Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
kakkosilla ylös= haet kahden toiston pääsarjan tai pari kohtalaisilla nousuväleillä. jätä viimeseenkin varaa vielä toiston verran. toinen kevennys samalla tavalla on ok. mikä sun tavote tai nykykunto on? ohjeet täällä on yleistyksiä aina, eikä perustu sun treeneihin. niistä mulla ei oo tarpeeksi tietoa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kakkosilla ylös= haet kahden toiston pääsarjan tai pari kohtalaisilla nousuväleillä. jätä viimeseenkin varaa vielä toiston verran. toinen kevennys samalla tavalla on ok. mikä sun tavote tai nykykunto on? ohjeet täällä on yleistyksiä aina, eikä perustu sun treeneihin. niistä mulla ei oo tarpeeksi tietoa.
Viimisen 5 viikon aikana oon ottanu mm. seuraavanlaisia sarjoja:
- 8*110kg, siisti, mutta tiukka
- 5*3*120kg, kaikki helppoja ja 1-2 toistoo aina varastossa
- 2*125kg, helppo ja siisti

Huomenna kokeilen viimisen kerran kovia kolmosia ennen kevennystä ja ekaa maksimikokeilua.

135kg oon ottanut viime kesänä jonkin verran heikommilla sarjoilla, joten kyllä 140kg pitäisi saada puskettua ainakin. Yleensä irtiottokyky on ollut aika hyvää luokkaa, koska muistaakseni ennen viimekertaista ennätystä (135kg) olin ottanut parhaana sarjana 5*110kg.
 
Onko kokemusta valmennettavilla ac-nivelen luksaation kuntoutumisesta? Kapea penkki aina vähän hankala ollut tehdä ja välillä hiukan tuntunut ac-nivelten seudussa. Nyt sitten päätti toinen lähteä paikaltaan. Leikkauskriteerit ei täyty. Konservatiivisella hoidolla todennäköisesti tulee kivuttomaksi normielämään. Kosmeettista haittaa tietty jää törröttävästä luun päästä. Mutta mahtaakohan punnertelut olla historiaa nyt.
 
miks se tapahtu? kaaduit ja otit vastaan? ainakaan tietääkseni ei oo noita paljoa ollut, mutta en usko punnertelujen loppumiseen.
 
Mitään kaatumisia tai muita haavereita ei sattunut. Treenissä mennyt. Joko kapea penkki tai sen jälkeinen dippi. Kapeassa penkissä jo vähän kipua tuntui ja jätin parin sarjan jälkeen kesken. Sitten dippiin jossa kipua heti, enkä tehnyt kuin yhden sarjan. Ihan kivuton se muuten on. Toissapäivänä kävin kokeilemassa tavallista penkkiä. Yhteen sarjaan jäi kivun takia. Alaviistovipuvarsikonetta rinnalle pystyi tekemään kivutta sellaisella hyvällä kontrollilla. Ehkä vaan ligamenttien venymistä, eikä repeämiä, kun ei kipua tunnu kuin raskaammalla rasituksella.
 
yleensä toi repee ku kaadut ja otat vastaan. eli penkeissä harvemmin noin. pientä vikaa kuitenki ja nyt sitten pitää hetkeksi pitää semmosista paussia. ellei paraneemaan selkeesti parissa viikossa ala, kyllä se tarkemmin pitää tutkia.
 
Ortopedikin hieman ihmetteli vamman syntyä. Mutta ennusti kuitenkin hyvää toipumista. Tosin lääkärinä tietysti ajattelee hyvää toipumista normaalin olkapään arkikäyttöön eikä johonkin tiettyyn urheilusuoritukseen. Itse mietin jotain rakenteellista heikkoutta tietyn suunnan rasitukselle omissa olkapäissä. Se kapeapenkki on jotenkin tosi tarkka tekniikasta. Normileveällä taas voi nostella vaikka miten eikä se aiheuta kipua. Mietin myös pitäisikö sitä kapean otetta vaan leventää kun on tuo sylivälikin 205cm
 
Omalta salilta löytyy ainakin yksi jäbä joka on onnistunut tuon AC-nivelen rikottua penkissä. Mun silmään selkeästi yleisin syy on se että lavat ei pysy kasassa ja työnnetään yli. Voisin kuvitella että juurikin AC-nivelen alueelle tulee kova rasitus kun lavat ovat auki ja hartiat korvissa.
 
tollasella sylivälillä kannattaa kyl miettiä oteleveyksiä. ranteet on tosin yleensä enempi herkillä jos kauheen kapeelle menee. thmz:n mainitsema tekniikkavirhe penkissä on yks mahdollinen aiheuttaja kyllä sekin.
 
Huolella kyllä haen aina asennon eli lavat yhteen ja alas. Tyyli tehdä toistot on sellainen rauhallinen ja kontrolloitu. Taustalla on kaularangan välilevypullistuma vajaa kolme vuotta sitten joka alkuun aiheutti pahat voimapuutokset juuri tälle puolelle, josta tämä ac-nivelkin meni. Ehkä siinä sittenkin käy raskaiden painojen kanssa kuitenkin jotain liikettä toiston aikana, kun on sitä motoriikkapuutosta. Pitäisi olla peili katossa, niin näkisi, että nouseeko oikea olka toiston alaslaskussa.
 
Hei,

Mikä on mielestäsi paras tapa palloilijoiden voimaharjoitteluun? Kannatatko punttisaleilla tehtäviä räjähtäviä ja "lajinomaisia" liikkeitä. Tarkoitan esimerkiksi räjähtävää kyykkyä tai tietystä kulmasta tehtyä kyykkyä? Entä olympiapainonnostiliikkeet? Kiitos.
 
mieluummin yleinen voimaharjoittelu lajissa käytettäville lihaksille. ei niinkää murhetta nivelkulmista tai suorista lajiliikkeistä. monipuolisesti isoja liikkeitä ja pääasiallisin työalue 4-8 toistoa. lyhyempää ja pidempää sarjaa mukana kuitenki.
 
moro! kirjoittelin tuossa pari viikkoa sitten olkapään loukkaantumisesta penkki treenissä kun oli kokeilussa tuo maksimi piikkaus ohjelma, ei oo vieläkään kunnossa mutta pikku hiljaa parempi. eilen pysty tekemään penkkiä kuitenki 60kg 5x12 niin sai jotain rinnalle, vinopenkki ei onnistu ristitalja ei onnistu pekdeck eikä dippejäkää pysty tekämään. maastavedon maksimin sain kokeiltua ja 180kg meni ei haittaa tuo olkapää vetäviä liikkeitä. kyykky maksimia en tohtinut kokeilla mutta 140kg meni aika helppo 1 eli varmaan noin 150kg. Omasta mielestä noussu tulokset hyvin 5-4kk salihomman aloituksesta jolloin esim mave maksimi oli jotain 130-140kg ja penkki 90-100kg. nyt lähetään kokeilemaan jto:n neuvoilla 3x8->4x10. penkistä ois pitänu tulla joku 115-120kg. olen aloittanut kietäjäkalvosin jumppaa jokatoinen ilta 1kg käsipainoilla 3 erinlaista liikettä jaokaista 3x20 sarja niin jospa tuo käsi siitä paranis. oampaino noussut nyt 80--> 82kg ja pituutta jotakin 174cm
 
Tervehdys jto.

Olen nyt aloittelemassa ensimmäistä piikkaustani. Tulostaso penkissä on tällä hetkellä vaatimattomat n. 5*5*100 tai piirun yli. Millaiseen maksimiin voi olla tyytyväinen piikkauksen jälkeen. Perusvoimakaudella otin kerran 120kg.

Lisäksi, kyykky on saatu hilattua tuohon 8*5*150. Samoin millainen ykkönen olisi tyydyttävä. Piikkauksesta kun ei ole vielä kokemuksia. Prosentit tuohon ohjelmaasi (kyykky 3*viikossa) laskin alkuaan 170 kilon mukaan.

Tokihan tuohon varmaan vaikuttaa moni asia, mut jos jotain voisit heittää.
 
masa: jos kestää, tee niitä kiertäjiä monipuolisesti ja ihan kunnon raudalla 10-15 toiston sarjoja. rauhallinen kontrolloitu liikerata. ilmeisesti liikkeet on hyvin tiedossa? tee myös liikeradan eri osissa staattisia 5-10s pitoja.

mjäm: kuinka tiukka toi 5x5x100 oli? paljonko ois vitosmaksimi? sama kyykylle, paljolla menis femma? otitko ton 120 omassa treenissä ja paljonko sillon ois ollu vitosmaksimi?
 
Hep!

Vitosmaksimeja en ole testannut, mutta 5*5*100 on suht helppo. Voisikohan 5max olla 105-107,5kg.
Ensi viikolla alkaisi penkissä piikkaus.

Kyykyssä voisi mennä 5*155-157,5. Kyykkyä teen vielä 2+1viikkoa ennen piikkausta. Otin ylimääräiset lisäviikot käyttöön hieman korotetuilla painoilla. Siis viikot 5-8 uudelleen.
 
penkki 1x130 kaipais yleisesti 5x110 alleen, mutta nää on joskus yksilöllisiä. paljolla meni vitonen ku nostit 120? kyykyssä pitäs mennä 180 ainakin.
 
Olen tehnyt penkkiä vain tuon 5*5 ohjelman mukaan. Olisiko isoin sarjapaino ollut 105 kg. Mut ehkä olen tyytyväinen tuohon 125 kiloon kun tuo 5*110 voi olla vielä vähän tavoittamattomissa. Se on kuitenkin 10 kg lisää tuohon alun laskennalliseen ykköseen. Eihän tuo 130 ole kuitenkaan mahdottoman kaukana. Näin tuo 5*110 voisi olla hyvä peruskauden tavoite. Tai peräti 5*5*110
 
Back
Ylös Bottom