Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
jospa ei mitään vakaavaa, pitää tässä kuulostelle muutama päivä. yön jäläkeen oli kipiämpi kun eilen ja kun nostaa käden sivulle ja taittaa kyynärvärren alaspäin 90 asteen kulmaan ja yrittää tehdä kiertäjäkalvosimen ulkokiertoja niin pistää tuonne olkapäähän jo kättä laittaeessa lähtöasentoon. varmaan revähtäny kiertäjä tai jotain.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jos ei viikossa oo selkeästi parempi, siel on jotain enempi rikki. jos ei kipua tunnu, iiiiisiä jumppaa parin päivän päästä. urheilulääkärille sitä tietenkin kannattaa näyttää. tietää sit onko vamman taso mikä.
 
mikähän meni tännään oikeasta olkapäästä kun penkkiä tehdessä 3x105kg viimesellä toistolla rusahti ja kipeyty, kokeilin toista sarjaa mutta kun alko laskemaan alas niin olkapäähän käy kipeää, kipu tuntuu kättä nostaessa ylös ja eteen suoraksi ojentaessa olkapään sivulla aika ylhäällä. oisko joku lihas venähtäny vai kiertäjäkalvosin?

Joka tapauksessa nyt useasti päivässä kipukohtaan vihannespussi pakastimesta n 15 min kerrallaan 2-3 päivän ajan. Näin tietysti olisi kannattanut tehdä jo vamman synnyttyä, mutta ei ole vieläkään kylmähoidon edut menetetty.
 
Painonnostoaloittelijalle hyvät liikkeet allemenon tehostamiseen? Ongelmana nyt, että esim 50 kg tempaus nousee raakana, mutta jos yritän mennä alle, tippuu. Puolisen vuotta keskittynyt painonnoston opetteluun.
 
Terve Jto?

Kysymys pohjetreenistä. Pohkeet vaikuttaisi olevan kenties eniten genetiikan sanelema lihasryhmä lihaskoon suhteen. Mitä treenajia tullut vuosien varrella nähtyä tuntuu, että pohkeet joko on tai ei enkä ole kertaakaan nähnyt merkittävää muutosta edes vuosia jatkuneen intessiivisen pohkeiden rankaisun jälkeen. Kysymykseni kuuluukin oletko itse todistanut koskaan tikkupohkeiden muutosta tykkipohkeiksi?
 
furuskog: tempausvala allemenolla on aika näppärä: tanko hartioille ja päkiöille seisoon. sitten opettelet tippumista alta aikayksikön. muutenkin alat keskittyyn siihen allemenon aktiivisuuteen ja lähet aiemmin alle jne. tavoitteena olla kuopassa sillon ku kädet on suorina. näkemättä sun raakanostoo on aika turha sen enempää tässä samantien sanoo.

jackmullings: ellei ne oo tykit ja vastaa treeniin ns. normaalisti, ei ne noin vaan kasva. miten niitä on treenattu merkkaa sekin vaikka kuinka ois muka rangaistu. voi olla, että kuitenkin on olemassa tapa kasvuun vaikka hyvinkin erikoinen. eräälle tyypillä se oli suht pitkien kävelylenkkien tekeminen selkeällä pohjetyön painotuksella.
 
Parahin jto. Ongelmani on maastaveto raskaissa raudoissa (yli 80% max). Keskiselän asento ja/tai pito muuttuu pyöreähköksi ja pysyy siinä koko noston ajan irrotuksesta selän ojentumiseen saakka. Lähemmäs maksimirautoja tultaessa pyöristyy selkeästi. Ei siis alaselkä lannerangasta, vaan rintarangan alaosa (th8-12). Vinkkejä tämän osuuden vahvistamiseen? Kiitos jo etukäteen.
 
sen kuuluukin tehdä niin. osatoistoilla saa kyl jämäkkyyttä ruotoon ja pidän niitä parhaana apuna vedolle muutenki.
 
Moro Jto! Onko mitään sen ihmeempää konstia löytää parasta oteleveyttä itselle penkkiin, jolla parhaiten rauta nousee. Minulla tuntuu, että hiukan normaalia
kapeampi ote on paras voimaa ajatellen. Melkein niin, että 81 merkit näkyy pikkusorminen vieressä(1-2 cm jopa väliä). On ilmeisesti ojentajapunnertajan vikaa hiukan
minulla. Tuossakin punnerrusleveydessä ilmeisesti lasketaan tanko ihan normaalisti rintalastalle, eikä vatsalle(jos haluaan oikein suoritettua penkkipunnerrusta parantaa)?
Kun puhutaan kapeasta penkistä, suositteletko siinäkin laskemaan rintalastalle vai saako mennä alemmas vatsan suuntaan? Ilmeisesti tuolla minunkin "parhaalla"
otteella vedetään lavat yhteen? Entäs kapeassa penassa, miten lavat siinä? Olisiko minun olisi parasta painaa tuolla hiukan kapeahkolla otteella vai suositteletko
nostaan leveämmällä(ellei ole sitten joku testi, joka kertoo että leveämmllä pääsen parhaaseen tulokseen)? Onko iso ero, miten ottaa rintaan...jos on 81cm
(etusormien alla) merkit versus kapeampi 1cm merkeistä pikkusormiin? Olikohan tarpeeksi sekavaa jappasua..:)
 
170cm siipivälillä 81cm levee penkki on aika eri näkönen ku vaikka mun 197cm käsillä. nostajan koko merkkaa siis tottakai.

noin yleistäen vois sanoa, että alhaalla kyynärvarren tulis kallistuu hieman ulos. mutta kyllä tosi vahvoja vähä kapeemmalla nostajiakin löytyy.

vatsalle ei kannata laskee, ellei haluu tehdä etuhartioille spesiaalikamaa. rintalihasten alle on se yleisin laskupaikka. kyynärpäät tangon alla ala-asennossa on aika hyvä yleisohje.

älä siis murehdi nostoleveyttä. ei sille vahvimmalle tyylille oo käytännössä tapaa löytyy ku tekemällä. kannattaa kuitenki käyttää useempia leveyksiä apuna jatkuvasti. sulle keskilevee ja hieman ylilevee tohon mukaan ja aika hyvin menee. vinopenkeillä voi maustaa lisäksi.

rintaan ottaapi kaikki penat ja kaikissa pidetään lavat yhdessä ja hartiat alhaalla. jos haluut korostaa sitä rinnan osuutta, laske rauhallisemmin ja pysäytä rinnalla tai leijuttele lähellä.
 
Jos vaihdan vedon sumosta takaisin perinteiseen niin kannattaako mun pitää silti sumo mukana ohjelmassa? Teen edelleen tolla kyykky+penkki+veto variaatiot 3x viikossa ja oon nyt tehnyt ma loppuun sjmv tempausotteella, ke sumoveto ekana liikkeenä ja pe loppuun perinteisen vedon. Mietin, että voisin tuon perinteisen siirtää tohon keskiviikolle ekaksi liikkeeksi. Tuon tempausote sjmv haluan pitää koska se on aivan loistava, mutta kannattaako sitten perjantaille laittaa se sumo vai mieluummin polven alta veto tms. perinteistä tukeva liike? Periaatteessahan sumo ja perinteinen tukee hyvin toisiaan, mutta tuntuu olevan aina vähän lottoarvontaa, että onko lonkat miten tukossa ja taipuuko hyvään irroitusasentoon sumossa. :oops: Sekin on vielä, että viime aikoina sumolla vetäessä vasen lonkka/nivustaive on tuntunut jotenkin aralta/epävakaalta lukituksessa.
 
jos susta tuntuu, että kolme vetoo viikossa on jees, anna mennä. se millä tyylillä teet riippuu nyt sitten siitä missä mättää. sen takia ne pukkivedot ois aika kova sana, vaikken tiedä sun heikkoja kohtia. suurimmalla osalla ne kuitenkin on siinä 5-10cm polven alla. toi lonkan arkuus kannattaa kyllä ottaa haltuun nopeesti, ettei kroonistu. tai siirtyy sumossa semisumoon ainakin hetkeksi.
 
jos susta tuntuu, että kolme vetoo viikossa on jees, anna mennä. se millä tyylillä teet riippuu nyt sitten siitä missä mättää. sen takia ne pukkivedot ois aika kova sana, vaikken tiedä sun heikkoja kohtia. suurimmalla osalla ne kuitenkin on siinä 5-10cm polven alla. toi lonkan arkuus kannattaa kyllä ottaa haltuun nopeesti, ettei kroonistu. tai siirtyy sumossa semisumoon ainakin hetkeksi.

Joo se on toi leveämpi sumo mikä sen tekee. Joskus sen saa jalkaterän asennolla hifisteltyä niin ettei arista, mutta monesti viime aikoina kovissa sarjoissa sitä vasenta puolta ei ole uskaltanut lukittaa täysin ja siitä tulee ikäviä toispuoleisia jumeja. En edes tiedä missä mun heikko kohta perinteisellä on, kun tein viimeiset pari vuotta sumoa selkävamman takia. Nyt kun tuo selkä on vihdoin 100%(paljolti tuon tempausote sjmv:n ansiosta) niin oon muutaman kerran tehnyt perinteisellä. Ennen se heikkous oli ehkä siellä ylä/keskiselän alueella tosi kovissa vedoissa. Tuo sumo on kyllä kiva silloin kun se kulkee, mutta oon vaan edelleenkin ärsyttävän paljon vahvempi perinteisellä.
 
tee stoppeja penkille tai leijuttele. puolikyykkyjä ja syvempiä. onko se sitten se paras apu SUN vedolle on sitten eri juttu.
 
No lähtö on vedossa heikon puoleinen niin aattelin, että etukyykystä olis apua. Vois varmaan stoppeja alhaallakin ottaa. Toivottavasti nyt jotain apua tulis.
 
harvinaisempaa että se eka 5cm on vaikein. kyl noi auttaa ja veto 2-5cm korokkeelta myös kunhan et kurkottaa selällä alemmas, vaan pikkusen painat polvia eteen enempi.
 
Kysyin:

  1. Ykköskokeilu on kuuden viikon päästä. Millaisia penkkitreenejä kannattaa nyt ottaa?
  2. Olen tehnyt penkin yhden kerran viikossa ja toinen rintapäivä on sisältänyt vino-/alavinopenkkiä käsipainoilla. Kannattaisiko tehdä nyt penkki tai joku tankopenkin variaatio nyt kaksi kertaa viikossa? Jos kyllä, niin mikä olisi hyvä toinen liike? Entä sen sarjat, painot ja toisto?
  3. Miten kannattaa menetellä apuliikkeiden ja muiden yläkropan liikkeiden kanssa (määrä, toistot, painot, liikkeet)? Nyt olen tehnyt bodailumielessä (toistot 8-15) dippiä, pystypunnerrusta, ranskalaista punnerrusta, leuanvetoa, erilaisia soutuja tms.
Vastasit:

rantapantteri:
1. pari viikkoa kolmosilla ylös. sitten kevennys tyyliin 2x4x80, 2x6x75%. sit kakkosilla ylös, ykkösmaksimi, kevyt, ykkönen vielä.
2. tee kapeita penkkiä mutta pidä pari toistoa varaa sarjoissa. 3-5×3-5 on hyvä alue.
3. kevennä apuja ja jätä varaa pari toistoa.

En tajunnut tuota kohtaa kevennyksen jälkeen. Eli mitä tarkoittaa kakkosilla ylös? Entä onko tuo toinen "kevyt" samanlainen kuin ensimmäinenkin kevennys? Löytyykö jostakin esimerkkitreeni, jossa noustaa ykkösmaksimiin asti (millaisilla korotuksilla)?
 
Back
Ylös Bottom