ettei käytä vaan yhtä korkeutta vaan analysoidaan se avun tarve laajemmin ja kehityksen mukaan.
 
jokaista liikettä pystyt alotteleen osatoistoilla ja helpotetuilla versioilla. eli eiku tekemään laajasti kaikkea.
 
Back
Ylös Bottom